Identtiset kananpoikakaksoset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotkot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotkot

Vieras
Kysymys kanoille ja niistä tietäville: tänään ruokaa tehdessäni tuli vastaan kananmuna, jossa oli kaksi keltuaista. Mitä tapahtuu jos tuollainen muna kehittyy poikasiksi asti? Syntyykö yhdestä munasta kaksi kananpoikaa ja jos syntyy, ovatko ne identtisiä vai epäidenttisiä kaksosia?

Onko varma? Munassahan on nimittäin alkio kiinnittyneenä keltuaiseen. Ovatko nämä erilliset alkiot siis seurausta alkion jakautumisesta, vai onko kyseessä kaksi erikseen kehittynyttä alkiota, jotka ovat joutuneet samaan munaan ja kiinnittyneet eri keltuaisiin?

Onko varma? Munassahan on nimittäin alkio kiinnittyneenä keltuaiseen. Ovatko nämä erilliset alkiot siis seurausta alkion jakautumisesta, vai onko kyseessä kaksi erikseen kehittynyttä alkiota, jotka ovat joutuneet samaan munaan ja kiinnittyneet eri keltuaisiin?

Kananmuna on kanan munasolu ei munasoluun "jouduta". Mitä tarkoitat kiinnittymisellä keltuaiseen? :O

Tuskin niitä tunnistaa ulkoisesti kanoilla :D mikroskoopilla tutkimaan genotyyppiä! :laugh:

Ja ap:lle, ne ovat identtiset.

En usko aivan tältä istumalta. Keltuainenhan ei ole varsinainen munasolu vaan alkio on kiinnittynyt siihen. Kun muna on kanan sisällä, kukon siittiöt hedelmöittävät alkiolevyn läpäistyään munankuoren joka silloin on vielä pehmeä. Mutta jos munassa on kaksi keltuaista ja kaksi alkiolevyä, niin kyseessä on epäidenttiset kaksoset. Jos taasen alkio jakautuisi vasta hedelmöittymisen jälkeen, kyseessä olisi identtiset kaksoset, mutta silloin kai molemmat alkiot käyttäisivät ravintonaan samaa keltuaista?

En usko aivan tältä istumalta. Keltuainenhan ei ole varsinainen munasolu vaan alkio on kiinnittynyt siihen. Kun muna on kanan sisällä, kukon siittiöt hedelmöittävät alkiolevyn läpäistyään munankuoren joka silloin on vielä pehmeä. Mutta jos munassa on kaksi keltuaista ja kaksi alkiolevyä, niin kyseessä on epäidenttiset kaksoset. Jos taasen alkio jakautuisi vasta hedelmöittymisen jälkeen, kyseessä olisi identtiset kaksoset, mutta silloin kai molemmat alkiot käyttäisivät ravintonaan samaa keltuaista?

Älä tee mua hulluksi, olen vääntänyt noita 6kk putkeen ja alkoi suorastaa v***maan tuo teksti :laugh: Joo en tiedä, en jaksa, ihan sama... en vaan JAKSA ENÄÄ KÄYTTÄÄ AIVOJA! :D
Öitä :xmas:

No huh, huh. Pakkomielteesi lähentelee jo psykoosia :D

Älä tee mua hulluksi, olen vääntänyt noita 6kk putkeen ja alkoi suorastaa v***maan tuo teksti :laugh: Joo en tiedä, en jaksa, ihan sama... en vaan JAKSA ENÄÄ KÄYTTÄÄ AIVOJA! :D
Öitä :xmas:

Mutta miten minä sitten saan unta. Koko yön saattaa nyt vaivata tämä munan arvoitus. Mutta hyviä öitä. Toivon, että kuitenkin ratkaiset unessa tämän munan salaisuuden.

Mutta miten minä sitten saan unta. Koko yön saattaa nyt vaivata tämä munan arvoitus. Mutta hyviä öitä. Toivon, että kuitenkin ratkaiset unessa tämän munan salaisuuden.

Mä tarkistan, osaan nuo ihmisillä, mutta kanalla se tietysti eroaa, joten en voi varmuudeksi vetää todellakaan, kiitti vaan nyt alkoi ihan häiritsee. :D
Soitan huomenna jonnekkin jos en itse selvitä sitä, no nyt on pakko mennä nukkumaan, yliväsyneenä ei tule mistään mitään, öitä ja hyvää ratkomista :D

Muna ei ole välttämättä juuri kananmuna. Vain muna, josta kuoriutuu kana, on kananmuna. Vain kanan munima muna on kananmuna. Vain muna, josta kuoriutuu kana ja jonka muni kana, on kananmuna.

Fredrikin yhdenillan hoito meni lääkäriin ja hänellä todettiin salmonella. Nainen kysyi että miten se on mahdollista, ei me syödä kanaa? Lääkäri vastasi; se voi tulla myös vanhasta munasta!

Ensinnäkin: munasta ei synnytä...

Ja toiseksi: kaksi alkiota ei mahdu kehittymään saman kuoren sisällä.

Ja lopuksi: jos keltuaisia on hedelmöittymässä munassa kaksi, teoieettisesti olisi mahdollista erimunaiset kaksoset, vaikkapa kukko ja kana. Mutta käytännössä ei.

Kuten kaikki tiedämme kananmunan ja äitikanan välillä ei ole napanuoraa. Kananmunassa on kovat kuoret. Ravinto jolla kananpoika kasvaa alkiosta tipuksi on siis valmiiksi munan sisällä= keltuainen. Hedelmöittynyt munasolu on kiinni keltuaisessa ja keltuainen on kiinnittynyt kuoreen jollain klöntillä(joku rihma). Se, että mahtuuko kaksi pikkutipua kasvamaan yhdessä munankuoressa on mulle täysarvoitus. Luultavasti ei, tila saattaa loppua ennenkö tiput ovat valmiita maailmalle. Identtisyydestä en mene sanomaan mitään, voi olla, voi olla ettei.