Jos kerran lähes joka nainen pystyy imettämään...

• Viestiketjun aloittaja ettäsiishä
  • Ensimmäinen viesti
Juuri näin! Minäkin oon ihmetellyt kun varmaan puolet tutuista äideistä on lopettanut imetyksen kun "maito ei riittänyt". En usko, että me naiset ollaan 50 vuodessa niin paljon muututtu...
Allaolevat taitaa olla ne yleisimmät väärinkäsitykset ja tietenkin väsymys, stressaaminen ja huonosti nukkuminen vaikuttaa maidontuotantoon ja myös se, että vauvaa tosiaan ei nukuteta vieressä.

Ai niin, mun oma poju oli miinuskäyräläinen ja mua patistettiin vaan antamaan vastiketta nlassa. No nyt laps on 1,5 vuotias ja edelleen miinuskäyrällä ja vaan tosi huono syömään (toiset lapset kun vaan on). Hirveästi harmittaa näin jälkeenpäin, että menin sitä vastiketta tuputtamaan kun se ei mitään oikeasti muuttanut.

Sen tiedän, että seuraavan tenavan kanssa sitten vaan imetän ja imetän. Ei mitään tuntien laskemisia tai muuta vaan tissi suuhun vaikka koko ajan. Ja neuvolassakin varmaan osaavat antaa asian olla kerta esikoinenkin kasvoi hitaasti ja oli pieni...

[QUOTE="sondersson";23439722]Väärä asenne ja väärät oletukset. Moni ei tajua, että vauvan kanssa pitäisi olla ihan 24/7 alkuun, siiloin imetys lähtee hyvin käyntiin. Moni kokeilee maidon määrää pumpulla ja kuvittelee ettei sitä tule paljon mitään. Moni pitää kaikkea vauvan kitinää ja jatkuvaa tissillä oloa sen merkkinä, että maitoa ei tule tarpeeksi. Moni nukkuu vauvasta erillään. Yöllinen ihokontakti pitää yllä maidontuotantoa.[/QUOTE]

Viimeksi muokattu:
Ei naiset ole muttuneet, mutta korviketta on tosiaan helposti saatavilla nykyään. Onneksi ja osin valitettavasti. Oma äitini ei ole kauaa imettänyt ja hänen lisäkseen tiedän liudan muitakin nyt yli 60v äitejä joilla ei maito kertakaikkiaan ole aikanaan riittänyt. Ei nämä imetysprobleemat ainoastaan 2000-luvun äitien ongelmia ole.

Ei naiset ole muttuneet, mutta korviketta on tosiaan helposti saatavilla nykyään. Onneksi ja osin valitettavasti. Oma äitini ei ole kauaa imettänyt ja hänen lisäkseen tiedän liudan muitakin nyt yli 60v äitejä joilla ei maito kertakaikkiaan ole aikanaan riittänyt. Ei nämä imetysprobleemat ainoastaan 2000-luvun äitien ongelmia ole.
No ei taida olla. Mun mamma 74v ei ole imettänyt yhtäkään neljästä lapsestaan, mummu 79v keitti kauralimaa vauvoilleen.

"vieras"
Monesti olen miettinyt, että jos ei olisi mitään mahdollisuutta saada korviketta niin kummasti alkaisi kaikilla riittämään maito kuin taikaiskusta!! Ihan huuhaata ettei maito riitä! Vauvan kuuluu olla alussa 24/7 rinnalla, sen kuuluu vähän huutaa siinä kun heruttaa maitoa, vauva rimpuilee, puree yms. NORMAALIA! Kyllä eläimetkin ilman korviketta pärjäävät vaikka tissillä on 8 pentua ja emän ravinto on huomattavasti huonompaa kun ihmisillä.
Ei se aina eläimilläkään onnistu. Poikaset sit kuolevat, ellei joku muu emo "adoptoi" niitä.

Oon kuullut, että ainakin ensimmäisen varsansa saaneet tammat saattaa pitkään potkia varsaa, kun se yrittää tulla imemään, jos se tekee kipeää.

Eläimillä tosin hommaa helpottaa se, että niiden ei oikeasti tarvitse tehdä mitään muuta kun syödä, nukkua ja imettää. Edellinen poikue melkein poikkeuksetta itsenäistyy ja selviytyy täysin ilman emoa ennen seuraavan syntymistä. Kaikilla ei oikeasti ole mahdollisuutta olla 24/7 se vauva tississä kiinni (kaikki vauvat eivät ole sitä mallia, että niitä pystyisi kantoliinassa imettämään samalla muuta puuhaillen).

pissedoff
Siis miten te voittekaan olla noin röyhkäitä, millä oikeudella te olette ottaneet asiaksenne muiden ihmisten imetykset/imettämättä jättämiset! Mitä helvettiä se suoraan sanoen kellekään kuuluu imettääkö joku vai ei, luulisi pääasian olevan että vauva saa ruokaa ja voi hyvin.
Ymmärrättekö että juuri tällainen sairaaloinen vouhkaus ja toisten yksityisasioiden penkominen juuri osaltaan aiheuttaa sen että monelle tulee siitä imetyksestä suorite ja pakko.
Toivottavasti ette mene oikeassa elämässä jollekin juuri synnyttäneelle laukomaan noita faktojanne vaan tajuatte edes siellä hienotunteisuuden ja korrektisuuden rajat.

"Mussuttaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23439619:
Ja monet ei syö ja juo tarpeeksi imetysaikana.
Tainnut mulla pysyä maidontuotanto käynnissä suklaansyönnin ansiosta. :D :D 3 lasta täysimettänyt 6kk ilman ongelmia, mutta en kyllä imetysaikana ole laihduttanut. Muutama kilo tippunut itseksee, kun harrastanut liikuntaa. Lyhyt aika elämästä tuo imetysaika. Ehtii paastota sitte sen jälkeen..

Siis miten te voittekaan olla noin röyhkäitä, millä oikeudella te olette ottaneet asiaksenne muiden ihmisten imetykset/imettämättä jättämiset! Mitä helvettiä se suoraan sanoen kellekään kuuluu imettääkö joku vai ei, luulisi pääasian olevan että vauva saa ruokaa ja voi hyvin.
Ymmärrättekö että juuri tällainen sairaaloinen vouhkaus ja toisten yksityisasioiden penkominen juuri osaltaan aiheuttaa sen että monelle tulee siitä imetyksestä suorite ja pakko.
Toivottavasti ette mene oikeassa elämässä jollekin juuri synnyttäneelle laukomaan noita faktojanne vaan tajuatte edes siellä hienotunteisuuden ja korrektisuuden rajat.
:flower:

Mä olen todistanut monta kertaa hyvin läheltä kun mukamas maito on loppunut. Sitä korviketta laitetaan aivan liian helposti kehiin, ei luoteta lapseen eikä itteen. Tuputetaantuputetaantuputetaan ja sitten ihmetellään kun rinta ei enää maistu. Sit päätellään, että maitohan se vaa meni ja loppus. :headwall:

Mä olen todistanut monta kertaa hyvin läheltä kun mukamas maito on loppunut. Sitä korviketta laitetaan aivan liian helposti kehiin, ei luoteta lapseen eikä itteen. Tuputetaantuputetaantuputetaan ja sitten ihmetellään kun rinta ei enää maistu. Sit päätellään, että maitohan se vaa meni ja loppus. :headwall:
No loppuuhan se kun korviketta antaa. Mulla ainakin hanat meni kiinni melkein samantein. Mä en sit luottanut itseeni enkä tisseihini, mutta en aio tämän asian takia ruoskia iseäni lopun elämääni (koska palsta tekee sen mun puolesta :D)

No loppuuhan se kun korviketta antaa. Mulla ainakin hanat meni kiinni melkein samantein. Mä en sit luottanut itseeni enkä tisseihini, mutta en aio tämän asian takia ruoskia iseäni lopun elämääni (koska palsta tekee sen mun puolesta :D)
Totta, ei hätää, kyllä täällä haukutaan ja ilkeillään ikuisesti jos sitä ei itse tajua itseään ruoskia jokasesta asiasta. ;)

"heips"
Ensimmäinen järkevä kommentti sulta.

Njoo, harvemmin se yksittäisen ihmisen "syytä" sinänsä on, nykyään sitä on aika yksin vauvan kanssa. Siskokaan tuskin olisi kyennyt "täysimettämään" kuopustaan jos mä en olisi imettäny samalla, kun pelkäsi, ettei maito riitä niin mä imetin sitä. Ja varsin usein huomasin, ettei kyse ollukaan nälästä vaan jostakin muusta. Mutta ei sit poika tottunut pulloon tai saanut korviketta kun oli luomutuotantoa siinä saatavilla.

"sondersson"
[QUOTE="Mussuttaja";23445620]Tainnut mulla pysyä maidontuotanto käynnissä suklaansyönnin ansiosta. :D :D 3 lasta täysimettänyt 6kk ilman ongelmia, mutta en kyllä imetysaikana ole laihduttanut. Muutama kilo tippunut itseksee, kun harrastanut liikuntaa. Lyhyt aika elämästä tuo imetysaika. Ehtii paastota sitte sen jälkeen..[/QUOTE]

mulla on sellanen jännä juttu ollut, että kummankin lapsen synnyttyä, mun on sen ekan viikon tehnyt mieli kismettiä. Mä en syö niitä koskaan muulloin. Mut ekana kun lapsi on syntynyt niin isukin on pitänyt lähteä ostamaan niitä ja monta. Söin päivässä muistaakseni kuus.

nan:naa
Minulla ei onneksi koskaan noussutkaan maitoa rintoihin. Pari viikkoa vauva sillä vähällä pärjäsi, mutta sitten maidontulo, se vähäinenkin loppui. En käsittänyt, että minun olisi pitänyt kuivattaa lapseni hengiltä.

"mä"
[QUOTE="sondersson";23446252]niin, tätähän se imetys on, khyl khyl.[/QUOTE]

Nimenomaan, jos maitoa ei itseltä tule ja jättää lapsensa ruokkimatta. Niinkin hulluja on. Sitten viedään vauva sairaalaan, kun kuivuu.

Ja sulle, pelle, mä totean vain, että sä et tunne mun rintoja.

Yhteistyössä