1,5-vuotiaan lämpö näytti pepusta mitattuna 37,7, onko se jo kuumetta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikäli halutaan tarkka kehon lämpötila, lämpö on mitattava peräaukosta. Peräaukosta mitattuna kehon normaali lämpö on 37 astetta. Jos lämpö on aamulla peräaukosta mitattuna 37,5 astetta tai enemmän, henkilöllä on kuumetta. Illalla kehon lämpö on korkeampi, tällöin vasta 37,8 astetta lasketaan kuumeeksi.
 
[QUOTE="äitee";23404791]mä en nyt tiedä onko se raja 37,5 vai 38....kiitti jos joku viittii vastata :)[/QUOTE]

Ei varsinainen kuume vaan pientä lämmön nousua esin flunssassa. Lääkettä ei tarvitse. Myös hampaiden tulo tekee pientä lämpöilyä.
 
Lämpö mitataan, kun lapsi on ensin levännyt 20 minuuttia viileässä huoneessa. Kun lapsi on aktiivinen ja leikkii, ruumiinlämpö saattaa terveenäkin nousta 38 asteeseen. Ruumiinlämpö nousee helposti myös silloin, kun lapsi oleskelee hyvin lämpimässä huoneessa. Normaali aamulämpötila on 37 astetta, ja iltalämpötila vastaavasti 37,5 astetta.
 
Huom! Lapselta ei saa mitata pepusta kuumetta. Peppureikään työnnetään mittari ainoastaan vastasyntyneenä synnärillä tarkistettaessa, että peppureikä ylipäätään on olemassa. Tämän jälkeen lämpö mitataan muilla konstein.
 
Miksei muka saa mitata pepusta. sairaslapsi sivuilla nimenomaan sanotaan että paras tulos saadaan pepusta mitattuna. Meillä ollut korvakuumemittari ollut alle puoli vuotta ja sitä ennen mitattiin aina peusta ja tyttö nyt 2v 7kk
 

Yhteistyössä