Minusta on vastuutonta tehdä lapsia, jos niille ei ole minkäänlaista hoitajaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luin sitä hääkeskustelua myös ja minusta siinä oli kyse nyt eri asiasta. Vaikka isovanhemmat ovat pojalle läheisiä ja asuvat lähellä, niin ei se silti tarkoita sitä, että he haluaisivat ottaa vuoden ikäisen vauvan illaksi ja yöksi hoitoonsa, että me menisimme häihin. Lähinnä heitä luultavasti jännittäisi hoitaa pientä lasta niin pitkään ja olla vastuussa esim. nukuttamisesta jne. Minun mielestäni se ei ole heidän velvollisuutensakaan. Silti he ovat ehdottomasti osa meidän TUKIVERKKOA eli heistä kyllä saisi apua koska vaan esim. muutaman tunnin lääkärireissun takia tai muuten vaan päivällä pariksi tunniksi. Ja varmasti siis ottavat jossain vaiheessa yöksikin, ovat toista lapsenlastaan pitäneet yökylässä, mutta meidän lapsen kohdalla sen aika vaan ei ole vielä. Siinä hääketjussa kirjoittaneilla saattoi aivan hyvin olla tukiverkkoa, mutta eivät silti välttämättä kokeneet, että haluavat jättää lapsen yökylään muille. Mielestäni siinä ei ole mitään omituista.

Mutta miksi sitten tehdä lapset jonkun muun hoidettavaksi?
Mitenkään en ole katkera siitä että olen saanut oman lapseni hoitaa,päinvastoin.
Oletko mahdollisesti kateellinen?

Tehdä lapset jonkun muun hoidettaviksi....oi voi :)

Minusta ainakin on ollut kivaa päästä päivystykseen vain toisen lapsen kanssa, ja viedä toinen lapsi ystävälle hoitoon siksi aikaa.
Tai päästä kampaajalle ilman lapsia, kun varaan ajan ex tempore mieheni ollessa töissä.
On ollut kivaa päästä serkun häihin tai tädin 50 v juhliin ilman lapsia, juhlimaan aikuisten kesken, vailla huolta siitä miten lapset pärjää.
On ollut kivaa päästä harrastukseen myös sillä viikolla, kun mies on ulkomailla.
On ollut mukavaa mennä miehen kanssa elokuviin ja ulos syömään, ilman lapsia.
Jne.

Siihen minä tukiverkkoani käytän, enkä todellakaan koe etten olisi saanut itse omia lapsiani hoitaa, tai että olisin tehnyt lapset jonkun muun hoidettaviksi :)

Minusta ainakin on ollut kivaa päästä päivystykseen vain toisen lapsen kanssa, ja viedä toinen lapsi ystävälle hoitoon siksi aikaa.
Tai päästä kampaajalle ilman lapsia, kun varaan ajan ex tempore mieheni ollessa töissä.
On ollut kivaa päästä serkun häihin tai tädin 50 v juhliin ilman lapsia, juhlimaan aikuisten kesken, vailla huolta siitä miten lapset pärjää.
On ollut kivaa päästä harrastukseen myös sillä viikolla, kun mies on ulkomailla.
Jne.

Siihen minä tukiverkkoani käytän, enkä todellakaan koe etten olisi saanut itse omia lapsiani hoitaa, tai että olisin tehnyt lapset jonkun muun hoidettaviksi :)

Mutta mikään noista ei ole pakkotilanne, eli jos tuon pakottavampaa tarvetta lapsen hoidolle ei tule, niin ilman tukiverkkoakin voi pärjätä.

[QUOTE="juu";23396070]Käsittääkseni tässä jutussa lähtökohta oli juuri siinä, että oli tilanne, jossa vanhemmilla ei ollut mitään turvaverkkoa, ja näin ollen lapsella ei ollut mitään hoitopaikkaa.
Mutta jos kyse ei ole siitä, niin kerro ihmeessä, ketä siihen turvaverkkoon sitten lasketaan kuuluvaksi?
Kaikki kaverit ja naapurit, joiden kanssa ollaan jossain väleissä vai?[/QUOTE]

No meillä on ainaki turvaverkko (sukulaisia ja ystäviä) jotka voi ottaa lapset hoitoon tai tulla meille hoitamaan mikäli tulee hätätilanne, mutta ei he oo käytettävissä välttämättä sen takia että meidän tarvis päästä johonki häihin. Mun mielestä on tärkeintä että on olemassa ihmisiä jotka voi ottaa sun lapsen esim sen takia että joudut sairaalaan, täysin eri asia on se, onko paikkaa jonne voi viedä hoitoon omien humputtelujen takia. Ymmärrätkö, kyse on eri suuruusluokan asioista. Meillä siis jos kysytään onko turvaverkko hätätilanteita varten niin on, mutta jos kysytään että onko paikka jonne voin lykätä muksuni joka maanantain kuoroharkkojen ajaksi niin vastaus on ei. Mun mielestä on oleellista että on olemassa tuo ensimmäinen vaihtoehto, toisella ei oo niin väliä.

[QUOTE="aapee";23396064]Tunnen muutaman näitä "itse olen lapset tehnyt ja itse ne hoidan"-äitiä, ja ne on jokainen kauhean katkera jostain syystä. Lapsetkaan ei ole sieltä parhaasta päästä, ehkä se johtuu juuri siitä että vanhemmilta on jo voimat loppuneet.
En vaan ymmärrä, miksei lapsen paras mene oman egon edelle?[/QUOTE]

Itse tunnustaudun tällaiseksi äidiksi ja en ole katkera, päinvastoin ylpeä että hoidan itse oman lapseni. Ja kyllä, meillä on tuo ns.tukiverkosto mutta itselleni ei ole kohdalle sellaista tilannetta vielä tullut että en itse tai mieheni ei pystyisi lasta hoitamaan.
Ja ne joilla ei ole tukiverkostoa niin eiköhän he jotakin kautta saisi lastenhoitoapua jos tilanne on sellainen että lastenhoito kärsii siitä että vanhemmat/vanhempi on "lopussa".
Eiköhän ole jokaisen oma valinta mihin tilanteeseen lapset tekevät, hoitavatko sitten itse vai antavatko lapsensa välillä muille hoitoon.

Jne.

on asiaa!

[QUOTE="mä";23396074]Ymmärsit kyllä, et vain millään halua myöntää olleesi himpun verran väärässä =)[/QUOTE]

Jahas, olet taas se sama tyyppi joka aina aloittaa nämä ihme puhuit-itsesi-pussiin ja et-myönnä-olevasi-väärässä-heitot. Ja koska tosiasissa sinä olet se joka et pysty väitteitäsi todistamaan (haluat vain saada mut ärsyyntymään) niin en pidemmälle tätä onnetonta keskustelua jatka.

JEI, mulla on ikioma Perskärpänen!!! :D

Jne.

Peesaan!!!

[QUOTE="juu";23395975]:D
Kuten aikaisemmin arvelin, veikkaan että aloittaja on joku melko nuori, jolla vielä on melko mustavalkoinen ja hiukan epärealistinen maailmankuva.[/QUOTE]

No jos kohta 4kymppinen on nuori niin siinä tapauksessa. :D

[QUOTE="pinni";23396133]Mutta mikään noista ei ole pakkotilanne, eli jos tuon pakottavampaa tarvetta lapsen hoidolle ei tule, niin ilman tukiverkkoakin voi pärjätä.[/QUOTE]

Voi pärjätä, mutta paljon rankempaa ja tylsempää elämä silloin olisi.

Ja on niitä pakkotilanteitakin ollut. Esimerkiksi silloin, kun sain elämäni kamalimman migreenikohtauksen. Oksensin hullun lailla, en nähnyt mitään, päätäni särki niin että olin pakokauhun vallassa, toinen puoli kropastani oli halvaantunut...ja mieheni oli poissa maasta. Onneksi tukiverkko tuli apuun (tyttäreni soitti, itse en pystynyt) ja otti lapset & vei minut sairaalaan.

[QUOTE="pinni";23396133]Mutta mikään noista ei ole pakkotilanne, eli jos tuon pakottavampaa tarvetta lapsen hoidolle ei tule, niin ilman tukiverkkoakin voi pärjätä.[/QUOTE]

En mä ainakaan pärjäisi jos en voisi missään käydä ilman lasta. Sairastuisin henkisesti.

[QUOTE="neppi";23396137]Itse tunnustaudun tällaiseksi äidiksi ja en ole katkera, päinvastoin ylpeä että hoidan itse oman lapseni. Ja kyllä, meillä on tuo ns.tukiverkosto mutta itselleni ei ole kohdalle sellaista tilannetta vielä tullut että en itse tai mieheni ei pystyisi lasta hoitamaan.
Ja ne joilla ei ole tukiverkostoa niin eiköhän he jotakin kautta saisi lastenhoitoapua jos tilanne on sellainen että lastenhoito kärsii siitä että vanhemmat/vanhempi on "lopussa".
Eiköhän ole jokaisen oma valinta mihin tilanteeseen lapset tekevät, hoitavatko sitten itse vai antavatko lapsensa välillä muille hoitoon.[/QUOTE]

Tätä juuri tarkotan, tota turhaa "ylepeyttä" joka menee lapsien edelle.
Miksi oot ylpeä siitä ettei lapsella ole muita rakkaita aikuisia kuin sinä tai miehesi? Mun mielestä se on sääli, ei ihannetilanne.

[QUOTE="aapee";23396168]En mä ainakaan pärjäisi jos en voisi missään käydä ilman lasta. Sairastuisin henkisesti.[/QUOTE]

No on kyllä vastuutonta tehdä lapsi jos ei kestä hoitaa sitä 24/7.

[QUOTE="aapee";23396168]En mä ainakaan pärjäisi jos en voisi missään käydä ilman lasta. Sairastuisin henkisesti.[/QUOTE]

No meillä onneksi lapsella on isäkin, niin olen päässyt ilman lapsiakin liikenteeseen.

Jne.

Olishan se kivaa juu, mutta kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta. Ja sitten ne haukutaan tällä palstalla vastuuttomiksi vanhemmiksi. :|

[QUOTE="vieras";23395787]Harvinaisen naiivia. Elämä opettanee ap:täkin.[/QUOTE]

No näin. Voi herratunaika, kun se suku ei kaikilla asu lähellä ja vaikka asuisikin, voi työn vuoksi joutua muuttamaan jopa lapsenkin kanssa(!) (tai useammankin) vieraalle paikkakunnalle ja ollaankin taas nollassa...

Eiku ainii, ap tietty kaukorakentaa turbosalamana sen uuden turvaverkon uudelle paikkakunnalle ennen muuttoa, hölmö kun en heti hokannut...

Jne.

Ja olisit jättanyt lapset tekemättä, jos turvaverkkoa ei olisi ollut noihin asioihin... aika kaameaa.

[QUOTE="vieras";23396197]Teillä ei mies hoida lasta?[/QUOTE]

meillä hoitaa, mutta on ihana, että lapsilla on isovanhemmat, jotka ottavat yökylään 3-4 kertaa vuodessa. Yövymme hotellissa, syömme pitkän kaavan mukaan ja nautimme toisistamme. Ei olis ihan samanlaista jos mies hoitais tuon ajan lapsia. Sillä välin mummi saanut hemmotella lapsia.

[QUOTE="pinni";23396209]No meillä onneksi lapsella on isäkin, niin olen päässyt ilman lapsiakin liikenteeseen.[/QUOTE]

Joo on mun lapsellakin isä.
Ai niin, se pitäisi riittää. Olenpas vajavainen kun tätä en tajua. ;)

Itse hoidin paljon ystävieni ja tuttavieni lapsia ennen kuin sain omia lapsia ja todellakin oletin myös heistä olevan minulle apua lastenhoidossa kun sitä tarvitsisin, mutta väärin luulin... Eräs ystäväni kommentoi kun kerroin odottavani lasta "mä en sitten ainakaan hoida". Eli aina asiat eivät mene niin kuin etukäteen on olettanut. :(

Miksi se on turvaverkon puuttumista että sanoo ettei voi osallistua häihin ilman lapsia. Ehkä se ei tarkoita sitä että ei koskaan ja missään tilanteessa pysty järjestämään lapsille hoitajaa kodin ulkopuolelta. Jos hääparilla on oikeus valita häidensä tyyli ja se ketä niihin kutsutaan, miksi sitä mahdollisuutta ei ole vierailla päättää haluaako osallistua ko. juhlaan ja miten paljon on valmis tekemään järjestelyjä voidakseen osallistua juhlaan.

Yhteistyössä