Kannattajat ja vastustajat mielipiteit taaperon/leikki-ikäsen imetyksest? Imetyksesi/imetystesi kesto?

Juu kyllähän ne lapsethan oppii ku ne saa testata ja kolhiakin. Varmasti mun äitiki oppi kerrasta, että vesipadan reunalta ei kannata mennä kurkottelemaan kohti sokeripalaa, kun semmosissa hommissa 2-vuotiaana sinne pataan tulikuumaan veteen putos. Veljet pihalta tuli apuun, ei ollu mummo perässä juoksemassa.

Ja pikkuveliki tais käsittää, että ei keskellä tietä kannata maata, kun naapuri ajoi paikalle ja vähän kaasutteli. Lähtipä poika äkkiä karkuun.

Tuohon omaan pihaankaan en kovin pientä yksin päästäis seikkailemaan. Kun 2 puolella syvät ojat, varsinkin tuo kun 1 puolella vielä syvempi ja leveämpi kanava, jyrkät kanavanpenkat (en tohi itekään mennä). Ennemmin annan kiivetä pöydälle, siinä ei todennäköisesti niin pahasti kävis vaikka putoaiski.

Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23458170:
Monet pitää noit mun kirjottamii asioit naurettavina, tyhminä, sairaina, väärinä, vahingollisina jne. niin on se kumma, ettei kyetä perustelee miks... Eiks tosiaan kukaan osaa kertoo, et mikä noist asioist tekee em. laisii? Onks nois jutuis, kenenkään mielest yhtään mitään hyvää?
Monta asiaa tuossa oli semmosia, joita voisin kuvitella omaan perheeseen, ja pyrkimys onkin (esim kestovaipat, kantaminen, ei muovikrääsäleluja). Jotku ihan itsestäänselviä asioita.
Kasvissyöjiksi ei aleta, toki kasviksia syödään mutta myös liha on tärkeä. Luomuun ja lisäaineettomaan panostetaan. Herkkujaki pitää olla, vaikkei ne aina niin parasta ravintoa oliskaan...
Sit vaatteita, huonekaluja ym halutaan ostaa uusina. Niissä myös panostaa luonnonmateriaaleihin ja kemikaalittomuuteen.

Monta asiaa tuossa oli semmosia, joita voisin kuvitella omaan perheeseen, ja pyrkimys onkin (esim kestovaipat, kantaminen, ei muovikrääsäleluja). Jotku ihan itsestäänselviä asioita.
Kasvissyöjiksi ei aleta, toki kasviksia syödään mutta myös liha on tärkeä. Luomuun ja lisäaineettomaan panostetaan. Herkkujaki pitää olla, vaikkei ne aina niin parasta ravintoa oliskaan...
Sit vaatteita, huonekaluja ym halutaan ostaa uusina. Niissä myös panostaa luonnonmateriaaleihin ja kemikaalittomuuteen.
Suurin osa ei pidä noit meiän tapoja itsestään selvinä, vaan useet on tota mielt ku aiemmas viestis luettelin. Myös tiedon puute ja epävarmuus vaikuttaa mielipiteisiin ja aiheuttaa vastarintaa...

Monet pitää lihaa tärkeenä, ja osa ei vois kuvitellekaan elävänsä ilman. Meil syödään maitotuotteit ja kananmunii, eli ainoostaan kaikenlaiset liha- ja kalatuotteet ei kuulu ruokavalioon. Meki syödään mahdollisimman paljon luomu- ja lähiruokaa. Myös lisä- ja säilöntäaineiden kans ollaan tarkkoja.

Sokerisist/suolasist... Ei syödä karkkii, leivoksii, vanukkait, täytekakkuu, täytepullaa yms, keksejä, sokeroituu jogurttii ja - viilii, sipsejä, limsaa, pillimehuu, tiivistemehuu jne. Jäätelöö, tavallist pullaa, lettuja, pannukakkuu ym. pikkasen "terveellisempii" syödään joskus harvoin. Tehdään noist em. terveellisempii versioit. Varsinki pojan syömät määrät on tosi pienii, ettei oikeestaan voi edes puhuu syömisest vaan kyse enempi maistelust. Tykätään enempi kaikest terveellisest.

Esim. poika saa uutta kummeilt, isovanhemmilt jne. Haluuvat ihan välttämät ostaa... Me halutaan välttää turhaa kuluttamist, ja tykätäänki kaikenlaisest vanhast ja halutaan värkkäillä ite. Ollaan opiskelijoit, niin ei rahatilannekaan sallis mitään leveet elämää.

Poikaa kehutaan niin paljon, ettei me oo voitu ihan väärin tehdä. Pienokainen on hyvä käytöksinen, empaattinen, auttavainen, osaava, ei kiusaa eikä hauku ketään, sovitteleva, yhteistyökykyinen, -haluinen jne. En tarkota kehuu, vaik sellaselt varmaan vaikuttaa. Noi on oikeesti monen ihmisen mielipiteit ja toki mun ja miehenki. tietyst pojal on huonotki hetket, mut enimmäkseen on tollanen.

Mun mielest jokaisel saa olla omat mielipiteet ja tavat. Ainoostaan väkivalta, laiminlyönti, välinpitämättömyys ym. rikollinen ja vahingollinen toiminta, on asioit joitei kenenkään tulis hyväksyy. :)

"piuku"
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23466925:
Suurin osa ei pidä noit meiän tapoja itsestään selvinä, vaan useet on tota mielt ku aiemmas viestis luettelin. Myös tiedon puute ja epävarmuus vaikuttaa mielipiteisiin ja aiheuttaa vastarintaa...

Monet pitää lihaa tärkeenä, ja osa ei vois kuvitellekaan elävänsä ilman. Meil syödään maitotuotteit ja kananmunii, eli ainoostaan kaikenlaiset liha- ja kalatuotteet ei kuulu ruokavalioon. Meki syödään mahdollisimman paljon luomu- ja lähiruokaa. Myös lisä- ja säilöntäaineiden kans ollaan tarkkoja.

Sokerisist/suolasist... Ei syödä karkkii, leivoksii, vanukkait, täytekakkuu, täytepullaa yms, keksejä, sokeroituu jogurttii ja - viilii, sipsejä, limsaa, pillimehuu, tiivistemehuu jne. Jäätelöö, tavallist pullaa, lettuja, pannukakkuu ym. pikkasen "terveellisempii" syödään joskus harvoin. Tehdään noist em. terveellisempii versioit. Varsinki pojan syömät määrät on tosi pienii, ettei oikeestaan voi edes puhuu syömisest vaan kyse enempi maistelust. Tykätään enempi kaikest terveellisest.

Esim. poika saa uutta kummeilt, isovanhemmilt jne. Haluuvat ihan välttämät ostaa... Me halutaan välttää turhaa kuluttamist, ja tykätäänki kaikenlaisest vanhast ja halutaan värkkäillä ite. Ollaan opiskelijoit, niin ei rahatilannekaan sallis mitään leveet elämää.

Poikaa kehutaan niin paljon, ettei me oo voitu ihan väärin tehdä. Pienokainen on hyvä käytöksinen, empaattinen, auttavainen, osaava, ei kiusaa eikä hauku ketään, sovitteleva, yhteistyökykyinen, -haluinen jne. En tarkota kehuu, vaik sellaselt varmaan vaikuttaa. Noi on oikeesti monen ihmisen mielipiteit ja toki mun ja miehenki. tietyst pojal on huonotki hetket, mut enimmäkseen on tollanen.

Mun mielest jokaisel saa olla omat mielipiteet ja tavat. Ainoostaan väkivalta, laiminlyönti, välinpitämättömyys ym. rikollinen ja vahingollinen toiminta, on asioit joitei kenenkään tulis hyväksyy. :)
Ihan vain uteliaisuudesta kysyn, että mikä täytekakussa (itse tehdyssä) on sellaista, ettette sitä syö??

[QUOTE="piuku";23466986]Ihan vain uteliaisuudesta kysyn, että mikä täytekakussa (itse tehdyssä) on sellaista, ettette sitä syö??[/QUOTE]

Eihän täytekakus oo mitään sellast, et sitä kannattas syödä. Esim. Reilu viikko sit synttäreil poika söi leipäjuustoo, miniporkkanoit, vesimelonii... Joi vettä ja tissimaitoo. Vaik tarjol oli myös täytekakkuu, keksejä, sipsejä, pillimehuu ym. :)

"Alma"
Lukaisin nopeasti muutamaa sivua ja huomaan kuinka alas keskustelun taso on mennyt. Vastaanpa nyt kuitenkin.

Esikoista imetin viisi vuotta. Vuoden verran siitä oli "vierottamista". Lapsi olisi halunnut jatkaa, mutta oma rajani tuli vastaan. "Vierottaminen" oli pitkä prosessi ja halusin tehdä sen rauhassa ja lasta kunnioittaen. Imetyksestä jäi lopulta itselle hyvä muisto ja lapsi muistelee aikaa lämmöllä. Itselle oli imetysaikana välillä sellaisia kausia, ettei enää jaksaisi, mutta nyt ne ovat jo unohtuneet.

En ikinä oikeassa elämässä kehu, mutta esikoinen on nyt ekaluokkalaisena "keskivertolasta" älykkäämpi, itsenäisempi ja taitavampi. Joidenkin maalailemat kuvat takertuvasta ressukasta tuntuvat varsin vitsikkäältä, jos hänet tuntee.
En yhtään epäile, ettei hän olisi fiksu ilman pitkää imetystäkin. Uskon kuitenkin imetyksellä olleen kehitykselle vain suotuisia vaikutuksia.

Esikoinen oli kolme imetysvuottaan päiväkodissa. En usko, että koskaan jutteli kavereiden kanssa imetyksestä, uskon kyllä, että monien vanhempien asenteiden takia olisi saattanut kohdata ihmettelyä. Tuskin kiusaamista, mutta ehkä hämmästelyä. Varmasti en voi tietää, koska imetys tapahtui siihen aikaan vain kotioloissa.

En olisi etukäteen uskonut imetyksen venyvän niin pitkäksi. Ajattelin imettäväni, mutta kestoa en koskaan ajatellut, vaikka positiivisesti olen aina suhtautunut lasten ja vauvojen imettämiseen. Perheemme ei muuten noudata mitään filosofiaa. Emme ole erityisen luonnonmukaisia vaan olemme saarioisten äitien eineksiin ja hampurilaisravintoloiden antimiin toisinaan turvautuva perhe.

Jos saisin päättää toivoisin, ettei tuleva kuopus viihtyisi imetettävänä yhtä pitkään kuin esikoinen. Sellainen 2 vuotta imetystä olisi riittävä toisella kertaa. Voin imettää toista lasta pidempäänkin, mutta toivon, etten kovin paljon vähempää kuin tuon 2 vuotta.

cc
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23467115:
Eihän täytekakus oo mitään sellast, et sitä kannattas syödä. Esim. Reilu viikko sit synttäreil poika söi leipäjuustoo, miniporkkanoit, vesimelonii... Joi vettä ja tissimaitoo. Vaik tarjol oli myös täytekakkuu, keksejä, sipsejä, pillimehuu ym. :)
Mun täytekakussa on jauhoja, sokeria, vettä, kananmunia, leivinjauhetta pohjassa ja täytteenä mansikoita, kermaa ja banaania. Mä ymmärrän, ettei sokeria kannata syödä, mutta sun mielestä oikeesti huonoa syötävää on myös mansikat ja banaanit? entä jauhot, kananmunat ja maitotuotteet? Miksi?

"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23467115:
Voi huoh. Eikö elämästä pitäisi nauttia? Mitä ihmeen pahaa satunnainen herkuttelu esim täytekakulla,keksillä,mehulla tms voisi tehdä??

[QUOTE="mamma";23474378]Voi huoh. Eikö elämästä pitäisi nauttia? Mitä ihmeen pahaa satunnainen herkuttelu esim täytekakulla,keksillä,mehulla tms voisi tehdä??[/QUOTE]

Meil on näköjään eri käsitys elämäst nauttimisest. Miks ihmees pitäs syödä/juoda noit ku parempaaki on tarjol? Mun aiemmast viestist selvii, ettei mekään aina pelkästään terveellist syödä... Sä voisit edes yrittää hyväksyy myös muunlaiset elämänarvot, -tavat, tottumukset, mieltymykset, mielipiteet ym. ku itelläs/perheelläs on. :)

[QUOTE="Alma";23467159]Lukaisin nopeasti muutamaa sivua ja huomaan kuinka alas keskustelun taso on mennyt. Vastaanpa nyt kuitenkin.

Esikoista imetin viisi vuotta. Vuoden verran siitä oli "vierottamista". Lapsi olisi halunnut jatkaa, mutta oma rajani tuli vastaan. "Vierottaminen" oli pitkä prosessi ja halusin tehdä sen rauhassa ja lasta kunnioittaen. Imetyksestä jäi lopulta itselle hyvä muisto ja lapsi muistelee aikaa lämmöllä. Itselle oli imetysaikana välillä sellaisia kausia, ettei enää jaksaisi, mutta nyt ne ovat jo unohtuneet.

En ikinä oikeassa elämässä kehu, mutta esikoinen on nyt ekaluokkalaisena "keskivertolasta" älykkäämpi, itsenäisempi ja taitavampi. Joidenkin maalailemat kuvat takertuvasta ressukasta tuntuvat varsin vitsikkäältä, jos hänet tuntee.
En yhtään epäile, ettei hän olisi fiksu ilman pitkää imetystäkin. Uskon kuitenkin imetyksellä olleen kehitykselle vain suotuisia vaikutuksia.

Esikoinen oli kolme imetysvuottaan päiväkodissa. En usko, että koskaan jutteli kavereiden kanssa imetyksestä, uskon kyllä, että monien vanhempien asenteiden takia olisi saattanut kohdata ihmettelyä. Tuskin kiusaamista, mutta ehkä hämmästelyä. Varmasti en voi tietää, koska imetys tapahtui siihen aikaan vain kotioloissa.

En olisi etukäteen uskonut imetyksen venyvän niin pitkäksi. Ajattelin imettäväni, mutta kestoa en koskaan ajatellut, vaikka positiivisesti olen aina suhtautunut lasten ja vauvojen imettämiseen. Perheemme ei muuten noudata mitään filosofiaa. Emme ole erityisen luonnonmukaisia vaan olemme saarioisten äitien eineksiin ja hampurilaisravintoloiden antimiin toisinaan turvautuva perhe.

Jos saisin päättää toivoisin, ettei tuleva kuopus viihtyisi imetettävänä yhtä pitkään kuin esikoinen. Sellainen 2 vuotta imetystä olisi riittävä toisella kertaa. Voin imettää toista lasta pidempäänkin, mutta toivon, etten kovin paljon vähempää kuin tuon 2 vuotta.[/QUOTE]

Onnittelut 5v imetyksest! :flower: Valitettavast lähes joka ketjust löytyy ala-arvosii kommentteja. Onneks mä en kuulu em. vaan kirjotan aina asiallisest. :)

"Rainbow"
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23474350:
:O :confused: En oikeen usko, et ihan tosissas kirjotit ton :)
En tajua, mikä vika tuossa cc:n viestissä oli. Ihan hyvä kysymys minun mielestäni. Sinähän sanoit, että täytekakussa ei sinun mielestäsi ole mitään sellaista, mitä kannattaisi syödä. Eli jos täytekakussa on täytteenä mansikoita ja banaania, niin eikö niitäkään kannata syödä?

[QUOTE="Rainbow";23479213]En tajua, mikä vika tuossa cc:n viestissä oli. Ihan hyvä kysymys minun mielestäni. Sinähän sanoit, että täytekakussa ei sinun mielestäsi ole mitään sellaista, mitä kannattaisi syödä. Eli jos täytekakussa on täytteenä mansikoita ja banaania, niin eikö niitäkään kannata syödä?[/QUOTE]

Mansikat, banaanit ym. voi syödä ilman epäterveellisii vehnäjauhoja, sokerii...

"Rainbow"
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23479716:
Mansikat, banaanit ym. voi syödä ilman epäterveellisii vehnäjauhoja, sokerii...
No mutta eihän se nyt tarkoita, että cc ei olisi ollut tosissaan. Kyllähän hän voi aivan hyvin valmistaa täytekakkunsa vehnäjauhoista, sokerista, kananmunista, ym. En ole itse ikinä täytekakkua valmistanut, mutta esim. äitini on yleensä laittanut kakkuunsa suurin piirtein samoja aineita kuin cc.

Vaikka et itse ilmeisesti syö jotain, missä on vehnäjauhoja ja sokeria, niin kyllä muut ihmiset silti voivat niin tehdä. Esimerkiksi minä. Täytekakku on hyvää ja siksi syön sitä aina jossain juhlissa, vaikka se olisi kuinka epäterveellistä. Herkuttelu on kivaa.

Muutama kysymys. Mites reagoitte/reagoisitte ja toimitte/toimisitte jos pieni lapsi:

On leikellyt vaatteitaan palasiks?
Käy keinuil mennes rikkoo toisten lasten tekemää hiekkalinnaa? Ite oot menos antaa lapsel vauhtii.
Repii toisii hiuksist?
On aikeis heittää kivii päin parkkipaikal olevii autoja?

[QUOTE="Rainbow";23480031]No mutta eihän se nyt tarkoita, että cc ei olisi ollut tosissaan. Kyllähän hän voi aivan hyvin valmistaa täytekakkunsa vehnäjauhoista, sokerista, kananmunista, ym. En ole itse ikinä täytekakkua valmistanut, mutta esim. äitini on yleensä laittanut kakkuunsa suurin piirtein samoja aineita kuin cc.

Vaikka et itse ilmeisesti syö jotain, missä on vehnäjauhoja ja sokeria, niin kyllä muut ihmiset silti voivat niin tehdä. Esimerkiksi minä. Täytekakku on hyvää ja siksi syön sitä aina jossain juhlissa, vaikka se olisi kuinka epäterveellistä. Herkuttelu on kivaa.[/QUOTE]

Ollaan näköjään niin eri aaltopituudel, et mun on ihan turha yrittää saada sut ymmärtää mitä tarkotan. :)

Juu kyllähän ne lapsethan oppii ku ne saa testata ja kolhiakin. Varmasti mun äitiki oppi kerrasta, että vesipadan reunalta ei kannata mennä kurkottelemaan kohti sokeripalaa, kun semmosissa hommissa 2-vuotiaana sinne pataan tulikuumaan veteen putos. Veljet pihalta tuli apuun, ei ollu mummo perässä juoksemassa.

Ja pikkuveliki tais käsittää, että ei keskellä tietä kannata maata, kun naapuri ajoi paikalle ja vähän kaasutteli. Lähtipä poika äkkiä karkuun.

Tuohon omaan pihaankaan en kovin pientä yksin päästäis seikkailemaan. Kun 2 puolella syvät ojat, varsinkin tuo kun 1 puolella vielä syvempi ja leveämpi kanava, jyrkät kanavanpenkat (en tohi itekään mennä). Ennemmin annan kiivetä pöydälle, siinä ei todennäköisesti niin pahasti kävis vaikka putoaiski.
Rajansa kaikel, ei mekään sentään lapsen hengel leikitä.

"Rainbow"
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23480845:
Ollaan näköjään niin eri aaltopituudel, et mun on ihan turha yrittää saada sut ymmärtää mitä tarkotan. :)
No yritä nyt kuitenkin. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että haluat syödä terveellisesti. Mikäli lapsesi on tyytyväinen elämäänsä siitä huolimatta, että ei saa syödä täytekakkua, karkkeja, ynnä muita herkkuja, niin sitten sekin on minulle ihan ok. Makunsa kullakin.

Ihmettelin vain sitä, että minkä takia epäilit cc:n vitsailevan täytekakkunsa ainesosista.

"äityli"
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23480389:
Muutama kysymys. Mites reagoitte/reagoisitte ja toimitte/toimisitte jos pieni lapsi:

On leikellyt vaatteitaan palasiks?
Käy keinuil mennes rikkoo toisten lasten tekemää hiekkalinnaa? Ite oot menos antaa lapsel vauhtii.
Repii toisii hiuksist?
On aikeis heittää kivii päin parkkipaikal olevii autoja?[/QUOTE

Kiellän tietenkin.Ja kerron miksi niin ei saa tehdä.Voisiko tilanteissa toimia sitten jotenkin toisin..??

[QUOTE="Rainbow";23481604]No yritä nyt kuitenkin. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että haluat syödä terveellisesti. Mikäli lapsesi on tyytyväinen elämäänsä siitä huolimatta, että ei saa syödä täytekakkua, karkkeja, ynnä muita herkkuja, niin sitten sekin on minulle ihan ok. Makunsa kullakin.

Ihmettelin vain sitä, että minkä takia epäilit cc:n vitsailevan täytekakkunsa ainesosista.[/QUOTE]

Poika syö paljon mielummin kaikkee terveellist, niin mun mielest ei oo mitään järkee opettamal opettaa syömään sellast mist ei oo mitään hyötyy. Syödään meki joskus harvoin epäterveellist. Poika saattaa syödä pari lusikallist jäätelöö, haukata kerran pullast jne. mut kaikenlaist terveellist menee huomattavast enempi. Mä ja mies ollaan samanlaisii syöjii. Mun on vaikee uskoo, et cc oikeesti luulee täytekakkuu terveelliseks. :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä