Mikä näistä on SINUN mielestäsi "paras" lastentekoikä?

• Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti
---
25-30, jos nyt joku pitää valita. Tai 30-35. Yleensä silloin on opiskelut tehty, ollaan työelämässä. Nyt palstan teiniäidit vetävät herneen nenään, mutta mielestäni lapsen tekeminen tarkoituksella alle parikymppisenä meinaa olematonta koulutustasoa, matalaa sosiaaliluokkaa ja halua paikata jotain tyhjiötä elämässä.

"vieras"
20-25

Siinä välillä itsekin sain esikoiseni. Hyvin ehti siinä ohessa tehdä 2 ylempää korkeakoulututkintoa ja sen jälkeen ennen 30v vielä työelämään (kunnallinen virka). Ei 25-30 paha ole sekään, mutta yli 30v jo tilastollisesti lääketieteelliset riskit kasvavat sekä äidin että lapsen kohdalla.

Jotkut ovat myös tottuneet liian "hyvälle" ja omakeskeiseen elämään 30v ehtiessään ja vastuu lapsesta on hurja shokki kun oma elintila ja harrastusmaailma kapenevat luonnollisesti lapsentahtisiksi.

"Eee"
Mun mielestäni iällä ei ole merkitystä vaan sillä, missä vaiheessa on ehtinyt luoda sellaisen parisuhteen, että siinä on lapsen hyvä kasvaa. Itse olen ihan helkkarin onnellinen, että en hankkinut lapsia sen poikakaverin kanssa, jonka kanssa hengailin ollessani 20-25, vaikka suurin osa tähän kyselyyn vastanneista onkin tuon iän laittanut parhaaksi lastentekoiäksi.

Tapasin elämäni miehen vasta ollessani 27 ja olin jo 31, kun esikoinen syntyi. Kyse ei ollut siitä, että olis 4 vuotta yritetty (tokasta kierrosta tärppäs), vaan siitä, että halusin tutustua mieheeni rauhassa ennen lasten hankkimista.

"Meri-Kaisla"
25-30v. Todennäköisesti ehtinyt opiskella ja mahdollisesta saada työkokokemusta. Taloudellinen tilanne yleensä hyvä. Mahdolliset juhlimiset juhlittu. Monella jo aika pitkä parisuhde takana ja kokemusta av(i)oliitosta. Selvästi aikuinen ihminen mutta iän puolesta nuori vielä raskauteen ja vauva-aikaan. Sanoisin että yleistäen tämä ikä on paras lapsen saamiseen.

Melkeinpä kallistuisin tohon 25-30.
Omat lapset melkeinpä sillä aikavälillä saatu - no ei ihan kuitenkaan. Vanhimmalla ja nuorimmaisella suurin piirtein ikäeroa 9v... Ja niimpä juu, edes esikoinen ja keskimmäinen satu tolle aikavälille mutta nyt jälkeenpäin sanoen.

juupää
Ennen kolmeakymppiä halusin lapset saada, toinen tuli 20-vuotiaana ja toinen 29-vuotiaana. Kuopuksen kohdalla tunsin olevani jotenkin normaalimman ikäinen äiti, esikoisen aikaan olin aika yksinäinen kun kavereillani oli vielä "nuorten jutut".

Nuoriäiti.
Mun mielestä 20-25! Itse sain esikoisen 21-vuotiaana ja nyt pari vuotta myöhemmin toista odottelen. Ehdin ihan riittämiin käydä baareissa ja "sekoilla" ennen äidiksi tuloa. :) Nyt haluan omistautua vain lapsille ja perhe-elämälle. Nämä on niitä mielipide asioita, joista ei pidä kiistellä. :)

25-30, jos nyt joku pitää valita. Tai 30-35. Yleensä silloin on opiskelut tehty, ollaan työelämässä. Nyt palstan teiniäidit vetävät herneen nenään, mutta mielestäni lapsen tekeminen tarkoituksella alle parikymppisenä meinaa olematonta koulutustasoa, matalaa sosiaaliluokkaa ja halua paikata jotain tyhjiötä elämässä.
Harmittavaa miten usein "kypsemmiltä" äideiltä irtoaa henkisesti todella lapsellisia kommentteja siitä "oikeasta" tavasta elää. FYI alle 25 ei ole teini ;)

Sanoisin että biologisesti 20-25v olisi paras esikoisen saamiseen, henkistä kypsyyttä nyt ei löydy vielä monelta 35-vuotiaaltakaan joten ei siitä sitten sen enempää.

hipie
Omalla kohdalla ehkä 31-35v. Olen nyt 27v ja opiskelen vielä. En halua lasta opiskeluaikana ja haluan työkokemusta ja rahaa ennen lasta, joten menee kolmekympin jälkeiseen aikaan. Eikä kyllä vielä kiinnostakaan erityisemmin lapset.

Yhteistyössä