Miksi kahvi on laillista, mutta kannabis ei?

• Viestiketjun aloittaja "hippi"
  • Ensimmäinen viesti
"HUOH"
[QUOTE="vieras";23353647]esim. sen takia että altistaa psykooseille ja muutenkin muuttaa ihmisen persoonaa pitemmässä käytössä. Eli on huume.[/QUOTE]

ja tätähän ei tee meidän kuningas alkoholimme? ja paljon enemmän.

näin on
[QUOTE="HUOH";23353720]ja tätähän ei tee meidän kuningas alkoholimme? ja paljon enemmän.[/QUOTE]

Alkoholi tekee sen todella voimakkaasti, mutta kahvikin on psyykkeelle pahempi kuin kannabis.

Ihan sama
EVVK!
Omapahan on terveytesi.

saman voi sanoa kaikille tupakoiville, alkoholisteille ja lihaville. Omapa on terveytenne, ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa. turha tulla itkemään kun kuolee 5-kymppisenä veritulppaan, syöpään tai ei muuten vaan pääse liikkeelle enää.

"vieras"
Pitää varmaan mennä ajassa taaksepäin että löytää vastauksen. Mun mielestä suurempi kysymys on "Miksi viina on laillista, mutta kannabis ei?". Kuten joku jo totesi, 80% henkirikoksista tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena.
Joku väitti että kannabiksesta on haittaa myös muille. Haluisin tietää että millä tavalla.

näin on
[QUOTE="vieras";23353958]
Joku väitti että kannabiksesta on haittaa myös muille. Haluisin tietää että millä tavalla.[/QUOTE]

Toisen hymyily voi ärsyttää niin paljon, että verenopaine nousee!

"hippi"

Kahvin paljonpuhutut haittavaikutukset ovat saaneet joukkoonsa taas yhden lisää. Jo neljä kahvikupillista päivässä voi heikentää luustoa niin, että murtumisvaara lisääntyy huomattavasti. Ruotsissa tehdyn kansainvälisen osteoporoositutkimuksen tulokset koskevat erityisesti naisia. Lähes toistakymmentä vuotta kestäneen tutkimuksen mukaan kahvi lisää naisilla luuston haurastumista.
Tutkimukseen osallistui noin 32000 naista ja heitä on tutkittu vuodesta 1988 lähtien. 40-76-vuotiaat naiset pitivät päiväkirjaa syömisistään ja vastasivat kyselyyn. Kymmenen vuoden jälkeen naisilla todettiin melkein 3300 luunmurtumaa.
Neljä kuppia tai enemmän kahvia päivässä juoneilla todettiin murtumia 20 prosenttia muita enemmän.
Suomessakin kahvin ja osteoporoosin yhteys on ollut tiedossa, mutta kahvin vaarallisesta määrästä ei ole tarkkoja tietoja.
- Meidän lääkärit ovat käyttäneet niin sanottua litratolkulla mittaria. Eli jos kahvin juonti menee kohtuuttomuuksiin, sillä saattaa olla luustoa heikentäviä vaikutuksia, kertoo Suomen Osteoporoosiliiton vt. toiminnanjohtaja Virpi Koskue.
Kahvi vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen elimistössä.
- Kahvillahan on sellainen vaikutus, että se poistaa kalsiumia virtsan mukana elimistöstä., Koskue selittää.

"tutkimusta"
Kofeiinilla on monta ominaisuutta joiden perusteella voi sanoa, että se todellakin on maailman vaarallisin huume, mutta aloitetaan sellaisista ominaisuuksista, jotka vaikuttavat riippuvuuden syntymiseen. Jos vertaamme sitä samaan puriinialkaloidiryhmään kuuluviin kokaiiniin ja heroiiniin, huomaamme sen eroavan niistä tavalla, joka tekee kofeiinista tässä suhteessa vaarallisimman näistä kolmesta.
Kokaiinilla ja heroiinilla on vahva päihtymysvaikutus, samoin vaikutuksen päättyessä seuraa selvästi koettava “krapula”.
Kokaiinilla ja amfetamiineilla rabdomyolyysi kehittyy nopeasti, aiheuttaen helposti diagnosoitavat oireet. Kofeiini aiheuttaa rabdomyolyysiä hitaasti, ja juuri sen aiheuttama aivojen toksisen kuormituksen hidas nousu saa psyyken oireet nousemaan ikäänkuin tyhjästä, usein vasta vuosikausia kofeiininkäytön aloittamisen jälkeen.
Kofeiinin päihtymysvaikutus on heikko, jotenkin lääkkeenomainen, eikä aiheuta jälkioireita. Jo yksi kupillinen kahvia kolmena peräkkäisenä päivänä voi kuitenkin aiheuttaa neljäntenä vieroitusoireita. Oireet ovat kuitenkin niin heikot, ehkä vain kevyt päänsäryn aavistus, että sitä ei osaa yhdistää kahviin, tai sitten tulee vain mieleen, että voisi juoda kupposen, ja siitä se alkaa.
Käytön alussa kofeiini piristää, vaikutus kääntyy jatkuvassa käytössä huomaamatta siten, että aamuannoksella saa aivot käyntiin, päiväkahvi rauhoittaa, ja iltakahvi antaa rauhallisen yöunen. Tilanne kehittyy niin hitaasti, että sitä on mahdoton havaita.
Kofeiinin psyykkiset vaikutukset kehittyvät yhtä hitaasti, luovuus katoaa, samoin aloitekyky, persoonallisuus muuttuu, kognitiiviset kyvyt laskevat ajoittain hyvinkin voimakkaasti, syntyy aaltoileva toksinen dementia.
500mg kofeiinia ruiskeena, vie sinut psykoosiin. Sama määrä jaettuna päivän mittaan nautittuun viiteen kupilliseen kahvia aiheuttaa 10-20 prosentille jonkinasteisia oireita, kuten masennusta, ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriötä “psykofyysisten” oireiden kera tai ilman, maanis-depressiivisyyttä ja skitsofreniaa muistuttavaa psykoottisuutta. Ellei terveyskeskuslääkäri osaa diagnosoida sinua, hän kuittaa kaikki kipusi kuvitteluksi, tai sitten valehtelet saadaksesi huumelääkkeitä, ja patenttiratkaisuna tarjotaan viimeisen muodin mukaista kalleinta mielialalääkettä. Lähetettä erikoislääkärille on turha kysellä, olet pudonnut väliin loppuelämäksesi.
Äärimmäisenä pisteenä voi olla psykoosi jota ei voi oireiden perusteella erottaa amfetamiinin tai skitsofrenian laukaisemasta psykoosista. Sinut toimitetaan suljetulle osastolle, lääkitään vihannekseksi ja tarjotaan talon puolesta kuppi kahvia. Näitä tapauksia on riippumattomien tutkijoiden mukaan tuhansia. Ottaen huomioon millainen kahvimaa Suomi on, ja kun tilaa ei osata diagnosoida, arvelisin meidänkin lataamoistamme löytyvän eräitä.
Oireet voivat alkaa vasta vuosien käytön jälkeen, itselläni kesti 5 vuotta ennen kuin huomasin mitään. Kofeiini on hankkimieni tietojen ja kokemukseni perusteella maailman vaarallisin huume, eikä pelkästään riippuvuusnäkökulmasta, minulle kofeiini esittäytyi hiipivänä hulluutena.
Ei pidä unohtaa, että kofeiini muuttaa eläinkokeissa rajusti eri välittäjäaineiden reseptoritiheyksiä aivosoluissa, se aiheuttaa solukuolemaa aivoissa ja estää hippokampuksen solujen uusiutumista. Kroonisen kofeiinialtistuksen aiheuttama hippokampuksen solukato ja mantelitumakkeiden glutamaattitason kohoaminen ja niiden verenkierron vilkastuminen selittävät osaltaan kofeiinin kykyä aiheuttaa masennusta, ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriötä.
Näistä kolmesta siis kofeiini aiheuttaa riippuvuutta herkimmin siksi, että se ei varoita käyttäjää voimakkailla vaikutuksilla samoin kuin kokaiini ja heroiini. Kokaiini- ja heroiiniriippuvuus syntyy useimmiten siksi, että haetaan nautintoa tai paetaan ongelmia niiden vahvan päihtymysvaikutuksen vuoksi, henkisesti tasapainoinen kokeilija ymmärtää pysytellä niistä erossa, mutta kofeiiniriippuvuus syntyy kenelle tahansa huomaamatta.
“Long-term overuse of caffeine can elicit a number of psychiatric disturbances in adults. Two such disorders recognized by the American Psychiatric Association (APA) are caffeine-induced sleep disorder and caffeineinduced anxiety disorder. In some individuals, large (ingestion of 500 mg caffeine or more) amounts of caffeine can induce anxiety severe enough to necessitate clinical attention. This caffeine-induced anxiety disorder can take many forms, from generalised anxiety, to panic attacks, obsessive-compulsive symptoms, or even phobic symptoms. Because this condition can mimic organic mental disorders, such as panic disorder, generalised anxiety disorder, bipolar disorder, or even schizophrenia, a number of medical professionals believe caffeine-intoxicated people are routinely misdiagnosed and unnecessarily medicated when the treatment for caffeine-induced psychosis would simply be to withhold further caffeine. A study in the British Journal of Addiction concluded that caffeinism, although infrequently diagnosed, may afflict as many as one person in ten of the general population (Nehlig et al. 1992).”
Evira: Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries

"vieras"
[QUOTE="HUOH";23353700]just tollasta mä inhoon, ei osata perustella yhtään mitenkään paremmin, ei varmaan ees oo oikeaa tietoa asioista, tai ees halukkuutta ottaa niistä selvää. mikä alkoholi sitten on? miljoona kertaa pahempi "huume" kuin kannabis.[/QUOTE]

Perustelinhan mä, juuri sillä tavalla että kannabis on huume. Se on perustelu ja hyvin fakta perustelu onkin.
Alkoholi ei ole huume. Kannattaisko SUN ottaa asioista selvää, jos luulet, että alkoholi on "huume".

poeinv
[QUOTE="vieras";23354103]Perustelinhan mä, juuri sillä tavalla että kannabis on huume. Se on perustelu ja hyvin fakta perustelu onkin.[/QUOTE]

Miksi jotkut aineet on huumeita ja jotkut toiset ei? Esim. lasten yskänlääke on huume, jokaisella erittyy unien näkemistä varten huumetta ja joku kannabis on huume. Sitten meillä on törkeän vaarallisia aineita, jotka eivät ole huumetta.

beke
Alkuperäinen kirjoittaja näin on;23354058:
Toisen hymyily voi ärsyttää niin paljon, että verenopaine nousee!
:D Joo ja jengi on varmaan liian rauhallista, lepposta ja rauhantahtosta. Eihän sitä suomalainen häjy sellasta nössöilyä voi kattella hei! Se on nyrkin ja puukon heiluttava!

re
[QUOTE="vieras";23354103]Perustelinhan mä, juuri sillä tavalla että kannabis on huume. Se on perustelu ja hyvin fakta perustelu onkin.
Alkoholi ei ole huume. Kannattaisko SUN ottaa asioista selvää, jos luulet, että alkoholi on "huume".[/QUOTE]

No mites se sama huume sitten on laillista esim. Italiassa ja Hollannissa? Sielläkö se sitten yht'äkkiä ei olekaan huume?

joini
No mites se sama huume sitten on laillista esim. Italiassa ja Hollannissa? Sielläkö se sitten yht'äkkiä ei olekaan huume?
Miks just Suomen malli huumepolitiikasta muka olis oikea, kun se ei perustu edes faktatietoihin? Hah. Täällä ratkasee raha. Siksi alkoholikin on vielä laillista, koska se nyt vaan tuottaa valtiolle niin hyvin. Ei ole merkityksellistä, että siihen kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa. Kannabiksen käyttöön 0. Tietty pilvessä voi jäädä vaikka auton alle tms.

re
[QUOTE="vieras";23354402]Muuta Italiaan tai Hollantiin, niin voit vapaasti käyttää. Jos et sattumoisin ole huomannut sellasta seikkaa, että lait eivät ole globaalisia.[/QUOTE]

Ei. Poltan pilveni täällä :) Ja levitän sen ilosanomaa muillekin. Huumefaktat ovat globaalisia. Suomi laahaa tunnetusti perässä taas.

joini
[QUOTE="vieras";23354402]Muuta Italiaan tai Hollantiin, niin voit vapaasti käyttää. Jos et sattumoisin ole huomannut sellasta seikkaa, että lait eivät ole globaalisia.[/QUOTE]

Miks just Suomen malli huumepolitiikasta muka olis oikea, kun se ei perustu edes faktatietoihin? Hah. Täällä ratkasee raha. Siksi alkoholikin on vielä laillista, koska se nyt vaan tuottaa valtiolle niin hyvin. Ei ole merkityksellistä, että siihen kuolee tuhansia ihmisiä vuodessa. Kannabiksen käyttöön 0. Tietty pilvessä voi jäädä vaikka auton alle tms, mutta niin voi selvinpäinkin.

IhaNainen
Alkuperäinen kirjoittaja just mikä kysymys;23353085:
Kahvinjuonnista ei tule suuria kustannuksia valtiolle toisin kuin kannabiksen käytöstä.

Kahvinjuonnista ei ole haittaa muille kuin (ehkä) käyttäjälle toisin kuin kannabiksen käytöstä.
Kerropa taas kerran millä tavalla kannabiksen käytöstä tulee ongelmia muille kuinkäyttäjälle, muuten kuin sen takia että se on rikollista?

IhaNainen
[QUOTE="Mamma italiana";23353671]kahvi on pieninà mààrinà terveydelle hyvàksi. tosin suomalainen kahvi on karseen pahaa ja sità juodaan liikaa[/QUOTE]

Kannabiskin on pieninä määrinä terveydelle hyväksi. Se auttaa ja jopa parantaa todella monia sairauksia, ja satunnaiskäytössä sen on todetu jopa nostavan hieman ihmisen älykkyysosamäärää.

"Pilami"
"NEW YORK. Sota huumeita vastaan on epäonnistunut, ryhmä entisiä maailman johtajia lausui keskiviikkona julkaistussa raportissaan. Kansainvälisen huumepolitiikan komission jäsenet ovat lisäksi sitä mieltä, että marihuanan laillistaminen voisi hillitä huumeisiin liittyvää väkivaltaa ja sosiaalisia ongelmia.

Kyse ei ole mistä tahansa ryhmittymästä, sillä YK:n entisen pääsihteerin Kofi Annanin lisäksi komissioon kuuluvat esimerkiksi Brasilian, Kolumbian ja Meksikon entiset presidentit.

Komissio kannustaa raportissaan hallituksia paitsi löysentämään marihuanan käytön rajoituksia, myös "lopettamaan sellaisten huumeidenkäyttäjien kriminalisoimisen, marginalisoimisen ja leimaamisen, jotka eivät tee muille pahaa".

Raportissa huomautetaan, että Australiassa, Hollannissa ja Portugalissa marihuanan laillistaminen ei näytä johtaneen huumeidenkäytön merkittävään kasvuun.

Komissio toivoo niin ikään, että huumeriippuvuutta ryhdyttäisiin käsittelemään terveyskysymyksenä ja että hoitotapoja tulisi kehittää."

Lähde: http://www.globalcommissionondrugs.org/Media

Jos ja kun joku haluaa joskus jonkun sortin muutosta niin kannattaa käydä kirjottamassa tuonne, KUN 1milj. allekirjoittanutta tulee täyteen ko. "laki" menee uudeleen käsiteltäväksi Kansainväliselle huumepolitiikan komissiolle

http://www.avaaz.org/en/end_the_war_on_drugs/?twi

Kahvi on suhteellisen haitatonta, vakavia haittoja siitä ei tule. Pieniä terveyshaittoja tulee monesta muustakin, kuten grillatusta ruuasta.

Kannabiksen vapauttaminen ja alkoholin rajoittaminen ovat taas toisia kysymyksiä. Alkoholi aiheuttaa todistetusti suuria haittoja, mutta niin aiheuttaa sen kieltäminenkin. Itse nautin alkoholijuomista suuresti, mutta olisin valmis luopumaan sen käytöstä yhteisen hyvän vuoksi. Kaikkein paras olisi, jos keksittäisiin alkoholin ja ehkä kannabiksen suhteen menetelmä jolla kiellettäisiin vain liikakäyttö. Minusta yksi tälläinen olisi että törkeän rattijuopumuksen raja ulotettaisiin myös kaikkeen olemiseen. Jos promillet menisivät sen yli vaikka kotona, niin seurauksena olisi pakkohoito. Sama myös kannabiksen suhteen, kunhan saataisiin huumautumisen mittari tehtyä.

Eli käyttö ei olisi rikollista, mutta liiallinen käyttö johtaisi pakkohoitoon.

^vierailija^
Minua vain ihmetyttää että miksi kannabiksen pitäisi olla laillista?
Onko olemassa niitä ihmisiä jotka eivät ole siihen koukussa, jotka kuitenkin haluaisivat että se ois laillista?

"peikko"
Ihan aluksi sanon etten juo alkoholia tai kahvia enkä polttele pilveä.
Mutta jos pitäisi valita alkoholi tai kannabis niin kyllä mä kannabiksen valitsisin.
Viime aikoina varsinkin oon miettiny että miksi sellaset aineet ku alkoholi ja tupakka on laillisia? yöh. ehkä pelottavinta tässä maassa on just se.. känniset ihmiset yms. ja tietysti ne jotka käyttää jotain vahvempia aineita

^vierailija^
[QUOTE="peikko";24146360]Viime aikoina varsinkin oon miettiny että miksi sellaset aineet ku alkoholi ja tupakka on laillisia? [/QUOTE]

Nyt varmaan tulee tyhmä kysymys, mutta miten sitä pilveä poltetaan jos tupakka olisi laitonta? Eikö niitä yleensä sekoiteta keskenään? Tai kaipa sitä voi poltella ilman tupakanpurujakin, empä itse koskaan vain ole miettinyt asiaa.

Ja olen samaa mieltä, että on ikävää että mitkään "huumausaineet" ovat laillisia (alkoholi, tupakkatuotteet), mutta mielestäni olisi hyvin huono asia jos päästettäisiin vielä enemmän haitallisia aineita markkinoille. Mikä se logiikka siinä oikein olisi?

ihan sama minulle
luulen että kannabis on laitonta sen takia koska sitä ei voi patentoida. kannabis voi kyllä olla haitallista mutta sitä pitää osata käyttää oikein, niin kuin kahvia ja alkohooliakin. koko ihmiskunnan historiassa ei ole kirjattu yhtäkään kannabiksen yliannostukseen kuollutta henkilöä, mutta jo reseptilääkkeisiin kuolee vuodessa useita ihmisiä. kannabista pidetään niin sanottuna porttihuumeena sen takia koska sitä myyvillä ihmisillä on kaupattavana kuka ties mitä muutakin päihdyttävää ainetta kuten esimerkiksi eri lääkkeitä ja muuta. jos ei satu sitten joku päivä olemaan sitä itseään myytävänä, sitä sitten tullaan ostamaan niitä lääkkeitä ja ne sitten vie pahimmassa tapauksessa hengen. minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään kannabista vastaan ja olen sitä mieltä että jokaisella on omat mielipiteensä. mutta muistakaa että jos ei ole koskaan sitä testannut niin ei sitä pidä alkaa tuomitsemaan. itse en ole kannabista maistanut, mutta olen asioista silti aika perillä. ei mulla muuta :D

Yhteistyössä