Jos kerran lähes joka nainen pystyy imettämään...

• Viestiketjun aloittaja ettäsiishä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
onhan niitä sellaisiakin tapauksia että vauva joutuu jäädä sairaalaan, tai äiti joutuu sairaalaan, tai sairastuu esim. vatsa tautiin. voin kertoa kaikki nuo kokeneena et ei kyl ainakaan auta imetystä yhtään, ja stressi siihen päälle vielä niin ei tule mitään.

eka jäi keskolaan 2 viikoksi, imetys ei onnistunut ollenkaan, kun ne tärkeimmät hetket vietti sairaalassa, eikä äitin tissillä.

toisen imetys 5kk täys imetysta, koko imetyksen kesto 8kk
kolmas nyt 5kk ja täys imetyksellä vielä.(vauvan ollessa 3kk tuli vatsa tauti ja imetys otti tosi lujaan, piti antaa omaa maitoa pakkasesta ja vaan imettää ja imettää ja vähällä oli etten nakannu hanskoja tiskiin)

pointti on et on monta eri tekiää jotka vaikuttaa imetykseen.

"Vieras"
No mulla maidon tulo pikkuhiljaa vaan tyrehtyi. Vaikka pidin kuinka tissillä ja pumppasinkin kasvattaakseni maitomäärää niin vauva ei saanut tarpeeksi maitoa (paino ei noussut). Lisäks väsymys itsellä (vauva huusi aamusta iltaan ja illasta aamuun) varmasti vaikutti maidon herumiseen. Lisämaitoa sitten välillä tuli annettua ja niinhän se vaan sit oma tuotanto väheni entisestään. Musta on todella väärin et äitejä lytätään tosta imettämisestä, itsekin yritin kaikkeni ja sitten tää ykskin tuttu, joka opiskelee kätilöks, jaksaa aina (yhä edelleen) jankuttaa kuinka tärkeää imetys on...

Ei imetys mikään pakko ole ja uskon että toki on äitejä joilla maito ei vain riitä. Silti minusta tuntuu oudolta jos tuttavapiiristä 99%:lla maito vaan loppuu noin vain. Omasta tuttavapiiristä kun varmaan 50% on täysimettänyt sen 6kk ja muutenkin imetys jatkunut vuoden ikään. Tosi harva on puhunut mistään maidon loppumisesta, joillain nyt maitoa ei koskaan ole tullut tarpeeksi tai on ollut muita ongelmia miksi on jouduttu antamaan lisämaitoa tai jopa lopettamaan imetys aiemmin.

"vieras"
[QUOTE="sondersson";23439722]Väärä asenne ja väärät oletukset. Moni ei tajua, että vauvan kanssa pitäisi olla ihan 24/7 alkuun, siiloin imetys lähtee hyvin käyntiin. Moni kokeilee maidon määrää pumpulla ja kuvittelee ettei sitä tule paljon mitään. Moni pitää kaikkea vauvan kitinää ja jatkuvaa tissillä oloa sen merkkinä, että maitoa ei tule tarpeeksi. Moni nukkuu vauvasta erillään. Yöllinen ihokontakti pitää yllä maidontuotantoa.[/QUOTE]

no meillä ei kyllä vauva mullista perhe-elämää niin että alettais perhepedissä nukkumaan. me harrastetaan seksiä ja eletään miehen kanssa itsellemme ihan niinkun ennenkin. Lapsi on meillä vaan lainassa, toistemme kanssa olemme läpi elämän. ei ihme että parisuhde alkaa kärsimään kun seksi jää kun vauva on mamman kyljessä 24/7. Minä elin ainakin ihan normi elämää myös vauvan syntymän jälkeen ja olimme tasapuolisesti vauvan kanssa iltaisin että molemmat pääsi harrastamaan ja tekemään myös omia juttuja!

"sondersson"
[QUOTE="vieras";23439952]no meillä ei kyllä vauva mullista perhe-elämää niin että alettais perhepedissä nukkumaan. me harrastetaan seksiä ja eletään miehen kanssa itsellemme ihan niinkun ennenkin. Lapsi on meillä vaan lainassa, toistemme kanssa olemme läpi elämän. ei ihme että parisuhde alkaa kärsimään kun seksi jää kun vauva on mamman kyljessä 24/7. Minä elin ainakin ihan normi elämää myös vauvan syntymän jälkeen ja olimme tasapuolisesti vauvan kanssa iltaisin että molemmat pääsi harrastamaan ja tekemään myös omia juttuja![/QUOTE]

Just tätä asennetta tarkoitan. Kyllä vauva-ajan pitäisi olla sen verran tärkeä että voi pistää muut asiat kakkossijalle siksi aikaa. Se on kuitenkin lyhyt aika. Ja perhettä perustettaessa parisuhteen pitäisi niin vahva että se kestää vauva-ajan, vaikka silloin ei niin paljon aikaa toiselle olisikaan. Ja seksiä, sitä voi harrastaa muuallakin kuin sängyssä. Eikä seksin pitäisi olla lasta tärkeämpää. Sinun lapsesi on sinun aina, ihmeellisesti sanottu että on vain lainassa.

Omaa aikaa pitää toki olla vanhemmillekin, mutta puhuinkin vaan alusta. Vauvan elämän ekat kuukaudet voi ihan hyvin äiti ja isä olla ilman harrastuksiakin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23439952]no meillä ei kyllä vauva mullista perhe-elämää niin että alettais perhepedissä nukkumaan. me harrastetaan seksiä ja eletään miehen kanssa itsellemme ihan niinkun ennenkin. Lapsi on meillä vaan lainassa, toistemme kanssa olemme läpi elämän. ei ihme että parisuhde alkaa kärsimään kun seksi jää kun vauva on mamman kyljessä 24/7. Minä elin ainakin ihan normi elämää myös vauvan syntymän jälkeen ja olimme tasapuolisesti vauvan kanssa iltaisin että molemmat pääsi harrastamaan ja tekemään myös omia juttuja![/QUOTE]

Voi lapsiparat, kun ei vanhemmilla ole sen vertaa halua, et muut asiat edes muutamaks kuukaudeks vois jäädä taka-alalle. Tälläne nasenne on perseestä eikä toivois tollasille ihmisille lapsia ollenkaan.. On varmasti vanhempia jotka osaa oikeesti niitä lapsia arvostaa.

samasta muotista kaikki?
minä imetin 2 kk. Olisin mielelläni imettänyt enemmänkin. Ei mitään pakkoa siihen ollut, mutta miksi ei kun kerta se on helpompaa. Maitoa tuli paljon!! Ja tarkoitankin sitä todella. Maitoa tuli jo ennen synnytystä. Lapsi oli paljon tissillä ja annoin syödä aina kun vaan vähänkin sitä halusi. Eli kaikki tein niinkuin neuvolassa neuvottiin. Vaikka vähän kyllä kritisoin tota että anna aina kun haluaa. Meillä teki sillain, että söi pikkutilkan ja taas vähän hetkenpäästä. Ja muutenvaan vietti aika tissillä. Ja maitoa kyllä tuli. Jouduin pumppaamaan sitä pois kun ei vauva syönyt sitä mukaa kuitenkaan mitä maitoa tuli. Pullosta en kuitenkaan kertaakaan antanut.
Ja yhtäkkiä yhtenä iltana ihmettelin miksi vauva on niin itkuinen ja nälkäinen kokoajan. Tissillä on mutta silti valittaa nälkää. Ja tunnistin kyllä että nälkäänsä valitti, eikä muuta. Annettiin korviketta ja meni iso annos vauhdilla alas. Sen jälkeen imetin kyllä, mutta annoin lisämaitoakin. Lopulta maitoa ei enää tullut joten siirryin kokonaan korvikkeisiin. Sanovat, että jos oikeesti haluaa imettää niin kyllä se onnistuu. Totta varmasti suurimmalla osalla. Mutta itse en ainakaan jaksanut tehdä ihan hirveesti ylimääräistä työtä sen eteen että maitoa tulee. Jos sitä tulee niin imetän mielelläni, mutta en jaksa kaikenmaailman konsteja alkaa miettmään ja kuluttamaan itseäni ihan puhki vain että voin imettää. Maitoa lapsi saa muutenkin, mutta ei virkeää äitiä.

Mistä noi tilastot on tehty? Niistä todella harvasta naisesta jotka lähtee lääkärin tutkittavaksi kun maito ei riitä? Meillä se ei loppunut, muttei tahtonut riittääkkään, tosin varmaan olisi riittänyt jos olisin kiduttanut meitä molempia vielä lisää, mutta järki sanoi muuta ;)

Viimeksi muokattu:
petäjä
Alkuperäinen kirjoittaja äitykkeliini;23439589:
Ehkä se on hyvä tapa puolustella sitä miksi ei imetä?
Näin voisi ollakin. Kumma kyylä selitykset vaihtelevat tuttavapiirissäni lähinnä kypsyysasteen mukaan. Ne, joilla humputteluinto painaa päälle, lopettavat imetyksen muita aiemmin, nimenomaan perusteella "maito loppui."

Vähemmän innokkaat baarissaravaajat, jotka viihtyvät kotona imettävät pidempään ja perustelevat imettämättömyyttä ennemmin sillä, että lapsi ei enää tarvinnut esim. yösyöttöjä ja/tai oppi iltapulloon rinnan sijaan jolloin tapa aikanaan jäi ja siirryttiin pullolle/nokkamukiin. Ja tietysti sitten esim. tuntemani kahden keskosvauvan äiti ei koskaan saanut imetystä edes alulle, kun vauvat eivät jaksaneet imeä eivätkä myöhemmin enää oppineet rinnalle, jolloin maito tietysti oikeasti ehtyi.

"vieras"
Minun elämäni helvetillisimmät viikot olivat vauvan ensimmäiset 5vkoa jotka häntä imetin. Aivan järkyttävä tuska ja kipu kun vauva tarttui rintaan ja usein se piti tehdä vielä monta kertaa jotta sai edes vähän siedettävän asennon. Maitoa tuli rintoihin, koska olin koko ajan rintatulehduskierteessä, mutta ei vauva sitä ulos asti saanut. Öisin en pystynyt imettämään, koska en kestänyt sitä kipua enää siinä kaikessa väsymyksessä. Aamulla tissit oli ihan täydet ja siitä seurasi vielä hirveämpi tuska. Inhosin itseäni ja inhosin vauvaa. Itkin joka kerta kun hän heräsi, kun tiesin että piti aloittaa taas se helvetti. Pelkästään verisiin nänneihin tarttuneiden liivien suojien irroittaminen oli jo aivan helvettiä.

5vko kestin. Sen jälkeen siirryimme kokonaan pulloruokintaan. Se oli kyllä meidän perheen pelastus.

"sondersson"
[QUOTE="vieras";23440147]Minun elämäni helvetillisimmät viikot olivat vauvan ensimmäiset 5vkoa jotka häntä imetin. Aivan järkyttävä tuska ja kipu kun vauva tarttui rintaan ja usein se piti tehdä vielä monta kertaa jotta sai edes vähän siedettävän asennon. Maitoa tuli rintoihin, koska olin koko ajan rintatulehduskierteessä, mutta ei vauva sitä ulos asti saanut. Öisin en pystynyt imettämään, koska en kestänyt sitä kipua enää siinä kaikessa väsymyksessä. Aamulla tissit oli ihan täydet ja siitä seurasi vielä hirveämpi tuska. Inhosin itseäni ja inhosin vauvaa. Itkin joka kerta kun hän heräsi, kun tiesin että piti aloittaa taas se helvetti. Pelkästään verisiin nänneihin tarttuneiden liivien suojien irroittaminen oli jo aivan helvettiä.

5vko kestin. Sen jälkeen siirryimme kokonaan pulloruokintaan. Se oli kyllä meidän perheen pelastus.[/QUOTE]

Eli väärä imuote. Mä syyttäisin tästä aika paljon kätilöitä/synnärin hoitsuja, moni siellä ei kiinnitä mitään huomiota imuotteeseen saati vaivaudu opettamaan sitä äidille. Samoin neuvolassa, meillä on ollut monia terkkoja, yksi ainoa on pyytänyt näyttämään miten vauva imee.

Tää on vähän kakspiippunen juttu, sanotaan et pidä vaan rinnalla, kyllä sieltä maitoa tulee/alkaa tulemaan ja samaan aikaan lapsi huutaa jatkuvaa nälkäänsä kun ei ole eikä tule..Sit osoitellaan et mitäs annoit pullosta..Öm, mitä siinä sitten pitäis tehdä?Roikkua tissi vauvan suussa 24/7 ja antaa vaan huutaa?

Mulla ei meinannut nousta maito, ei millään, sit kun se nous oli imuotteesta lähtien kaikki väärin, kumien kanssa sain kuitenkin imetettyä, mutta tavara ei riittäny, pakko oli antaa pullosta lisää.. : / Mulla ei pakottanu rintoja, ne ei vuotanu eikä siinä kohtaa kun tuumasin et peli on pelattu, tullu paukamia, räjähtävää tunnetta tai muutakaan, se tuotanto vaan loppu kun seinään. Ja kyllä, koitin silti pitää lasta rinnalla, mutta ihan yhtä tyhjän kanssa oli sekin homma.

Kyllä, maidon tuotanto voi loppua.

Tää on vähän kakspiippunen juttu, sanotaan et pidä vaan rinnalla, kyllä sieltä maitoa tulee/alkaa tulemaan ja samaan aikaan lapsi huutaa jatkuvaa nälkäänsä kun ei ole eikä tule..Sit osoitellaan et mitäs annoit pullosta..Öm, mitä siinä sitten pitäis tehdä?Roikkua tissi vauvan suussa 24/7 ja antaa vaan huutaa?

Mulla ei meinannut nousta maito, ei millään, sit kun se nous oli imuotteesta lähtien kaikki väärin, kumien kanssa sain kuitenkin imetettyä, mutta tavara ei riittäny, pakko oli antaa pullosta lisää.. : / Mulla ei pakottanu rintoja, ne ei vuotanu eikä siinä kohtaa kun tuumasin et peli on pelattu, tullu paukamia, räjähtävää tunnetta tai muutakaan, se tuotanto vaan loppu kun seinään. Ja kyllä, koitin silti pitää lasta rinnalla, mutta ihan yhtä tyhjän kanssa oli sekin homma.

Kyllä, maidon tuotanto voi loppua.
Ja sitten tähän päälle vielä saa kuulla joltain lehmältä olevansa huono äiti ja kun ei vaan yrittänyt tai välittänyt. Koska hänellä sattui menemään kaikki oikein, stna!

"vieras"
[QUOTE="sondersson";23440218]Eli väärä imuote. Mä syyttäisin tästä aika paljon kätilöitä/synnärin hoitsuja, moni siellä ei kiinnitä mitään huomiota imuotteeseen saati vaivaudu opettamaan sitä äidille. Samoin neuvolassa, meillä on ollut monia terkkoja, yksi ainoa on pyytänyt näyttämään miten vauva imee.[/QUOTE]

Imuotteen katsoi 2 eri th:ta ja yksi lääkäri ja kaikkien mielestä se oli hyvä. Sairaalassa usein kätilöt laittoivat vauvan rinnalle, koska en itse osannut/saanut. Mistään rasvoista tai kumeista ei ollut minkäänlaista hyötyä.

"vieras"
Tosi moni LUULEE, että maito vaan ei riitä tai sen tulo on täysin tyrehtynyt. Äidit eivät tiedä imetyksestä tarpeeksi. Esim. tiheän imun kaudet tulkitaan maidon riittämättömyytenä, jolloin aletaan antaa lisämaitoa pullosta, jolloin rinnoille ei tule tilausta tarpeellisesta määrästä maitoa ja siinä se kierre sitten onkin valmis.

Länsimaissa maidon riittämättömyys ei oikeasti ole ongelma, pikemminkin se, että enenevissä määrin on äitejä joilta maitoa tulee ihan liikaa. Itseltänikin tuli pahimmillaan LITRA päivässä yli oman vauvan tarpeen. Onneksi pystyin luovuttamaan maitoa.

En mä oikeastaan ihmettele että monet ajattelee maidon loppuvan. Minulla tän kolmannen imetyksen alku oli sellainen että ei meinannut vauvalla paino nousta tarpeeksi, alkoi jo itseäkin epäilyttää että mitenkä nyt on. Ja siis siltikin alkoi epäilyttää vaikka tiesin että maitoa tulee tarpeeksi, vauva pissasi ja kakkasi, nukkui ja oli virkeänä pieniä hetkiä. Yritin sitten luottaa vaan itseeni ja jatkoin vaan imettämistä ilman lisämaitoja ja nyt sitä painoa on tullut ihan hyvin.
Luulen että jos olisi ensimmäisen lapsen imetyksen aikana noin mennyt niin ei olisi paljoa alkua pidemmälle päästy.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23440288]Tosi moni LUULEE, että maito vaan ei riitä tai sen tulo on täysin tyrehtynyt. Äidit eivät tiedä imetyksestä tarpeeksi. Esim. tiheän imun kaudet tulkitaan maidon riittämättömyytenä, jolloin aletaan antaa lisämaitoa pullosta, jolloin rinnoille ei tule tilausta tarpeellisesta määrästä maitoa ja siinä se kierre sitten onkin valmis.

Länsimaissa maidon riittämättömyys ei oikeasti ole ongelma, pikemminkin se, että enenevissä määrin on äitejä joilta maitoa tulee ihan liikaa. Itseltänikin tuli pahimmillaan LITRA päivässä yli oman vauvan tarpeen. Onneksi pystyin luovuttamaan maitoa.[/QUOTE]

Äläpäs yleistä! Meillä ei ollut kyse tiheän imun kaudesta. Vauva ei saanut multa tarpeeksi maitoa, paino ei noussut ja koko ajan huusi nälkäänsä. Oisko sen pitäny antaa huutaa nälkään viikkokausia jos sitä maitoa nyt sattus herumaan enempi?

[QUOTE="vieras";23440328]Äläpäs yleistä! Meillä ei ollut kyse tiheän imun kaudesta. Vauva ei saanut multa tarpeeksi maitoa, paino ei noussut ja koko ajan huusi nälkäänsä. Oisko sen pitäny antaa huutaa nälkään viikkokausia jos sitä maitoa nyt sattus herumaan enempi?[/QUOTE]

Kyllä sehän onkin järkevää rääkätä nälkäistä lastaan ku nmuitakin vaihtoehtoja on NYKYPÄIVÄNÄ. Silloin voi olla tosi ylpeä itsestään kun saa täysimetyksen tittelin, mitä väliä vauvasta, kunhan äiti saa kunniansa. :D

Yhteistyössä