Ymmärrän, että ärsyttää....ärsyttäisi minuakin!
Meille on vissiin vain kerran käynyt jotain tuollaista. Tyttö oli 3 v ja juuri päiväkodin aloittanut, parin kolmen kuukauden ajan sijaisena oli ärrrrrsyttävä lto. Lto tuli mua portille naama nyrpeänä vastaan ja totesi sangen veemäisellä äänellä että "ei nyt sitten voi mitään että tyttö on ihan kurainen ja märkä, kun ette oo hänelle kuravaatteita tuoneet, ei me ihan turhaan niitä pyydetä, me katsos oikeasti ulkoillaan säällä kuin säällä, ei me voida koko talvea sisälläkään olla sen takia ettei kaikkien vanhemmat oo tuoneet kuravaatteita...." jne. Katsoin häntä hetken aikaa täysin hiljaa. Sitten kävelin sisään päiväkotiin, eteisen naulakolle jossa kuravaatteita säilytetään. Menin tyttöni naulakon eteen, otin siitä naulasta selkeästi nimikoidut kurikset, tulin takaisin ulos, lykkäsin ne mitään sanomatta lto:n käteen ja lähdin kotia kohti litimärän lapseni kanssa.
Vihasin sitä lto:ta muutenkin. Aina urputtamassa. Juuri 3 v täyttänyt lapsi, vasta pk:n aloittanut, ryhmänsä pienin...ei koskaan itkenyt hoitoon mennessään tai hoitopäivän aikanakaan, söi itse, oli täysin omatoiminen vessakäyntien suhteen (ja täysin kuiva myös), puki itse, ei töninyt, ei lyönyt, ei puhunut rumia, jne. Mutta AINA kun kysyin, että miten päivä on mennyt, niin alkoi lto:n naaman vääntely ja huokailu: no ei kamalan hyvin...ja sitten totesi esim. että 'hän pyysi lisää maitoa muttei jaksanutkaan juoda ihan kaikkea'. Siis OMG, kamalaa, ihan hirveetä :headwall: