Moi pitkasta aikaa!
Neljan peruuntuneen inssikierron jalkeen paastiin vihdoin aloittamaan! Eilen oli alkukierron ultra ja kaikki hyvin, joten tanaan ensimmainen puregon piikki laitettu vatsanahkaan
Me asutaan siis Hollannissa ja taalla tehdaan
aina alkukierron ultra kp2, silla menopuria/puregonia ei saa aloittaa, jos on esim. kystia tai jos vaikka olisi menkoista huolimatta raskaana. Eli tuossa ultrassa mitataan kohdun limakalvon paksuus (taytyy olla ohut) ja katsotaan molemmat munasarjat, etta follit on pienia (alle 10mm) ja lasketaan monta follia siella lymyilee.
Jos kaikki on kunnossa, saa klinikalta mukaan reseptin ja apteekista kassillisen hormoneita. Me ollaan siita onnellisessa asemassa, etta taalla sairausvakuutus maksaa hoidot ja laakkeet, ne korvaa 6 inssia ja 3 IVF-hoitoa (+hormonit), omaa rahaa ei mene penniakaan. =)
Sekin on iloinen asia, etta taalla klinikka on auki vuoden jokaikinen paiva, joulut ja juhannukset, viikonloput ja pyhapaivat, eli sen takia ei koskaan kierto peruunnu, etta ovis osuu viikonlopulle.
Viimeksi inssi meni persiilleen kun ovulaatio tapahtuikin jo 4n piikin jalkeen, eli puregon toimi ihan liian tehokkaasti ja koska mulla oli seurantaultra vasta 6n piikin jalkeen, oli jo liian myohaista. Talla kertaa siis eka seuranta jo tiistaina, kolmen piikin jalkeen.
Ihmetyttaa meikatyttoa sekin, etta Suomessa nayttaa tuo pregnylin pistoajankohta heittelevan laidasta laitaan, taalla se tuikataan aina n.40h ennen inssia. Hollantilaiset tekee tutkimuksia kaikesta mahdollisesta, ja pregnylista tulleet siihen tulokseen, etta 90% tapauksista ovulaatio tapahtuu 40h paasta piikista.
Joku kyseli pestyjen siittioiden eliniasta, meidan laakari sanoi, etta pestyt siittiot elavat 6-12tuntia pesun jalkeen. Sen takia tuon pregnylin pistoajankohta on niin tarkkaa, nain han selitti.
Pistoksista: Me ollaan oltu hoidoissa jo vuosi, joten on tullut pistettya menopuria, puregonia, pregnylia, ym eika koskaan ole itse pistamisen kanssa ollut mitaan ongelmia. Itse pistan kaikki piikit, ja pregnyl ei kylla mun mielesta ole sen ihmeellisempi kuin nuo muutkaan. Jotkut sanovat, etta puregon on mukavampi kuin menopur kun ei tarvitse itse sekoitella, mutta olen kylla eri mielta, menopur pistetaan tavallisella injektioneulalla, joka on superohut, eika tunnu missaan kun vertaa puregon-kynan neulaan. Se tuntuu paljon tylpemmalta, saa runnoa ihon lapi. Samoin myos menopurin kanssa ei ollut mitaan jalkituntemuksia, mutta puregon kirvelee ihon alla n. vartin pistoksen jalkeen..
Inssi edessa siis ensiviikolla, meilla on talla kertaa takuusopimus laakarin kanssa, jos tulee peruutus, syysta mista tahansa, mennaan suoraan IVF-hoitoon seuraavaksi.. Mutta miehen kanssa paatettiin, etta tama on THE kierto!
Pitaiskohan meidan tehda pino mihin laitettais kp't, inssiviikko, pp't, ja ika?