Jos kerran lähes joka nainen pystyy imettämään...

• Viestiketjun aloittaja ettäsiishä
  • Ensimmäinen viesti
voui
Monesti olen miettinyt, että jos ei olisi mitään mahdollisuutta saada korviketta niin kummasti alkaisi kaikilla riittämään maito kuin taikaiskusta!! Ihan huuhaata ettei maito riitä! Vauvan kuuluu olla alussa 24/7 rinnalla, sen kuuluu vähän huutaa siinä kun heruttaa maitoa, vauva rimpuilee, puree yms. NORMAALIA! Kyllä eläimetkin ilman korviketta pärjäävät vaikka tissillä on 8 pentua ja emän ravinto on huomattavasti huonompaa kun ihmisillä.

"Jenis"
[QUOTE="sondersson";23441558]onhan se hormoonia minipillereissäkin.

Mulla meni esikoisen imetys huonommin, silloin söin minipillereitä, toka meni tosi hyvin enkä syönyt pillereitä. Mutta kyllä se varmaan oli kokemuksesta kiinni, ja siitä että olin vauvan kanssa koko ajan. Esikoinen oli aika paljon isänsä kanssa kun mä olin sillon vielä vähän, sanotaanko keskenkasvunen... :( kaduttaa mutta minkäs teet.[/QUOTE]

No mulla on lääkäri molemmissa jälkitarkastuksissa suosittellut ehkäisyksi kondomia, ei ees minipillereitä.

Mutta tosiaan, varmaan imetyksen onnistumiseen eniten vaikuttaa ihan se vauvan läheisyys ja tiheä imettäminen.

"mami"
No maito useimmissa tapauksissa EI lopu kesken mikäli lasta imetetään lapsentahtisesti niin usein kuin vauva haluaa ja niin kauan kuin vauva haluaa. Vain pieni osa äideistä on sellaisia joilla oikeesti se maito ei syystä tai toisesta tule niinkuin pitäis. Se osuus äideistä oli joku ihan muutama prosentti. Suurimmalla osalla siis on täys mahdollisuus onnistua imetyksessä. Tosi usein se "maito loppui" - ajatus tulee ku tulee eka tiheän imun kausi nii luullaan että maito loppui justiinsa. Tietämättömyydestä johtuu suurin osa maidon loppumisista. Ja siitä ettei imetetä lapsentahtisesti, mikä saattaa parin ekan kuukauden aikana tarkoittaa sitä, että se vauva on siinä tissillä koko ajan...

"äitix3"
Ekan lapsen kanssa imetys oli yhtä taistelua. Se sattui, vauva ei tuntunut saavan imuotetta, Luulin joka itkun ja inahduksen olevan nälkää. Epävarmuuksissani annoin jo kahden viikon päästä korviketta, jonka määrä alkoi pikkuhiljaa nousta. Oma maidontulo alkoi ehtymään. Vauvan ollessa 2,5kk maidon tulo oli olematon ja vauva melkeinpä kokonaan korvikkeella. Minua harmitti. Koin silloin, että olin antanut kaikkeni..

Kakkonen syntyi. Olin hyvin epävarma imetyksen suhteen, mutta halu onnistumiseen oli kova. Kotona oli kutenkin varuilta korviketta ja vauvan olessa 2vk, annoin melkein taas periksi, mutta halusin kokeilla imetyksen ohjaajan apua, ennen kuin lopetan imetyksen.. Huomasin ohjaajan avulla, että imetys onnistuu ja että eka imetys kaatui minun omaan tietämättömyyteen ja silloisista "yritin kaikkeni" tunteista huolimatta, siihen etten oikeasti yrittänytkään tarpeeksi.

Kolmonen synti keskosena. Oli ekat viikot nenä-maha letkussa ja sai vain äidin maitoa:) Ilman kokkosen onnistuneen imetyksen tuomaa varmuutta en olisi ikinä jaksanut, osannut ja luottanut itseeni, että tämä imetys olisi onnistunut. Kaksi viikkoa sairaalasta kotiutumisen jälkeen heitin pullot jorpakkoon ja aloin imettämään. Ja nyt tätä kolmosta olen imettänyt 9kk..
Itsellä imetyksen onnistumiseen vaikutti oikeanlainen ohjaus, tieto ja lähes sokeasti luotto omaan itseensä ja siihen että maitoa tulee.. Ja se helevetinmoinen veden kittaus, että sai koko ajan juosta pissillä:D

Monesti olen miettinyt, että jos ei olisi mitään mahdollisuutta saada korviketta niin kummasti alkaisi kaikilla riittämään maito kuin taikaiskusta!! Ihan huuhaata ettei maito riitä! Vauvan kuuluu olla alussa 24/7 rinnalla, sen kuuluu vähän huutaa siinä kun heruttaa maitoa, vauva rimpuilee, puree yms. NORMAALIA! Kyllä eläimetkin ilman korviketta pärjäävät vaikka tissillä on 8 pentua ja emän ravinto on huomattavasti huonompaa kun ihmisillä.
Tuota olen monesti myös miettinyt ja olen sitä mieltä että korviketta pitäisi myydä ainoastaan apteekissa, sieltä sitä saisivat ne jotka sitä oikeasti tarvitsevat ja ne muut ehkä viitsisivät edes yrittää kun tuttelia ei saisikaan lähi siwasta...

älä puhu
Osa vauvoista todennäköisesti laitettais syömään kiinteitä liian aikaisin, tai jos mahdollista, imettäjä imettäis, kuten ennenvanhaa tehtiin. Meillä vauva joutui lopulta sairaalaan, kun yritin liikaa. Jos vauva huutaa jatkuvasti nälkää ja vain rimpuilee tyhjällä tissillä, PITKÄÄN ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET JATKAKO VÄKISIN TÄYSIMETYSTÄ! Ei ole ollenkaan huono jos antaa korviketta. Nykyajan korvike on huippuhyvä keksintö, äärirajoille ei tarvitse vauvaa eikä äitiä vetää.
Älkää kuunnelko tällaisia ihmisiä, heillä on sattunut menemään kaikki hyvin, mutta se ei tarkoita että kaikilla on samalla tavalla. Älkää ottako mallia, meillä meinasi käydä huonosti!

vcbnxfbhf
Kurjaa oikeasti että imetetään niin vähän. Sitä en myöskään käsitä että on jotenkin noloa imettää julkisella paikalla? Minua olisi rehellisesti sanottuna enemmä nolottanut syöttää vauvaa tuttipullosta.

"Tara"
[QUOTE="vieras";23439676]minulle niin rakasta harrastusta, juoksua en mm voinut lainkaan harrastaa ja halusin muutakin kun vaan laihtua, myös kiinteytyä joten eipä ollut vaihtoehtoja.. Imettäessä myöskään ei saisi laihduttaa vaan syödä kaikkea monipuolisesti, jotta lapsi saa monipuolista äidinmaitoa. En siis näin ollen voinut laihduttaa tavallani turvallisesti imettäessäni.[/QUOTE]

en laihduttanut, paino vain putosi. En kyllä kiinteytynytkään

"sama"
Miksi joillain on niin kova tarve kritisoida äitejä jotka ei ole täysimetykseen pystyny? Mitä väliä jos ovat kuitenkin yrittäneet ja sekin että ovat osittain äidinmaitoa saaneet ei ole tutkimuksissa mitään eroa täysimetettyihin! Olkaa ylpeitä siitä mihin olette kuitenkin pystyneet :)
Enemmänkin kritisoisin niitä jotka eivät lainkaan yritä ja päättävät jo etukäteen etteivät imetä.

Syyllistäminen ei auta lainkaan. Idiootit.

oiyoh
Ja kipukin valitettavasti kuuluu imetykseen.
Joillakin sattuu ensimmäiset pari kuukautta kun imettää. Nännit ovat vaan niin arat. Yleensä rinnat kyllä tottuvat mutta luovutetaanko ennen sitä

"äitix3"
Monesti olen miettinyt, että jos ei olisi mitään mahdollisuutta saada korviketta niin kummasti alkaisi kaikilla riittämään maito kuin taikaiskusta!!
Meilläpäin sairaalassa ei vastasyntyneille enneta ollenkaan korviketta, vaan fenkoliteetä ja äidit laitetaan imettämään. Myös korvikkeet on tosi ällöttäviä vedellä ja pulverilla sekoitettavia litkuja ja se vesi pitää eka keittää:/ Suomessahan on erihienot valmiit tetrapakkaukset. Snips purkki auki ja pulloon. Valmis! Kukaan minun tuntemista äideistä ei anna korviketta. toisaalta kätilön/terkan saa kotiin ekaksi vuodeksi vaikka joka viikko. Joten imetystä tuoteaan ihan eri tavalla..

"sondersson"
"Minipillerit eivät vaikuta maidon eritykseen eivätkä laatuun. Pieniä määriä vaikuttavaa ainetta kuitenkin erittyy äidinmaitoon. Imeväisen saama keltarauhashormonin määrä vuorokaudessa on 0,01 - 0,05 mikrog/kg, mutta sen ei ole havaittu muodostavan lapseen kohdistuvaa riskiä. Minipillereitä pidetään turvallisena valintana imettävän äidin ehkäisyksi." (tohtori.fi)

Mitenköhän tuota vaikutusta on tutkittu. Tiedetäänkö vaikutukset kun lapsi kasvaa aikuiseksi? Vai onko tutkittu pelkkiä välittömiä vaikutuksia? Varsinkin poikavauvan hedelmällisyyteen voisi kuvitella hormonien vaikuttavan.

voui
[QUOTE="äitix3";23441682]Meilläpäin sairaalassa ei vastasyntyneille enneta ollenkaan korviketta, vaan fenkoliteetä ja äidit laitetaan imettämään. Myös korvikkeet on tosi ällöttäviä vedellä ja pulverilla sekoitettavia litkuja ja se vesi pitää eka keittää:/ Suomessahan on erihienot valmiit tetrapakkaukset. Snips purkki auki ja pulloon. Valmis! Kukaan minun tuntemista äideistä ei anna korviketta. toisaalta kätilön/terkan saa kotiin ekaksi vuodeksi vaikka joka viikko. Joten imetystä tuoteaan ihan eri tavalla..[/QUOTE]

HIENOA!! Meillä on myös tiivis mammaryhmä missä kaikki tukivat toisiaan imetyksessä, kaikki imettivät väh. 1 vuoden ikään!

Nykyään on vallalla myös todella imetyskielteinen kanta ja lähinnä se on maailman 7 ihme jos vauva ei ole 2kk ikäisenä saanut tuttelia... Mulla on pari "sukulaista" jotka juuri harrastavat tätä korvike-painostusta ja tutin tuputtamista jatkuvalla syötöllä, ja vauva on lähinnä sairas jos se vielä herää 3kk ikäisenä öisin syömään "kun se nukkuis koko yön tuttelilla" jne...

Yhteistyössä