Ei voi muuta ku ihmetellä ja pyöritellä silmiä lukiessa uusinta Vauva-lehteä.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh huh taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huh huh taas

Vieras
" Taapero 1-3v. Taapero seisoo kiljuen sängyssään eikä tahdo jäädä nukkumaan. Suurin syy huutoon usein on se, ettei lapsi halua jäädä yksin. Nukkumaan meneminen merkitsee pelottavaa eroa vanhemmista. Lapsi suojaa itseään itkemällä ja huutamalla äitiä tai isää takaisin.

Näin tuet kehitystä:

Noin 1,5-2-vuotiaalla on takertumisvaihe, jolloin äidistä ja isästä erossa oleminen tuntuu pelottavalta.

Helpota nukkumaan menoa rauhoittavilla iltarituaaleilla. Myös yövalo ja unilelu voivat auttaa."

Että tällaista tällä kertaa. :(
Ei vahingossakaan sanota, että on ihan ok lapsen nukkua vanhempien makuuhuoneessa, jos se auttaisi. Ei, ei sanota niin. Ainiin, sehän on tämä virallinen linja täällä.

Kas kummaa, kun meillä ei ole kenenkään lapsen kohdalla ollu vastaavaa. Tosin ei meillä ole ollu pinnasänkyäkään, jossa pääsee kiipeämään helposti ylös. Jokainen lapsi on saanu nukkua samassa huoneessa, aluksi lähellä ja pikkuhiljaa hajurakoa kasvattaen eikä nukkumaan mennessä ole koskaan tarvinnu huutaa ja pelätä. Vieressä ollaan oltu niin kauan, kun sitä on tarvittu. Onko vika vanhemmissa vai lapsissa (jos pienen täytyy itkeä yksin pinnasängyssä). Saanen kysyä.

Meillä nukkui vieressä ekat 8kk, sit siirsin pinnasänkyyn samaan huoneeseen ja kuukausi myöhemmin omaan huoneeseen, kyllä, yksin. Kohta ikää 1,5v eikä ole kertaakaan jäänyt itkemään illalla nukkumaan mennessä. Meillä rauhoitutaan, halitaan, toivotetaan hyvät yöt, cd-soimaan, peitto päälle, unilelu kainaloon ja sit mä lähden. Jää kuuntelemaan hiljaista musiikkia ja nukahtaa siihen.

Jaa - meillä neljästä lapsesta yksikään ei ole tehnyt noin. Ei koskaan. Ja ovat nukkuneet omassa sängyssä aina, tosin 1,5 -2v saakka normi sängyissä. Sieltä on aina ollut vapaa pääsy pois jos ovat tahtoneet. Ei ole kiljuttu eikä huudettu...liekkö sitten jotenkin epäkelpoja lapsia, tai sitten meillä kodin rutiinit niin turvallisia ja vanhemmat aina kotona iltaisin että nukkuminen omassa huoneessa ei ole tuntunut pahalta kun ovat voineet luottaa että isä tai äiti tulee heti luokse jos pyytää.

Miten te jaksatte vatvoa tuota nukkumisasiaa loputtomiin. Ketä kiinnostaa, miten joku maikki on nukuttanut oman lapsensa ja Katri omansa. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, pääasia, että toimii siinä perheessä.

Meilläkin lapset nukahti omaan sänkyyn, ihan kevyesti.

Sitte joskus 3v kuopus kyllä vinkui lepsun isänsä sinne "nukuttaa" ja kohta kumpakin kuorsas siellä sitte... =)

Kyllä meillä on menty alta vuosikkaana omaan huoneeseen, yösyötöt olen lopettanut viim. 8 kk ikäisenä. Haluan makuuhuoneen rauhan mulle ja miehelle. Koskaan eivät ole huutaneet ja valittaneet. Normi sänkyyn 1,5 v:nä, jos yöllä on herännyt on tullut meidän väliin. Lapset nyt 8, 5 ja 4 eivätkä kyllä öisin ole juoksennelleet enää 2 v.n jälkeen, muutakun painajaisia nähdessään tai laattatautiin herätessään.

voi kamala...Maailma nyt on paha paikka ja niitä "kriisejä" tulee ja menee. Vanhemmista tuokin kiinni, saavatko pidettyä kodin turvallisen tuntuisena. Vaan tässä maailamssa tuleminen ja meneminen on tärkämpää kuin vauvan kanssa pysähtyminen. Juostaa kaikki maailman kissanristiäiset ja sitten ihmetellään miks pieni lapsi itkee illalla. Itkisköhän sitä levottomuutta joka varmati vain lisää pelkoa siitä että isi tai äiti jättää.

Toiset vaan jaksaa olla lasten kanssa illalla siellä lasten omassa huoneessa. Jutella, lukea, laulaa lapselleen ja rauhoittaa hänet unille sinne omaan sänkyyn- Toisilta tuo ei luonnistu joten helpompi vaan ottaa lapsi omaan kainaloon, onhan se lasten kanssa nukuttaessa mennyt aika pois arvokaasta ajasta vaikkapa facebookissa...

Kyllä meillä on menty alta vuosikkaana omaan huoneeseen, yösyötöt olen lopettanut viim. 8 kk ikäisenä. Haluan makuuhuoneen rauhan mulle ja miehelle. Koskaan eivät ole huutaneet ja valittaneet. Normi sänkyyn 1,5 v:nä, jos yöllä on herännyt on tullut meidän väliin. Lapset nyt 8, 5 ja 4 eivätkä kyllä öisin ole juoksennelleet enää 2 v.n jälkeen, muutakun painajaisia nähdessään tai laattatautiin herätessään.

Ai teillä pidetään eläimiä kotona sisällä? :O Mahtaa olla sit iso kämppä kun lehmänpoikaset siellä saa hillua.

Mutta jäähän pieni lapsi muutenkin useinmiten yksin nukkumaan vaikka vanhempien sänky olisi samassa huoneessa. Tai en usko että kovinkaan moni vanhempi menee pienen lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Tai ehkä joku menee, mutta meillä kyllä aikuiset hiipii unten maille vasta 22.30-23.30 maissa useinmiten.

Mutta jäähän pieni lapsi muutenkin useinmiten yksin nukkumaan vaikka vanhempien sänky olisi samassa huoneessa. Tai en usko että kovinkaan moni vanhempi menee pienen lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Tai ehkä joku menee, mutta meillä kyllä aikuiset hiipii unten maille vasta 22.30-23.30 maissa useinmiten.

Mä nukutan lapset vanhempien makkariin (on iso, on tilaa) ja sit hiivin olkkarin puolelle. Lapset menee tosi aikasin ja sovinnolla nukkumaan, ne on niin pieniä vielä, että luulevat, että mäkin käyn nukkuu. Ei ne älyä, että hiivin sit niiden nukahdettua moneks tunniks pois, ei ole herännneet tuossa välissä.

Ja jäähän ne vaikka vaunuihin yksin...ja tokko kai äidit päiväunillakaan aina ole mukana vaan yksin ne lapset silloinkin nukkuu

[QUOTE="jeps";23493609]Mä nukutan lapset vanhempien makkariin (on iso, on tilaa) ja sit hiivin olkkarin puolelle. Lapset menee tosi aikasin ja sovinnolla nukkumaan, ne on niin pieniä vielä, että luulevat, että mäkin käyn nukkuu. Ei ne älyä, että hiivin sit niiden nukahdettua moneks tunniks pois, ei ole herännneet tuossa välissä.[/QUOTE]

Mutta voi herätä ennen kuin menet takaisin, ihan hyvin, eller hur?

Niin miten tuo nukutus sitten eroaa siitä kun lapsi nukutetaan omaan sänkyyn? Jos lapsi on tottunut siihen ja oppinut että vanhemmat tulee kutsusta.

[QUOTE="memmu";23493618]Ja jäähän ne vaikka vaunuihin yksin...ja tokko kai äidit päiväunillakaan aina ole mukana vaan yksin ne lapset silloinkin nukkuu[/QUOTE]

Ero onkin siinä, onko vanhempi läsnä nukahtamishetkellä, jos lapsi sitä tuntuu tarvitsevan, vai jätetäänkö huutamaan. Ja ero on siinäkin, nukkuuko kyseinen lapsi useimmiten aamuun vai herääkö yölläki peläten ja huutaen. Kyse on siitä, ollaanko lapsen hereilläoloaikana läsnä.

No meillä on isompi huutanut koko pienen ikänsä kun on pitänyt käydä nukkumaan, olin minä sitten vieressä tai en, muutenkin tuolle isommalle on aina ollut se nukkumaanmeno vaikeaa, mutta kun sitten nukahtaa, niin nukkuu hyvin aamuun asti.

Nuorempi näyttäisi olevan ihan toista maata.

Ero onkin siinä, onko vanhempi läsnä nukahtamishetkellä, jos lapsi sitä tuntuu tarvitsevan, vai jätetäänkö huutamaan. Ja ero on siinäkin, nukkuuko kyseinen lapsi useimmiten aamuun vai herääkö yölläki peläten ja huutaen. Kyse on siitä, ollaanko lapsen hereilläoloaikana läsnä.

Yhtä nopeasti sen lapsen huoneeseen menee kuin vaikka pihalle vaunuille. Ihan yhtälailla se lapsi herää yksin ja joutuu älähtään että äiti tulis paikalle. MITÄ EROA?

Mutta voi herätä ennen kuin menet takaisin, ihan hyvin, eller hur?

Niin miten tuo nukutus sitten eroaa siitä kun lapsi nukutetaan omaan sänkyyn? Jos lapsi on tottunut siihen ja oppinut että vanhemmat tulee kutsusta.

Voi herätä, vanhempi on heränny ehkä 10 kertaa koko yhden vuoden aikana, eli erittäin harvoin. Sit olen menny takas makaa sänkyyn, niin lapsi on nukahtanu minuutissa takaisin.
Tämä lapsi on myös heräillyt öisin ja tarvinnut vanhemman läsnäolon.

Tämä eroaa lähinnä siinä, että tämänkaltaisella lapsella se turvallisuudentunne pysyy paremmin aisoissa, kun on niin herkkä, että pitää olla lähellä illalla JA yöllä. Tuo toinen on toista maata. Tarvitsee nukuttajan, mutta ei heräile öisin. Ja toinen syy on vaivattomuus, kun kenenkään ei tarvitse nousta jalkeille öisin.

Mikä oletus tuo on että lapsi automaattisesti pelkää? Pimeätä pelkäävien vanhempienko tekemä itseisarvo. Jos lapsi on tottunut että kun hän herää, hänen luokseen tullaan niin hän kyllä siihen voi luottaa. Joutuuhan lapsi päivälläkin heräämään yksi vaikkapa päiväunilta.

[QUOTE="jette";23493661]Mikä oletus tuo on että lapsi automaattisesti pelkää? Pimeätä pelkäävien vanhempienko tekemä itseisarvo. Jos lapsi on tottunut että kun hän herää, hänen luokseen tullaan niin hän kyllä siihen voi luottaa. Joutuuhan lapsi päivälläkin heräämään yksi vaikkapa päiväunilta.[/QUOTE]

Mä ainakin pelkäsin nukkua yksin lapsena.
Ja eiköhän vanhemmat ja lapsetki pääse helpommalla öisin, kun kenenkään ei tarvitse nousta ylös jopa monia kertoja? Auttaa äitiä jaksamaan päivisin. Puhun siis pienistä lapsista. Joo, lapsi joutuu herää yksin päivällä, mutta sitten sen ei tarvitse hakea yksin pimeässä hakea enää sitä unta.

[QUOTE="jeps";23493609]Mä nukutan lapset vanhempien makkariin (on iso, on tilaa) ja sit hiivin olkkarin puolelle. Lapset menee tosi aikasin ja sovinnolla nukkumaan, ne on niin pieniä vielä, että luulevat, että mäkin käyn nukkuu. Ei ne älyä, että hiivin sit niiden nukahdettua moneks tunniks pois, ei ole herännneet tuossa välissä.[/QUOTE]
Näin meilläkin tehdään, ja useita tunteja ollaan pois makkarista ennen kuin itse mennään nukkumaan.

Toiset vaan jaksaa olla lasten kanssa illalla siellä lasten omassa huoneessa. Jutella, lukea, laulaa lapselleen ja rauhoittaa hänet unille sinne omaan sänkyyn- Toisilta tuo ei luonnistu joten helpompi vaan ottaa lapsi omaan kainaloon, onhan se lasten kanssa nukuttaessa mennyt aika pois arvokaasta ajasta vaikkapa facebookissa...

Joo, ja ne jaksaa myös tanssia, seistä päällään, ja tehdä nukkumaanmenosta kunnon sirkuksen. Sitten ne ihmettelee, kun Markoinkeri 5 v vaatii 2 h 45 min nukutuksen joka ilta. Sitähän täällä palstalla näkee päivittäin, vanhempia jotka epätoivoisena kyselevät miten päästä eroon tuntien nukuttamisrumbasta.
Mä tiiän, miten: siten, ettei koskaan sellaiseen edes ryhdy. Juttelu, lukeminen, laulaminen ja sen sellainen kuuluu hereilläoloaikaan, ei nukkumaanmenoon, ainakin minusta. Joskaan ei ole minulta pois jos joku tykkää harrastaa noita sängyn vierellä.

Mutta on ihan mahdollista, että lapset käyvät rauhallisesti ilman sirkusta omaan sänkyynsä omaan huoneeseensa nukkumaan eivätkä tarvitse mitään sen kummempia "nukuttamisia". Meillä tällaisia on kolme. Emme ikinä ole nukuttaneet heitä. Vauva-aikana joskus nukahtivat rinnalle ja siitä siirrettiin omaan sänkyyn, joskus kävivät ihan vain nukkumaan omaan sänkyyn. Isompanakaan eivät ole tarvinneet mitään temppuja. Yövalo riittää.

Onko tämä ap siis ok? Vai olisiko pitänyt nukuttaa, jotta voin olla 100% varma, ettei lapsilla sittenkin ollut paha olla?

Meillä eskari-ikäinen lapsi nukkuu omassa sängyssään meidän huoneessa ja omaan huoneeseen menee kun itse sitä haluaa. Vielä hän ei ole halunnut. Nukkumaan menen saman aikaan lapsen kanssa, koska näin hän nukahtaa parhaiten. Yksin hän ei ole osaa nukahtaa. Iltasadun luen lapselle ja sitten ryhdytään nukkumaan. Tai jos haluan omaa aikaa illalla, niin lapsi nukahtaa sohvalle + siitä sitten kannan sänkyyn, kun menen nukkumaan.

Yhteistyössä