Mua pelottaa lastensuojelun arviointikäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kipa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kipa"

Vieras
Tiedän, että varsinkin lastensuojelun virkailija on todella tarkka siisteydestä ja tuntuu, että asunnossa ei saisi olla mitään elämisen jälkiä. Missään tasolla ei saisi olla ylimääräistä tavaraa, lasten leluja ei saisi olla ilmeisesti kuin lasten huoneissa.

Onneksi käynnillä mukana oleva perhetyöntekijä ei ole aivan noin tarkka, mutta silti pelottaa ja ärsyttääkin tuo tuleva käynti.

Mä en ymmärrä miksi meiltä vaaditaan aivan järjettömän siistiä kun ei sellainen siisteys toteudu monessakaan lapsiperheessä.

Varmaan se meinaa että jos sä kykenet moiseen kun se tulee käymään niin kykenet edes välttävään muuloin. ;) Mut ei ne mun ymmärtääkseni kodin siisteyttä tule kyttäämään. Riittää et on sellaista normaalia siisteystasoa.

Hmmm... Tuleeko se lastensuojelu tarkistamaan teidän kodin siisteyttä? En tiennytkään että ne sellaista tekee. Enpä oikein usko, että tavaroiden paikoilla on kauheesti väliä, jos on perussiistiä ja puhdasta.

[QUOTE="sanna";23358041]onko ne maininnut sitten siitä ettei tavaroita saisi olla esillä?
apua, meiltä varmaan otettas lapset hetpaikalla huostaan jos nyt tänne paukahtaisivat! :D[/QUOTE]

Hih, jos sotku ja sekamelska on huostaanoton peruste niin luulen, että rahat loppuis aika pian yhteiskunnalta... niin ja minusta aikaa pitää antaa lapsille, ei pelkälle taloudenhoidolle...

Meistä on tehty ilmoitus yli vuosi sitten asunnon sotkun takia. Nyt asunto siivottu ja siisteys on pysynyt. Mutta tiedän minkälainen tuo virkalija on niin siksi pelottaa. Uhkaa viedä lapset pois jos asunto ei ole hänen mielestään tarpeeksi siisti. Miten tässä sitten voi yrittää miellyttää jotaki himosiivoojaa. : /

[QUOTE="a p";23358130]Meistä on tehty ilmoitus yli vuosi sitten asunnon sotkun takia. Nyt asunto siivottu ja siisteys on pysynyt. Mutta tiedän minkälainen tuo virkalija on niin siksi pelottaa. Uhkaa viedä lapset pois jos asunto ei ole hänen mielestään tarpeeksi siisti. Miten tässä sitten voi yrittää miellyttää jotaki himosiivoojaa. : /[/QUOTE]

Millainen sotku teillä oikeen on voinut olla, jos sossu sen vuoksi on uhannut viedä lapset :O
Meillä on ihan oikeesti karseeta aika ajoin, kun oikeen kukaan ei kerkee siivoon, kun tehdään aina kaikkee muuta kivaa :D Ei me jakseta aina olla puunaamassa ja kiillottamassa...

[QUOTE="a p";23358130]Meistä on tehty ilmoitus yli vuosi sitten asunnon sotkun takia. Nyt asunto siivottu ja siisteys on pysynyt. Mutta tiedän minkälainen tuo virkalija on niin siksi pelottaa. Uhkaa viedä lapset pois jos asunto ei ole hänen mielestään tarpeeksi siisti. Miten tässä sitten voi yrittää miellyttää jotaki himosiivoojaa. : /[/QUOTE]

Millainen sotku pitää olla, että siitä tulee lastensuojeluilmoitus? :O

Ei kukaan voi viedä lapsia pois vain siitä syystä että kämppä ei ole steriili kuin lekkaussali.

Perussiisti varmasti on ihan riittävän siisti. Mä olen ollut muutamassa kodissa kylässä, jossa perhe on lastensuojelun asiakkaana eikä se koti ole aina ollut tiptop, eikä lapsia ole siltikään viety pois. Joten älä hätäile :)

Ei kukaan voi viedä lapsia pois vain siitä syystä että kämppä ei ole steriili kuin lekkaussali.

Perussiisti varmasti on ihan riittävän siisti. Mä olen ollut muutamassa kodissa kylässä, jossa perhe on lastensuojelun asiakkaana eikä se koti ole aina ollut tiptop, eikä lapsia ole siltikään viety pois. Joten älä hätäile :)

Mutta mä tiedän minkälainen se virkailija on ja vaikuttaa todella nipolta siisteyden suhteen. Tekisi mieli perua huominen käynti jollakin verukkeella.

Eläminen saa näkyä, eihän se tilanne muuten vastaa todellisuutta. Tavaroiden esillä oleminen (lelut yms) kertoo vaan siitä että talossa asuu lapsia. perussiisteys on eriasia, paikat olis syytä kuitenkin pitää jollainlailla puhtaina. keittiä wc jne. Hyvin se menee, kun tarkastat nuo perusjutut. tsemppiä-

No miksi et voi käyntiä varten puunata kämppää, siivota ne tavarakasta pois jne? Olisi sossun täti tyytyväinen ja sinun ei tarvitsisi huolehtia että lapset viedään pois. Siis etkö kykene siihen jostain syystä vai mikä ongelma tässä nyt on? Jos olisin sinun tilanteessasi, jynssäisin vaikka hammasharjallani joka nurkan, ettei tarvitsisi kenenkään valittaa yhtään mitään. Epäreilultahan se tuntuu, kun kaikilta lapsiperheiltä ei vaadita samaa...mutta toisaalta suurimmalla osalla perheistä ei olekaan ollut koti siinä kunnossa, että viranomaisten tarvitsisi asiaan puuttua. Eli teillä ilmeisesti lasten hyvinvointi on ollut kyseenalainen kodin siivottomuudesta johtuen, eli sikäli kyllä tuollainen syynäys ja suurennuslasin alle kjoutuminen on ymmärrettävää.

Ja jos yrität vältellä tapaamista, voin kertoa, että sitä hanakammin ne tulevat, vaikka sitten poliisien kera...

On se kummallista jos normaalissa kunnossa oleva asunto on lasten terveydelle haitallista! En ala viivoittimella laittamaan tavaroita ojennukseen ja jynssäämään hammasharjalla paikkoja.

Jos saan valitusta perussiististä asunnosta niin sitten lähtee kirjallinen valitus sossun virkailijasta.

Kai voit vaatia virkailijan vaihtoa? Toista mielipidettä? Jos muutkin virkailijat on sitä mieltä, ettei ole tarpeeksi siistiä niin kannattais avata silmät siellä kotona.

[QUOTE="a p";23358276]Mutta mä tiedän minkälainen se virkailija on ja vaikuttaa todella nipolta siisteyden suhteen. Tekisi mieli perua huominen käynti jollakin verukkeella.[/QUOTE]

Mistä olet saanut tuon vaikutelman että hän olisi todella nipo siisteyden suhteen? Ja että se nipus tosissaan tarkoittaa sitä ettei elämisen merkit saa näkyä lainkaan.

Jos hän on sitä mieltä että jatkotoimenpiteisiin on lähdettävä siksi että normaalin siisti kotinne (jota olet varmaan hänen käyntinsä edellä vielä siivonnut paremmin) on vaarallinen kasvuympäristö lapsille, niin täytyyhän hänellä olla siihen perusteet. Eikä niiksi perusteiksi nyt riitä se että tiskialtaassa on pari kahvikuppia, ikkunassa lapsen kädenjälki ja jokunen lelu olohuoneen lattialla.

Kyllä kodin siisteys (tai oikeastaan sen puute) kertoo jotain elämänhallinnasta. Aika paljonkin kertoo... Ihan kamaliin lapsiperheidenkin asumuksiin olen törmännyt. Jos ei pysty pitämään lattiatasoja tahmattomina (siis niin että sukka ei tartu joka askeleella lattiaan) niin en ole oikein varma muustakaan perusarjen pyörittämisen tasokkuudesta.

Kiinnostaisi tietää, miten epäsiisti koti on ollut?

Hiirenkakkaa nurkissa? Roskasäkkejä levällään ja vuoden mainospostit lattioilla? Kolmen kuukauden pyykit läjässä jossain nurkassa?

[QUOTE="a p";23359822]On se kummallista jos normaalissa kunnossa oleva asunto on lasten terveydelle haitallista! En ala viivoittimella laittamaan tavaroita ojennukseen ja jynssäämään hammasharjalla paikkoja.

Jos saan valitusta perussiististä asunnosta niin sitten lähtee kirjallinen valitus sossun virkailijasta.[/QUOTE]

Ihmisten käsitys talon normaalista kunnosta vaihtelee aika paljon. Herää kyllä väkisinkin epäilys, että ap:n kämppä on ihan hirveässä kunnossa, eikä hän vaan itse näe sitä. Onko teillä eläimiä? Tuntuu, että elukkakodeissa on helposti todella paskasta ilman että se häiritsee asukkaita. Itsellä koira, ja esim. näillä keleillä on siivottava joka päivä, muuten kämppä aika kauheassa kunnossa.

Yhteistyössä