Puhukaa mulle järkeä, tulen hulluksi koska pelkään KAIKKEA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöpökammoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöpökammoinen

Vieras
Mä olen aivan rikki, koska keksin yhtäkkiä kaikkea idioottimaista jota pelätä. Sairauksia ja bakteereja/pöpöjä. Noi pöpötautikammot liittyy esim. sellaiseen et kun yhtäkkiä jostain syystä aloin ajattelemaan et jos koira on kävellyt linnunpaskassa, niin se tuo sitä paskaa sisälle ja täällä kaikki sairastuu lintuinfluenssaan. (Johtui varmaan siitä yhdestä ketjusta, jossa joku kyseli linnunkakkasiivousvinkkejä.)

Pesin koiran ja kaikki on nyt siltä osin ok. MUTTA! Jostain syystä keksin et mitä jos koko kylppäri on nyt saastunut ja mietin jo jotain astioita kaapissakin, et mitä jos nekin on saastuneet. Tiedän siis et tää on ihan järjetöntä. Pystyn siis järjellä ajattelemaan oikein, et miten helvetissä mitään linnunsontia olis astiakaappiin joutunut, mutta mieli silti tekee tepposia.

Nää pelot tulee pintaan yleensä jonkin stressaavan tilanteen vuoksi, mut nyt tuntuu et en pääse irti näistä ajatuksista. Lääkettä olen joskus syönyt lievään masennukseen ja psykiatrisen sairaanhoitajan kans olen jutellu, mut niistä ei ole ollut mitään apua.

Miten mä pääsen eroon tästä, puhukaa mulle järkeä? Miten pääsee kelan korvaamaan kognitiiviseen psykoterapiaan, olisko siitä apua..?

En kyllä nyt heti olis halukas lääkkeisiin turvautumaan, kun aiemman kokemuksen mukaan niistä ei ole hyötyä ollut. Toivoisin alkuun et joku takois järkeä mun päähän, et esim. yllä mainittu tilanne on järjetön, noin ei ole voinut tapahtua. Jos noin kävis, niin kaikki astiat ym. pitäis säilyttää steriileissä pakkauksissa.

Huoh, mistä tää johtuu.

Lääkkeet nyt kuitenkin on yksi olennaisimmista ja tehokkaimmista hoitokeinoista tuollaiseen vaivaan.
Lääkkeitä on niin paljon, että suurimmalle osalle löytyy sopiva.
Paras hoitovaste saadaan lääkityksen ja psykoterapian yhdistelmästä.

Sä pyydät vakuutteluja mutta itse tiedän, että niiden antaminen on sairautesi ruokkimista ja lohduttaa sinua vain hetken. Joten en ala todellakaan vakuuttelemaan yhtään mitään.

Hae apua, koska tuosta kärsii mahd. läheisesi myöskin.

Mulle ei ainakaan ole mistään lääkkeistä ollut apua. Terapiassa oon käynyt, mutta oireet kuten jatkuva käsienpesu ja siivoaminen oli pahimmillaan kun ei ollut elämässä tarpeeksi muuta tekemistä. Nyt sitä tekemistä on niin ei jää aikaa turhille peloille ja niiden ajattelulle.

Voi ihanaa vieras, olet samoilla linjoilla siis kanssani. Toki tätä paskamaista oloa ei toivois kellekään. Mulla kans kiireisimpinä aikoina ei oo niin näitä pelkoja, mut sit joku stressi laukaisee tämän...

Lisää kokemuksia?

Voiko siis esim. tk-lääkäri kirjoittaa mulle lähetteen kognitiiviseen psykoterapiaan ja siihen tarvittavat lausunnot kelaa varten? On kuitenkin niin pitkäaikainen kokemus tuosta kunnallisesta "terapiasta" ja lääkekokeilusta, että se on turhauttavaa niihin enää edes palata.

Hei, päästäksesi psykoterapiaan tarvitset psykiatrin kirjoittaman B-lausunnon jonka mukaan tarvitset terapiaa kuntoutuaksesi. Eli työ/opiskelukykysi tulisi olla uhan alla sairauden vuoksi. Tämän lisäksi kela vaatii että olet käynyt psykiatrilla vähintään 2 kertaa ja ollut terveydenhuollon arviossa vähintään 3kk kyseisen sairauden vuoksi, esimerkiksi parin viikon välein psykologilla, ja psykitrilla sen pari kertaa. Jos saat lausunnon ja et ole täysin työ/kouluelämän ulkopuolella (esim niin syrjäytynyt ettei sinusta ole enää työntekijäksi), kela myöntää tuen psykoterapiaan. Sinun pitää sitä ennen vielä itse etsiä terapeutti, jossa yleensä psykologi/psykiatri auttaa. Lääkettömyys ei ole este psykoterapialle.Tuki psykoterapiaan myönnetään niille jotka kannattaa kuntouttaa, eli joiden työkyky on uhan alla, mutta silti ovat kykeneviä työntekoon. Hyvä psykiatri ei kirjoita B-lausuntoa, jos kokee että potilas ei psykoterapiasta hyötyisi, tai se ei olisi hänelle sopiva hoitomuoto.Käsitteekeini kuitenkin on niin että jos se B-lausunto kirjoitetaan, on kelan lain mukaan lähes pakko myöntää kuntoutustukea. Suosittelen että ottaisit yhteyttä oman kunnan mt-toimistoon,terveysasemaan, yhts:n, mihin vaan minkä piirissä olet. Esim tk-lääkäri kirjoittaa sitten lähetteen mt-puolelle, jossa hommat lähtevät rullaan.

Yhteistyössä