Puhukaa mulle järkeä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nyt"

Vieras
Haluaisin kovasti koiran, bordercollien. Olen tutustunut rotuun eikä se olis mitenkään hetken mielijohteesta tehty päätös. Vaan siis ihan varmasti joskus laitan kyseisen rodun! Mutta puhukaapa nyt järkeä, etten vielä menis tekemään sellaista hankintaa! Vauva tulossa ja esikoisessakin on tekemistä. Tai ei esikoinen niinkään olis se este koiran hankinnalle mutta tuleva vauva! Siinä varmasti on työtä... Miksi, miksi niin kovin kova koirakuume pitää tulla taas just nyt :O

Bortsu on kyllä sen vertaa aktiivinen ja vaativa rotu, että en itse ottaisi moista siinä kohtaa, kun vauva on tulossa. Meille on tulossa parin viikon päästä aktiivisuustasoltaan yhtä työläs koira ja tämä ajankohta on suunniteltu mahdollisimman hyväksi. Nuorimmainen on 1v ja pystyn olemaan kotona vielä lähes 2v koiraa kouluttaen.

Luvassa on päivittäistä opettamista koiran tavoille ja sen lisäksi 2 kertaa viikossa koirakoulussa käyntiä. En jaksaisi ja pystyisi siihen viimeisilläni raskaana tai pienen vauvan kanssa.

[QUOTE="a p";23493287]Ha :D Mies tuossa just tuli kotio ja mainitsin hälle että syksyllä tuloo sit koiravauva :) Meinaatko ettei riitä aika? Esikoinen silloin 2v6kk ja vauva sitten muutaman kuukauden :D Siis jos esim. syyskuussa otettais :D[/QUOTE]
Kukin tavalaan. Mä olen ainakin liian mukavuuden haluinen etten jaksais lasten ohella valvoa koiran pennun kanssa öisin (ne joskun kun valvottaa). Siivota pissejä ja kakkoja alta pois ennen kun se taapero juokseen niistä yli...Puhumattakaan että jaksaisin opettaa pentua tahi parsia pilalle purtuja sohvatyynyjä ym ym. Puhumattakaa siitä että pennulle on taattava rauha niiltä ihmispennuilta.

Henkkoht otan koiran vasta kun lapset on isompia ja mulla on aikaa pissojen siivoiluun ja koiranpennun kanssa olemiseen.

Bortsu on kyllä sen vertaa aktiivinen ja vaativa rotu, että en itse ottaisi moista siinä kohtaa, kun vauva on tulossa. Meille on tulossa parin viikon päästä aktiivisuustasoltaan yhtä työläs koira ja tämä ajankohta on suunniteltu mahdollisimman hyväksi. Nuorimmainen on 1v ja pystyn olemaan kotona vielä lähes 2v koiraa kouluttaen.

Luvassa on päivittäistä opettamista koiran tavoille ja sen lisäksi 2 kertaa viikossa koirakoulussa käyntiä. En jaksaisi ja pystyisi siihen viimeisilläni raskaana tai pienen vauvan kanssa.

Ymmärrän kantasi. Ja siksi mä juuri tarvitsenkin sitä järkipuhetta :D Mikä rotu teille tulee?

Riippuu ihan omasta jaksamisesta ja organisointikyvystä. Itse opiskelin vielä ihan synnytykseen saakka ja tein vauva-aikana amk-tutkinnon opinnäytetyön. Lisäksi kahden koiran lenkitykset ja lapsen ollessa nyt 4 vuotta olen jatkanut erikoistumisopinnoilla työnohessa. Ja kolme koiraa tällä hetkellä on.
Järjellä ajatellen moneen asiaan pystyy, jos halua on ja pystyy laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen ja jäsentämään ajankäyttöään.

En ottaisi minäkään kyllä minkäänrotuista koiraa tilanteeseen, jossa olisin viimeisilläni raskaana tai olisi yksi pieni lapsi ja vauva.
Meillä on tällä hetkellä 4-vuotias lapsi ja koiraa on mietitty jo pitemmän aikaa, mutta sopivaa saumaa sen hankinnalle ei ole vielä tullut vastaan vaikka koirakuume kova onkin.
Minun mielestäni tuossa tilanteessa kannattaisi ehdottomasti odottaa,että lapset ovat isompia.
Kyllä se kuume laantuu ja asia työntyy pois mielestä ajan kanssa, palatakseen taas myöhemmin uudelleen. :D

Kukin tavalaan. Mä olen ainakin liian mukavuuden haluinen etten jaksais lasten ohella valvoa koiran pennun kanssa öisin (ne joskun kun valvottaa). Siivota pissejä ja kakkoja alta pois ennen kun se taapero juokseen niistä yli...Puhumattakaan että jaksaisin opettaa pentua tahi parsia pilalle purtuja sohvatyynyjä ym ym. Puhumattakaa siitä että pennulle on taattava rauha niiltä ihmispennuilta.

Henkkoht otan koiran vasta kun lapset on isompia ja mulla on aikaa pissojen siivoiluun ja koiranpennun kanssa olemiseen.

Tuo kuulostaa siltä, että olisin yh :D Siis onhan mulla mies, joka on ihan yhtä innoissaan ottamassa koiraa :) Ja vuoronperään on hyvä opettaa, kun toinen taas katsoo lapsia.

Mutta siis joo, ymmärrän teidän kaikkien kannan! Oon vaan niin koiraihminen henkeen ja vereen että tää on melki kidutusta kun ei saa ottaa koiraa. Tai saa, mut ei pysty. Järki siinäkin asiassa. Ei nyt, ehkä syksyllä MUTTA VIIMEISTÄÄN vuoden päästä :D

[QUOTE="a p";23493380]Tuo kuulostaa siltä, että olisin yh :D Siis onhan mulla mies, joka on ihan yhtä innoissaan ottamassa koiraa :) Ja vuoronperään on hyvä opettaa, kun toinen taas katsoo lapsia.

Mutta siis joo, ymmärrän teidän kaikkien kannan! Oon vaan niin koiraihminen henkeen ja vereen että tää on melki kidutusta kun ei saa ottaa koiraa. Tai saa, mut ei pysty. Järki siinäkin asiassa. Ei nyt, ehkä syksyllä MUTTA VIIMEISTÄÄN vuoden päästä :D[/QUOTE]

Ei tartte olla yh:kaan. Mutta jos se tuleva vauva on mallia paljon valvottava tai pahimmas tapauksessa koliikki. Niin ajattelppa öitä, kun vauva valvottaa ja koira valvotta...vaikka kuinka miehes auttas, niin te olette aika kuolleita. Miehesi kai on töissäkin käytävä? Kuulostaako kivalta että ensin valvotte yön, mies lähtee töihin ja sä jatkat valvomista vauvan, taaperon ja koiran kanssa. Joka pahimmillaan ei anna sun nukkua jos vaikka päiväuniaikaan yrittäisit hieman silmää ummistaa

Ei tartte olla yh:kaan. Mutta jos se tuleva vauva on mallia paljon valvottava tai pahimmas tapauksessa koliikki. Niin ajattelppa öitä, kun vauva valvottaa ja koira valvotta...vaikka kuinka miehes auttas, niin te olette aika kuolleita. Miehesi kai on töissäkin käytävä? Kuulostaako kivalta että ensin valvotte yön, mies lähtee töihin ja sä jatkat valvomista vauvan, taaperon ja koiran kanssa. Joka pahimmillaan ei anna sun nukkua jos vaikka päiväuniaikaan yrittäisit hieman silmää ummistaa

Niin, no sen näkee sitten mitä sorttia tuleva vauva on. Helppo vai vaikea. Sittenhän sen näkee onko oikea aika koiralle vai ei. :)

Ja miten meinasit vauvaa pitää kun vähän kasvaa, lattialla ainakaan ei onnistu koska pentu menee näykkimään (ne kun tapaa sitä tehdä ennen kuin oppii...). Ei sitterissä eikä alustalla...saat kokoajan vahtia taaperoa ettei se käy nykimässä pentua, sillä varmin tapa saada äkäinen koira on se että se ei pentuna saa olla rauhassa. Ja vaihtovuoroisesti saat olla erotuomarina kun pentu alkaa tentua hieman liian kovin ottein taaperosi kanssa ja upotta terävät maitohampaat sen käteen (leikin nimissä niin kuin pennut tapaa tehdä).

Tietysti jos pentu on kokonaan eri huoneessa kuin te...vaan onko sekään nyt sitten oikein?

Suosittelen odottelemaan rauhassa vielä. Kannattaa kyllä silmäillä jo pikkuhiljaa yhdistelmää, mistä mahdollisesti yksilön kotiinsa haluaa.
Itse odotin siihen asti, että nuorempi lapsistani oli lähes 3-vuotias.

Niin, kai se menee niin että odotus sitten palkitaan :D Ja toki mennään meidän perheen ehdoilla. Mutta mistäs sen vielä tietää, millä tuulella sitä syksyllä on. Jos vauva esim. on hyvä nukkuja ja koira mahtuisi perheeseen, niin eiköhän sen sitten tunne. Ja toisinpäin, jos tuntuu vähääkään ettei vielä,niin se on sitten niin, ettei vielä. Kyllä kai sen oikean hetken osaa tunnistaa sitten :)

[QUOTE="a p";23493496]Niin, kai se menee niin että odotus sitten palkitaan :D Ja toki mennään meidän perheen ehdoilla. Mutta mistäs sen vielä tietää, millä tuulella sitä syksyllä on. Jos vauva esim. on hyvä nukkuja ja koira mahtuisi perheeseen, niin eiköhän sen sitten tunne. Ja toisinpäin, jos tuntuu vähääkään ettei vielä,niin se on sitten niin, ettei vielä. Kyllä kai sen oikean hetken osaa tunnistaa sitten :)[/QUOTE]

Mitäs kun se pentu puraisee jompaa kumpaa, vauvaa tai taaperoa. Ne on äärettömän arvaamattomia. Ajattele nyt niitä lapsias ja jätä koirakuume pienemmälle-

Meille tulee huomenna pentu. Ennestään on 11 koiraa. La on kk päästä. Niin ja lapsia on 6.

Ihme salatiedettä koiranpito näköjään ;)

Koirat asuvat perheenkeskellä. Joku tokoilee, toinen harrastaa agilityä, osa näyttelyitä ja nuo laumikset vahtaavat laumaansa. Rodut ei kuitenkaan seurakoiria :)

Asiat on juuri niin vaikeita kuin niistä tekee.

[QUOTE="Domino";23493628]Meille tulee huomenna pentu. Ennestään on 11 koiraa. La on kk päästä. Niin ja lapsia on 6.

Ihme salatiedettä koiranpito näköjään ;)

Koirat asuvat perheenkeskellä. Joku tokoilee, toinen harrastaa agilityä, osa näyttelyitä ja nuo laumikset vahtaavat laumaansa. Rodut ei kuitenkaan seurakoiria :)

Asiat on juuri niin vaikeita kuin niistä tekee.[/QUOTE]

Kummat on tärkeämpiä? Ja oletan että teillä on enemmän kokoemusta kuin eka kertalaisilla. Ja lienee osa ulkona, koirista siis, tai sitten teillä on hillittön talo

[QUOTE="muu";23493715]Kummat on tärkeämpiä? Ja oletan että teillä on enemmän kokoemusta kuin eka kertalaisilla. Ja lienee osa ulkona, koirista siis, tai sitten teillä on hillittön talo[/QUOTE]

Tietysti koirat on ulkona mutta kukaan ei 24/7

Ei noita ulkoelukoita hoideta olkkarista käsin. Esim. poneja. Ja vuohia ei voi lypsää etänä.
Koirat pyörii siinä mukana. Samoin kuopus, loput on koululaisia.

Tarkotitko lapset vs koirat?
Laitan aprillipäivän piikkiin tuon kysymyksen :)

Yhteistyössä