perhepäivähoitajasta ja sen toiminnasta kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Mitä voi vaatia hoitajalta? Jouduttiin rahallisista syistä laittamaan lapset hoitoon kun kuopus 9,5kk ja minä menen töihin.
Hän on vielä niin pieni, että tarvitsee kahdet päiväunet. Hoitajalle ollaa asiasta mainittu.
Mutta hän venyttää joka hoitopäivä unia sinne lounaan jälkeen. Samaan aikaan kun isommat lapset nukkuu. Eli toisin sanoen meidän pienokainen nukkuu vain yhdet päikyt hoitopäivinä ja on toooodellla väsynyt illalla. menee ihan ylikierroksille ja illalla nukahtaminen hankalaa ja nukkuu yön muutenkin levottomasti.
Ymmärrän toki, että hoitaja tykkää pitää pienen tauon päivällä niin, että kaikki nukkuvat mutta...
Voinko vaatia, että laittaa meidän lapsen vaunuihin nukkumaan aamulla ja toiset päikyt välipalan jälkeen??!!

[QUOTE="mä";23311372]Mitä voi vaatia hoitajalta? Jouduttiin rahallisista syistä laittamaan lapset hoitoon kun kuopus 9,5kk ja minä menen töihin.
Hän on vielä niin pieni, että tarvitsee kahdet päiväunet. Hoitajalle ollaa asiasta mainittu.
Mutta hän venyttää joka hoitopäivä unia sinne lounaan jälkeen. Samaan aikaan kun isommat lapset nukkuu. Eli toisin sanoen meidän pienokainen nukkuu vain yhdet päikyt hoitopäivinä ja on toooodellla väsynyt illalla. menee ihan ylikierroksille ja illalla nukahtaminen hankalaa ja nukkuu yön muutenkin levottomasti.
Ymmärrän toki, että hoitaja tykkää pitää pienen tauon päivällä niin, että kaikki nukkuvat mutta...
Voinko vaatia, että laittaa meidän lapsen vaunuihin nukkumaan aamulla ja toiset päikyt välipalan jälkeen??!![/QUOTE]

Entä vaihtoehto, jossa lapsi menisi lyhyillä aamupäiväunille ennen aamupalaa/aamupalan jälkeen ennen ulkoilua ja sitten samaan aikaan muiden kanssa toiset päiväunet. Meillä onnistui näin ja lapsi oli 10 kk kun aloitti pph:ssa.

Mun kuopus oli 1v5kk kun meni pph:lle ja hän nukkui kahdet päikkärit niin että ekat aamupalan jälkeen noin 30min ja tokat lounaan jälkeen noin 2h. Lähtivät normisti noin 9 aikaa ulos ja pph pisti pojan rattasiin johon nukahti lähes heti ja sitten puolen tunnin jälkeen ulkoili muiden kanssa ja söi lounaan sit uudestaan petiin.
Tää toimi meillä hyvin, illalla noin puoli 9 aikoihin nukahti yö unille ja 7 maissa nousi ylös

Kyllä hoitajan pitää vanhempia kuunnella ja TEHDÄ HOMMANSA LAPSEN ETUA AJATELLEN. Eli antaa lapsen nukkua ne kahdet päiväunet, kun lapsi ne kerran tarvitsee.

Puhu asiasta hoitajalle ja jos ei usko niin tee ilmoitus hänen esimiehelleen.

No tuo mainitsemasi rytmi ei taida sopia muun ryhmän rytmiin. Miten hoitaja saa muun ryhmän kaitsettua, jos on vähän väliä yhtä nukuttamassa?
Ehdota hoitajalle, että antaa lapsen nukahtaa viideksi minuutiksi rattaisiin pihalle aamupäiväulkoilun aikana ja laittaa sitten lounaan jälkeen muiden kanssa nukkumaan.

Eli vastaukseni on, että ei voi vaatia, mutta parannuksia voit ehdottaa.

meillä lapsi oli 10kk ikäinen kun aloitti hoidon, kahdet unet nukkus sillo. ekat hoitajalla silloin kun muut ja sit pikku unet n. klo.17.. ja noi vikat unet jäi pois reilu vuoden ikäisenä..hyvin toimis meillä toi sillon. mutta kaverilla oli reilu vuoden ikäinen ja se otti just ne puolen tunnin unet aamust ja meni muitten kans samaa aikaa nukkuu klo.12, heillä toimis taas tuo.

No tuo mainitsemasi rytmi ei taida sopia muun ryhmän rytmiin. Miten hoitaja saa muun ryhmän kaitsettua, jos on vähän väliä yhtä nukuttamassa?
Ehdota hoitajalle, että antaa lapsen nukahtaa viideksi minuutiksi rattaisiin pihalle aamupäiväulkoilun aikana ja laittaa sitten lounaan jälkeen muiden kanssa nukkumaan.

Eli vastaukseni on, että ei voi vaatia, mutta parannuksia voit ehdottaa.

No meidän poikaa ei tarvitse "nukuttaa". Nukahtaa itse kun laittaa vaunuihin ja tutin suuhun...
Eli voisi nukkua kun muut leikkivät ulkona. Ainut mitä hoitaja taitaa miettiä, että haluaa lounaan jälkeen omaa rauhaa. Laittaa siis meidän kuusivuotiaankin nukkumaan vaikka hän ei ole nukkunut päikkyjä enään kolmeen vuoteen :(

kyllä hoitajaa tässä asiassa. Lapsen rytmi muotoutuu jatkuvasti uudelleen, joten on varmaan muokattavissa niin, että nukkuu muiden kanssa pitkät päiväunet. Voisihan hän nukkua aamulla rattaissa pienet torkut ja vaikka kotiin haettaessa vielä toiset torkut lisäksi. Tämä sopi hyvin meidän pojalle, joka aloitti päiväkodissa 11 kk "nuorena".

No, minä olen pph. Hoidossa kaksi vuoden vanhaa, joista toinen nukkuin vielä kuukausi sitten kahdet unet. En näe kyllä mitään ongelmaa siinä, että yksi nukkuu kahdet unet päivisin. Tämä nukkui sitten nämä kahdet päiväunensa täysin eri aikaan kuin muut.

Eihän tuo vaihe nyt niin kauaa kestä, ettetkö voisi ihan vaatia pph:ta pitämään lapsellasi kahtia päiväunia. Reilu vuoden vanha siirtyy kuitenkin samaan rytmiin muiden kanssa.

[QUOTE="mä";23311456]Laittaa siis meidän kuusivuotiaankin nukkumaan vaikka hän ei ole nukkunut päikkyjä enään kolmeen vuoteen :([/QUOTE]

Kyllä päivähoidossa on lepohetki kaikille, siellä päiväkodissakin vielä eskarissakin... nukumaan ei ketään voi pakottaa, mutta päivähoito on lapselle sen verran raskasta että lepotuokio on kyllä paikallaan. Ja kuten totesit lapsi nukahtaa sit kun on väsyny

Pph:n arjesta ei ole tarkempaa käsitystä mutta pääosinhan sielläkin on sama rytmi kun päiväkodissa + että hoitaja tekee myös ruoan ja siivoaa.
Mun mielestä olis järkevää koittaa niinku tässä on muutkin ehdottaneet että lapsi ottais pikkuruiset torkut ulos lähtiessä vaunuissa ja nukkuis kunnon päikkärit samaa aikaa muiden kanssa.
Eikö tuollaset aamutirsat menis aivan siinä samalla kunn kaikki lähtee ulos..?

Vai mitä aikaa ja kuinka pitkästi toivoisit lapsesi nukkuvan?

Hoitajakin tarvitsee hetken hengähdyspaussin, vaikka siivousta ja välipalan valmistelua varmasti löytyy sillekkin ajalle.

Eihän lapsi myöskään ehdi nähdä ja touhuta toisten kanssa jos nukkuvat lomittain :/

Vauvat eivät monestikaan ole edes ihan hiljaisimmasta päästä, joten toisten unirauha voi häiriintyä melko lailla, jos yksi saa kukkua hereillä muitten yrittäessä nukkua.

ei edes mene kauaa, kun pärjää jo yhdillä päiväunilla. Joten ihan hyvin voi nukkua jo muiden kanssa päiväunet. Ehdota, että laittaa lapsen nukkumaan heti ruokailun jälkeen ennen muita lapsia.

Muutamassa viikossa lapsi luultavasti tottuu yksiin päiväuniin lounaan jälkeen ja toiset voi nukkua vaikka kotimatkalla. Kyllä se siitä. Mutta aina kannattaa keskustella pph:n kanssa, jos hänellä olisi jotain ratkaisuja tilanteeseen. Meidän esikoinen oli 10 kk kun siirtyi yksiin päiväuniin, pienet torkut otti toisinaan alkuillasta, jos oli ollut oikein raskas päivä. Nyt 2v ei enää nuku päiväunia ollenkaan kotioloissa, päivähoidossa nukkuu tunnin muiden kanssa.

mihin laitoit sen hereillä olevan pienen siksi aikaa, kun nukutit muut päiväunille?

No, minä olen pph. Hoidossa kaksi vuoden vanhaa, joista toinen nukkuin vielä kuukausi sitten kahdet unet. En näe kyllä mitään ongelmaa siinä, että yksi nukkuu kahdet unet päivisin. Tämä nukkui sitten nämä kahdet päiväunensa täysin eri aikaan kuin muut.

Eihän tuo vaihe nyt niin kauaa kestä, ettetkö voisi ihan vaatia pph:ta pitämään lapsellasi kahtia päiväunia. Reilu vuoden vanha siirtyy kuitenkin samaan rytmiin muiden kanssa.

ryhmän pienin otti alle puolen tunnin tirsat jo 9 maissa aamulla ennen ulkoilua, kun muut askartelivat, valmistelin ruuan yms. yhdessä sitten ulkoiltiin (herätin lapsen ennen ulos menoa), syötiin ja mentiin päiväunille. Kun vähän kasvoi, laitoin vähän aikaisemmin päiväunille kun muut (kun toiset olivat vielä syömässä) ja näin siirryttiin pikkuhiljaa samaan rytmiin.

pph vastaa,lapsi tuli hoitoon 6.30 meni nukkuun, heräs 8.00.
aamupäiväl 10.00 nukahti vaunuihin n.30-45 min
päiväunille meni 13.00 ja heräs 15.00

Kaikki sopi kuvioon ja rytmiin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin pph;23311782:
ryhmän pienin otti alle puolen tunnin tirsat jo 9 maissa aamulla ennen ulkoilua, kun muut askartelivat, valmistelin ruuan yms. yhdessä sitten ulkoiltiin (herätin lapsen ennen ulos menoa), syötiin ja mentiin päiväunille. Kun vähän kasvoi, laitoin vähän aikaisemmin päiväunille kun muut (kun toiset olivat vielä syömässä) ja näin siirryttiin pikkuhiljaa samaan rytmiin.

miten saat askartelun ja ruuanlaitoin sujumaan samaan aikaan?

Yhteistyössä