Kyllä pistää vihaksi koko hel*etin ydinvoima taas!

"jep"
Hm. Niin sen vaan huomaa, että ydinvoiman vastustajat tietävät asiasta kaikkein vähiten.

Monta tuulivoimaa tarvitaan kattamaan yhden ydinvoimalan reaktori? Taitaa olla niin, että YHDEN reaktorin kattamiseen tarvittaisiin noin koko Venäjän pinta-ala. Siis tuulivoimalle. Tämä vain yksi esimerkki. Ja minne neihmiset menisi?

Leikitään vähän ajatuksella, jos vaikka Suomen sähkö otettaisiin 100 % tuulesta. Tarttettais ainakin Venäjän ja Kiinan pinta-ala. Kyllähän ne kaikki heittäytyy maahan ja kuolee, jotta me saisimme ekosähköä.... Ja ihan sama onko kyseessä aurinkosähkö tai joku muu ekomalli.

Eisitä sähköä niin vaan synny. Ja toisaan, me itse sitä käytämme, joten sitä tarvitaan.

Jos ensin karsitaan noin 80 % maailman väestöstä niin sitten meillä on pinta-alaa tuottaa kaikki sähkö luonnonmenetelmillä ja se sähkö saattaisi riittää kaikille.

Siinä olen samaa mieltä, että ydinvoimaa ei tarttisi rakentaa mannerlaattojen liitoskohtaan.
 
"bzzzzz"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23351824:
Maailma pärjäis vallan mainiosti ilman ydinvoimaa jos panostettaisiin uusiutuviin enemmän eikä tuotettais sitä helvetin krääsää mitä pitäää ostaa koko ajan kun edelliset hajoo tai menee pois muodista. Teollisuus ja markkinatalous on se mikä ydinvoiman tarvii ja ne on pahasti vinksahtaneita systeemejä tällä hetkellä.
Mitenkäs ajattelisit pärjätä ilman teollisuutta. Et taitaisi sinäkään kaupunkilaiskermaperse olemaan valmis keräilykulttuuriin siirtymiseen.

Ja mihin se markkinatalous tarvitsee energiaa? Onko kapitalismi (yms) jokin elävä olento, joka vetää puhdasta sähköä mehupillillä?

Ja se lämmöntarve on talvisin aika kova täällä Suomessakin ja siihen menee energiaa aika paljon.
 
"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23351824:
Maailma pärjäis vallan mainiosti ilman ydinvoimaa jos panostettaisiin uusiutuviin enemmän eikä tuotettais sitä helvetin krääsää mitä pitäää ostaa koko ajan kun edelliset hajoo tai menee pois muodista. Teollisuus ja markkinatalous on se mikä ydinvoiman tarvii ja ne on pahasti vinksahtaneita systeemejä tällä hetkellä.
Tämäpä se. Tämänhetken kulutustasolla ei uusiutuvalla energialla kateta yhtään mitään. Ja me ihmiset ollaan loppujenlopuksi ne kuluttajat.

Helppo se on huudella, että EIEIEI, mutta jos maailma ei muutu niin minkäs teet....
 
"vieras"
[QUOTE="wind";23351787]Kyllähän sitä kannattaa esim Suomi rakentaa tuulivoimaloita 200m välein täyteen. Silloin vasta saataisiin energiaa ydinvoimaan verrattavasti. Ja silloin olisi koko suomi todella hienon näköinen, kun propelli pyörii joka suunnassa, samoin meteli olisi todella kova (ne tuulivoimalat hurisee aika kovaa).[/QUOTE]

No täällä ei taida tuulla ihan niin paljon, että tuo olisi järkevää. Ja muutenkin taidat hiukan liioitella, ei niitä propelleja ihan niin paljon tarvita. Ydinvoima on menneen ajan energiamuoto, uutta ei rakenneta kuin Suomeen ja kehitysmaihin.
 
Tässä keskustelussa pilkahtelee harvinainen totuuden siemen: eihän ne tosiaan ne sähköntuottajat itse sitä tuottamaansa sähköä tarvitse. Tarve on teollisuudella ja muilla kuluttajilla.

Suomessahan valtaosan ydinvoimaloiden tuotannosta omistaa Fortum ja suomalainen metsäteollisuus. Jos esim. kaikki maapallon ihmiset yht'äkkiä ilmoittaisivat että ydinvoiman avulla tuotettu paperi ei enää kelpaa niin mitäköhän tapahtuisi?
 
:vampire:[QUOTE="bzzzzz";23351853]Mitenkäs ajattelisit pärjätä ilman teollisuutta. Et taitaisi sinäkään kaupunkilaiskermaperse olemaan valmis keräilykulttuuriin siirtymiseen.

Ja mihin se markkinatalous tarvitsee energiaa? Onko kapitalismi (yms) jokin elävä olento, joka vetää puhdasta sähköä mehupillillä?

Ja se lämmöntarve on talvisin aika kova täällä Suomessakin ja siihen menee energiaa aika paljon.[/QUOTE]

Tiiäkkö kuule kun mä asun umpikorvessa, vanhemmassa torpassa kuin sun isoisomummis ja lämmitän tän haakanpesän puulla talvisin. Rakennan uutta taloa ilman muovia (vesiputket on ja vesieristeet, muuten puuta ja kiveä) siksi että mä VIHAAN SITÄ KAIKKEA MUOVIPASKAA MIKÄ HAJOAA HETI JA PITÄÄ UUSIA KOKO AJAN! Tää on aikalailla lähinnä keräilykulttuuria mitä nykymaailmassa mukana oleva pääsee. Viljellään itse puolen vuoden kasvikset ja kerätään marjat.

Et painu sie vaan kermaamaan sitä persettäis.
 
"vieras"
Ilmaista energiaa olisi yllin kyllin, jos pikkuisen kehiteltäisiin talteenottotekniikkaa. Mutta kun siinä menisisi sitten suuret energiayhtiöt nurin, niin eihän sitä voi. Murto-osakin jos esim. ukonilman sähköpurkauksista jos saataisiin talteen, niin se olisi siinä.
 
"hippi"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23351950:
Tiiäkkö kuule kun mä asun umpikorvessa, vanhemmassa torpassa kuin sun isoisomummis ja lämmitän tän haakanpesän puulla talvisin.
Miten ihmiset elivät ennenvanhaan?

Siinä on mielestäni jonkinmoinen ristiriita, kun nykyisen rakennuskannan lämmittäminen puulla hakkaisi kaikki metsät paljaiksi alle viidessä vuodessa.

Oliko aikoinaan talot kylmiä? Lämmitettiinkö vain huone kerrallaan se tila, missä oleskeltiin?
 
"jep"
Suurinosa ihmisistä ei edes tiedä mitä ydinvoima on, ainoastaan tälläiset katastrofit antavat sille kasvot ja kansa herää silmiä hieroen toteamaan, että " on se sittenkin aika vaarallista"
Luonnon katastrofeille me ei voida oikeasti mitään, mutta ydinvoimalle voidaan, harmi että sitä koskevat päätökset tekee joku joka on sityä mieltä ettei ilman ydinvoimaleoita voi elää.
Totuus on se, että kun ydinvoimaloita poksahtaa niin ei enää voi elää, kukaan.
Kyllä vähemmälläkin energian tuotannolla voi toimeen tulla, kysehän on vain siitä että sähkön tarve kasvaa koko ajan ja siksi pitää rakentaa jotain isompaa sen ylläpitämiseksi.

Me itse vaikutamme kuinka paljon energiaa tarvitsemme yksilöinä ja pienistä puroista virtaa iso joki, vaikkei sitä uskoisikaan.
Itse käytän yhtälailla energiaa kuin muutkin joten siksi ehkä tämä on tekopyhää.
Mitäs jos koko palsta laittaisi tietokeensa kiinni tasan yksitoista! Se voisi olla meidän jokaisen kannanotto ydinvoimaa vastaan. Moni sanoo nyt mielessään "just! Ikään kuin se mitään auttaisi"
mutta mitä siinä menettääkään.
 
[QUOTE="jep";23351852]Hm. Niin sen vaan huomaa, että ydinvoiman vastustajat tietävät asiasta kaikkein vähiten.

Monta tuulivoimaa tarvitaan kattamaan yhden ydinvoimalan reaktori? Taitaa olla niin, että YHDEN reaktorin kattamiseen tarvittaisiin noin koko Venäjän pinta-ala. Siis tuulivoimalle. Tämä vain yksi esimerkki. Ja minne neihmiset menisi?

Leikitään vähän ajatuksella, jos vaikka Suomen sähkö otettaisiin 100 % tuulesta. Tarttettais ainakin Venäjän ja Kiinan pinta-ala. Kyllähän ne kaikki heittäytyy maahan ja kuolee, jotta me saisimme ekosähköä.... Ja ihan sama onko kyseessä aurinkosähkö tai joku muu ekomalli.

Eisitä sähköä niin vaan synny. Ja toisaan, me itse sitä käytämme, joten sitä tarvitaan.

Jos ensin karsitaan noin 80 % maailman väestöstä niin sitten meillä on pinta-alaa tuottaa kaikki sähkö luonnonmenetelmillä ja se sähkö saattaisi riittää kaikille.

Siinä olen samaa mieltä, että ydinvoimaa ei tarttisi rakentaa mannerlaattojen liitoskohtaan.[/QUOTE]

Mä haluaisin saada noista sun 'faktoista' jonkinmoisia laskelmia. Omasi tai jonkun muun, ihan sama se mulle.

Lisäksi en ymmärrä näitä kärjistyksiä. (100% tuulesta...) Miksi energia pitäisi ottaa 100% tuulesta?

Mä väitän, että jos vaihtoehtoisten energiantuotantomenetelmien kehittämiseen haluttaisiin panostaa (ts jos markkinatalous pystyisi nettoamaan sillä riittävästi), meillä olisi jo toimivat tuotantolaitokset vaihtoehtoisille energiamuodoille.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23351950:
:vampire:

Tiiäkkö kuule kun mä asun umpikorvessa, vanhemmassa torpassa kuin sun isoisomummis ja lämmitän tän haakanpesän puulla talvisin. Rakennan uutta taloa ilman muovia (vesiputket on ja vesieristeet, muuten puuta ja kiveä) siksi että mä VIHAAN SITÄ KAIKKEA MUOVIPASKAA MIKÄ HAJOAA HETI JA PITÄÄ UUSIA KOKO AJAN! Tää on aikalailla lähinnä keräilykulttuuria mitä nykymaailmassa mukana oleva pääsee. Viljellään itse puolen vuoden kasvikset ja kerätään marjat.

Et painu sie vaan kermaamaan sitä persettäis.
Kohdistaisit tuota vihaa vain enemmän itseesi, niin maailmasta pelastuisi ainakin se lähiympäristösi. Hyvä kyllä, että olet jossain mahdollisiman syvällä korvessa. Toivottavasti pysytkin siellä, kun kaikesta päätellen siellä sinulla sitä tuleekin rittämään kaikenlaista paikkaamista ja uusimista jatkuvasti. Hyvä näin. Pysytpähän poissa muusta pahanteosta. Nettiyhteydet ym. kuitenkin kovasti tuntuvat kelpaavan. Erittäin tekopyhää.
 
wind off
Maailman tehokkain tuulivoimageneraattori pystyy tuottamaan sähköä maksimissaan 7 megawattia (ja tästä kun vielä vähennetään 30% vuotuisen tuulennopeuden vaihtelun takia). Ja tämäkin on aivan maksimi, johon on päästy yhdellä prototyypillä. Laskekaas sitten montako tuollaista tarvittaisiin edes yhden ydinreaktorin korvaamiseksi. Suomessa reaktorien teho vaihtelee 488-1300 megewatin välillä.
 
Mä väitän, että jos vaihtoehtoisten energiantuotantomenetelmien kehittämiseen haluttaisiin panostaa (ts jos markkinatalous pystyisi nettoamaan sillä riittävästi), meillä olisi jo toimivat tuotantolaitokset vaihtoehtoisille energiamuodoille.
Olen samaa mieltä. Markkinatalouden rakenne on sellainen, että kaikki taloiudellisesti riittävän kannattavat hankkeet toteutuvat. Mikäli bisneksen sijoitetun pääoman tuotto on riittävä niin se toteutuu.

Uusiutuvia ym. vaihtoehtoisia energiantuotantomuotoja ei kukaan halua rakentaa kun niillä ei tienaa.
 
Kerropa
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23351950:
:vampire:

Rakennan uutta taloa ilman muovia (vesiputket on ja vesieristeet, muuten puuta ja kiveä) .
Kiveä vai harkkoja? Jos harkkoja, niin tiedätkö kuinka tehdään betonia? Ja betoniin laitettavaa sementtiä? Aivan! Sähköllä sitä kalkkikivestä tehdään...
 
...
[QUOTE="hippi";23352000]Miten ihmiset elivät ennenvanhaan?
...
Oliko aikoinaan talot kylmiä? Lämmitettiinkö vain huone kerrallaan se tila, missä oleskeltiin?[/QUOTE]

Historian tietämyksesi on aika ohutta, ellei peräti olematonta. Parempi varmaan, etten puhu mitään esim. mainitsemistasi lämpötiloista. Sen sijaan tässä voisi muistuttaa siitäkin, miten ihmiset ennenvanhaa pitivät asumuksisaan oli saman katon alla mm. karjaa; lehmiä, sikoja, hevosia...nekin tuottivat lämpöä, mutta erityisesti myös se kertynyt lanta. Mieti vaikka sitä.
 
Kohdistaisit tuota vihaa vain enemmän itseesi, niin maailmasta pelastuisi ainakin se lähiympäristösi. Hyvä kyllä, että olet jossain mahdollisiman syvällä korvessa. Toivottavasti pysytkin siellä, kun kaikesta päätellen siellä sinulla sitä tuleekin rittämään kaikenlaista paikkaamista ja uusimista jatkuvasti. Hyvä näin. Pysytpähän poissa muusta pahanteosta. Nettiyhteydet ym. kuitenkin kovasti tuntuvat kelpaavan. Erittäin tekopyhää.
Tää on hauska piirre näissä teknosotureissa: mikään ei riitä. Jos olet sitä mieltä, että ydinvoima on mahdollisesti huono vaihtoehto energiantuotantoon ja muita keinoja pitäisi kehittää, niin sun pitäisi istua pimeässä kellarissa, jonka olet kaivanut ja rakentanut itse työkaluilla, jotka olet valmistanut ilman apuvälineitä hampailla jätystelemällä. Jos olet elämäsi aikana esimerkiksi ajanut autolla, syönyt, nukkunut sängyssä tai käyttänyt jotain teollisesti valmistettua tai sähköllä toimivaa, niin turha tulla saarnaamaan. Tekopyhä moralisti olet, väärin ajattelet.
 
dfdf
[QUOTE="noh";23351797]

Juu, en silti kannata ydinvoimaa. Meillä on aurinkokennot talon katolla ja pimeimpänä vuodenaikana talo lämpiää takalla.[/QUOTE]

Takasta ilmaan pääsevät pienhiukkaset ovat suurempi uhka terveydelle kuin ydinvoimalat.
 
Kohdistaisit tuota vihaa vain enemmän itseesi, niin maailmasta pelastuisi ainakin se lähiympäristösi. Hyvä kyllä, että olet jossain mahdollisiman syvällä korvessa. Toivottavasti pysytkin siellä, kun kaikesta päätellen siellä sinulla sitä tuleekin rittämään kaikenlaista paikkaamista ja uusimista jatkuvasti. Hyvä näin. Pysytpähän poissa muusta pahanteosta. Nettiyhteydet ym. kuitenkin kovasti tuntuvat kelpaavan. Erittäin tekopyhää.
Sun mielestä on parempi jatkaa porskuttamista sen sijaan että puolittaisin oman kulutuksensa? Jos kaikki tekee niin, voidaan jättää rakentamatta ne uudet ydinvoimalat ja sulkea pari edellistä. Eikä puulla ja pellavaöjlymaalilla rakennettua tarvii uusia, joten voin käyttää aikani lasten kasvatukseen tai töiden tekoon.
 
Ei ydinvoimaa!
Ovatko nämä ydinvoiman puoltajat täällä eläneet Tshernobylin katastrofin aikaan..? Nähneet kuvia tuhoista? On se vaan kumma, että vain MUUALLA voi tulla ongelmia, kun taas meillä Suomessa voimalat ovat "täysin turvallisia". Heko heko, voisin sanoa, mutta kun tämä asia ei oikeasti naurata!
 

Yhteistyössä