hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"Neith"
[QUOTE="essi";23549353]Katotaan mitä ajatuksia muistan mieleeni tulleen ketjua lukiessa.

3. Ap:n lapsi kuulema voi ens synttäreillä toivoa vaikka väriliituja tai reppua ainoana lahjana.
Mutta voiko oikeasti, vai olisiko niin, että ap ostaa "ylimääräisinä" lapselle kaikkea tuollaista pientä toivottua ja haluttua. Ja siinä syy, miksei nytkään lahjalistalle mahdu halpoja toiveita...koska ap on niitä jo lapselle muuten vaan ostellut.
Mun siskon perheen kanssa oli sama ongelma. Rahaa oli vähän, eikä ikinä tiebbyt mitä lapsille ostais, koska niille ostettiin kaikkea pientä koko ajan. Sitten juhliin oli jäljellä vaan noita kalliita toiveita.

tähän nyt kommentoin, siis totta kait mä ostan sille esim askartelu juttuja, liituja,maaleja, sukkia,kalsareita, vaatteita, kirjoja, palloja ym juttuja jos ja kun tulee tarvetta :O
siis kyllähän nyt lapsen pitää saada väriliidut jos edelliset loppuu, tai sormivärit jne
ja jos on tarvetta ostaa kuravaatteet niin ostan sellaiset, en odota kuukauden/vuoden päässä olevia synttäreitä/joulua kun tarhassa tarvitsevat ne nyt, leluja ym juttuja se on saanut, mutta lähinnä ihan vain siitä syystä että on harjoiteltu sen omaa rahan käyttöä ja siitä syystä että se nyt vaan on kiva ilahduttaa lasta kivalla yllärillä aina välillä (ja osahan noista oli muiden ostamia ja lahjoina saatuja, sekä vanhoja legoja)

sivusta
[QUOTE="Neith";23549380][QUOTE="essi";23549353]Katotaan mitä ajatuksia muistan mieleeni tulleen ketjua lukiessa.

3. Ap:n lapsi kuulema voi ens synttäreillä toivoa vaikka väriliituja tai reppua ainoana lahjana.
Mutta voiko oikeasti, vai olisiko niin, että ap ostaa "ylimääräisinä" lapselle kaikkea tuollaista pientä toivottua ja haluttua. Ja siinä syy, miksei nytkään lahjalistalle mahdu halpoja toiveita...koska ap on niitä jo lapselle muuten vaan ostellut.
Mun siskon perheen kanssa oli sama ongelma. Rahaa oli vähän, eikä ikinä tiebbyt mitä lapsille ostais, koska niille ostettiin kaikkea pientä koko ajan. Sitten juhliin oli jäljellä vaan noita kalliita toiveita.

tähän nyt kommentoin, siis totta kait mä ostan sille esim askartelu juttuja, liituja,maaleja, sukkia,kalsareita, vaatteita, kirjoja, palloja ym juttuja jos ja kun tulee tarvetta :O
siis kyllähän nyt lapsen pitää saada väriliidut jos edelliset loppuu, tai sormivärit jne
ja jos on tarvetta ostaa kuravaatteet niin ostan sellaiset, en odota kuukauden/vuoden päässä olevia synttäreitä/joulua kun tarhassa tarvitsevat ne nyt, leluja ym juttuja se on saanut, mutta lähinnä ihan vain siitä syystä että on harjoiteltu sen omaa rahan käyttöä ja siitä syystä että se nyt vaan on kiva ilahduttaa lasta kivalla yllärillä aina välillä (ja osahan noista oli muiden ostamia ja lahjoina saatuja, sekä vanhoja legoja)[/QUOTE]

Minä käsitin, että kaiken "oleellisen" tärkeän ostelun lisäksi lapsi saa kaikkea ylimääräistä tavaraa ja lelua esim.aina silloin kun sinäkin ostat itsellesi jotakin "Turhaa".

hitot,tää ketju junnaan paikallaan :D

En tiedä onko ap tahallaan hyvin ristiriitainen ja tarkoituskin on synnyttää vain pitkä väittely. Mikä on ongelma jos lapsi toivoo sitä mitä toivoo ja sen välitää eteenpäin varsinkaan jos sen voi mielestään niin tehdä ja niin on suvussa tapana. Miksi avata keskustella että hävettää vaikka oikeasti ei hävetä ja asia on jo aikaa sitten ollut selvä.

"Neith"
En tiedä onko ap tahallaan hyvin ristiriitainen ja tarkoituskin on synnyttää vain pitkä väittely. Mikä on ongelma jos lapsi toivoo sitä mitä toivoo ja sen välitää eteenpäin varsinkaan jos sen voi mielestään niin tehdä ja niin on suvussa tapana. Miksi avata keskustella että hävettää vaikka oikeasti ei hävetä ja asia on jo aikaa sitten ollut selvä.
no kun se hinta hävettää, sen pointin muutamat tajusi tuolla sivulla 14 tai 15
tarkoitus ei ollut tehdä mitään mega pitkää ketjua missä jankataan samasta asiasta sivu tolkulla.
aloitus oli ns. turhis (ja ei olisi ehkä todella pitänyt sitä tehdä)

"Neith"
[QUOTE="Neith";23549380]

Minä käsitin, että kaiken "oleellisen" tärkeän ostelun lisäksi lapsi saa kaikkea ylimääräistä tavaraa ja lelua esim.aina silloin kun sinäkin ostat itsellesi jotakin "Turhaa".

hitot,tää ketju junnaan paikallaan :D
no siis jos esimerkiksi ostan itselleni löhikäärme patsaan niin eikös silloin ole ihan oikeuden mukaista ostaa lapselle jokin samankaltainen asia, ja tässä tapauksessa muovinen lohikäärme kun se leikkiin tulee ja tollainen keraaminen ei siihen ihan niin kovin hyvin sovellu :D
siis ei meillä ostella päivittäin, viikottain tai edes joka kk uusia juttuja :)

"vieras"
[QUOTE="Neith";23549412]no kun se hinta hävettää, sen pointin muutamat tajusi tuolla sivulla 14 tai 15
tarkoitus ei ollut tehdä mitään mega pitkää ketjua missä jankataan samasta asiasta sivu tolkulla.
aloitus oli ns. turhis (ja ei olisi ehkä todella pitänyt sitä tehdä)[/QUOTE]

Yleensä ihminen reagoi omiin tunteisiinsa, esim. jos oikeasti hävettää, niin silloin vaihtaa toimintatapaa niin ettei enää hävetä...

Sinua ei siis oikeasti edes hävetä... vaan lähinnä tyylliin... iiks kaameeta.. hihi, hih... onpas mulla kallis maku, ei ku hihi... siis lapsella... aikuistu jos kykenet.

---
[QUOTE="Neith";23549338]
siis tuon kalleimman toteutettavissa olevan me hankimme itse, ja se on pojan kovasti haluama paloasema, ja jos se saa lisäksi yhden taikka kaks noita muita juttuja niin se on enemmän kuin tarpeeksi.
[/QUOTE]

Eihän se paloasema kallein ollut....

"paloasema maksaa jonkun 60-80€ poliisiasema 120€
lego vene ja rekka 40-50€
emekin rekka tais olla 45€"

"kasvattaja"
no siis jos esimerkiksi ostan itselleni löhikäärme patsaan niin eikös silloin ole ihan oikeuden mukaista ostaa lapselle jokin samankaltainen asia, ja tässä tapauksessa muovinen lohikäärme kun se leikkiin tulee ja tollainen keraaminen ei siihen ihan niin kovin hyvin sovellu :D
siis ei meillä ostella päivittäin, viikottain tai edes joka kk uusia juttuja :)
Mun mielestä lapsilla ja aikuisilla ei todellakaan ole samat oikeudet. Se että äiti ostaa jotain kotiin ei todellakaan tarkoita sitä, että lapsenkin PITÄÄ saada.
Mietipäs asia näin päin; Jos lapsesi saa toimia täysin samalla tavalla kuten vanhemmat, esim. jos isi syö leipää sohvalla niin lapsikin saa, jos äiti katsoo pyssyohjelmaa niin lapsenkin pitää saada, jos äiti ostaa kameran niin lapsenkin pitää saada..
Mitä odotettavaa lapselle jää tulevaisuuden suhteen? Itselle tulee mieleen, että kun lapsi täyttää 15 ja on "aikuinen" vaikkei olekaan, hän saa korkata perjantaina kaljan ihan kuten isäkin.
Meillä lapset ei tietenkään saa tehdä niitä juttuja mitä aikuiset saa, koska lapset on lapsia ja aikuiset aikuisia. Nämä kaksi joukkoa pelaa ihan eri peliä. Aikuiset ohjaa lasten käytöstä, ja näin lapset voi vaikka odottaa sitä, että saa perjantai-iltana syödä hampparin sohvalla, eikä sitä dokaamista tai jotain vielä pahempaa.

[QUOTE="kasvattaja";23549915][QUOTE="Neith";23549423]

Mun mielestä lapsilla ja aikuisilla ei todellakaan ole samat oikeudet. Se että äiti ostaa jotain kotiin ei todellakaan tarkoita sitä, että lapsenkin PITÄÄ saada.
Mietipäs asia näin päin; Jos lapsesi saa toimia täysin samalla tavalla kuten vanhemmat, esim. jos isi syö leipää sohvalla niin lapsikin saa, jos äiti katsoo pyssyohjelmaa niin lapsenkin pitää saada, jos äiti ostaa kameran niin lapsenkin pitää saada..
Mitä odotettavaa lapselle jää tulevaisuuden suhteen? Itselle tulee mieleen, että kun lapsi täyttää 15 ja on "aikuinen" vaikkei olekaan, hän saa korkata perjantaina kaljan ihan kuten isäkin.
Meillä lapset ei tietenkään saa tehdä niitä juttuja mitä aikuiset saa, koska lapset on lapsia ja aikuiset aikuisia. Nämä kaksi joukkoa pelaa ihan eri peliä. Aikuiset ohjaa lasten käytöstä, ja näin lapset voi vaikka odottaa sitä, että saa perjantai-iltana syödä hampparin sohvalla, eikä sitä dokaamista tai jotain vielä pahempaa.[/QUOTE]

ei ole samat oikeudet ei, mutta meillä nyt toimitaan näin. eli jos laahaan alpsen mukaan ostamaan jotain kivaa äidille niin kyllä mä silloin voin laittaa sen 5€ siihen lapsen omaan juttuun.
jos ei halua että lapsi syö sohvalla niin aikuisetkaan ei syö sohvalla, jos ei halua että lapsi litkii mehua niin ei sitä litki aikuisetkaan jne.
samat yleissäännöt toimii jokaisella tässä talossa olevalla

"mia"
Sanoisin ap että sun lapsesi saa liikaa tavaraa noin muutenkin,se on tämä nykyajan lapsen ongelma,surullista. Mun mielestä noista kalliista lahjatoiveista vaan ehkä yhden saisi,osaisi arvostaa sitä lahjaa enempi.Muut lahjat sitten pienempiä. Piste.

"vieras"
[QUOTE="kasvattaja";23549915]

ei ole samat oikeudet ei, mutta meillä nyt toimitaan näin. eli jos laahaan alpsen mukaan ostamaan jotain kivaa äidille niin kyllä mä silloin voin laittaa sen 5€ siihen lapsen omaan juttuun.
jos ei halua että lapsi syö sohvalla niin aikuisetkaan ei syö sohvalla, jos ei halua että lapsi litkii mehua niin ei sitä litki aikuisetkaan jne.
Miten toimit tupakan, alkoholin ja vaikkapa autolla ajon suhteen?
Onko teillä mitään eroa mitä aikuinen voi tehdä, mutta lapsi ei voi.

mä olen mielestäni hyvinkin asiallisesti tähän asti keskustellut, vastannut ja selittänyt sekä perustellut

mutta jos te haluatte nähdä vain vikaa mun kasvatus tyylissä, haluatte nähdä mut ahneena ja huonotapaisena sekä röyhkeänä sekä lapseni ahneena ja materialistisena pilalle hemmoteltuna paskana (niinkuin joku tuolla aiemmin ystävällisesti kirjoitti) niin sille en voi mitään.

se on näköjään ihan sama mitä mä kirjoitan kun asia ei etene mihinkään, jos te ette halua lapsillenne ostaa mitään ikinä ihan vain siksi että lapsi ilahtuu, riemastuu ja siitä tulee hyvä mieli niin fine, se on teidän tapa mutta mun mielestä se on surullista.
asioita voi tehdä ja ostaa ja haluta ilman mitään sen kummempaa syytä, se ei ole merkki pilalle hemmottelusta, eikä materialismista
lapsi ei ole epänormaali jos se osaa ilmaista halunsa ja toiveensa
meillä ei korvata läheisyyttä, rakkautta taikka yhdessä tekemistä rahalla taikka materialla
mutta meillä nyt satutaan ostamaan tavaroita jos/kun niitä halutaan/tarvitaan
koska siihen on mahdollisuus.

"kasvattaja"
[QUOTE="kasvattaja";23549915]

Eli siis samat säännöt aikuisilla ja lapsilla. Tämä selvä. Eipä siinä mitään, kaikki toimii tavallaan, mutta teidän tavalla saa kyllä paljon ongelmia aikaan, näin ulkopuolelta katsottuna. Muista tämä sitten myöhemmin, kun et saa lastasi kuriin, hänellä on vaikeuksia kavereiden kanssa, eikä hän oikein osaa olla kiitollinen mistään. Onnea valitsemallanne tiellä!

"heissan"
mä olen mielestäni hyvinkin asiallisesti tähän asti keskustellut, vastannut ja selittänyt sekä perustellut

mutta jos te haluatte nähdä vain vikaa mun kasvatus tyylissä, haluatte nähdä mut ahneena ja huonotapaisena sekä röyhkeänä sekä lapseni ahneena ja materialistisena pilalle hemmoteltuna paskana (niinkuin joku tuolla aiemmin ystävällisesti kirjoitti) niin sille en voi mitään.

se on näköjään ihan sama mitä mä kirjoitan kun asia ei etene mihinkään, jos te ette halua lapsillenne ostaa mitään ikinä ihan vain siksi että lapsi ilahtuu, riemastuu ja siitä tulee hyvä mieli niin fine, se on teidän tapa mutta mun mielestä se on surullista.
asioita voi tehdä ja ostaa ja haluta ilman mitään sen kummempaa syytä, se ei ole merkki pilalle hemmottelusta, eikä materialismista
lapsi ei ole epänormaali jos se osaa ilmaista halunsa ja toiveensa
meillä ei korvata läheisyyttä, rakkautta taikka yhdessä tekemistä rahalla taikka materialla
mutta meillä nyt satutaan ostamaan tavaroita jos/kun niitä halutaan/tarvitaan
koska siihen on mahdollisuus.
Totta kai juurikin näin. MUTTA niitä kalliita tavaroita EI VAIN pyydetä muilta. Vanhemmat ostaa mitä tykkää ja kuinka kalliita vaan jos varaa on. Toki siinäkin olis suotavaa pitää joku holtti.
Ite oon sanonu omilleni aina, että "Te kiitätte ja hymyilette, tulkoon paketista mitä vaan". Se nääs kuuluu hyviin tapoihin. Niitä tässä sulta perään kuulutetaan.

[QUOTE="heissan";23550212]Totta kai juurikin näin. MUTTA niitä kalliita tavaroita EI VAIN pyydetä muilta. Vanhemmat ostaa mitä tykkää ja kuinka kalliita vaan jos varaa on. Toki siinäkin olis suotavaa pitää joku holtti.
Ite oon sanonu omilleni aina, että "Te kiitätte ja hymyilette, tulkoon paketista mitä vaan". Se nääs kuuluu hyviin tapoihin. Niitä tässä sulta perään kuulutetaan.[/QUOTE]

TEILLÄ voi olla sellainen TAPA että lahjoja ei TOIVOTA keneltäkään, toisilla on TOISENLAISIA TAPOJA, ja se että on toisenlaisia tapoja ei tee niistä huonoja, ei tee niistä vääriä ja vaikka kuinka koitatte tätä asiaa jankata niin se ei tee lapsestani pilalle hemmoteltua taikka käytöstavatonta.
minen jumalauta käsitä miten on niin vaikea ymmärtää tätä asiaa joka on monta kertaa jo selitetty, meillä osaa kiittää KAIKISTA lahjoista sekä lapsi että äiti että kaikki muutkin.

"kasvattaja"
TEILLÄ voi olla sellainen TAPA että lahjoja ei TOIVOTA keneltäkään, toisilla on TOISENLAISIA TAPOJA, ja se että on toisenlaisia tapoja ei tee niistä huonoja, ei tee niistä vääriä ja vaikka kuinka koitatte tätä asiaa jankata niin se ei tee lapsestani pilalle hemmoteltua taikka käytöstavatonta.
minen jumalauta käsitä miten on niin vaikea ymmärtää tätä asiaa joka on monta kertaa jo selitetty, meillä osaa kiittää KAIKISTA lahjoista sekä lapsi että äiti että kaikki muutkin.
Ihan yhtälailla sinulla on vaikeuksia käsittää muiden pointtia.

Muiden pointti on se, että teillä on pienen lapsen lahjatoiveet todella kalliita, ja on syytäkin hävetä jos sellasia ihmisille esittää.

Toinen pointti mikä ihmisillä on, on se että teillä on TODELLA PALJON tavaraa tuon ikäiselle lapselle ostettu "muuten vaan" kaikkien niiden saatujen tavaroiden lisäksi. Muiden mielestä yksi traktori voi sekä viedä lehmille heinää navettaan, että hakea heinät pellolta, siihen ei välttämättä tarvita kolmeakymmentä traktoria. Ja muuten; jos traktoreita voi olla 30, miksi torppasit välittömästi ajatuksen toisesta poliisiautosta ja koirasta? Kerroit myös että tarvitsette lisää ihan peruspalikoita, koska ne loppuvat kesken, mutta tätä ei voi esittää lahjatoiveena, miksi?

Kolmas pointti on se, että sanot ettei pojalle osteta kaikkea mitä hän haluaa, ja samalla kerrot mitä kaikkea mahdollista teille on ostettu muuten vaan. Miksi, jos ei pojan halusta?

Neljäs pointti on se, että kerrot ettei poika ole hemmoteltu, ja toisaalla kerrot kuinka paljon tavaraa hänellä jo on, ja kuinka vaikea on keksiä halpoja lahjatoiveita, ja kuinka teillä on tapana ostella hänelle tavaraa ihan muuten vaan, koska lasta on kiva ilahduttaa. Miksi lasta ei voi ilahduttaa muuten kuin tavaralla?

Viides pointti. Sanot että teillä kiitetään kaikista lahjoista, ja toisaalla sanot että poika ei välttämättä edes hymyile lahjan saatuaan. (onko oikeasti niin, että jos lahjaksi ei toivo satasen legoja, niin hän saa vaaleanpunaiset tossut?)

Sanot että sinulle käy ne lahjat mitä poika toivoo, ja toisaalla luettelet kaikki ne lelut ja krääsät mitä SINÄ et halua teille. Kerrot että lista on pojan tekemä, ja samalla torppaat niitä toiveita mitä poika on esittänyt, koska sinun mielestäsi ne eivät ole hyviä.

Sinä et tunnu huomaavan omia ristiriitaisuuksiasi näissä kirjoituksissa, siksi tässä jankutetaan.

Eipä muuta.

mä olen lukenut koko ketjun, ja mun mielestä sanot aiemmin tässä ketjussa että jos lapsesi saa jotain mitä ei ole toivonut, vaikka se nyt ei olisikaan ihan kattila tai käpylehmä, niin hän "ei välttämättä edes hymyile", kyllähän tuo kertoo siitä että lapsesi on jo tottunut saamaan kaiken mitä haluaa/vaatii, vai mitä ja ennenkaikkea odottaa saavansa kaiken mitä haluaa/vaatii, hän on kyllä tulossa hyvää vauhtia poispilatuksi ja hankalaksi lapseksi, mutta sehän ei onneksi ole minun ongelmani vaan sinun kun vaatimukset alkavat tuosta kasvaa...epäilen kyllä että tulet kohtaamaan vaikeuksia siinä vaiheessa kun lapsi alkaa olla murrosikäinen, näinköhän enää saa häntä oppimaan ettei sitä niin vaan voi pitää itsestäänselvänä että kaikkea voi vaatia ja odottaa saavansa kaiken. Nyt sulla on rahaa ostaa mitä hän haluaa, mutta kuka tietää huomisesta, entäs jos jonain päivänä sulla ei olekaan sitä rahaa, luuletko lapsesi sen ymmärtävän ettei enää voikaan esittää vaatimuksia ?
Kyllähän pieni lapsi haluaa mitä vaan, se on sitten vanhemman vastuulla opettaa ettei kaikkea voi saada, mutta vaikuttaa siltä ettet ole kiinnostunut sitä hänelle opettamaan.
Toiveita saa tietysti olla, ja ihanteellista on jos toiveita pystytään toteuttamaankin kohtuullisessa määrin, se ei lasta pilaa, mutta lapsen opettaminen siihen että lahja joka ei ollut jokaista yksityiskohtaa myöten juuri se mitä toivottiin ei ole edes hymyn arvoinen, pilaa lapsen. Kyllä sanoin "opettaminen", itsehän kerroit antavasi tuollaista esimerkkiä jos saat itse jotain ei-toivottua lahjaksi.

Viimeksi muokattu:
"heissan"
Kyllä sä nyt vaan olet sanonut, että lapsesi ei hymyile, jos paketista tulee jotain josta hän ei tykkää, ihan niinkuin sinäkin kuulema teet. Silloin sulla ja sun lapsellasi ei ole tapoja. Mä todella loukkantuisin jos veisin lahjan, ja lapsi/äiti osottaisi naamallaan, että lahja ei ole mieluinen.

Sanoinko jossain että lahjoja ei toivota :O Sanoin, että noin kalliita lahjoja ei toivota muilta. Siinä on vissi ero.

Mutta miten vaan. Sovitaan että sulla ja sun lapsella on loistavat tavat ja tapasi toimia on fiksu. Itse en menisi edes tuollaisille synttäreille, joissa lahjalistassa kaikki toiveet on 40 euron arvoisia.

noh, ehkä olen sitten erilainen mutta mä en todella odota hymyä taikka kiitosta jos mä annan metallimusiikista pitävälle, mustaa käyttävälle naiselle pinkin vaaleanpunaisilla sydämmillä koristellut topin jossa on britney spearsin kuva.. koska en selkeästi ole lahja ostaessa ajatellut lahjan saajaa, en mieltymyksiä enkä mitään muutakaan. enkä mä myöskään ole aidosti iloinen saadessani jotain noin epäsovivaa itse lahjaksi, siitä hymyilystä löytää tarkennusta ketjusta.
eli aitoa iloa saadusta asiasta, isoa leveää hymyä ja lapsen tapauksessa innostusta ja riemua

---
noh, ehkä olen sitten erilainen mutta mä en todella odota hymyä taikka kiitosta jos mä annan metallimusiikista pitävälle, mustaa käyttävälle naiselle pinkin vaaleanpunaisilla sydämmillä koristellut topin jossa on britney spearsin kuva.. koska en selkeästi ole lahja ostaessa ajatellut lahjan saajaa, en mieltymyksiä enkä mitään muutakaan. enkä mä myöskään ole aidosti iloinen saadessani jotain noin epäsovivaa itse lahjaksi, siitä hymyilystä löytää tarkennusta ketjusta.
eli aitoa iloa saadusta asiasta, isoa leveää hymyä ja lapsen tapauksessa innostusta ja riemua
Mun on vaikea kuvitella, että 4v lapsi ei ilhatuisi mistään muusta kuin avauksessa luettelemistasi kalliista lahjoista.

[QUOTE="jokuvaan";23550422]Miten on ap, voisko lapselle sanoa jatkossa, että toiveen pitää olla alle tietyn summan?[/QUOTE]

miksi?
siis onko olemassa jokin sääntö ettei lapsi saa toivoa tietyn summan yli?
minua alkaa jo vituttamaan koko ketju ihan urakalla, olen asioita selittänyt monta kertaa, myös sen että lapsen toiveet ei noin ylipäätään ole kalliita.. nyt vain sattuu olemaan niin että legot maksaa ja niitä se haluaa ja nimenomaan sellasiia joita meiltä ei löydy, edelleenkään en oleta pojan saavan noita kaikkia, mulla ei ole asian kanssa mitään ongelmaa jos noista yksi tai kaksi hoidetaan kimppa lahjoina, sitä poliisi asemaan en missään nimessä odota pojan saavan.

Yhteistyössä