Atrian "lihapullissa" vain 15 % lihaa YÖKS :X

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen ihan "normimamma" mutta meillä ei mene lihapulliin kuin paistijauhelihaa (mieluiten luomua) ja mausteita, siis ihan oikeita sellaisia. Eikä mene kuin muutama minuutti taikinan teossa.
Mutta se on minulle ihan sama mitä muut syövät. Tai käyttävätkö eineksiä tai eivät käytä. Moni ei vaan edes ajattele että kuinka helppoa ne lihapullat on tehdä. Ja ainahan ne voi vaikka pakastaa.

Muutama minuutti taikinaan, sitten monta enemmän paistamiseen pannulla / uunissa, keittiön siivous, astioiden siivous, jne. Ja kaikki tämä 5 pienen lihapullan takia, mitä muksu syö :) Ei en näe vaivaa. Pakastusta käytän kyllä hyödykseni ja esim karjalanpaistia on hyvä ottaa annoksiksi lapselle viikolle. Ja seuraksi luomupakasteperunamuusia kaksi ruokalusikallista :D Einekset jyrää siltikin...

Joo, mäkin teen luomupullia mielelläni, mutta "voih yöks, iik" keskustelu on kyllä laadukkaista einespullista ihan kohtuutonta. Kun katsoo massojen ostoslistoja tälläkin palstalla, niin ei niistä luomu korostu :) Sikanautaa sitä ostetaan ihan massatuotantona ja jatketaan kaikella mahdollisella jotta kauppalasku saadaan alas.

Viimeksi muokattu:
Muutama minuutti taikinaan, sitten monta enemmän paistamiseen pannulla / uunissa, keittiön siivous, astioiden siivous, jne. Ja kaikki tämä 5 pienen lihapullan takia, mitä muksu syö :) Ei en näe vaivaa. Pakastusta käytän kyllä hyödykseni ja esim karjalanpaistia on hyvä ottaa annoksiksi lapselle viikolle. Ja seuraksi luomupakasteperunamuusia kaksi ruokalusikallista :D Einekset jyrää siltikin...

Joo, mäkin teen luomupullia mielelläni, mutta "voih yöks, iik" keskustelu on kyllä laadukkaista einespullista ihan kohtuutonta. Kun katsoo massojen ostoslistoja tälläkin palstalla, niin ei niistä luomu korostu :) Sikanautaa sitä ostetaan ihan massatuotantona ja jatketaan kaikella mahdollisella jotta kauppalasku saadaan alas.

Kuten totesin: kukin tavallaan.
Minusta yöks on ihan paikallaan silloin kun "liha"pullassa on 15 % lihaa ja loppu jotain muuta. Koska eihän sellaista kukaan aidosti voi pitää hyvänä ruokana, jota lapselle tarjota. Lainsäädännössä pitäisi kenties olla joku minimivaatimus siitä että mitä saa kutsua milläkin nimellä.
Eivät kaikki "einekset" ole pahoja suinkaan. Löytyyhän pakastealtaasta ihan laadukastakin ruokaa.

Yhdellä kulholla pärjää :) Mua alkoi naurattaamaan kun mietin, että miten sä niitä lihapullia teet jos niiden jäljiltä pitää keittiö siivota :D

ihan 100% varmasti et tee pelkällä yhdellä kulholla lihapullia. Tarvitset ainakin jonkin lastan sekoittamiseen ja esim paistaessa lastan ja paistinpannut. Nekin täytyy tiskata. joku muu ehkä vielä maustaa ne lihapullat ja tarvitsee myös veitsen ja alustan sipulin leikkausta varten. Kyllä siinä hetki menee näitä säätäessä.

ihan 100% varmasti et tee pelkällä yhdellä kulholla lihapullia. Tarvitset ainakin jonkin lastan sekoittamiseen ja esim paistaessa lastan ja paistinpannut. Nekin täytyy tiskata. joku muu ehkä vielä maustaa ne lihapullat ja tarvitsee myös veitsen ja alustan sipulin leikkausta varten. Kyllä siinä hetki menee näitä säätäessä.

Joo sori. Tarvitse leikkuulaudan, veitsen, kulhon ja paistinpannun. Mutta onhan se kovin raskasta... :)

Sekoitan taikinan käsin. Sipulia en laita. Teen pullat uunissa leivinpaperilla.
Mihin maustamiseen tarvitsee astiaa?

Kuten totesin: kukin tavallaan.
Minusta yöks on ihan paikallaan silloin kun "liha"pullassa on 15 % lihaa ja loppu jotain muuta. Koska eihän sellaista kukaan aidosti voi pitää hyvänä ruokana, jota lapselle tarjota. Lainsäädännössä pitäisi kenties olla joku minimivaatimus siitä että mitä saa kutsua milläkin nimellä.
Eivät kaikki "einekset" ole pahoja suinkaan. Löytyyhän pakastealtaasta ihan laadukastakin ruokaa.

Samaa mieltä kyllä olen tuosta nimeämisestä. 15% lihaa, niin minusta ei saisi LIHApullaksi kutsua. Lihahan on joku sivumauste siinä. Samaa olen noitunut monessa asiassa. Mansikkajäätelössä on 5% mansikanmakuista lisäainetta, jugurtissa harvemmin on oikeasti marjoja, jne. Toisen merkin kaurahiutaleissa on paljon enemmän kuitua, kuin eloveenan "kuiturikkaassa" versiossa. Kuluttajan täytyy osata lukea mitä oikeasti ostaa. Mutta näinhän on aikalailla kaikkialla.

Siis eikö ruuanlaittoon kannata mielestäsi lainkaan nähdä vaivaa? Pitääkö kaiken tulla valmiina pöytään? Vai onko tässä jotain mitä en tajunnut...?

Yhdellä kulholla pärjää :) Mua alkoi naurattaamaan kun mietin, että miten sä niitä lihapullia teet jos niiden jäljiltä pitää keittiö siivota :D

Jos mä teen lihapullia kotona, niin teen ne sitten ihan kunnolla, annan massan vetäytyä ja maustua rauhassa jääkaapissa jne. sitte teen koepullan pannulla ja lisään tarvittaessa mausteita jne. eli kyllä mulla ainakin menee aikaa niiden lihapullien tekoon. ja tein mä mitä tahansa niin aina on keittiö kuin pommin jäljiltä, lienee olevan kokin ammattitauti ;)

Siis onhan se kokkaaminen pirun aikaavievää, jos tosiaan tekee jokaisen 5 lihapullan satsin erikseen. Mutta ei kai kukaan järkevä ihminen noin teekään? Mä laitan yleensä vkloppuisin + ehkä kerran viikolla ison satsin jotain ns. oikeaa kotiruokaa, pakastan annospakkauksiin ja sieltä sitten napsitaan sitä tahtia kuin tarvii. Ei tod. ole hankalaa, uunissa tulee 20 lihapullaa melkeinpä samassa ajassa kuin 5 pannulla... ja tiskit meillä hoitaa tiskikone.

Joo sori. Tarvitse leikkuulaudan, veitsen, kulhon ja paistinpannun. Mutta onhan se kovin raskasta... :)

Jos haluaa selvitä ruokailusta nopeasti ja tehdä jotain muutakin illalla, niin silloin reippaasti kyllä käytän mielummin 1minuutin mikrossa kuin 30-45 minuuttia kokatessa. Ehtiipähän enemmän vaikkapa lapsen kanssa olemaan. Ero laadukkaan einespullan ja sen kotipullan välillä ei ole aina sen arvoista, että kaikki pitää tehdä aina alusta alkaen.

En osta saarioisten jauhelihapitsaa vaan meillä pitsaa syödään vain viikonloppuisin, jolloin mulla on aikaa tehdä taikina edellisenä iltana jääkaappiin kohoamaan, jne.. Tässä näen vaivan sen arvoiseksi.

Jos haluaa selvitä ruokailusta nopeasti ja tehdä jotain muutakin illalla, niin silloin reippaasti kyllä käytän mielummin 1minuutin mikrossa kuin 30-45 minuuttia kokatessa. Ehtiipähän enemmän vaikkapa lapsen kanssa olemaan. Ero laadukkaan einespullan ja sen kotipullan välillä ei ole aina sen arvoista, että kaikki pitää tehdä aina alusta alkaen.

Toki jokainen tekee tavallaan en mä sillä sanonut. Lähinnä mä kommentoin tuo "sotkun" määrää mitä siitä tulee. Ja meillä ainakin tuo lasten kanssa yhdessäolo on ihan pienestä asti onnistunut myös kokkaillessa. Innokkaasti on lapsetkin mukana ruuanlaitossa.

[QUOTE="Jenis";23377664]Siis onhan se kokkaaminen pirun aikaavievää, jos tosiaan tekee jokaisen 5 lihapullan satsin erikseen. Mutta ei kai kukaan järkevä ihminen noin teekään? Mä laitan yleensä vkloppuisin + ehkä kerran viikolla ison satsin jotain ns. oikeaa kotiruokaa, pakastan annospakkauksiin ja sieltä sitten napsitaan sitä tahtia kuin tarvii. Ei tod. ole hankalaa, uunissa tulee 20 lihapullaa melkeinpä samassa ajassa kuin 5 pannulla... ja tiskit meillä hoitaa tiskikone.[/QUOTE]

Mut jos oikeesti haluaa tehdä sitä ruokaa kunnolla ja hyvin, niin kyllä mä ennemmin joustan viikolla siitä ruoanlaitosta ja satsaan vkl siihen kunnolla.. Mä en kyllä pilaa mun veitsiä ja paistinpannua tiskikoneessa, mut kukin tietty tyylillään ;)

Toki jokainen tekee tavallaan en mä sillä sanonut. Lähinnä mä kommentoin tuo "sotkun" määrää mitä siitä tulee. Ja meillä ainakin tuo lasten kanssa yhdessäolo on ihan pienestä asti onnistunut myös kokkaillessa. Innokkaasti on lapsetkin mukana ruuanlaitossa.

Meilläkin lapsi osallistuu ruuanlaittoon. Mutta kyllä se tarkoittaa aikaa ja sotkua todella usein :) Mutta tyytyväisenä kyllä katson, kun 4-vee näyttää isällensä kuinka pitsa tehdään. Osaa itse kaulia, täyttää, jne.

Mut jos oikeesti haluaa tehdä sitä ruokaa kunnolla ja hyvin, niin kyllä mä ennemmin joustan viikolla siitä ruoanlaitosta ja satsaan vkl siihen kunnolla.. Mä en kyllä pilaa mun veitsiä ja paistinpannua tiskikoneessa, mut kukin tietty tyylillään ;)

No mä oon toistaiseksi kotiäiti, eli aikaa on. Toimin tosin tähän tyyliin töissäollessanikin.

Mutta aikasen monet kotiruuat kyllä laittaa itse itsensä - johonkin stroganoffiin ja karjalanpaistiin pitää tietty nähdä lihojen pilkkomisen vaiva, mutta ei sitä haudutusaikaa tarvi patojen kyljessä viettää. Ja edelleen, meillä on tiskikoneen lisäksi pakastin apuna tässä ruokatouhussa ;) Paistinpannua mäkään en laita koneeseen, mutta veitset ja kaiken muun kyllä. Yhden/kahden pannun peseminen nyt ei mun päiväjärjestystä romuta. Ja tosiaan, ne lapset voi ottaa ihan mukaan näihin touhuihin - niistä tulee vähemmän uusavuttomia siten ;)

[QUOTE="Jenis";23377736]No mä oon toistaiseksi kotiäiti, eli aikaa on. Toimin tosin tähän tyyliin töissäollessanikin.

Mutta aikasen monet kotiruuat kyllä laittaa itse itsensä - johonkin stroganoffiin ja karjalanpaistiin pitää tietty nähdä lihojen pilkkomisen vaiva, mutta ei sitä haudutusaikaa tarvi patojen kyljessä viettää. Ja edelleen, meillä on tiskikoneen lisäksi pakastin apuna tässä ruokatouhussa ;) Paistinpannua mäkään en laita koneeseen, mutta veitset ja kaiken muun kyllä. Yhden/kahden pannun peseminen nyt ei mun päiväjärjestystä romuta. Ja tosiaan, ne lapset voi ottaa ihan mukaan näihin touhuihin - niistä tulee vähemmän uusavuttomia siten ;)[/QUOTE]

Mäkin oon kotiäitinä vielä ja meillä on lapset apuna, mutta mä yritän ymmärtää myös työssäkäyviä vanhempia, kun itsekin tein jossain vaiheessa hoitovapaan ohella töitä. Joskus se on helpompi heittää ne pari jääkaapissa ollutta lihapullaa mikroon muutamaksi minuutiksi kuin lähteä sulattelemaan ja lämmittelemään niitä. Ehkäpä ne einekset on just sen vuoksi tehty että ne helpottaa ja nopeuttaa arkea :)

Itse teen noin 1,5 kilon satsista jauhelihaa kerralla lihapullat. Samalla teen pihvejäkin, joista voidaan sitten taikoa kotitekoiset hampparit (tietysti kotitekoisista sämpylöistä). Ikinä, en koskaan käytä noita ällöjä kaupan lihapullia! Eihän niitä viitsisi edes koiralle syöttää!

Mitä helkutin "pään lihaa"? En käsitä mistä ne sian päästä sitä lihaa kaapii... Nyt meni viimeisetkin halut syödä noita lihapullia. Mielestäni kuluttajan aliarvioimista ihan tehdä tuollaisia. Mutta joku kai niitä sitten ostaakin ja syö :( Toivottavasti noita ei perheenäidit haali kärryynsä jälkikasvulle syötetettäväksi.

Mäkin oon kotiäitinä vielä ja meillä on lapset apuna, mutta mä yritän ymmärtää myös työssäkäyviä vanhempia, kun itsekin tein jossain vaiheessa hoitovapaan ohella töitä. Joskus se on helpompi heittää ne pari jääkaapissa ollutta lihapullaa mikroon muutamaksi minuutiksi kuin lähteä sulattelemaan ja lämmittelemään niitä. Ehkäpä ne einekset on just sen vuoksi tehty että ne helpottaa ja nopeuttaa arkea :)

Totta kai! Ja meilläkin eineksiä välillä käytetään, viimeksi tänään ;) Mutta kiire ei ole tekosyy syöttää kasvaville lapsille paskaa - eineksissäkin on eroja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiesittekö?;23377969:
Päiväkodeissa syötetään lapsille nimenomaan näitä Atrian halppis-lihapullia.

Tiesin ja ärsyttää suunnattomasti. Onneksi kotona en tarjoa enää mitään eineksiä, mutta on iso osa lapsia, jotka joutuvat syömään näitä eineksiä vielä illallakin, kun ei uraohjukset osaa laittaa kotiruokaa.

Yhteistyössä