Kannattajat ja vastustajat mielipiteit taaperon/leikki-ikäsen imetyksest? Imetyksesi/imetystesi kesto?

Noh, itse olen imettänyt n. 7-8kk jokaista tenavaa ja se riitti mulle. En ihmeemmin pitänyt imettämisestä, mutta yritin sinnitellä koska aattelin, että se on hyväksi lapsille. Muiden imettämisiin en viitsi ottaa kantaa.

"lissu"
[QUOTE="Jenis";23458468]Okei :D Mun 1-vuotias on vissiin vähän vajaa, kun se ei ymmärrä tällaista "asuminen" ja "mennä muualle asumaan" -juttua ollenkaan :D My way or the highway, ymmärtäisköhän se englanniksi paremmin...[/QUOTE]

Joo, siis noi ninan jutut ei ole todellisia. Kunhan höpöttää. Tollaselta olis jo otettu lapsi huostaan :LOL:
1-vuotias ei todellakaan ymmärrä noita asioita mitä nina täällä kivenkovaan väittää, on tainnu unohtua minkä ikäinen se 1v oikeasti onkaan. Ei voi muuta ku nauraa :D

[QUOTE="Jenis";23458468]Okei :D Mun 1-vuotias on vissiin vähän vajaa, kun se ei ymmärrä tällaista "asuminen" ja "mennä muualle asumaan" -juttua ollenkaan :D My way or the highway, ymmärtäisköhän se englanniksi paremmin...[/QUOTE]

And that is my point =) Lapsi päättää sellaisista asioista joita ymmärtää ja haluaa päättää. Aikuinen päättää lopusta. Kapish? Ei niin, että aikuinen keskii monimutkaisia teorioita siihen, milloin lapsi on mihinkin valmis.

[QUOTE="emma";23458418]Ymmärtämättöminä? Minusta sinä olet ymmärtämätön, koska et voi hyväksyä toisten kasvatustapaa toisin kuin minä ymmärrä sinun tapasi, joka on varmasti hyvä ja toimiva teidän perheelle ja perheenjäsentenne luonteelle, kasvatuksella kun ei luonteenpiirteitä voi muuttaa. Jokaisella perheellä on varmasti omat kasvatusmetodinsa. Ei ole yhtä oikeaa ja väärää.[/QUOTE]

Jos vanhempi lyö lastaan kasvatustarkoituksessa, niin onko se oikein? Onko sekin yksi vaihtoehto muiden joukossa?

mulla on kyllä tasan tarkkaan oikeus päättää mun lasten asiosita siihen asti kun he täyttävät 18v. mulla on tasan tarkkaan oikeus määrätä koska syödään ja koska mennään nukkumaan. eikä pelkästään oikeus vaan äitinä tuo kaikki on myös mun VELVOLLISUUS. mulla on velvollisuus katsoa mun 1vuotiaan perään, mulla on velvollisuus käskeä lapsia siivomaan, nukkumaan, suihkuun, syömään, pukemaan, riisumaan,ulos yms.. mulla on velvollisuus opettaa hyvät käytös tavat ja asettaa rajat. tuota kaikkea kutsutaan VANHEMMUUDEKSI. vastuullinen vanhempi toimii noin
Juuh. Vanhemman tehtävä on mm. tuottaa lapsilleen pettymyksiä, tästä olen samaa mieltä - vaikkei huolenpito aina pettymyksen tuottamista olekaan.

Menin hölmönä vastaamaan avausviestin kysymyksiin, keskustelu oli joissakin kohdin mielenkiintoista, sitten sitä vie yksi hörhö, jota toinen käy välillä onnellisena peesailemassa. Jos kirjoitan mielipiteen - mitä otsikossakin pyydetään - saan leiman epäasiallisuuksiin keskittymisestä.

Jään odottamaan imetyksen loppumista ja sitä, että nämä äidit "saavat oman päänsä takaisin". Vaan minkähänlainen se mahtaa olla...?

"emma"
And that is my point =) Lapsi päättää sellaisista asioista joita ymmärtää ja haluaa päättää. Aikuinen päättää lopusta. Kapish? Ei niin, että aikuinen keskii monimutkaisia teorioita siihen, milloin lapsi on mihinkin valmis.
Hei, wau! Nyt mä alan ymmärtää sinua. Eli joskus myös täytyy päättää lapsen puolesta. Esim. juuri sellaisessa ikävaiheessa missä lapsi ei vielä yksinkertaisesti vaan ymmärrä.

Varmasti kirjoitat näitä provosoivasti, mutta sinusta saa "huonomman" kuvan mitä oikeasti olet. :)

Kyllä minäkin siis asetan tietyissä asioissa rajat lapselleni, mutta pyrin niitä rajoja myös välttämään, enkä turhaan niitä halua jaella. Minä olen sitä mieltä, että lapsi oppii parhaiten kun selittää asiat ja keskustelee eikä aina vaan kiellä ja hoe ei:tä.
Kyllä muakin suututtaisi jos joku kieltäisi eikä kertoisi miksi :D

[QUOTE="emma";23458690]Hei, wau! Nyt mä alan ymmärtää sinua. Eli joskus myös täytyy päättää lapsen puolesta. Esim. juuri sellaisessa ikävaiheessa missä lapsi ei vielä yksinkertaisesti vaan ymmärrä.

Varmasti kirjoitat näitä provosoivasti, mutta sinusta saa "huonomman" kuvan mitä oikeasti olet. :)

Kyllä minäkin siis asetan tietyissä asioissa rajat lapselleni, mutta pyrin niitä rajoja myös välttämään, enkä turhaan niitä halua jaella. Minä olen sitä mieltä, että lapsi oppii parhaiten kun selittää asiat ja keskustelee eikä aina vaan kiellä ja hoe ei:tä.
Kyllä muakin suututtaisi jos joku kieltäisi eikä kertoisi miksi :D[/QUOTE]

Mä menen vielä askeleen pidemmälle ja pyrin antamaan sen selityksen, ja selittää niin kauan, ettei sitä ei:tä tarviis käyttää :) Oon huomannu sen olevan nopeampi ja tehokkaampi keino pidemmän päälle.

Mut juu, en mä kysy lapseltani tahtoisiko hän muuttaa, tahtoisiko hän mennä hoitoon tms - mutta jos hän protestoi, sanoo vastaan, niin sitten minä kuuntelen ja toimitaan senmukaisesti.

[QUOTE="emma";23458763]Tämä asia ei ole ollenkaan oikea tapa. Lyöminen on väärin ja laitonta.[/QUOTE]

Loistavaa, olemme päässeet yhteisymmärrykseen siitä, etteivät kaikki kasvatustavat ole yhtä hyviä :D

"vieras"
Mut juu, en mä kysy lapseltani tahtoisiko hän muuttaa, tahtoisiko hän mennä hoitoon tms - mutta jos hän protestoi, sanoo vastaan, niin sitten minä kuuntelen ja toimitaan senmukaisesti.
Jäisitkö sä siis kotiin kun lapsi ilmottaisi että minähän en hoitoon mene? Ja sanoisit työnantajalle että mä en voinut tulla töihin kun lapsi ei halua mennä hoitoon. :LOL: Tai vapaapäivänä lapsi saisikin päähänsä mennä hoitoon, vaikka ei ole hoitopäivä. Ettet vaan sanoisi että kyllä sun nyt pitää mennä hoitoon kun äitin pitää mennä töihin. Ja toisinpäin, nyt ei voi mennä hoitoon kun ei ole hoitopäivä.

[QUOTE="vieras";23458857]Jäisitkö sä siis kotiin kun lapsi ilmottaisi että minähän en hoitoon mene? Ja sanoisit työnantajalle että mä en voinut tulla töihin kun lapsi ei halua mennä hoitoon. :LOL: Tai vapaapäivänä lapsi saisikin päähänsä mennä hoitoon, vaikka ei ole hoitopäivä. Ettet vaan sanoisi että kyllä sun nyt pitää mennä hoitoon kun äitin pitää mennä töihin. Ja toisinpäin, nyt ei voi mennä hoitoon kun ei ole hoitopäivä.[/QUOTE]

Kerran kun laps oli menossa tädilleen yökylään hän sanoi yhtäkkiä, ettei haluakaan mennä. Kerroin, että minulla on tärkeä koe seuraavana päivänä, että minun kannaltani olisi kätevintä, jos saisin lukea siihen vielä illalla. Lapsi sanoi, että ok, minä lähden tädille, hei hei! Jos hän olisi sanonut, ettei halua tädilleen, niin olisin vienyt vasta aamulla. Tai mennyt itse sinne mukaan yökylään.

[QUOTE="Mari";23458234]En jaksa eikä huvita näin turhan asian takia alkaa kommentoimaan noita kaikkia kohtia vaan sanon vain sen, että olisit takuulla sellainen ihminen jota en ikinä ottaisi omaksi kaverikseni. Tuo tekstisi paljastaa sinusta hyvin paljon ja sana "hihhuli" kuvaa sinua täydellisesti....tuo kasvisruokavalio vielä kruunasi kaiken....ei voi kyllä ku nauraa enää....[/QUOTE]

Eihän sille mitään voi, ettet kykene perustelee mielipiteitäs. :) Ikävä ku oot noin suvaitsematon, ahdasmielinen ja ilkee.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="emma";23458812]Olisit sanonut esimerkkejä, enhän mä tämmöstä ees aatellu :D[/QUOTE]

:p Minulle siis kyse on nyt vähän samanlaisesta asiasta. Niin kauan kun kunnioittaa lasta oman elämänsä keskipisteenä ja pyrkii siihen, että perheessä päätettäisiin asioista yhdessä jnejnejne... Sitten voi kokeilla vaikka mitä "metodeita". Sen sijaan jos kasvatus on omistussuhteeseen perustuvaa, eli lapsi ei saa tehdä asioita vain siksi, että aikuinen pelkää "tavaransa" vahingoittuvan... Sitten se on huonoa.

Vähän niinkuin joku muu sanoisi, että kaikki muu paitsi väkivalta on "erilaisia kasvatustapoja", fyysinen kurittaminen taas jo selvästi huono asia.

[QUOTE="Mari";23458194]Ihana ketju! Kaksi täydellistä kaikesta kaiken tietävää hihhuli-äitiä imettää omia kullannuppujaan niin, että takuulla joutuvat vielä muiden lasten kiusaamiksi vaikka eipä silti toisaalta on kyllä ihan kätevää, että pikkupoika saa tissiä niin kauan kunnes siirtyy suoraan imemään tyttökaverinsa tissiä...ihanaa, eikä tarvi pojan olla koskaan tissistä erossa!

Mutta ihan vakavasti niin hankkikaa te isojen lasten imettäjät apua ongelmiinne ja ennen kaikkea hankkikaa jotain seuraa, miehiä tai naisia jonka kanssa saisitte läheisyytenne tyydytettyä...älkää sekoittako lapsienne elämää omien ongelmienne takia![/QUOTE]

Mist ihmeest teit suvatsemattomii, kapeekatseisii ja ahdasmielisii ilkeilijöit oikeen riittää? :|

"Piparnakkeli"
Olikohan tässä enää aiheena se mitä alussa... no miten vain.
Esikoista imetin 1v11kk, piti itse pistää hommalle loppu kun rinnat menivät niin aroiksi raskauden vuoksi. Muutamia kuukausia kestin, mutta sitten riitti :/ Haaveissa oli tandemimetyksen mahdollistaminen.
Johonkin kolmivuotiaaksi varmaan voisin imettää lasta, riippuen täysin lapsesta kaipaako hän edes rintaa. Ainakin esikoinen pisti hanttiin ja vieläkin näin kuukauden jälkeen lopettamisesta koittaa tuuriaan...

Ei mua haittaa jos joku isoa lasta imettää, joissain tapauksissa saattaa vähän ihmetyttää. Itse en osaisi kuvitella yli 2-vuotiasta imettäväni.
Imetysten kestot 4,5kk, 8,5kk, 6kk, 8kk ja 4,5kk. Viimeisellä kerralla jäi harmittamaan kun imetys tyssäsi mun lääkekuureihin yms, olin ajatellut imettää pidempään.

"kolmen äiti"
Meidän kuopus täyttää ensi viikolla 3v ja imetän edelleen. Viime viikolla pidin viiden päivän tauon imetyksessä, koska otin tatuoinnin ja halusin seurata, että tulehtuuko se. Kun paraneminen lähti hyvinkäyntiin ja mitään ongelmaa siitä ei seurannut niin jatkoin taas imetystä. Tyttö syö vain aamuisin. Paitsi jos on kipeänä niin sitten on syönyt useamminkin. Luulen, että viimeistään kesäna aikana tyttö unohta koko jutun.

Ja tuollaiset, että lapsi häpeäisi aikuisena sitä imetystä niin on minusta ihan höpö puheita. En millään jaksa uskoa, että kukaan häpeää sellaista asiaa. Ja kuka sitäpaitsi sitä edes tietää eli kenen kohdall häpeilee asiaa? Ei ainakaan minun ystävät, tuttavat ja työkaverit tiedä, että miten pitkään minua on aikoinaan imetetty.

Mietin hetken viitsinkö kommentoida mitään, kun tässä ketjussa on jo tullut niin paljon asiattomuuksia, ja eksytty välillä alkuperäisestä aiheesta. Ihan kaikkea en jaksanut lukeakaan, mutta pari huomiota tein...

Aika monen kohdalla näyttäisi olevan niin, että "sopivan pituisen imetyksen" raja määrittyy aika pitkälti omien imetysten pituuden myötä. Useimpien mielipiteissa takaraja näyttäisi olevan joko täkäläisten suositusten 1v iässä/WHO:n 2v:n iässä, tai suunnilleen siinä, mihin oma imetys on päättynyt/jokunen kuukausi siihen päälle.

Oli myös puhetta siitä, miten jotkut 3-vuotiaaksi/pidempään imetetyt ovat hävenneet sitä vanhempana. Aloin vain miettiä, voisikohan syy tällaiseen traumaan olla pikemminkin siinä, että toiset lapset tarhassa, tai kenties perheen aikuiset tuttavat/sukulaiset ovat heittäneet lapselle aiheesta ikäviä kommentteja? Tottakai tällöin on luonnollista, ettei tällainen ihminen itse aikuisena toivo oman lapsensa joutuvan kokemaan samaa kuittailua, ja lopettaa imetyksen "hyvissä ajoin".

Yhteistyössä