11-vuotiaana työskentely on laitonta

• Viestiketjun aloittaja huhhuhhuh
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Suomessa on voimassa vuonna 1993 annettu laki nuorista työntekijöistä. Sen mukaan työhön ei saa ottaa henkilöä, joka ei ole täyttänyt 15 vuotta tai ei ole vielä suorittanut oppivelvollisuuttaan loppuun. Sinä vuonna, jolloin henkilö täyttää 14 vuotta, hänet saadaan kuitenkin ottaa enintään puoleksi koulun loma-ajasta tai tilapäisesti kouluvuoden aikanakin kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä haittaa hänen koulunkäyntiään. Alle 18-vuotiaista työntekijöistä on lisäksi erityisiä työaikaa ja työsuojelua koskevia säännöksiä.[1]
No niin, jokohan jankkaajat nyt uskoisivat, että alle 15-vuotiaskin saa tehdä töitä. :)

nettivanhemmat
[QUOTE="vieras";23395215]Orjat? Kyllä he ovat ihan minun lapsiani, enkä tunne edes heitä omistavani. Meillä lapset tekee töitä, jos haluaa jotain. 3v auttaa tiskikoneen tyhjäämisessä ja isommat kykyjensä mukaan.[/QUOTE]

Kasvattaminen ja palkkatyö ovat aikuisten oikeasti kaksi eri asiaa.

Suomessa on voimassa vuonna 1993 annettu laki nuorista työntekijöistä. Sen mukaan työhön ei saa ottaa henkilöä, joka ei ole täyttänyt 15 vuotta tai ei ole vielä suorittanut oppivelvollisuuttaan loppuun. Sinä vuonna, jolloin henkilö täyttää 14 vuotta, hänet saadaan kuitenkin ottaa enintään puoleksi koulun loma-ajasta tai tilapäisesti kouluvuoden aikanakin kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä haittaa hänen koulunkäyntiään. Alle 18-vuotiaista työntekijöistä on lisäksi erityisiä työaikaa ja työsuojelua koskevia säännöksiä.[1]
niin??? vuonna -90 olin 7v enkä mie tuota pahana hommana pitäny :) olempahan oppinu että raha ei kasva puussa ja se neteen pittää tehä pikku juttuja että saa sen mitä haluaa. pääsi nratsastus tunneille omilla rahoilla se oli silloin iso juttu :) mummolassa sain olla koko kesän, heinäpellolla, lehmiä ja vasikoita paappoen :)

"vieras"
Kasvattaminen ja palkkatyö ovat aikuisten oikeasti kaksi eri asiaa.
Niin mikä on ongelma? Meillä lapset kasvavat tilalla ja tekevät tilan töitä kykyjensä mukaan ja elävät sitä arkea koulun jälkeen, ennen koulua ei tarvi mennä navettaan tai muutakaan omien aamuhommien lisäksi. He eivät tilalla ole palkkatyössä vaan he tekevät työtä omien kykyjensä mukaan. Iosmmat esimerkiksi menevät heinäntekoon mukaan ja pienemmät menvät myös mukaan, mutta istuvat lähinnä traktosin kyydissä. Kukaan ei saa palkkaa työstään sen kummemmin, mutta ahkera apuri palkitaan sitten vaikka uudella polkupyörällä tai vaikkapa mopokortilla jne.

onko oikein häh
Jos lapsityövoima kiellettäisiin joka paikassa nousisi adidaksen hinata pilveen, samoin nousisis nokian hinnat ja muiden kestohitti tavaroiden ja tienaahan ne niillä hommillaan rahaa itselleen että elossa pysyvät, olisiko se sitten oikein jos ei saisi tehdä sitäkään työtä ja kuolisivat nälkään?

hullut vanhemmat
Nykyajan vanhemmat roikkuvat netissä ja ovat aika tyhmiä, sen huomaa kun lukee tätä palstaa. Lapsista ollaan valmiit ottamaan kaikki hyöty irti, myös palkkatyön muodossa (vaikka laki sen kieltääkin).

Kaikenlaisia vastuuttomia hulluja on vanhempina. Ei ihme että lastensuojelun puolella ollaan täystyöllistettyjä.

kuvottavaa
Alkuperäinen kirjoittaja onko oikein häh;23395307:
Jos lapsityövoima kiellettäisiin joka paikassa nousisi adidaksen hinata pilveen, samoin nousisis nokian hinnat ja muiden kestohitti tavaroiden ja tienaahan ne niillä hommillaan rahaa itselleen että elossa pysyvät, olisiko se sitten oikein jos ei saisi tehdä sitäkään työtä ja kuolisivat nälkään?
Olet kuvottava ihminen, joka haluaa lapsityövoiman kukoistavan, jotta voi ostaa halvemmalla Nokian kännynsä.

Ei ihme, että lapset ja nuoriso kärsivät vanhemmistaan.

"vieras"
Nykyajan vanhemmat roikkuvat netissä ja ovat aika tyhmiä, sen huomaa kun lukee tätä palstaa. Lapsista ollaan valmiit ottamaan kaikki hyöty irti, myös palkkatyön muodossa (vaikka laki sen kieltääkin).

Kaikenlaisia vastuuttomia hulluja on vanhempina. Ei ihme että lastensuojelun puolella ollaan täystyöllistettyjä.
Luulen että se työllistymisen lisääntyminen johtuu huumeista, alkoholista ja eroamisista. En usko että ketään on työllistänyt lasten työssäkäynti, olivat he sitten minkä ikäisiä tahansa.

Joo (voi luojani) tässä ei nyt tarkoiteta sitä jos 11-vuotias leikkaa mummon nurmikon ja saa pari ropoa.

Tässä puhutaan työnteosta siten että siitä saadaan palkka ja maksetaan verot.

Mutta kukaan ei kiellä lapsia tekemästä töitä vanhempansa yrityksessä, mutta siitä ei saa maksaa veroja eli kaikki maksu alle 15v lapselle tai aviopuolisolle täytyy maksaa pimeänä. Toki Suomessa lastensuojelu viimeistään puuttuu asiaan, jos lapset työskentelisivät säännöllisesti pitkää päivää.

huoooh
[QUOTE="vieras";23395325]Luulen että se työllistymisen lisääntyminen johtuu huumeista, alkoholista ja eroamisista. En usko että ketään on työllistänyt lasten työssäkäynti, olivat he sitten minkä ikäisiä tahansa.[/QUOTE]

Todella tyypillistä nykyajan vanhemmallaon sysätä lasten ja nuorten pahoinvoinnin syy muualle kuin omaan itseensä.

olet iljetys
Olet kuvottava ihminen, joka haluaa lapsityövoiman kukoistavan, jotta voi ostaa halvemmalla Nokian kännynsä.

Ei ihme, että lapset ja nuoriso kärsivät vanhemmistaan.
Kuvottavinta ja vastenmielisintä tässä on se että sinä haluaisit tappaa nälkään ne lapset jotka sitä työtä tekee elääkseen. Ei ne huvikseen siellä tee 7 päivää viikossa 20h.työvuoroja.

"vieras"
Minä olen ollut 10v hoitamassa serkkuani kesällä, noin kuukauden olin, se oli sitä kultaista 80 lukua ja siitä saakka olen ollut joka kesä jossain kesätöissä. Ensimmäisen kesälomani pidin 2005, siihen saakka olen joko työskennellyt koulun kesälomalla tai sitten lamaan valmistuneena pätkätöiden vuoksi ollut kesät töissä ja olin myös yrittäjänä välillä ja sitten vielä kouluttauduin toiseen ammattiin. Mutta eipä ole tarvinnut vanhempien kustantaa yhtään mitään, eikä ole sossunluukku toimestani auennut.

111
[QUOTE="vieras";23395363]Minä olen ollut 10v hoitamassa serkkuani kesällä, noin kuukauden olin, se oli sitä kultaista 80 lukua ja siitä saakka olen ollut joka kesä jossain kesätöissä. Ensimmäisen kesälomani pidin 2005, siihen saakka olen joko työskennellyt koulun kesälomalla tai sitten lamaan valmistuneena pätkätöiden vuoksi ollut kesät töissä ja olin myös yrittäjänä välillä ja sitten vielä kouluttauduin toiseen ammattiin. Mutta eipä ole tarvinnut vanhempien kustantaa yhtään mitään, eikä ole sossunluukku toimestani auennut.[/QUOTE]

Laki muuttui 90-luvulla.

Lain mukaan 11-vuotiasta ei saa palkata. Yrittäjänä sinunkin kannattaa tämä muistaa, vaikka lapsityövoiman käyttö kuinka houkuttaisi.

tuota, mitenkähän mun vanhemmat on sitten hyötynyt siitä että mä olen tehnyt töitä 13v lähtien?
ja mitenhän mä tulen hyötymään siitä että poika mahdollisesti alle 15v tekee töitä?
kun mun mielestä siitä hyötyy vain ja ainoastaan se nuori

interesting
tuota, mitenkähän mun vanhemmat on sitten hyötynyt siitä että mä olen tehnyt töitä 13v lähtien?
ja mitenhän mä tulen hyötymään siitä että poika mahdollisesti alle 15v tekee töitä?
kun mun mielestä siitä hyötyy vain ja ainoastaan se nuori
Kaksplussakerhon vanhempien mielipiteet ovat selviä. Lapsityövoiman käyttöä kannatetaan.

Mutta yksi kysymys: miten teillä on näin paljon aikaa roikkua netissä?

Yhteistyössä