Otetaanko teillä isovanhemmilla ruokapöydän antimissa miten lapset huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom harmaana

Vieras
Olipa taas keikka, oltiin anoppilassa syömässä. Menin suht sanattomaksi kun lounaspöydässä oli blinejä ja mätiä tarjolla eikä muuta. Siis toki lisukkeita, smetanaa yms. Appivanhemmille ei tainnut edes käydä mielessä että lapselle ei välttämättä mäti maistu.

Onko muita, joilla tarjolla on ainoastaan ns. aikuisten ruokaa vai ovatkohan appivanhempani uniikkeja tässä asioissa. Lapsi on kyllä tosi hyvä syömään erilaisia ruokia eli ei tarvitse olla mitään lihapullia ja nakkeja, mutta ehkä mäti on sellainen missä se raja meilläkin kulkee. Taitaa jäädä liki kaikilta pieniltä lapsilta syömättä...

Ei mun mielestä tarvitse ottaa lapsia huomioon, paitsi tietysti jos joku erikoisruokavalio. Jos lapsi on niin pieni ettei vielä muutenkaan oikein syö aikuisten ruokaa, niin eiköhän vanhemmat ota yleensä mukaan jotain ruokaa lapselle, harvemmin oletetaan että emäntä tai isäntä olisi vauvanruokaa laittanut pöytään tarjolle.

Luulisi että ne blinit maistuisivat lapsille ilman mätiäkin, nehän on kuin lettuja. Itse söin niitä lapsena niiden muiden lisukkeiden kanssa, kun en mädistä tykännyt.

Voi meillä molemmat isovanhemmat syö niin perinteistä perusruokaa, että blinit ja mädit olisi ihan utopistisia. Lähinnä perunaa ja lihakastiketta. Maustaminen olematonta.

Ehkä sitä bliniä olisi voinut tarjota lapsille vaikka juustoraasteella?

Mun äiti tekee suurimman osan ruuista semmosia, että lapset tykkää. Joulunakin teki jouluruokien lisäksi juustotäytteisiä jauhelihapihvejä. Kuulemma ajatellen lapsia ja MINUA.:xmas::heart:
Senhän pitää miettiä sitäkin, että mitä iskä suostuu syödä, kun sekin on tosi kranttu.

[QUOTE="vieras";23450746]Eihän lapsi tiedä mitä mäti on, jos sille ei kerrota. Tai ehkä olen vähän huono arvostelemaan, kun meidän lapsi tykkää graavista lohestakin.[/QUOTE]

On kerrottu mitä se on, eikä se ole se pointti. Ei vaan tykkää siitä.
Kyllä meilläkin poika syö graavilohta (rakastaa kalaa kaikissa muodoissa paitsi siis munina) ja rapuja, mutta mäti ei yleensäkään lapsille maistu. Vai syövätkö teillä lapset mätiä?

Kyllä mun äiti aina huomioi lapset ja kysyy uein etukäteen syökö ne sitä ja tätä. Appiukon luona on vähän vaihtelevasti otettu lapset huomioon. Silloin, kun kuopuksella oli vielä maitoallergia, appiukon naisystävä ei edes tiennyt, että lapsella on maitoallergia, vaikka asiasta oli kyllä puhuttu ainakin meidän mielestä monet kerrat.

Lukuunottamatta mitään juhlia ruoka on aina ollut sekä omilla vanhemmilla sekä anoppilassa sellaista perusruokaa että taatusti kaikille maistuu. Ja juhlissakin on jotain takuuvarmaa ruokaa ettei tarvitse kenenkään nenäänsä nyrpistellä.

Mikä vika blineissä on? Mulle blinit on ollu ensimmäinen "kiinteä" ruoka. Ja kyllä meillä lapsi on mätiä maistanut, en muista mitä tykkäsi. Mutta musta omituisempaa on laittaa eri ruokia lapselle.

[QUOTE="vieras";23450758]Ei mun mielestä tarvitse ottaa lapsia huomioon, paitsi tietysti jos joku erikoisruokavalio. Jos lapsi on niin pieni ettei vielä muutenkaan oikein syö aikuisten ruokaa, niin eiköhän vanhemmat ota yleensä mukaan jotain ruokaa lapselle, harvemmin oletetaan että emäntä tai isäntä olisi vauvanruokaa laittanut pöytään tarjolle.

Luulisi että ne blinit maistuisivat lapsille ilman mätiäkin, nehän on kuin lettuja. Itse söin niitä lapsena niiden muiden lisukkeiden kanssa, kun en mädistä tykännyt.[/QUOTE]

Kyllä se lapsi niitä blinejä söikin, paljaalteen kun ei ollut muuta lisuketta kuin mäti, smetana ja sipuli. Jos olisi ollut vaikka jauhelihaa tms. niin ongelmaa tuskin olisi. Tuntui vaan niin hölmöltä että lapsi vetää lounaaksi pelkkää lettua.
Kyseessä siis 5 v jolle en todellakaan ota ruokaa mukaan. Ei yleensä ole tarvetta.

Meillä lapset (2 ja 5v.) ovat tottuneet syömään kaikkea ja jos mennään just vaikka mummolaan niin ihan tavallista ruokaa on tarjolla eikä mitään erityistä lapsille tarkoitettua.

[QUOTE="vieras";23450779]Mikä vika blineissä on? Mulle blinit on ollu ensimmäinen "kiinteä" ruoka. Ja kyllä meillä lapsi on mätiä maistanut, en muista mitä tykkäsi. Mutta musta omituisempaa on laittaa eri ruokia lapselle.[/QUOTE]

Kyllä moni aikuinenkin on jotta :x jos pitää syödä kalan kypsentämättömiä munasoluja.

Meillä on mummulassa yleensä aika perusruokaa, mutta ei lapsille omia. Syövät sen minkä syövät, blinithän on periaatteessa ku vähän paksumpia lättyjä. Laittaa vaikka voita tai smetanaa vaan päälle, jos ei mäti maistu. Musta on hyvä, että lapsille tulee eteen vähän kaikenlaista.

[QUOTE="vieras";23450779]Mikä vika blineissä on? Mulle blinit on ollu ensimmäinen "kiinteä" ruoka. Ja kyllä meillä lapsi on mätiä maistanut, en muista mitä tykkäsi. Mutta musta omituisempaa on laittaa eri ruokia lapselle.[/QUOTE]

Ei tietenkään tarvitse pistää eri ruokia lapselle. Mutta yleensä ihmiset ymmärtävät (minusta) ottaa huomioon sen että on tulossa lapsia kylään. Omat vanhempani ja muut sukulaiset tekevät sellaista ruokaa, että maistuu kaikille. Jos siis tietävät että lapsia on tulossa. Lapsi syö siis kaikkea pihvistä kalaan, ei tarvitse olla spaghettia tai makaronilaatikkoa tms.

Kyllä se lapsi niitä blinejä söikin, paljaalteen kun ei ollut muuta lisuketta kuin mäti, smetana ja sipuli. Jos olisi ollut vaikka jauhelihaa tms. niin ongelmaa tuskin olisi. Tuntui vaan niin hölmöltä että lapsi vetää lounaaksi pelkkää lettua.
Kyseessä siis 5 v jolle en todellakaan ota ruokaa mukaan. Ei yleensä ole tarvetta.

Kyllähän sitä nyt yhden aterian pärjää syömällä vaikka pelkkää salaattia ja leipää, jos ei ruoka maistu, eikä siitä ole lapselle mitään vahinkoa.

Itse satuin olemaan nirsommanpuoleinen lapsi, ja eräänkin ulkomaanmatkan elin viikon hyvin pitkälti voileipäkekseillä. Ei ne etelän kulinaariset elämykset oikein miellyttäneet valikoivaa makuani. Loppuviikosta äiti antoi jo periksi eikä edes turhaan tilannut minulle ravintolassa omaa annosta, kun olisin jättänyt sen syömättä kuitenkin.

[QUOTE="Jenis";23450809]Mutta tosiaan, blinithän on vähän ku napostelu- tai alkuruoka, ei kai niitä oo tarkoituskaan mahaa täyteen vetää...[/QUOTE]

Kyllä niitä voi pääruuaksikin syödä, kuten tässä tapauksessa. Ei ollut siis mitään muuta ruokaa tarjolla.

Yhteistyössä