Kuinka rajusti maidon eritys vähenee, jos ei imetä/pumppaa yöllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että ei ole imettäny tai pumpannut maitoa öisin ollenkaan? Päivisin siis normaali imetys tai pumppaus, mutta yöllä pulloruokintaa. Jos näin siis lähes joka yö!

Onko mahdollista saada vauva kylläiseksi päivisin omalla maidolla, vaikka öisin rutiini on toinen? Tottuvatko rinnat tähän rutiiniin, vai meneekö maidon eritys ihan sekaisin?

Toki vauvani/lapseni ovat jossain kohtaa yösyömiset lopettaneet ja hyvin on silti sujunut imetys päivisin.

Aivan, no hyvä homma sitten! Terveydenhoitaja kotikäynnillä vain pelotteli vissiin vähän turhaan. Ihan hyvin on päivällä ainakin maitoa tullut itselläni, vaikken öisin olekaan imettänyt tai pumpannut. Aamulla tissit ovat vain pinkeämmät ja täydemmät. Ei ole ainakaan vielä siis vaikuttanut maidon eritykseen, vaikka th tosiaan sanoi, että maidontulo voi vähentyä!

No terveydenhoitajilta ei useinkaan tule kannustavia ohjeita imetyksiin. Yksi lapsistani alkoi nukkua kokonaisia öitä jo 2kk iässä eikä vaikuttanut imetykseen mitenkään. Toki joskus sitten joinain öinä söi ja luonnollisestikin silloin häntä imetin (myös yli 6kk iässä) koska ajattelin sen olevan juuri maidontuotannon tehostumista varten.

[QUOTE="vieras";23472028]Miksi et imetä öisin?[/QUOTE]

Tällä hetkellä en imetä ollenkaan. Pumppaan vain päivisin. Eilen kirjoittelin aiheesta palstalle http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1946560-imetystraumat/

Enkä kaipaa sen enempää moralisointia, kiitos ;)

Öisin olen niin laiska, etten jaksa pumpata! Ja mieskin syöttelee vauvaa ihan kiitettävästi öisin.

Kun tissit ovat aamulla pinkeät ja täydet, on se viesti rinnoille, että maitoa tehdään liikaa. Ilmeisesti vauvasi on pieni, kun kerran th oli kotikäynnillä. Varsinkin ensimmäisten viikkojen aikana on tärkeä, että nimenomaan öisin imetetään/ pumpataan, koska se lisää prolaktiinin eritystä. Ja se vaikuttaa maidon määrään hyvinkin paljon. Sitä erittyy pääasiassa öisin. Kun vauva on 3kk ja vanhempi, ei niillä yöimetyksillä ole enää niin suurta merkitystä. Alussa on, sanoivat täällä muuta mitä tahansa. Vaikka päiväimetykset pitävät maidon tuloa yllä, todennäköisesti huomaat pian että korviketta alkaa mennä enemmän. Terkkarisi oli ihan oikeassa.

Tällä hetkellä en imetä ollenkaan. Pumppaan vain päivisin. Eilen kirjoittelin aiheesta palstalle http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1946560-imetystraumat/

Enkä kaipaa sen enempää moralisointia, kiitos ;)

Öisin olen niin laiska, etten jaksa pumpata! Ja mieskin syöttelee vauvaa ihan kiitettävästi öisin.

Jos haluat pitää maidontuotantoa samalla tasolla tai lisätä sitä, neuvoisin kyllä (hyvin painavasti) pumppaamaan edes yhden kerran yöaikaan.

Imetys on maidon erityksen kannalta paljon tehokkaampaa kuin pumppaus.
Kysymykseesi en osaa vastata, mutta varmasti imetys/pumppaustiheydellä on vaikutusta.
Ainakin kaverillani, joka imetti harvakseen ja antoi usein pullosta, imetys loppui muutaman kuukauden sisällä.

Nyt huomasin tuon edellisen vastauksesi. Pelkällä pumppaamisella tulee olemaan rankkaa. Toinen kaveri ei imettänyt ollenkaan lastaan ja ainoastaan pumppasi. Hän jaksoi tehdä sitä 3-4 kuukautta. Jälkikäteen hän sanoi, ettei siinä ollut järkeä. Se oli liian raskasta ja olisi pitänyt tajuta lopettaa aikaisemmin. Väkisn ei siis kannata jatkaa liian pitkään. Pumppaa vain niin pitkään kuin se sinusta tuntuu sopivalta.

[QUOTE="vieras";23472094]Imetys on maidon erityksen kannalta paljon tehokkaampaa kuin pumppaus.
Kysymykseesi en osaa vastata, mutta varmasti imetys/pumppaustiheydellä on vaikutusta.
Ainakin kaverillani, joka imetti harvakseen ja antoi usein pullosta, imetys loppui muutaman kuukauden sisällä.

Nyt huomasin tuon edellisen vastauksesi. Pelkällä pumppaamisella tulee olemaan rankkaa. Toinen kaveri ei imettänyt ollenkaan lastaan ja ainoastaan pumppasi. Hän jaksoi tehdä sitä 3-4 kuukautta. Jälkikäteen hän sanoi, ettei siinä ollut järkeä. Se oli liian raskasta ja olisi pitänyt tajuta lopettaa aikaisemmin. Väkisn ei siis kannata jatkaa liian pitkään. Pumppaa vain niin pitkään kuin se sinusta tuntuu sopivalta.[/QUOTE]

Kiitos vastauksestasi.

Tottahan se on, että vauvan imu on tehokkaampaa, enkä ole tässä mitään lukkoon lyötyjä suunnitelmia tehnytkään asian suhteen. Varmaan jossakin vaiheessa ainakin yritän taas kokeilla tuota imetystä, jos lähtisi sujumaan paremmin. Enkä pumppaamistakaan pidä ehdottomana (ihan on minustakin terve nuori nainen tullut ilman rintamaitoakin). Ajattelin nyt vain pitää maidontuloa yllä edes tällä keinoin, niin ei sitten myöhemmin harmita, jos imetys lähtisikin käyntiin uudestaan.

Enkä varmasti pystykään pelkällä pumppaamisella vastaamaan vauvan tarpeita siinä neljän kuukauden iässä. Varmastikin olen siihen mennessä joko luopunut kokonaan äidinmaidosta tai sitten siirtynyt onnistuneesti imetykseen. Käsitän kyllä, kuinka hullua on pumpata niitä neljän kuukauden ikäisen vauvan maitotarpeita!

Nyt vielä kun omat voimat riittävät, ja pumppaaminen tuntuu hyvältä ratkaisulta, niin en näe mitään järkeä sen lopettamisessakaan. Saapahan vauva ainakin päivisin äidinmaitoa ja sen sisältämät hyödyt!

Viimeksi muokattu:
Ahaa, nyt kun tarkemmin luin linkkisi ja yöimetyksen pois olemisen syyt niin luultavasti maidontuotantosi kyllä vähenee, koska yöimetykset eivät ole luonnollisesti pois. Eikä pumppaus ole niin tehokasta kuin se vauvan rinnalla oleminen.

Ahaa, nyt kun tarkemmin luin linkkisi ja yöimetyksen pois olemisen syyt niin luultavasti maidontuotantosi kyllä vähenee, koska yöimetykset eivät ole luonnollisesti pois. Eikä pumppaus ole niin tehokasta kuin se vauvan rinnalla oleminen.

Eli siis jos imettäisi normaalisti päivisin, mutta öisin ei ollenkaan, maidon eritys pysyisi ennallaan?

Kuinkakohan paljon tehottomampaa tuo pumppaaminen sitten oikein on? Jos joka kerralla tyhjentää molemmat rinnat? Ja pyrkii tekemään sitä useampia kertoja päivässä?

Niin ja siis ilmeisesti kaikilla tuo pumppu ei toimi yhtä hyvin. Jotkut imettävät helposti 6 kk täysimetystä ilman korvikkeen pisaraakaan, mutta pumppuun ei siltikään heru mitään!

Itselläni siis tulee yhdestä rinnasta jokaisella pumppauskerralla yleensä se 80-110 ml. En kyllä osaa arvioida, että onko hyvin vai huonosti, mutta ainakin tuota vielä toistaiseksi tulee.

Eli siis jos imettäisi normaalisti päivisin, mutta öisin ei ollenkaan, maidon eritys pysyisi ennallaan?

Kuinkakohan paljon tehottomampaa tuo pumppaaminen sitten oikein on? Jos joka kerralla tyhjentää molemmat rinnat? Ja pyrkii tekemään sitä useampia kertoja päivässä?

Luitko mun vastauksia ollenkaan?
Kun vauva on pieni, täytyisi yölläkin imettää/pumpata, jotta maidontuotanto pysyy riittävänä. Pelkillä päiväimetyksillä todennäköisesti maidon määrä laskee. Alussa maidon määrään vaikuttaa sekä paikallinen (rintojen tyhjentyminen) että hormonaalinen säätely.
Tiedän täyslypsäviä äitejä, parikin, jotka ovat kaiken maidon pumpanneet vuoden verran. Siihen tulee rutiini. Välillä täytyy pitää tiheän pumppaamisen kausia, mutta työtähän se vaatii.

Mä lähden nyt ketjusta pois, tsemppiä mitä ikinä päätätkin tehdä.

Tehottomuutta ajattelin juuri siltä kannalta, että imettäessä vauva usein lutkuttaa rintaa "tuttina", ilman että syö sillä hetkellä mutta se kuulemma sitä maidontuotantoa aktivoi. Pumpullahan sitä ei oikein voi tehdä, silloin kun maidon määrän tarve kasvaa? Itselläni ei tuosta pumppaamisesta ole muuta kokemusta kuin juuri se, että imettäessäni olen saanut pumpulla irti äkkisältään ehkä jonkun 10ml, koska vauva yleensä on syönyt sen verran että sitä maitoa ei ehdi rintoihin kertyä enempää kuin aina syöttöjä varten.

Kai sekin on mahdollista, että jos hyvin pumppaus sujuu ja sitä paljon tekee, niin maidontuotanto pysyy, mutta siitä en omaa kokemusta enkä tietoakaan.

Itsellänikin oli imetyksen alku yhtä tuskaa. Saatoin imettää iltaisin pisimmillään seitsemänkin tuntia putkeen, itkee ja kiroilla samalla. Mutta koin sen tarpeelliseksi, jotta poika sai "tilattua" itselleen tarpeellisen määrän maitoa. Toisesta nännistä kului noin viidennes pois, kun pojalla oli varmaan hieman väärä imuote. Jossain vaiheessa oli pakko ottaa rintakumit käyttöön ja siltikin sattui. Imetin kumeilla niin kauan, että rinnat eivät olleet enää verillä ja paranivat. Siihen mennessä myös poika oli varmaan sen verran kasvanut, että sai parempaa otetta ja imetys ei enää sattunut. Nykyisin poika kasvaa hyvin pelkällä rintamaidolla. Kysyntä ja tarjonta vastaavat ja imetyskin sujuu. Mitä nyt on ruvennut kieltäytymään sylissä imetystyynyllä syömisestä, kylkimakuultaan vain kelpaa. Olen ihmeissäni. Mutta onneksi edes niin kelpaa... ;)

Mutta kiteytettynä ajatukseni oli sanoa, että anna rinnanpäittesi parantua ja kokeile sitten imetystä uudelleen. Jos ei onnistu, niin ei onnistu. Kyllä lapsesi silti hyvin kasvaa, kirjoituksestasi huomaa että hänellä on rakastava äiti. :)

Minulla oli tilanne, että pääsin imettämään vauvaani vasta viikon ikäisenä. Siihen saakka olin pumpannut (myös öisin) ja maitoa tuli minulla todella runsaasti (meni äidinmaitokeittiöön säilöttäväksi, sillä maitoa tuli paljon enemmän kuin mitä tarvittiin). Vasta kun imetin lasta eka kerran viikon ikäisenä, minulla alkoivat jälkisupistukset, kovat sellaiset. Koko pumppausviikon aikana jälkisupistuksista ei ollut ollut tietoakaan. Tämän perusteella sanoisin, että imetyksen vaikutus menee aivan eri tasolla kuin pumppauksen vaikutus.

Määrällisesti kyllä ihan hyvin. Riippuen tietenki siitä kuinka monesti päivän aikana pumppaat. Pyri pumppaamaan vauvan kanssa samassa rytmissä.

Paras neuvo minkä toisen lapsen kohdalla sairaalassa oli ku se imeminen sattu nii p*rkeleesti et imettää 15 min toisesta ja samat toisesta. Kyl se vauva siihen sit tyyty.

Mulla tulee edelleen maitoa n.500ml päivässä vaikka pumppaan vaan 2krt/pv. Meillä sellanen tilanne, että vauvan ollessa 3kk, päätti hän ettei haluakkaan imeskellä tissiä enää päivisin, öisin kelpas kyllä. Sillon mulla tuli pumppaamalla n.700-800ml päivässä ja sain pakastimeenki maitoa. Nyt sitten vähän ennen ku täytti 5kk, ei kelpuuttanut enää yölläkään tissiä. jos jaksasin pumpata 3krt päivässä niin mulla tulis joku 600ml. Että kyllä se maidontuotanto voi pelkällä pumppaamisellaki pysyä ihan hyvällä mallilla :)
Tärkeintä oli ainaki omalla kohdalla, että pumppas sen tissin täysin tyhjäksi ja vähän vielä sen lisäksi.

Minulla oli tilanne, että pääsin imettämään vauvaani vasta viikon ikäisenä. Siihen saakka olin pumpannut (myös öisin) ja maitoa tuli minulla todella runsaasti (meni äidinmaitokeittiöön säilöttäväksi, sillä maitoa tuli paljon enemmän kuin mitä tarvittiin). Vasta kun imetin lasta eka kerran viikon ikäisenä, minulla alkoivat jälkisupistukset, kovat sellaiset. Koko pumppausviikon aikana jälkisupistuksista ei ollut ollut tietoakaan. Tämän perusteella sanoisin, että imetyksen vaikutus menee aivan eri tasolla kuin pumppauksen vaikutus.

Kiitos paljon kaikille asiallisista vastuksista! Näistä sain poimittua paljon hyviä vinkkejä ja neuvoja. Täytyy nyt vain katsoa, että mihin suuntaan tässä nyt lopulta mennäänkään. Täytyy varmastikin vielä tuota imetystä yrittää, kunhan tuntuu sopivalta. Ja lisätä vaan pumppauskertoja, niin ei pääse ainakaan lopahtamaan tuo maidon tuotanto! :)

Yhteistyössä