hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Neith";23546485]missä on sanottu ettei mikään kelpaa :O
leluja laitetaan pois jos niillä ei leikitä, jos niitä hajoaa jne.
(ja tässä päästään siihen että mitä järkeä on ostaa lahjoja joilla ei leikitä ja jotka hajoavat leikeissä heti..)
kaverisynttärit lienee asia erikseen, itse ostin juuri lapsen tarhakaverille lahjaksi lego lentokoneen (täällä tietämättömänä kyselin paljonko niihin yleensä laitetaan rahaa) koska poika ei oikein varmaksi osannut sanoa mistä kaveri tykkäisi (kyseessä kuitenkin 4v lapsi)
mutta ilmeisesti 10€ on hyvä summa sijoittaa kaverisynttäri lahjaan ja näin tein
kun lapsella on ekat kaverisynttärit niin katsotaan mitä sieltä tulee, jos ei tule mitään niin se on fine, jos tulee niin sekin on fine, jos tulee "krääsää" niin täytyy toivoa että se kestää edes hetken... mutta sen näkee sitten, en stressaa asiasta tässä vaiheessa[/QUOTE]

Nii, voihan se olla että kukaan ei ees tuu vaikka on kutsuttu.

"vieras"
[QUOTE="Neith";23545706]eli mun pitäisi nyt sanoa että ei tarvitse tuoda mitään tai tuokaa ihan mitä vaan, sitten pakottaa lapsi hymyillen kiittämään vaikka kattilasta tai käpylehmästä ja olemaan onnellinen ihan vain siitä että joku tuli kylään :O
nuo lahjatoiveet on esittänyt poika, en minä. minä vain välitän tiedon niille jotka sitä kysyvät
[/QUOTE]

Hieno kommentti. Mieti vähän.

sivusta
Lapset on luonnostaan materialisteja, joka muuta väittää,valehtelee. Mutta aikuisen tehtävä on ohjata lasta järkevään materialismiin. Eikä sellaista varmaankaan ole se, että ei osaa iloita saamastaan jos ei saa juuri sitä mitä on halunnut.
Ja jos lapsi on tottunut saamaan vain osan haluamastaan, en ymmärrä mikä on ongelma edes. Jos Ap itse ostaa jonkun halutun niin eikö muut voi tuoda sitten jotakin muuta ?

"Neith"
[QUOTE="vieras";23546476]Noh, noh. Vieraat tuovat mitä haluavat. Toivoa tietenkin voi, mutta ei voi olettaa, että opiskelijatäti ostaisi edes tuota halvinta eli 45 euron lelua..
Voihan sitä tuoda muutakin kuin krääsää. Esim. kirjoja, vaatteita, tarroja, askartelutavaraa, puuhakirjoja jne. Tai sitten varmaan tarvitsette kesää varten uusia hiekkaleluja jonkin verran tai vesileluja, esim. vesipyssy.
Miksi vaihtoehdot ovat krääsä tai kallis lego?[/QUOTE]

siis tottakait voi tuoda siltä väliltä, mutta eikö edelleen ole tarkoitus että lapsi tykkä ja haluaa tai edes tarvitsee sen kyseisen asian.
kaikilla meillä on omat mieltymykset, halutaan tietyn väristä, tietyn näköistä tiettyä tavaraa tai merkkiä, niin lapset kuin aikuisetkin. aikuiset toteuttavat näitä halujaan miksi lapset eivät voisi?
nyt juuri ei ole mitään sellaista muuta mitä lapsi haluais/tarvitsisi.

Keittiönoita
Mä ymmärrän hyvin, että toiveita kysytään. Niin mä itsekin teen, kun olen ostamassa jollekin lahjaa. Kysyn toiveita sen vuoksi, että se helpottaa mun kaupassa juoksemistani. Siitä huolimatta hätkähtäisin, jos lapsen kaikki toiveet olisivat kalliita. Mun mielestä lapselle on hyvä opettaa, että kaikki toiveet eivät voi olla hinnakkaita. Ja antaa lapsen itse miettiä - tarvittaessa vähän avustaen - mitä halvempaakin voisi toivoa.

Minä sanoisin että tälläisiä toiveita lapsi on esittänyt, jos itselläni tulee mieleen jotakin tarpeellista lisäisin ne listaan. Jos lahjatoive tuntuu liian kalliilta itse ehkä antaisin sopivan summan rahana. Vanhemmat voivat antaa lisää rahaa jos pitävät toiveen toteuttamista tärkeänä tai rahalahjat voi kerätä yhteen ja ostaa sitä mikä miellyttää.

häh?!?
Miksi et ap voisi itse miettiä muita sopivia lahjoja, jos toiveita kysytään? Meillä lapsi yleensä saa yhden-kaksi toivetta/synttäri ja ne hoitaa useimmiten isovanhemmat tai me vanhemmat itse (eikä lahja silloinkaan usein ole yli 30€). Lasten toiveet ovat meilläkin pääosin legoja, joita meillä onkin jo aivan liikaa.
Loput toiveet keksimme me vanhemmat, jos joku kysyy. Usein nämä toiveet ovat esim. lautapelejä, palapelejä, cd.tä, askartelutarvikkeita, rooliasuja jne., siis sellaisia joita lapsi ei itse "tajua"toivoa, mutta ovat kehittäviä, hauskoja, tarpeellisia... Ei kai lapsen tarvitse toivoa ja saada kaikkia lahjoja!

sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja häh?!?;23546566:
Miksi et ap voisi itse miettiä muita sopivia lahjoja, jos toiveita kysytään? Meillä lapsi yleensä saa yhden-kaksi toivetta/synttäri ja ne hoitaa useimmiten isovanhemmat tai me vanhemmat itse (eikä lahja silloinkaan usein ole yli 30€). Lasten toiveet ovat meilläkin pääosin legoja, joita meillä onkin jo aivan liikaa.
Loput toiveet keksimme me vanhemmat, jos joku kysyy. Usein nämä toiveet ovat esim. lautapelejä, palapelejä, cd.tä, askartelutarvikkeita, rooliasuja jne., siis sellaisia joita lapsi ei itse "tajua"toivoa, mutta ovat kehittäviä, hauskoja, tarpeellisia... Ei kai lapsen tarvitse toivoa ja saada kaikkia lahjoja!
Ap:n lapsi ei tarvitse mitään muuta kun saa kaiken muun jo "ei halutun" ihan muuten vaan vanhemmiltaan.

"vieras"
Lopetin kummipojaltani lahjatoiveiden kyselyn, kun 8v jälkeen toiveet olivat 50-100€ hintaisia. En todellakaan ymmärrä, kuinka joku vanhempi edes kehtaa tuollaisia mainita lahjan antajalle. Itse sanoisin lapselle, että vanhemmat voivat (ehkä) niin isoja lahjoja ostaa, mutta keksipä joku pienempi toive kummille. Kyllä 4v jo jotain rahasta tajuaa, jos vanhemmat ovat hänelle kertoneet ettei kaikkea voi saada jne. perusteluja. Vanhemmista kiiinni!

"Neith"
[QUOTE="vieras";23546522]Pöh. SE pitää olla poliisiasema.[/QUOTE]

niin no, pojalla on jo se poliisiauto ja se koira, samoin on se isompi poliisi auto missä varas istuu kopissa, samoin on poliisi helikopteri, poliisi mönkkäri ja poliisi vene ja poliisi mopo
paloautoja on: 2 tikasautoa, paloauto missä on nosturi ja vene (osti omilla rahoillaan)
palo mönkkäri, palo auto missä peräkärry, paloauto missä pieni kumivene peräkärryssä
sitten on vesitaso lentokone, kalastus vene (on liki 20v vanha)

eli olisi täysin turhaa ostaa mitään noista toistamiseen.. juuri siksi tuottaa ongelmia kehittää niitä "pienempiä" lego toiveita

sivusta
[QUOTE="Neith";23546588]niin no, pojalla on jo se poliisiauto ja se koira, samoin on se isompi poliisi auto missä varas istuu kopissa, samoin on poliisi helikopteri, poliisi mönkkäri ja poliisi vene ja poliisi mopo
paloautoja on: 2 tikasautoa, paloauto missä on nosturi ja vene (osti omilla rahoillaan)
palo mönkkäri, palo auto missä peräkärry, paloauto missä pieni kumivene peräkärryssä

eli olisi täysin turhaa ostaa mitään noista toistamiseen.. juuri siksi tuottaa ongelmia kehittää niitä "pienempiä" lego toiveita[/QUOTE]

Ja nyt poika täyttää vasta 4 :)

"hii"
[QUOTE="Neith";23546588]niin no, pojalla on jo se poliisiauto ja se koira, samoin on se isompi poliisi auto missä varas istuu kopissa, samoin on poliisi helikopteri, poliisi mönkkäri ja poliisi vene ja poliisi mopo

eli olisi täysin turhaa ostaa mitään noista toistamiseen.. juuri siksi tuottaa ongelmia kehittää niitä "pienempiä" lego toiveita[/QUOTE]

Eikö noi legot ala jo riittämään:D Jotain muuta sarjaa välillä?

"vieras"

Siis en voi muuta sanoa kuin apua teitä vanhempia!!!!!!!!!

Keittiönoita

Hmm... mä en kyllä näe mitään ongelmaa siinä, että lapsen legokaupungissa olisi kaksi poliisikoiraa. Tai että siellä on useampi kuin yksi poliisi, joka saa varkaan kiinni. Mulle tuli nyt väkisin mieleeni, että teillä halutaan kerätä koko sarja eikä niinkään hankkia legoja lapsen leikkeihin.

"vieras"

--> Johtopäätös: Sanot pojalle, että nämä ovat liian isoja/kalliita ja että pitää keksiä jotain pienempää/halvempaa myös. Avustat poikaa keksimään jotain muuta toivetta lisäksi esim. lautapelin (legolla muuten niitäkin). Miten tämä on niin vaikeaa?

"Neith"
Ap:n lapsi ei tarvitse mitään muuta kun saa kaiken muun jo "ei halutun" ihan muuten vaan vanhemmiltaan.
voi hyvänen aika, mä sanoin että juuri nyt tällä kertaa ei ole mitään sellaista mitä tarvitsis, olen juuri ostanut lapselle kesäksi paljon vaatetta kun sillä jäi edellinen koko pieneksi, ja tilasin kerralla paljon kerran tarvetta oli, pyöräilykypärä on jo, samoin on sopiva pyörä, kuravaatteetkin ostin kun lapsi tarvitsi jne. eli juuri nyt ei ole tarvetta millekkään hyöty tavaralle
askaretlu ja piirrustu välineitä meillä on enemmän kuin tarpeeksi, kun itse askartelen paljon ja näin ollen ostan niitä itse, samoin muovailuvahoja on, kun viimevuonna niitä saatiin, ja itse olen ostanut sellaisen 24kpl paketin. värityskirjojakin on useita

"vieras"
Meillä on kaksi poikaa ja lahjaksi on saatu jo 4 samanlaista lego paloautoa, aina lahjan saadessaan ovat olleet yhtä onnellisia:) Ei maailma siihen kaadu, että on muutama samanlainen. Minusta ap kasvatat lastasi melko materialistiseksi ja kaiken saavaksi, säälittävää.

"Vieras"
Pahalta kuulostaa. Meillä on AINA lapsilla halvempiakin toiveita. Nytkin poika toivoi huoneeseensa mm. vaaleanpunaista kukkaa :D. On piiiitkä lista, jossa on tosi kalliita toiveita, mutta myös pikkuisia ja halpoja. Ja meillä lapset iloitsee aina myös vaattesta. On kiva saada uusia vaatteitakin, vaikka niitä jo kaapissa olisi.

Minustakin tuo kuulostaa äidin toivelistalta, ei pojan. Lapset tykkää krääsästä ja kummista pikkujutuista. Mä en ole vielä yhtään lasta nähnyt, joka haluaisi vain kalliita juttuja. Ja lasten kanssa olen ihan ammatinkin puolesta jatkuvasti eli kokemusta on.

"vieras"
[QUOTE="Neith";23546485]missä on sanottu ettei mikään kelpaa :O
leluja laitetaan pois jos niillä ei leikitä, jos niitä hajoaa jne.
(ja tässä päästään siihen että mitä järkeä on ostaa lahjoja joilla ei leikitä ja jotka hajoavat leikeissä heti..)
kaverisynttärit lienee asia erikseen, itse ostin juuri lapsen tarhakaverille lahjaksi lego lentokoneen (täällä tietämättömänä kyselin paljonko niihin yleensä laitetaan rahaa) koska poika ei oikein varmaksi osannut sanoa mistä kaveri tykkäisi (kyseessä kuitenkin 4v lapsi)
mutta ilmeisesti 10€ on hyvä summa sijoittaa kaverisynttäri lahjaan ja näin tein
kun lapsella on ekat kaverisynttärit niin katsotaan mitä sieltä tulee, jos ei tule mitään niin se on fine, jos tulee niin sekin on fine, jos tulee "krääsää" niin täytyy toivoa että se kestää edes hetken... mutta sen näkee sitten, en stressaa asiasta tässä vaiheessa[/QUOTE]

Niin toki kelpaa ne kalliit lahjat. Kuule teepä kerrankin niin että jätät sen pilalle hemmotellut lapsen ilman lahjoja niin ehkä oppii arvostamaan myös pienempiä lahjoja. Koska lapsi ei taatusti ole syntyjään tuollainen ahne pas** vaan oppinut teiltä vanhemmilta. Aattele, normaali lapsi vois olla iloinen jopa käpylehmästä! :eek:

"Neith"
Ja nyt poika täyttää vasta 4 :)
no ollaan ostettu ihan muuten vaan noita, se sai joululahjaksi osan jne.
ja kun se niistä tykkää ja niitä rakentelee niin en näe mitään syytä olla niitä hankkimatta.
se ei suinkaan vaatimalla niitä saa, eikä se päätä itse milloin se niitä saa.
ne on myös ollut hyvä keino opetella kärsivällisyyttä, se rakentelu harjoittaa silmän ja käden yhteistyötä ym.

Meillä isompi lapsi saneli yhtenä vuonna kirjeen, jossa kertoi toivovansa rahaa yhtä isoa Lego-juttua varten. Tämä kirje laitettiin synttärikutsujen mukaan. Kummit ja sukulaiset toivat 10-15 euroa/ perhe ja lapsi sai rahoillaan sen ison Lego-paketin, jolla leikki satoja tunteja. Kaikki olivat tyytyväisiä - lapsi sai toivomansa, vanhemmat eivät saaneet krääsää siivottavakseen, sukulaiset eivät joutuneet miettimään sopivaa lahjaa eivätkä sijoittamaan synttäreihin isoa rahaa.

"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23546619:
Hmm... mä en kyllä näe mitään ongelmaa siinä, että lapsen legokaupungissa olisi kaksi poliisikoiraa. Tai että siellä on useampi kuin yksi poliisi, joka saa varkaan kiinni. Mulle tuli nyt väkisin mieleeni, että teillä halutaan kerätä koko sarja eikä niinkään hankkia legoja lapsen leikkeihin.
nope, noi on ihan aidosti lapsen tahtomia juttuja.. enkä näe mitään syytä nyt sitten ilmoittaa ettei saa toivoa noita juttuja, ettei saa haluta lisää niitä jne.
kenenkään maailma ei kaadu siihen ettei lapsi saa noita kaikkia, jos se ei saa nyt niitä niin se voi ostaa ne itse, se voi toivoa joululahjaksi tai ens synttäreillä..

sivusta
Meillä isompi lapsi saneli yhtenä vuonna kirjeen, jossa kertoi toivovansa rahaa yhtä isoa Lego-juttua varten. Tämä kirje laitettiin synttärikutsujen mukaan. Kummit ja sukulaiset toivat 10-15 euroa/ perhe ja lapsi sai rahoillaan sen ison Lego-paketin, jolla leikki satoja tunteja. Kaikki olivat tyytyväisiä - lapsi sai toivomansa, vanhemmat eivät saaneet krääsää siivottavakseen, sukulaiset eivät joutuneet miettimään sopivaa lahjaa eivätkä sijoittamaan synttäreihin isoa rahaa.
Hienoa että toimi teillä!
Itse en tiedä mikä siinä tökkisi laittaa lapsen synttärikutsun mukaan toive rahasta ( tai mistään muustakaan oikeastaan ) lahjana.Mua hävettäisi sellanen. Enkä vaan käsitä missä vaiheessa tää maailma on ihan oikeasti mennyt tämmöseen hemmetin moiseen lahjojen palvontaan. Jumankauta, juhla kun juhla niin täällä(kin) jäpistään että saaja sen päättää mitä tuo ja mikä kelpaa ja miten on noloa tuoda jotain tyhmää. Viis siitä että antaja on vaikka ajatellut saajaa lämpösesti ja aatellut että tää on varmasti kiva ja tuo hyvää mieltä.
En ole mikään jeesus tai hyvä ihminen ,mutta kyllä tää on jotenkin niin SURULLISTA.Aivan järkyttävää mitä enempi sitä miettii. LAHJALAHJALAHJALAHJALAHJALAHJA.

Yhteistyössä