Kyllä pistää vihaksi koko hel*etin ydinvoima taas!

Ei ydinvoimaa
:D ei voi olla totta, ei edes tällä palstalla voi olla näin typerää sakkia!

Hei kuule - kyllä se TEOLLISUUUS kuluttaa suurimman osan VALTAosan sähköstä, ei kotitaloudet. Takas koulunpenkille mars..
Kyllä voi kuule olla totta, että joku ajattelee, että myös MINÄ voin olla osaltani tehdä jotakin tämän maapallon puolesta. Totta kai tiedän, että teollisuus kuluttaa valtaosan sähköstä, pöljä. Sinä olet varmaan niitä, jotka heittävät roskia minne sattuu, koska TEOLLISUUSHAN se eniten saastuttaa, ei väliä, mitä MINÄ teen. Opettele ihminen hyvä vähän yhteiskuntavastuuta.
 
kerrokerro
Kyllä voi kuule olla totta, että joku ajattelee, että myös MINÄ voin olla osaltani tehdä jotakin tämän maapallon puolesta. Totta kai tiedän, että teollisuus kuluttaa valtaosan sähköstä, pöljä. Sinä olet varmaan niitä, jotka heittävät roskia minne sattuu, koska TEOLLISUUSHAN se eniten saastuttaa, ei väliä, mitä MINÄ teen. Opettele ihminen hyvä vähän yhteiskuntavastuuta.
Ehheh... :) Ei voilla olla edelleenkään totta... miten yksinkertaista ajattelua! Jos asiat olis näin yksinkertaisia kuin sinulla niin voi että miten helppoa elämä oikeasti olisi, me jokainen poljettais itse omat sähkömme.

Muuten sivujuonena - arvaa montako kilometriä sinun pitäisi polkea pyörällä jotta onnistuisit leipomaan kakun...? :)
 
Ei ydinvoimaa
[QUOTE="vieras";23362955]Suomi tosiaan olisi lintukoto ilman monikulttuuriuskovaisten hölmöyttä.[/QUOTE]

Juu, varmaan. Usko siihen, jos haluat. Unohdatko monien ihmisten, etenkin nuorten, henkisen pahoinvoinnin, ja mitä siitä on pahimmillaan seurannut. Mistä mahtaa johtua? Kun Suomessa ei satsata riittävästi mielenterveysongelmien hoitoon. Mutta tämä meni nyt aiheen ohi, enkä tästä jatka sen enempää.
 
...
:D ei voi olla totta, ei edes tällä palstalla voi olla näin typerää sakkia!

Hei kuule - kyllä se TEOLLISUUUS kuluttaa suurimman osan VALTAosan sähköstä, ei kotitaloudet. Takas koulunpenkille mars..
Jos joskus oli sanonta "Elämä on", niin täällä ei voi kuin vain todeta: "Palsta ON"

Energiaan ja ihimisen kulutukseen (jotta mm. tännekin voi kirjoitella ja aikaansa näinkin hukaan laiskotellen käyttöää) liittyy niin suuri monimutkaisuus, ettei sitä edes nykykoulutuksen läpikäynyt yksilö näkäjään kykene edes itsensä osalta mitenkään ymmärtämään - etenkään kokonasuutena. Vaikka suomen koululaistosta kuinka kehutaan, lopputulos (kansan sivistystaso) on aika vaatimatonta.

Aivan kuten ei ymärretä mitä napaansa ahdetaan mm. piilirasvoina ja sokereina, ellei niitä joku eirkseen alleviivaten näytä, nin ei ymärretä energiaan litityvä asioita.

Sokerin ja rasvan ihmiset (naiset?) jotenkin ehkä ymmärtävät, ja piilosokerit ym. kun oikein kovasti yritetään valistaa. Mutta sähkön, energian, tehon, kulatuksen, taloudellisuuden, tehokkuuden ym. kehittyneemmän käsitteistön edessä tehtävä on mahdoton. Edes omalta osalta ei ymmärrys riitä siihen millaisesta kokonaisuudesta itse kukin yleisen kyvyttömyytensä vuoksi on riippuvainen.
 
"jep"
[QUOTE="sisu";23362672]En olisi niin varma esim. Venäjän ydinvoimaloiden suhteen. Sitäpaitsi ydinvoimalat ovat aina merkittävä terroristihyökkäysten kohde.[/QUOTE]

Tällaiseen on aika tyhmä vedota. Jos ne teroristit haluaa kokonaisen maan tuhota ni helpompiakin keinoja on kuin ydinvoimalan pommittaminen. Kemiallisilla aseilla saa paljon varmempaa jälkeä, pommituksen lopputulos ei ole mitenkään taattu.

Tarkoitan siis sitä, että vaikkei yhtäkään ydinvoimalaa olisi niin kyllä ne terrosristit keinot keksisi.

Kun vielä mietin eteenpäin, voi olla että peruskone, sisältäen myrkkyä pääsee paremmin perille kuin pommikone, joka tähtää ydinvoimalaa. Pommikone ammuttais hyvin äkkiä alas.
 
EI ydinvoimaa
Ehheh... :) Ei voilla olla edelleenkään totta... miten yksinkertaista ajattelua! Jos asiat olis näin yksinkertaisia kuin sinulla niin voi että miten helppoa elämä oikeasti olisi, me jokainen poljettais itse omat sähkömme.

Muuten sivujuonena - arvaa montako kilometriä sinun pitäisi polkea pyörällä jotta onnistuisit leipomaan kakun...? :)
Ei voi edelleenkään olla totta, että joku - tässä tapauksessa sinä - kuvittelee, ettei ole muita keinoja tuottaa sähköä kuin ydinvoima. Olisko sun aika päivittää tietoja?
 
Lunatic
Ehheh... :) Ei voilla olla edelleenkään totta... miten yksinkertaista ajattelua! Jos asiat olis näin yksinkertaisia kuin sinulla niin voi että miten helppoa elämä oikeasti olisi, me jokainen poljettais itse omat sähkömme.

Muuten sivujuonena - arvaa montako kilometriä sinun pitäisi polkea pyörällä jotta onnistuisit leipomaan kakun...? :)
Ihanko sä vatipää oikeesti pidät ydinvoimaa ainoana energiamuotona?
Kaikki muu on utopiaa?
:LOL:
 
...
Ehheh... :)
Muuten sivujuonena - arvaa montako kilometriä sinun pitäisi polkea pyörällä jotta onnistuisit leipomaan kakun...? :)
:D itsekin juuri ajatelin tuollaista rinnastusta. Siinä meinaan tyttärien synttärikakkujenkin himoittavuus kärsisi jonkinmoisen inflaation, kun aiti joutuis jokaisen komentamaan uunin viereen polkemaan, että saataisiin kakku.

Kerrasta lapset oppisivat kavahtamaan: "Äiti! Ei kai vain taas meidän tarvitse tehdä kakkua...."
 
"Helekutti"
[QUOTE="jep";23363049]Tällaiseen on aika tyhmä vedota. Jos ne teroristit haluaa kokonaisen maan tuhota ni helpompiakin keinoja on kuin ydinvoimalan pommittaminen. Kemiallisilla aseilla saa paljon varmempaa jälkeä, pommituksen lopputulos ei ole mitenkään taattu.
[/QUOTE]

Kerros mulle yksikin kemiallinen ase jonka saa levitettyä siten että se pilaa maan pysyvästi isolta, sanotaan muutaman sadan neliökilometrin alueelta? Ja vielä siten ettei sen levitystä torpata alkutekijöihinsä? Aivan. Ei sellaista olekaan. Mut tiedätkö mikä kaupunki on vieläkin autio? Pripjat.
 
kerrokerro
Ei voi edelleenkään olla totta, että joku - tässä tapauksessa sinä - kuvittelee, ettei ole muita keinoja tuottaa sähköä kuin ydinvoima. Olisko sun aika päivittää tietoja?
Edelleen - kerro mulle YHTÄ TEHOKAS muoto tuottaa sähköä. Mulle on ihan sama millä sitä sähköä tuotetaan, kunhan sitä tulee - koska sitä tarvitaan.

Et yhäkään ole vastannut tähän kysymykseen - sun ainoa vastaus on jankuttaa jostain saunan lämmittämisestä...

Ja kakun leipomiseen liittyvä kysymys jäikin sitten vastaamatta ;)
 
kerrokerro
Ihanko sä vatipää oikeesti pidät ydinvoimaa ainoana energiamuotona?
Kaikki muu on utopiaa?
:LOL:
Että oikein vatipää ;) Hmm... no, sun kielenkäyttö plus muut argumentit kertoo karua kieltä sivistystasostasi, joten päätän tämän keskustelun tähän:

Edelleen - kerro mulle YHTÄ TEHOKAS muoto tuottaa sähköä. Mulle on ihan sama millä sitä sähköä tuotetaan, kunhan sitä tulee - koska sitä tarvitaan.
 
EI ydinvoimaa
Jos joskus oli sanonta "Elämä on", niin täällä ei voi kuin vain todeta: "Palsta ON"

Energiaan ja ihimisen kulutukseen (jotta mm. tännekin voi kirjoitella ja aikaansa näinkin hukaan laiskotellen käyttöää) liittyy niin suuri monimutkaisuus, ettei sitä edes nykykoulutuksen läpikäynyt yksilö näkäjään kykene edes itsensä osalta mitenkään ymmärtämään - etenkään kokonasuutena. Vaikka suomen koululaistosta kuinka kehutaan, lopputulos (kansan sivistystaso) on aika vaatimatonta.

Aivan kuten ei ymärretä mitä napaansa ahdetaan mm. piilirasvoina ja sokereina, ellei niitä joku eirkseen alleviivaten näytä, nin ei ymärretä energiaan litityvä asioita.

Sokerin ja rasvan ihmiset (naiset?) jotenkin ehkä ymmärtävät, ja piilosokerit ym. kun oikein kovasti yritetään valistaa. Mutta sähkön, energian, tehon, kulatuksen, taloudellisuuden, tehokkuuden ym. kehittyneemmän käsitteistön edessä tehtävä on mahdoton. Edes omalta osalta ei ymmärrys riitä siihen millaisesta kokonaisuudesta itse kukin yleisen kyvyttömyytensä vuoksi on riippuvainen.
Tää oli hyvä! Valitettavasti saattaa vain olla niin, että tämänkin tekstin merkitys ei aukea monille, etenkään niille, joiden juuri olisi tarpeen se ymmärtää (Heh, piilorasvat ja -sokerit olivat mun anopillekin ihan ihmetyksen aihe, kun ne kerran otin puheeksi hänen ihmetellessä, miksi paino ei putoa ja jatkoi lihapasteijan mutustamista, niitä on heillä AINA tarjolla, ostetaan kerralla isompi määrä.).
 
"vieras"
Juu, varmaan. Usko siihen, jos haluat. Unohdatko monien ihmisten, etenkin nuorten, henkisen pahoinvoinnin, ja mitä siitä on pahimmillaan seurannut. Mistä mahtaa johtua? Kun Suomessa ei satsata riittävästi mielenterveysongelmien hoitoon. Mutta tämä meni nyt aiheen ohi, enkä tästä jatka sen enempää.
Rahtaamalla mamuja Suomeen mielenterveysongelmat poistuvat?:xmas:
 
eiihh
Tää oli hyvä! Valitettavasti saattaa vain olla niin, että tämänkin tekstin merkitys ei aukea monille, etenkään niille, joiden juuri olisi tarpeen se ymmärtää (Heh, piilorasvat ja -sokerit olivat mun anopillekin ihan ihmetyksen aihe, kun ne kerran otin puheeksi hänen ihmetellessä, miksi paino ei putoa ja jatkoi lihapasteijan mutustamista, niitä on heillä AINA tarjolla, ostetaan kerralla isompi määrä.).
Mut täähän oli nimenomaan tarkoitettu SUN kommenttien teilaamiseen! :D Ei tainnu aueta ei....
 
"jep"
[QUOTE="Helekutti";23363083]Kerros mulle yksikin kemiallinen ase jonka saa levitettyä siten että se pilaa maan pysyvästi isolta, sanotaan muutaman sadan neliökilometrin alueelta? Ja vielä siten ettei sen levitystä torpata alkutekijöihinsä? Aivan. Ei sellaista olekaan. Mut tiedätkö mikä kaupunki on vieläkin autio? Pripjat.[/QUOTE]


No juu, kyllähän niitä myrkkyjä on maa täynnä. En nyt lähtisi arvottamaan ihmishenkiä tyhjän maan kanssa samalle viivalle. Mielummin yks autio alue kuin kokonainen kuollut kansa. Vaikka maa jäisikin käyttöön..

Ja maa Prijatissa ei ole pysyvästi pilattu, 300+ vuotta ni johan alkaa olemaan asumiskelpoista. Enkä nyt vähättele sitä katastrofia kunhan saivartelen. Eikä Tshernobyl ollut terrorisimin syytä vaan ihan inhimillisen tyhmyyden.
 
Lunatic
Edelleen - kerro mulle YHTÄ TEHOKAS muoto tuottaa sähköä. Mulle on ihan sama millä sitä sähköä tuotetaan, kunhan sitä tulee - koska sitä tarvitaan.

Et yhäkään ole vastannut tähän kysymykseen - sun ainoa vastaus on jankuttaa jostain saunan lämmittämisestä...

Ja kakun leipomiseen liittyvä kysymys jäikin sitten vastaamatta ;)
Ydinvoimalla katetaan noin 17 % maailman sähköntuotannosta, että taitaa ne kakut lämmetä ilmankin.
 
"vieras"
[QUOTE="jep";23363137]No juu, kyllähän niitä myrkkyjä on maa täynnä. En nyt lähtisi arvottamaan ihmishenkiä tyhjän maan kanssa samalle viivalle. Mielummin yks autio alue kuin kokonainen kuollut kansa. Vaikka maa jäisikin käyttöön..

Ja maa Prijatissa ei ole pysyvästi pilattu, 300+ vuotta ni johan alkaa olemaan asumiskelpoista. Enkä nyt vähättele sitä katastrofia kunhan saivartelen. Eikä Tshernobyl ollut terrorisimin syytä vaan ihan inhimillisen tyhmyyden.[/QUOTE]

Lauantaina huhtikuun 26. päivänä voimalan neljännen reaktorin määräaikaishuollon alkaessa oli sovittu tehtäväksi koe. Kokeessa oli tarkoituksena selvittää pystyykö hidastuva generaattori tuottamaan sähköä jäähdytysjärjestelmälle niin kauan, että varajärjestelmät saadaan päälle. Jotta koe voitiin tehdä, muun muassa hätäjäähdytysjärjestelmä ja reaktorin pikasulkujärjestelmä kytkettiin määräysten vastaisesti pois päältä. Reaktorin tehoa pudotettiin sallitun raja-arvon alapuolelle.lähde?

Reaktorin teho pudotettiin normaalista 3 200 megawatin lämpötehosta 700 MW:iin. Ilmeisesti kokeen viivästymisestä johtuen tehonpudotus päädyttiin tekemään liian nopeasti, jolloin reaktorin todellinen lämpöteho putosi kolmeenkymmeneen megawattiin. Reaktorin normaalisti tuottaman fissiotuotteen ksenon-135 pitoisuus alkoi nousta. Reaktorin teho oli alarajalla, joten sitä päätettiin lisätä 200 MW:iin. Ksenon-135:n neutroniabsorption ylittämiseksi säätösauvoja päätettiin vetää reaktorista ulommas kuin turvallisuusmääräykset sallivat. Myös vesipumput, joita generaattorin oli tarkoitus käyttää, oli käynnistetty. Veden virtaus ylitti turvallisuusmääräykset. Koska myös vesi absorboi neutroneja, täytyi sitä kompensoida vetämällä säätösauvoja ulos toimivan reaktion ylläpitämisen vuoksi. Reaktoria käytettiin vaarallisessa ja epävakaassa tilassa.

Koe alkoi 1:23:04 paikallista aikaa. Reaktorin epävakaa tila ei näkynyt hallintalaitteissa mitenkään. Kahdeksasta jäähdytyspumpusta neljä suljettiin. Virtauksen hidastuessa jäähdytysneste kuumeni reaktion kiihtyessä ja alkoi kiehua, jolloin putkiin syntyi höyrytaskuja.

Reaktorin operaattoreilta ja kokeen valvojalta puuttui koulutus reaktorin käyttäytymisestä kokeen alhaisella tehoalueella. Reaktoria ei ollut suunniteltu käytettäväksi, kuten sitä kokeessa käytettiin. Itse asiassa sen suunnittelijat tiesivät reaktorin epävakaaksi valitulla tehoalueella, minkä vuoksi reaktorin käyttö kokeen tavoin oli yksiselitteisesti kielletty.

Kello 1:23:40 käyttäjät painoivat hätänappia, joka pudotti kaikki säätösauvat reaktoriin sen pysäyttämiseksi. Länsimaisilla reaktoreilla tapahtuma on lähes hetkellinen, mutta RBMK:ssa operaatio kesti 18–20 sekuntia. Edetessään säätösauvojen kärjet syrjäyttivät hetkittäisesti jäähdytysnesteen, ja koska kärjissä oli grafiittia, reaktio kiihtyi. Lämpötila nousi reaktorissa niin paljon, että sen metalliosat alkoivat pehmetä ja säätösauvat jumittuivat.

Kevytvesireaktoreissa jäähdytysveden syrjäytyminen ja höyrystyminen vaimentaa itsestään ketjureaktiota, mutta RBMK:n tapauksessa se ruokkii sitä. Kello 1:23:47 reaktorin teho nousi 30 GW:iin, kymmenkertaiseksi normaalista. Tämä oli liikaa reaktorin jäähdytysputkille ja kannelle, jotka rikkoutuivat hetkessä valtavan paineennousun ja höyryräjähdyksen johdosta. Reaktorin ytimeen pääsi ilmaa, jolloin happi sytytti hetkessä hidastinaineena olleen grafiitin. Neuvostoliitossa ydinvoimalaitoksiin ei rakennettu suojarakennusta, koska reaktorit oli suunniteltu siten, että kunnollisen suojarakennuksen rakentaminen olisi ollut hyvin kallista ja hankalaa. Reaktorista vapautuvien korkeapaineisten radioaktiivisten kaasujen, savun, hiukkasten ja kappaleiden sekamelska pääsi lähes esteettä ulkoilmaan. Radioaktiivinen savusumu nousi noin kilometrin korkeuteen.lähde?

Yksi työntekijä kuoli räjähdyksessä ja toinen kuuman höyryn aiheuttamiin palovammoihin. Räjähdykset sytyttivät noin 30 tulipaloa, mukaan lukien kolmosreaktorin rakennuksen katon.
 

Yhteistyössä