11-vuotiaana työskentely on laitonta

• Viestiketjun aloittaja huhhuhhuh
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Laki muuttui 90-luvulla.

Lain mukaan 11-vuotiasta ei saa palkata. Yrittäjänä sinunkin kannattaa tämä muistaa, vaikka lapsityövoiman käyttö kuinka houkuttaisi.
Ei minua ole kukaan 10v palkannut, kyllä se oli kuule hyvä sukulaisapua, korvaukseksi sain vähän rahaa, en muist apaljonko, sen muistan että sanoin tädille että vähempikin olisi piisannut. Osaan kyllä lukea ja olen tietoinen tuosta laista joka 90 luvulla on tehty. Koska sinulla on vähän ongelmia tuossa lukemisessa, voin korjata että en ole enää yrittäjä. Lapsityövoimaa käytän, jos sellainen tilanne tulee, silloin haetaan luvat jne.

lapsiraukat
[QUOTE="vieras";23395401]Ei enää yrittäjä. Lapsityövoimaa käytän, jos sellainen tilanne tulee, silloin haetaan luvat jne.[/QUOTE]

Uskon kyllä, että sinua kiinnostaa lapsityövoiman käyttö netissä roikkumisen lisäksi. Lapsiraukat, jotka joutuvat kärsimään vanhemmistaan...

Olen alkanut ymmärtämään miksi Suomessa on huolestuttavalla tasolla lisääntynyt mielisairaudet lasten ja nuorten keskuudessa. Se on ainoastaan ja vain vanhempien ja kasvatuksen syy.
hmm, jos sie väität että mielisauraudet ym johtuu lapsityövoimasta, niin eikös sen pitäisi sitten mennä toisin päin, eli meitä vanhemmissa sukupolvissa pitäisi olla järjetön määrä mielisairaita ja muuten pahoinvoivia ihmisiä ja nyt 11v-30v pitäisi olla hyvin vähän mitään ongelmia.. (ottaen huomioon miten vähän nykynuoret töitä tekevät...)

who knows
no miksi ei olisi vapaapäivänä aikaa..
mutta saisiko sitä vastausta että miten mun vanhemmat on hyötynyt siitä että olen tehnyt töitä?
kun se kerran on niin pahapaha asia
Ovatko nykyajan vanhemmat aidosti näin tyhmiä? Ei ole helppoa lapsilla.

En minä tiedä miten sinun vanhempasi ovat hyötyneet/olleet hyötymättä.

Pahapahaasia....lain mukaan 11-vuotias ei saa tehdä palkkatyötä (paitsi erikoisluvin). Eli kyllä lain mukaan se on paha asia. Onko se noin vaikea ymmärtää?

Olen kyllä kyllä ymmärtänyt että Kaksplussan vanhempien kerho kannattaa lapsityövoimaa. Olisiko syy se että netissä roikkumiselta eivät ehdi lapsiaan kasvattamaan tai elantoa hankkimaan. Tai että Kaksplussan yrittäjät haluaisivat halpaa lapsityövoimaa. Who knows..

+++++
hmm, jos sie väität että mielisauraudet ym johtuu lapsityövoimasta, niin eikös sen pitäisi sitten mennä toisin päin, eli meitä vanhemmissa sukupolvissa pitäisi olla järjetön määrä mielisairaita ja muuten pahoinvoivia ihmisiä ja nyt 11v-30v pitäisi olla hyvin vähän mitään ongelmia.. (ottaen huomioon miten vähän nykynuoret töitä tekevät...)
Nykynuoret tekevät töitä siinä missä muutkin. Minä en väitä että lasten ja nuorten pahoinvointi johtuisi lapsityövoimasta, vaan väitän että se johtuu vanhemmista joilla on erittäin kyseenalainen arvomaailma. Tälläkin palstalla näillä vanhemmilla on suuria vaikeuksia ymmärtää SUOMEN LAKIA.

Nuorten ja lapsien mielisiraudet ovat suurelta osin vanhempien syytä. Ja se ei ole mikään ihme, kun lukee vanhempien mielipiteitä mm. lapsityövoimasta. Ahneudella, tyhmyydellä ja ilkeydellä ei ole mitään rajaa nykyajan vanhemmissa.

Ovatko nykyajan vanhemmat aidosti näin tyhmiä? Ei ole helppoa lapsilla.

En minä tiedä miten sinun vanhempasi ovat hyötyneet/olleet hyötymättä.

Pahapahaasia....lain mukaan 11-vuotias ei saa tehdä palkkatyötä (paitsi erikoisluvin). Eli kyllä lain mukaan se on paha asia. Onko se noin vaikea ymmärtää?

Olen kyllä kyllä ymmärtänyt että Kaksplussan vanhempien kerho kannattaa lapsityövoimaa. Olisiko syy se että netissä roikkumiselta eivät ehdi lapsiaan kasvattamaan tai elantoa hankkimaan. Tai että Kaksplussan yrittäjät haluaisivat halpaa lapsityövoimaa. Who knows..
huoh, jos täällä möykätään asaista että käytetään lapsityövoimaa.. ja nimenomaan siitä syystä että laiskat vanhemmat hyötyy siitä (siis suomessa) niin luulisi että osataan sitten kertoa että mitähän hyötyö kuvittelette siitä tulevan niille vanhemmille?
meinaatteko että vanhemmat lorvailee päivät himassa ja lapset kantavat elannon ja vuokrarahat pöytään?

"lapset"
huoh, jos täällä möykätään asaista että käytetään lapsityövoimaa.. ja nimenomaan siitä syystä että laiskat vanhemmat hyötyy siitä (siis suomessa) niin luulisi että osataan sitten kertoa että mitähän hyötyö kuvittelette siitä tulevan niille vanhemmille?
meinaatteko että vanhemmat lorvailee päivät himassa ja lapset kantavat elannon ja vuokrarahat pöytään?
Eiköhän nykyajan vanhemmat roiku netissä. Hyvä jos huomaavatkaan lapsiaan.

psykopaatit
Alkuperäinen kirjoittaja onko oikein häh;23395307:
Jos lapsityövoima kiellettäisiin joka paikassa nousisi adidaksen hinata pilveen, samoin nousisis nokian hinnat ja muiden kestohitti tavaroiden ja tienaahan ne niillä hommillaan rahaa itselleen että elossa pysyvät, olisiko se sitten oikein jos ei saisi tehdä sitäkään työtä ja kuolisivat nälkään?
Kusipäiset ja narsistiset vanhemmat.

Tuoreen tutkimuksen mukaan kahdeksanvuotiaat tytöt käyttävät mielenterveyspalveluita nykyään neljä kertaa enemmän ja pojat kolme kertaa enemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. Kahdeksanvuotiaista pojista peräti 12 prosenttia on käyttänyt mielenterveyspalveluita. 12 prosenttia. Kahdeksanvuotiaista.

puurot ja vellit seksin

Tuoreen tutkimuksen mukaan kahdeksanvuotiaat tytöt käyttävät mielenterveyspalveluita nykyään neljä kertaa enemmän ja pojat kolme kertaa enemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. Kahdeksanvuotiaista pojista peräti 12 prosenttia on käyttänyt mielenterveyspalveluita. 12 prosenttia. Kahdeksanvuotiaista.
Minä en puhunut Suomen tilanteesta vaan köyhempien maiden tavoista joissa sitä tapahtuu, tottahan se on että ahneet porvarit on luoneet sen tilanteen miksi siellä lapset työskentelee pakosta, Suomessa ei ole lapsityövoimaa missään muodossa se on niin hyvin täällä kitketty ja olisko se sitten syynä siihen henkisen mentaliteetin katoamiseen ja hulluksi tulemiselle kun lapset ei mitään tee ja kasvattaminen on kielletty, pitää puhua vain kukkaiskieltä ja kehua tapahtui mitä tahansa.

"noh"

Nyky lapsilla/nuorilla on paljon ongelmia. Kaikki ongelmat eivät ole lähtöisin kuitenkaan vanhemmista vaan monista muistakin asioista. Mielestäni suurin syy lasten/nuorten ongelmiin on se ettei nykyisin saa näyttää tunteitaan kotona. Tämä on asia missä lastensuojelulla ja lasten psykiatrisella menee sukset ristiin. Toinen syy pitkälti on se ettei lapsilla ole kotona tai hoidossa/koulussa kunnon turvallisia rajoja. Opettajillakin on tänä päivänä keinot aika vähissä ja vanhemmat eivät uskalla asettaa rajoja viranomaispelon vuoksi.
Lasten ongelma ei siis ole niin suoraviivainen juttu mitä voidaan kuvitella.

töihin vaan
[QUOTE="noh";23395721]Nyky lapsilla/nuorilla on paljon ongelmia. Kaikki ongelmat eivät ole lähtöisin kuitenkaan vanhemmista vaan monista muistakin asioista. Mielestäni suurin syy lasten/nuorten ongelmiin on se ettei nykyisin saa näyttää tunteitaan kotona. Tämä on asia missä lastensuojelulla ja lasten psykiatrisella menee sukset ristiin. Toinen syy pitkälti on se ettei lapsilla ole kotona tai hoidossa/koulussa kunnon turvallisia rajoja. Opettajillakin on tänä päivänä keinot aika vähissä ja vanhemmat eivät uskalla asettaa rajoja viranomaispelon vuoksi.
Lasten ongelma ei siis ole niin suoraviivainen juttu mitä voidaan kuvitella.[/QUOTE]

Tämä aika suosii narsisimia. Monilla lapsilla on narsistiset vanhemmat, joilla on narsistinen ote elämään. Lapset eivät saa rakkautta eivätkä huolenpitoa, vanhemmat roikkuvat netissä ym. Narsisimiihan kuuluu se ettei osata ottaa vastuuta, ei kyetä normaleihin tunteisiin jne.

toisaalta
Minäkin olen ollut jo 10 vuotiaana papupellolla....Mikä vaikutus tuossa on? ymmärtävät, että työtä tekemällä on mahdollisuus mihin tahansa. Mun tyttö 11 vuotiaana jo odotti päästä töihin ja saamaan omat rahat tilille. 15 vuotiaana se olikin mahdollista ja tekikin sen kesän aikana kaksi työtä samaan aikaan. Viime kesänä vain yhtä (onneksi) tänä vuonna taas töihin ja kolmatta vuotta samassa paikassa :)
15-vuotias saakin jo lain mukaan tehdä töitä erityisehdoin. Erikoista että 15-vuotias teki kahta työtä samaan aikaan. Aika raskasta.

Jos ei ole varaa kustantaa lasten elämää, ei niitä pitäisi hankkiakaan.

Riippuu vähän mitä työtä tekee...auttelee vanhempiaan silloin tällöin niiden pizzeriassa ja saa pientä palkkaa, hoitaa lapsia..tms. kasvattavaa sanon minä!!!!
Aamen.

Eri asia jos on säännöllisesti joka arkipäivä työssä niin ettei voi käydä koulussa tms lasten juttuja.
Siis 'oikeasti' töissä. En osaa muotoilla nyt ajatuksiani sanoiksi.

Lapsityövoimaa ei mun mielestä ole esim kotiaskareitten teko- tämänkin uskomattoman väitteen olen saanut palstalta lukea, että lapsilla ei saisi teettää minkäänlaista askaretta kotonakaan. Ei ainakaan ilman palkkaa! Ja jos siitä saa palkan se on työtä:xmas:
Eli vähän kaksipiippuinen ongelma, etten sanoisi.

Viimeksi muokattu:
Ikiihana
..itse ymmärsin, että kyseinen nainen on tehnyt töitä 11-vuotiaasta saakka. MUTTA missään ei lukenut tarkemmin mitä työtä hän silloin teki! Eli, kyseessä saattoi hyvinkin olla (luultavasti) juuri jotakin ns. hanttihommia, nurmikon leikkuuta sun muuta. Taidat ap olla se sama, joka jatkuvasti hyökkäät tämän bloggaajan päälle ilkein kommentein ja takerrut joka sanaan? Kateellisuutta?

Yhteistyössä