Kannattajat ja vastustajat mielipiteit taaperon/leikki-ikäsen imetyksest? Imetyksesi/imetystesi kesto?

[QUOTE="äityli";23481715]
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23480389:
Muutama kysymys. Mites reagoitte/reagoisitte ja toimitte/toimisitte jos pieni lapsi:

On leikellyt vaatteitaan palasiks?
Käy keinuil mennes rikkoo toisten lasten tekemää hiekkalinnaa? Ite oot menos antaa lapsel vauhtii.
Repii toisii hiuksist?
On aikeis heittää kivii päin parkkipaikal olevii autoja?[/QUOTE

Kiellän tietenkin.Ja kerron miksi niin ei saa tehdä.Voisiko tilanteissa toimia sitten jotenkin toisin..??
Kerron myöhemmin miten ite toimin, odotan ensin enempi vastauksii. Toivottavast muuki osaa vastata kysymyksiin. :)

"mää"
[QUOTE="äityli";23481715]
Muutama kysymys. Mites reagoitte/reagoisitte ja toimitte/toimisitte jos pieni lapsi:

Käy keinuil mennes rikkoo toisten lasten tekemää hiekkalinnaa? Ite oot menos antaa lapsel vauhtii.
Repii toisii hiuksist?
On aikeis heittää kivii päin parkkipaikal olevii autoja?[/QUOTE

Kiellän tietenkin.Ja kerron miksi niin ei saa tehdä.Voisiko tilanteissa toimia sitten jotenkin toisin..??
voi toimia ainakin niin, että antaa Nico-Jessican tehä niinkun Nico-Jessica tahtoo. eli ei kiellä ollenkaan. minäkin ehottomasti kiellän ja rankaisen.

tiimarinvihko harmaana
Mulle toisten imetyksen kesto on ihan se ja sama. Tämä on mun rehellinen mielipide. Mua ei hetkauta suuntaan tai toiseen, jos joku imettää leikki-ikäistään. Ehkä kouluikäisen imetys saattaisi jo herättää mussa jtn tuntemuksia :D

Itse lopetin juuri imetyksen kuopuksen kohdalla. Hän on 1v4kk. Hyvä aika lopettaa mielestäni, omalla kohdallani.

Repii toisii hiuksist?
On aikeis heittää kivii päin parkkipaikal olevii autoja?
Vastauksii kiitos! :)

kertokaahan
Hei, mua ihmetyttää tuossa useamman vuoden ikään imettämisesäs pari juttua. LÄhinnä käytännön seikkoja. Ensinnäkin, miten te pääsette esim. töihin tai harrastuksiin, jos pitää imettää? Ja toiseksi, eikö teitä ahdista se, että maitoa nousee jatkuvasti ja on koko ajan hormonien vaikutuksen alaisena? Oma kroppa on useamman vuoden ikään kuin poikkeustilassa. Luulis että jossain vaiheessa jo tahtoisi tissinsä takaisin ihan vain itselleen.

Itselleni puoli vuotta oli ihan maksimi sitä oloa, joka tulee maitoa täynnä olevista rinnoista ja hormoneista. Oli ihan ok imettää, mutta niin oli mukava myös lopettaa. Palata omaksi itsekseen.

"vieras"

Repii toisii hiuksist?
Mä en tiedä miten tää enää liittyy imetykseen. :LOL:

Leikellyt vaatteita: ei ole koskaan tehnyt. Olisin vihainen. Sitten joko korjattaisiin ne tai heitettäisiin roskiin, riippuen siitä miten pahasti rikki.

Hiekkalinnan rikkominen: selitettäisiin että on väärin (vaikka 3v sen hyvin tietää) ja sitten pyytäisi anteeksi hiekkalinnan tekijältä.

Repii toisia hiuksista: olisin todella vihainen, koska meillä tiedetään varsin hyvin ettei mitään fyysistä kiinnikäymistä suvaita. Eikä sitä kyllä ole tehnytkään joten vaikea kuvitella tuollaista tilannetta... Jäähylle, keskustelu, anteeksipyyntö.

Kivien heittely: tämä kuuluu myös sarjaan etten pystyisi kuvittelemaan että tuo tekisi niin. Ollaan alusta asti opetettu miten autojen kanssa toimitaan. Myös kivien heittely on ehdottoman kiellettyä ollut aina, enkä edelleenkään ole koskaan nähnyt että edes yrittäisi sellaista. Mutta kysyisin kyllä mitä ihmettä kuvittelee tekevänsä... Ja JOS heittäisi autoa kivellä niin olisin TODELLA vihainen, tiettyjä etuuksia lähtisi ja korvaisi vahingot omista rahoistaan.

Pähkinänkuoressa: Me siis ollaan tehty säännöt selviksi, ja kun saa jotain typeriä ideoita kysytään mitä on tekemässä/teki. Sitten kysytään onko sallittua ja miksi niin teki/oli aikeissa tehdä. Sitten seuraukset teon mukaan.

"hmm"
[QUOTE="vieras";23486077]Mä en tiedä miten tää enää liittyy imetykseen. :LOL:

Leikellyt vaatteita: ei ole koskaan tehnyt. Olisin vihainen. Sitten joko korjattaisiin ne tai heitettäisiin roskiin, riippuen siitä miten pahasti rikki.

Hiekkalinnan rikkominen: selitettäisiin että on väärin (vaikka 3v sen hyvin tietää) ja sitten pyytäisi anteeksi hiekkalinnan tekijältä.

Repii toisia hiuksista: olisin todella vihainen, koska meillä tiedetään varsin hyvin ettei mitään fyysistä kiinnikäymistä suvaita. Eikä sitä kyllä ole tehnytkään joten vaikea kuvitella tuollaista tilannetta... Jäähylle, keskustelu, anteeksipyyntö.

Kivien heittely: tämä kuuluu myös sarjaan etten pystyisi kuvittelemaan että tuo tekisi niin. Ollaan alusta asti opetettu miten autojen kanssa toimitaan. Myös kivien heittely on ehdottoman kiellettyä ollut aina, enkä edelleenkään ole koskaan nähnyt että edes yrittäisi sellaista. Mutta kysyisin kyllä mitä ihmettä kuvittelee tekevänsä... Ja JOS heittäisi autoa kivellä niin olisin TODELLA vihainen, tiettyjä etuuksia lähtisi ja korvaisi vahingot omista rahoistaan.

Pähkinänkuoressa: Me siis ollaan tehty säännöt selviksi, ja kun saa jotain typeriä ideoita kysytään mitä on tekemässä/teki. Sitten kysytään onko sallittua ja miksi niin teki/oli aikeissa tehdä. Sitten seuraukset teon mukaan.[/QUOTE]

minä tahtoisin tavata tuommoisen lapsen,joka uskoo yhestä kerrasta kun kielletään tekemästä.tai joka ei oo koskaan tehnyt semmosia kiellettyjä asioita,joita normaali lapsi joskus tekee.

cc
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23474350:
:O :confused: En oikeen usko, et ihan tosissas kirjotit ton :)
No sä sanoit: "eihän täytekakussa ole mitään sellaista mitä kannattaisi syödä". Kommentoin vaan että on mun mielestä siinä paljonkin sellaista jota on ihan terveellistä syödä.

cc
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23481820:
Mun on vaikee uskoo, et cc oikeesti luulee täytekakkuu terveelliseks. :)
Eli banaani ja mansikat muuttuvat epäterveellisiksi kun ne on kakkupohjan välissä? Pulla ja jäätelökään ei mitään huipputerveellisiä ole ja niitä teillä syödään?

"miumaumou"
Pulla = Vehnäjauhoja, suolaa, sokeria,hiivaa, kananmunaa, voita, kardemummaa

Kakkupohja= Vehnäjauhoja, sokeria, kananmunaa ja leivinjauhetta.

Kumpi sitten lie "terveellisempi", jos valita pitäisi....

cc ja miumaumou ym.

:confused: En viittis alkaa vääntää rautalangast ja ratakiskost, ku vastaukset ja selitykset löytyy jo täst ketjust. 1. Ette oo lukenu mun kommentteja -> Lukekaas 2. Ette jostain syyst oo ymmärtäny lukemaanne-> Lukekaas oikeen ajatuksen kans 3. Haastatte riitaa esittämäl, et ette ymmärrä -> Sori mut mä en riitele. :)

mielelläni myös kuulisin mitä Eemin äitee tekisi, joten älä pidä meitä maan matosia enää tässä tiedottomassa tilassa vaan kerro jooko. tahtoo niin kuulla mikä loistava idee sulla on tähän!
ja olen ihan tosissani tässä nyt.

"vieras"
[QUOTE="hmm";23486242]minä tahtoisin tavata tuommoisen lapsen,joka uskoo yhestä kerrasta kun kielletään tekemästä.tai joka ei oo koskaan tehnyt semmosia kiellettyjä asioita,joita normaali lapsi joskus tekee.[/QUOTE]

Missäköhän mä sanoin että yhdestä kerrasta uskoo? Tai ettei tekisi kiellettyjä asioita tai muita tyhmyyksiä? :D

Repii toisii hiuksist?

hmmm. mikä on pieni lapsi??
pysyy siis sakset kädessä eli 3v etiäpäin, jos vaatteita leikkelee niin 4v etiäpäin vois olla ikä, kenties?
yrittäisin kysyä ja miettiä mikä lapsen ajoi vaatteita leikkelemään, minut tuntien ekaks kyl nousis savua korvista.
onko kenties ajatellut, että vaatteiden leikkaus on suotavaa, jostain opittua eikö ole opeteltu tarpeeksi saksien käyttöä ja sitä mitä niillä tehdään ja mikä on rikkomisen(taiteilun) ajatus.
mitä lapsella on ollut mielessä sitä tehdessään?
onko omasta mielestään tehnyt tuhoa vai ollut luova, ehkä ei ole tarpeeksi painotettu sitä mikä on ns. hyvinvoinnin kannalta tärkeää meille ihmisille eli ruoka, lepo ja lämmin vaatetus. ja niitä ei siis sovi tuhota taikka ne eivät ole leikin kohde, saittekohan ajatuksesta nyt kiinni.
luovuus ohjataan jatkossa oikeisiin kohteisiin ja tuhoaminen antaa aihetta keskustelulle miksi näin ja miten sen voisi muuten osoittaa jos oikeasti on ollut tuohtunut jostakin.

miettisin muissakin kohdissa enemmän sitä mikä saa näin käyttäytymään kuin sitä mikä on teko?
teko itsessään on tuomittavaa, lapsi ei.
toisten tekemää(hiekkalinna) tai toisten omaisuutta(autot) ei voi rikkoa ilman että siitä pitää keskustella, pyytää anteeksi ja kenties auttaa uuden linnan rakentamisessa taikka siinä, että yhdessä palautetaan kivet takaisin maahan ja mietitään miksi ne olisi tehnyt mieli heittää päin autoa??
mitä olisi omalla käytöksellään voinut ennakoida, ehkä ja kenties.
ja toisen hiuksista repimiseen, niin jokaisella on oikeus omaan itseensä ja siihen ei saa kukaan puuttua eli ehdoton ei, paikalta poistaminen. keskustelu jämäkästi. teon tuomitseminen taas, mutta lasta itsessään ei tuomita.
ehdoton mietintätauko lapselle ja sen jälkeen pohdintaa miksi näin kävi ja miten tulevaisuudessa tulisi toimia.

eli itse enemmän viilipytty asennetta eikä huutamista het ensalkuun.
rauhottuminen ja sen jälkeen keskustelua. tuohtumuksen ja pettymyksen saa osoittaa, mutta välttäisin oman vihan ja aggression ylivoimaisuutta.

"mmmm"
Alkuperäiseen kysymykseen kysymyksen heittäneelle:

Ilmeisesti kaikilla ei imetyshormonit hyrrää niin voimakkaasti - tai sitten en vain ole huomannut ;). Ja mitä tuohon maidon nousuun tulee, lienee sekin yksilöllistä. Mulla ei ole kuin ehkä pari kertaa ensimmäisten kuukausien aikana esimerkiksi maitoa tihkunut paidan läpi. Olen myötätuntoisena vaan vierestä kuunnellut ystäväni kertomusta ainaisesta rintasuojien vaihdosta ja ymmärrän hyvin, että hänestä (muutamat muutkin imetysongelmat mukaanlukien) ko. homma ei ollut pidemmän päälle mukavaa.
Rinnat lisäksi tottuvat aika nopeasti imetysrytmiin. Muutama päivä voi olla vähän kireämpi olo, kun joku imetyskerta jää pois, mutta sen jälkeen en ole asiaan kiinnittänyt enää huomiota.
Itselläni siis 1v8kk-ikäinen tyttö ja ollaan juuri jätetty aamusyöttö pois eli ainoastaan illalla saa enää tissiä. (Suunnitelmissa imetyksen loppuminen 2-v. synttäreihin mennessä.)

Ei näin
Kannattajat/vastustajat? No voi sentään, onneksi nyt on muutakin elämää kuin miettiä miten pitkälle imettää. Saati miten pitkälle joku toinen imettää. Luojalle kiitos, että selvisin pikkulapsiajan jotenkin järjissäni ja omat lapset jo siinä iässä, ettei tissi maita.

Kaikki ko. jutut on tapahtunu meil.

On leikellyt vaatteitaan palasiks? Mä pyysin anteeks, ku sakset oli sellases paikas, et lapsi sai ne. Selitin, ettei vaatteit voi enää käyttää jos niit leikkelee. Ei käyny mieleskään suuttuu ja syyttää poikaa asiast. Annoin toisenlaiset sakset ja sallittuu leikattavaa. Molemmat oli tyytyväisii.

Käy keinuil mennes rikkoo toisten lasten tekemää hiekkalinnaa? Ite oot menos antaa lapsel vauhtii. Jotenki näin keskustelu meni. Mä: Katos nyt Eemi ku xxxx, xxxx... on nyt tosi paha mieli, ku niiden hienoo hiekkalinnaa rikottiin. Mä: Eemi kulta tuus tänne mullon asiaa. Poika tulee ja mennään yhdes penkil istuu. Mä: Oisko sust kiva jos sun hiekkalinna rikottas? Eemi: Ei ois ja tulis paha mieli: Mä: Ei xxx, xxxx... kään mielest oo kiva ja niilki on paha mieli. Mä: Mitäs sä haluisit hiekkalinnan rikkojan tekevän, et tulis parempi mieli? Eemi: Mä haluisin halin ja anteeks pyynnön ja et se rikkoja korjais linnan mun kaverina. Mä: Noin mäki haluisin rikkojan tekevän. Mä: Mitäs me nyt tehtäs? Eemi: Mennääs äiti... Mä: Joo mennään... Poika meni edelt ko. kolmen lapsen luo, hali jokaist ja sano anteeks ku mä rikoin tota linnaa. Voinks mä korjata sitä, ettei teil ois enää pahamieli? Yks linnan rakentaja lapsist: Korjataanks yhdes? Kaikki: Jooo... Alkovat sit korjata ja linnast tuli entist hienompi ja kaikki oli tyytyväisii. Sit koko lapsi lauma halus keinuil. Sinne lähti sit neljä lasta ja kolme aikust ja kail oli kivaa.

Repii toisii hiuksist? Oon opettanu repimisen sijast silittää.

On aikeis heittää kivii päin parkkipaikal olevii autoja? Mä: Eemi pitäskös sun kääntyy toiseen suuntaan, ettei kivet osu vahingois noihin autoihin. Eemi: Joo, ettei autoihin tuu kivien jälkii eikä niist mee ikkunat rikki. Mä: Niin just. Poika kääntyy ja alkaa heittää kivii turvalliseen suuntaan.

Yhdeskään tapauksist ei oo tarvinu suuttuu, komentaa ei, älä ymv.

Viimeksi muokattu:
"Ritva"
Voi elämänkevät mikä ketju :D :x :headwall:

Tämä ninatt on kyllä ihan uskomaton tapaus. Mun on ihan pakko kysyä, mitä tein / teen väärin tuon kuopuksen, 1.3 vuotiaan lapsen kanssa :).

Hereilläoloaikansa on liikkeessä KOKO ajan. Ottaa eteisestä koirien taluttimia kietoen niitä kaulansa ympäri jatkuvasti = tukehtumisvaara, käy näpsimässä päällä olevaapesukonetta = ohjelma sekaisin, uittaa käsiään wc pytyssä, mikäli vessan ovi on jäänyt raolleen, käy uittamassa käsiään koiran vesikupissa ja läpsyttelee aina veden ympäriinsä = koiran on kuitenkin PAKKO juoda, joten astian on oltava lattialla, painelee dvd soitinta jatkuvasti, ottaa dvd levyn koneesta ja tunkee sitä maton alle tmv paikkaan, jolloin se naarmuuntuu eikä toimi enää kunnolla, nyppii cdt hyllyistä ja availee kannet, kuljettaa levyt minne sattuu, tunkee jyrsijän hkkiin kaikki mahdolliset pikkutavarat ja kaataa samaisen lemmikin ruoka-astin aina kun silmä välttää, syö koiran ruokaa ja jyrsijän kuivaruokaa, kiskoo vaatekaapistaan sukkakorin ulos, kaataa sen nurin ja koittelee sukkia, muut vaatteet vain levitellään kaapista, istuessaan omalla pöydällään syömässä, suttaa nokkamukilla maidon tai veden ympäriinsä ja läpsyttelee nestettä käsillä, kiipeilee isosisaruksen parvisänkyyn jo pari askelmaa = en voi vierestä katsoa ja miettiä, onko tämä nyt se kerta, kun lapsen jalka lipsahtaa ja se tipahtaa niskat poikki sängystä lattialle, joten nostan pois, lapsi menee uudestaan, johdatan eri huoneeseen ja kiinnitän huomion muuhun, kun silmä välttää, on lapsi JÄLLEEN siellä portaissa, aina kun silmä välttää, käy painelemassa tietokoneen näppäimiä ja pahimmassa tapauksessa sekoittaa koko koneen...Kiinnitän huomion muualle, hetken kuluttua taas sama ralli, ovi on joskus jäänyt auki esikon toimesta tai jonkun huolimattoman vieraan, kuinka ollakaan, on kuopus seissyt sukkasillaan metrin hangessa, olisi taatusti jatkanut tutkimusmatkaansa, ellen olisi huomannut. Pihalla on tuhat kiinnostavampaa asiaa kuin kuiva äiti sisällä :D (viittaan tällä ninattn mainitsemaan "kyllä se tulee takaisin kun tulee äitiä ikävä", ei tule, kaikki lapset vaan ei tule, en voi ottaa sitä riskiä, että reilu yksivuotias jää viereisellä tiellä auton alle, kun olren nyt vaan päättänyt että en juokse perässöä ja kyllä tuonikäinen tajuaa, että autotiellä on vaarallista! Ei, ei se tajua...uudestaan, uudestaan, uudestaan...YNNÄMUUTAYNNÄMUUTAYNNÄMUUTA.

Kun minä olen saanut yhden paikan kuntoon, komppaa jo seuraavaa paikkaa.

Nyt sitten vihjeitä ja vinkkejä eemin äidiltä ja ninattltä. MITEN TOIMITTE VASTAAVISSA TILANTEISSA? Ymmärrän, ettette ymmärrä vilkasta lasta, mikäli teillä on rauhalliset tenavat. Ei niitä ymmärtää voikaan, jollei ole itse kokenut Meilläkin esikoinen on itse rauhallisuus. Kuopus TÄYSIN toista maata.

Joten kun olette niin pirun hyviä kasvattajia (ilman sarkasmia ) antakaa nyt esim noihin edellämainittuihin ohjetta, notta miten estetään kielletty tekeminen...

"Ritva"
ritvalle pitää sanoa että kuulostaa mun pikkuveljeltä, joka nyt kiltti ja rauhallinen 12-vuotias. mut pienenä oli ihan mielettömän vilkas. ja mun äidille ois kans hyvät neuvot olleet tarpeen :D
Mä odottelen täällä edelleen kasvatusgurujen / curlaajien niksejä ja neuvoja edellämainittuihin. Lisäksi yön pimeinä tunteina tuli sellainen kysymys, että mitäs sitten kun ninatt:n Evelyn ja Eemin äidin Eemi menevät esikouluun ja ihan oikeaan kouluun? Siellä kun tuppaa olemaan säännöt ja hyvin usein ne yhdet ja samat säännöt koskevat jokaista koulun 200:aa oppilasta?

Kun kello soi ja Eemi ei halua lähteä sisälle vaan haluaa jäädä tutkimaan muurahaispesää, saako hän tehdä niin? Saako hän tulla tunnille silloin kun parhaaksi katsoo? Kun pihalla on kylmä, mutta Evelyn ei tahdo laittaa pipoa, saako hän mennä ulos paljain päin vaikka muita oppilaita koskisi pipopakko?

Vastaukseksi EI sitten kelpaa, että ei se vielä ole mennyt ilman hattua ulos taikka muuta kakkelia :)...

Siperia opettaa
[QUOTE="Ritva";23489115]Mä odottelen täällä edelleen kasvatusgurujen / curlaajien niksejä ja neuvoja edellämainittuihin. Lisäksi yön pimeinä tunteina tuli sellainen kysymys, että mitäs sitten kun ninatt:n Evelyn ja Eemin äidin Eemi menevät esikouluun ja ihan oikeaan kouluun? Siellä kun tuppaa olemaan säännöt ja hyvin usein ne yhdet ja samat säännöt koskevat jokaista koulun 200:aa oppilasta?

Kun kello soi ja Eemi ei halua lähteä sisälle vaan haluaa jäädä tutkimaan muurahaispesää, saako hän tehdä niin? Saako hän tulla tunnille silloin kun parhaaksi katsoo? Kun pihalla on kylmä, mutta Evelyn ei tahdo laittaa pipoa, saako hän mennä ulos paljain päin vaikka muita oppilaita koskisi pipopakko?

Vastaukseksi EI sitten kelpaa, että ei se vielä ole mennyt ilman hattua ulos taikka muuta kakkelia :)...[/QUOTE]

Mä veikkaan, ettei se opettaja ainakaan ala mitään neuvottelua käymään joka kerta, kun joku Nico-Jessica haluaa tehdä ominpäin jotain mitä ei muutkaan saa tehdä. Mä olen sitä mieltä, et elämä opettaa. Kyllä ne Eemit ja vastaavat saadaan kuriin muualla kuin kotona, kun ei annata mitään naurettavia lässyn lässyn ota vähän lisää tissiä ettei tuu paha mieli -vaihtoehtoja. Se on vaan aika julmaa sen pienen lapsen kannalta, et ensimmäiset vuodet kaikki on sallittua ja pehmustettua ympärillä ja sit kuitenkin joutuu suureen maailman pois kotoa ja siellä on sitten viimeistään ne säännöt ja kuri. Mahtaa se olla iso järkytys täysin vapaasti kasvatetulle lapselle. Koulussa pitää tehdä yhteisten sääntöjen mukaan, eikä opettaja tarjoa lohtutissiä, kun Nico-Jessican tulee paha mieli säännöistä ja rajoituksista.

mielelläni myös kuulisin mitä Eemin äitee tekisi, joten älä pidä meitä maan matosia enää tässä tiedottomassa tilassa vaan kerro jooko. tahtoo niin kuulla mikä loistava idee sulla on tähän!
ja olen ihan tosissani tässä nyt.
Eipäs mul mitään ihmeempää ideaa oo, niinku vastauksistki näkee. Lapsen kuunteminen, keskustelu, huomioon ottaminen, oma esimerkki, opettaminen, ohjaaminen...

Varmast jokaisen lapsen kans tulee sellasii tilanteit, jois aikunen joutuu toimii lapsen tahdon vastaisest esim. todelliset vaaratilanteet. Myös meil, mut ollaan sillonki käyttäydytty ystävällisest, rauhallisest ja asiallisest, suuttumat ja syyllistämät poikaa. Ollaan aina selitetty ja keskusteltu, miks jouduttiin tekee lapsen tahdon vastasest. Toki myös poika on saanu halutessaan/osatessaan kertoo mielipiteensä tilanteest... Nyt en kerkee kirjottaa enempää, mut palailen paremmal ajal... :)

"vieras"
Sori mut repesin. Sä pyytäisit anteeks että lapsi ottaa sakset ja leikkelee vaatteensa? Mites kun meillä esim sakset on ylähyllyllä. Sinne ei ylety paitsi kiipeämällä tuolille, joka pitää vielä raahata paikalle. Eli tosiaankaan ei olis mikään vahinko että sakset saa käsiinsä. Sen lisäksi meillä on opetettu (!) että vain paperia leikataan, ei vaatteita, kirjoja tai muuta sellaista. Vaan niitä papereita jotka on sitä varten ihan omassa paikassaan... Eli ihan sama kun sä sanot ettei revitä hiuksista, vaan silitetään. Tai kun mä sanon että kiviä ei heitellä, vaan palloa heitellään.

Yhtä asiaa mitä mä en tajua, on se että miksi ei sanaa pelätään niin hysteerisesti? Voisko joku selittää.

Yhteistyössä