Minkä ikäisen voi jättää yksin ja lähteä dokaamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Kuulin että tuttuni 12v lapsi on tälläkin hetkellä yksin ja äiti on baarissa. Tämä ei ole ensimmäinen kerta. Lapsi selvästi hädissään kotona kun ei tiedä monelta äiti tulee,missä kunnossa ja kenen kanssa..:'(
Saako ton ikäsen jättää lain silmissä yksin vai voinko soittaa sossuun?

Eikö 12v. osaa tuon vertaa olla yksin?

Muistelen vain tässä omaa lapsuuttaa enkä mä olisi pitänyt pahana jos olisin ollut yön yksin tuossa iässä. Enkä todellakaan olisi hätää ollu kärsimässä.

oon alk. 11v viettänyt kokonaisia viikonloppuja kaksin 4v nuoremman siskon kanssa...mutta en jättäis omaa 14 veetä yksin yöksi kotiin tai siis lähtis ryyppää tms.,se vaan ei tuntuis hyvältä niin.

Kyllä nyt 12-vuotiaan pitäisi osata olla yksin ilta. Kuntien mukaan yli 7-vuotiaat eivät tarvitse vuorohoitoa niin tuskin 12-vuotiaskaan.

Sen sijaan ei tietenkään ole mukavaa, että lapsi joutuu pelkäämään omaa vanhempaansa. Vahvassa humalatilassa ei ole sopivaa olla lapsen edessä, vaikka lapsi olisi jo 12-vuotias. Sossuun en soittaisi, mutta voisin ehdottaa ko äidille, että seuraavalla kerralla toisi lapsen yökylään jottei lapsen tarvitsisi pelätä humalaisia kotiintulijoita.

Sossusta en tiedä mitä tekisivät. Juttelisivat äidille? Tuollaisen takia nimittäin ei oteta huostaan, eikä pitäisikään.

No voi hellanduudelis sentään, että ihan hätää kärsimässä. Kai sillä mukulalla nyt hyvänen aika on puhelin jos äitiä tulee ikävä. Jos ei tuonikäinen pärjää kotona yksin muutamaa tuntia, niin on todellakin korkea aika opetella. Toki on suotavaa, ettei mamma ole ihan tolkuttomassa kännissä eikä lähde mulkun perässä mihinkään jatkoille vaan palaa pilkun jälkeen kotiin.

Kuulin että tuttuni 12v lapsi on tälläkin hetkellä yksin ja äiti on baarissa. Tämä ei ole ensimmäinen kerta. Lapsi selvästi hädissään kotona kun ei tiedä monelta äiti tulee,missä kunnossa ja kenen kanssa..:'(
Saako ton ikäsen jättää lain silmissä yksin vai voinko soittaa sossuun?

No jos lapsi tosiaankin on hädissään, ja siitä, milloin, missä kunnossa ja kenen kanssa äiti tulee kotiin ei ole varmuutta, niin mielestäni voi soittaa sosiaalitoimistoon. Huomenna on kuitenkin koulupäiväkin, on ihan vanhempien velvollisuus huolehtia, että lapsi tekee läksyt, saa illalla ruokaa, menee ajoissa nukkumaan ja herää aamulla pirteänä kouluun.

Mistä sä tiedät että lapsi on siellä hädissään? Mikä suhde sulla on tähän perheeseen?

Ok. Elikkä ei tarvetta soittaa sossuun? Mä ite oon vaan huolestunut ja tuntuu pahalle kun lapsi hädissään kotona. Varmaan ei ole kyse siitä ettei osaisi olla yksin,mutta kun äiti tulee räkä kännissä himaan kolmelta yöllä vieraan miehen kanssa ja örveltää aamuun niin pojan ei ole kiva mennä kahdeksaan kouluun :(

No voi hellanduudelis sentään, että ihan hätää kärsimässä. Kai sillä mukulalla nyt hyvänen aika on puhelin jos äitiä tulee ikävä. Jos ei tuonikäinen pärjää kotona yksin muutamaa tuntia, niin on todellakin korkea aika opetella. Toki on suotavaa, ettei mamma ole ihan tolkuttomassa kännissä eikä lähde mulkun perässä mihinkään jatkoille vaan palaa pilkun jälkeen kotiin.

Kyllä se on hätää kärsimässä siellä, jos tilanne tosiaankin on ollut useinkin/pidemmän aikaa tuollainen. Lapsi muuttuu hyvin nopeasti huoltajaksi/läheisriippuvaiseksi/mahdollistajaksi, jos vanhempi/vanhemmat ovat alkoholisteja. En väitä noin olevan juuri tässä tapauksessa, kommentoin vain sinun käsitykseesi/kommenttiisi.

[QUOTE="aloittaja";23319552]Ok. Elikkä ei tarvetta soittaa sossuun? Mä ite oon vaan huolestunut ja tuntuu pahalle kun lapsi hädissään kotona. Varmaan ei ole kyse siitä ettei osaisi olla yksin,mutta kun äiti tulee räkä kännissä himaan kolmelta yöllä vieraan miehen kanssa ja örveltää aamuun niin pojan ei ole kiva mennä kahdeksaan kouluun :([/QUOTE]

No mun mielestä on aihetta soittaa sossuun. Missään tapauksessa tuollainen toiminta ei ole ok vaikka jotkut valopäät onkin sitä mieltä, että lapsen on ok odotella äitiään kotona aamuyölle peläten, että missä kunnossa sieltä tullaan. Se ei ole normaalia lapsen elämää missään tapauksessa.

Siis tytön äiti ei vastaa puhelimeen! On koittanut tälle soittaa. Mun kaverille oli tämä tyttö soittanut ja sanonut että äiti ei vastaa puhelimeen ja huomenna on koulupäivä,häntä pelottaa että missä kunnossa äiti tulee kotiin ja kenen kanssa. Viikko sitten tyttö soitti kaverilleni ja sanoi että mitä tekee ja voiko mennä hänen luokseen kun vessaan on sammunut (arkiaamuna) vieras mies ja ei pääse suihkuun tai pissille!

Ei kyllä tulisi mieleenkään jättää meidän kesällä 12 vuotta täyttävää yksin kotiin baarireissun ajaksi. Osaa kyllä mainiosti olla vaikka koko päivän yksin kotona, mutta yöt on kuitenkin vähän eri asia.

Joo todellakin pitää tuonikäisen lapsen pätjätä kotona yksin aamuyöhön asti ja mennä sitten reippaana kouluun kun mutsi on pilannut yön örveltämisellään. :headwall:

ymmärrän et voi olla "hätää kärsimässä",just jos on vaikka huonoja kokemuksia aiemmista vastaavista tilanteista,huoli äidista.

[QUOTE="aloittaja";23319566]Siis tytön äiti ei vastaa puhelimeen! On koittanut tälle soittaa. Mun kaverille oli tämä tyttö soittanut ja sanonut että äiti ei vastaa puhelimeen ja huomenna on koulupäivä,häntä pelottaa että missä kunnossa äiti tulee kotiin ja kenen kanssa. Viikko sitten tyttö soitti kaverilleni ja sanoi että mitä tekee ja voiko mennä hänen luokseen kun vessaan on sammunut (arkiaamuna) vieras mies ja ei pääse suihkuun tai pissille![/QUOTE]

:( On mielestäni sossuasia.

Kyse ei nyt ole siitä etteikö se 12v tyttö PÄRJÄISI yksin,kai se nyt pärjää päivälläkin jos äitinsä olisi vaikka töissä,harrastuksissa tms. mutta mä olen huolissani siitä,että äiti tulee ihan kännissä mahdollisesti jonkun vieraan miehen kanssa kotiin ja tytön pitää lähteä aamulla kouluun :( Ja todellakin tiedän tämän äidin,että ei koskaan ota vaan sitä muutamaa vaan se on muutama kymmenen minkä ottaa!

Minusta ei ole ok. En voisi kuvitellakaan että oma äitini olisi tehnyt meille noin enkä minä omalle lapselleni. Ihan ok käydä asiallisella iltasiiderillä mutta baareilu aamuyölle saakka ei ole ok. Olen ollut aikoinaan ennen lasta hurja bilettäjä ja erittäin menevä nainen. Nyt lapsen myötä olen kai aikuistunut ja kypsynyt ja menot saavat riittää. Jos lähtisin baariin niin lapsen veisin esim. mummolaan tai siskolleni jotta lapsen ei tartteisi kauhunsekaisin miettein odottaa milloin äiti palaa, ja palaako! Näen punaista tuollaisesta touhusta! Ei ole lapsen asia pohtia tuollaisia asioita!!! Sehän tässä maailmassa mättääkin että jo 12-vuotiaan oletetaan/halutaan olevan aikuisia. Itse leikin tuon ikäisenä vielä hevosleikkejä siskoni kanssa ja olin ihan täysin viaton lapsi, kiitos siitä vanhemmilleni!

Palstan kautta olen saanut sen käsityksen että noin on monen mielestä ihan ok tehdä ja en ihmettele miksi täällä valitellaan kaiken maailman ongelmia lapsilla olevan! Sitä se teettää kun teinimieliset keskenkasvuiset hankkivat lapsia niin meininki on a la Britney Spiers!

Yhteistyössä