Perhepäivähoitajaksi? Onko täällä ketään joka harkitsis moista?

[QUOTE="vieras";23270593]Jyväskylässähän tuli nyt sellainen uusi käytäntö, että jos ottaa 1-2 lasta oman/omien lisäksi kotiin hoitoon (en tiedä vaadittavista koulutuksista yms.), niin saa myös niistä omistaan palkkaa. Olikohan 450e/kk/lapsi. Tuossa on jo vähän ideaa, jos oikeasti halutaan jotenkin päivähoidon ruuhkautumiseen vaikuttaa.[/QUOTE]

Oiskohan se ollut näin sitten täälläkin, sillä en muuten tajua miksi mä moiseen ryhtyisin, jos yhdestä palkka on noin pieni.
Sillä meillä on huutava pula hoitopaikoista. Kunta joutuu turvautumaan usein yksityisiin palveluihin, koska hoitopaikkoja ei vain ole.

[QUOTE="pph";23270624]Siis miten niin et saisi kotihoidontukea jos nuorimmaises on alle 3 vuotta? :D[/QUOTE]

Ei vaan tuo hoitolapsi olisi alle vuoden ikäinen, omani siis hoitosuhteen alkaessa siis yli 3 vuotta.

huomio
[QUOTE="an-nikki";23270558]Anteeksi että utelen, mutta missä päin Suomea asut? Jääkö sulla vanhempien maksettavaksi kuinka paljon? Onko sulla sama hinta kaikenikäisille vai isommat maksut alle 3v ja pienemmät yli 3v?
Mä olen näitä maksuja miettinyt pääni puhki, mitä vanhemmat vielä suostuu hoidosta maksamaan ja mikä summa menee sitten överiksi. Tuo 700/lapsi/kk kuulostaa "isolta" summalta, mutta joka kunnassa on kai vähän erilaiset tuet sen kelan yksityisen hoidon tuen lisäksi. Olisihan se mukavampi saada 700e kuin 400 samasta työstä :D[/QUOTE]

Ykstityinen pp maksaa tuloistaan YEL-eläkettä+itse ennakonpidätykset.Ei voi suoraan verrata tuo kunnallisen 400e per lapsi ja ypphn 700e per lapsi.Toki saa vähentää verotonta kulukorvausta vähän yli 100e per hoitolapsi.

"an-nikki"
Ykstityinen pp maksaa tuloistaan YEL-eläkettä+itse ennakonpidätykset.Ei voi suoraan verrata tuo kunnallisen 400e per lapsi ja ypphn 700e per lapsi.Toki saa vähentää verotonta kulukorvausta vähän yli 100e per hoitolapsi.
Onko tässä yksityisessä pph:ssa joku oma "systeemi", vai meneekö se samaan tapaan kuin jos tekisi mitä tahansa työtä omalla toiminimellä? Mua nimenomaan tämä yksityinen puoli kiinnostaisi enemmän. Ja joo, ennenkuin joku hermostuu, mun pitäisi tosiaan ottaa yhteyttä siihen yksityisen perhepäivähoidon johtajaan. :D

huomio
[QUOTE="an-nikki";23270870]Onko tässä yksityisessä pph:ssa joku oma "systeemi", vai meneekö se samaan tapaan kuin jos tekisi mitä tahansa työtä omalla toiminimellä? Mua nimenomaan tämä yksityinen puoli kiinnostaisi enemmän. Ja joo, ennenkuin joku hermostuu, mun pitäisi tosiaan ottaa yhteyttä siihen yksityisen perhepäivähoidon johtajaan. :D[/QUOTE]

Kannattaa mennä kurkkaamaan oman kunnan nettisivuilta.Tämä meidän on Vantaan http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;216;7465;144576 .Siinä on ihan kiva tietopaketti siitä.

oih
mä joskus kyselin yhden hoitolapsen ottamisesta kunnalta ja sanoivat etteivät anna vain yhtä kun joutuvat kuitenkin maksamaan tessin mukaan melkein kahdesta kun tessissä on peruspalkka (muistaakseni joitain 700 euroa?) joka täytyy maksaa myös yhdestä lapsesta. huijaskos ne mua vai onks tällanen ehto siel tessis, kun edelleen olisin kiinnostunut vain yhdestä hoitolapsesta.
Jep. Näin se menee KVTES:n mukaan. Sua ei ole huijattu. Tämä vähimmäispalkka astui voimaan n. vuosi sitten.

"pph"
Meidän kunnassa eivät palkkaa hoitajaksi yhden lapsen paikan takia juurikin tuosta syystä ettei kannata kunnan puolesta.En nyt sen tarkemmin tiedä mitkä kiemurat siellä on mutte näin ohjaaja minulle sanoi.Eli pitäisi ainaki vähintään olla se 2 paikkaa.
Meidän kunnassa ei tarvitse kuolutusta mutta vakipaikkaa ei saa jos ei koulutusta ole.Eli tilanne on että moni vanhempi hoitaja tekee näillä pätkä sopimuksilla töitä ja nuoremmat saavat vakipaikan heti kun vaan valmistuvat :)
Ja koulu ei todellakaan,ainakaan täällä päin,ole mikään helppo.Paljon kotona tehtäviä etäopiskeluja,tunnit töitten päälle iltaisin ja lauantait niin että 1 vapaa per kk.Ohjaaja voi tietysti näin sanoa mutta uskallanpa väittää että ei todellakaan :) Itse kävin koulun etten ollut töissä vielä pph:n ja oli paljon tehtävää silti....

Joku kyseli myös millaista työ on :) Vastailenpa tähänkin omalta pohjalta.Tykkään tehdä työtä vaikka en sano että tämä helppoa olisi.Välillä olisi kiva jakaa tehtäviä työkaverin kanssa.Tässä kun sinä vastaaat kaikesta sen lasten hoidon lisäksi.Pitää tehdä' ruuat,siivoilla,käydä kaupassa,suunnitella ohjelmaa ja toteuttaa sitä myös,ei tosin pakollista,meille esim.ohjaaja sanonut ettei sitä tarvitse olla lasten pitää antaa leikkiä se on heidän työtään :) + jos omia lapsia yrittää heillekkin järkätä omaa aikaa ;) Mutta itse olen sen ajatellut että saan olla oman työni herra ja "määrätä" mitä tehdään milloinkin,tietenkin meillä on päiväjärjestys mutta sitä ei tarvitse orjallisesti noudattaa ;)
Työpäivät voi olla pitkiä,tähän tosin tulossa muutosta kun työaika tulee meillekkin sen 40tuntia/viikko :) en tosin tiedä miten meinaavat toteuttaa....
Vanhempien kanssa voi tulla ongelmia esim.hoidosta pois haku ajallaan on sellainen asia minkä kanssa monet joutuvat taistelemaan... kun vanhemmat ei vaan voi ymmärtää että miksi se on niin kauheaa jos tuleekin puoli tuntia myöhemmin kun kävin vaan äkkiä kaupassa ;) kotonahan me kuitenkin ollaan nii sama kai se monelta haetaan....
Parasta että omat lapset saa olla kotona,aamulla ei tarvitse heitä lähteä hoitoon viemään ja iltapvällä koululaisillakin joku odottaa täällä :)

Eli tiivistys tykkään tehdä vaikka tämä onkin rankempaa on kuin esim.päiväkodissa töissä olo,olen siis ollut vuosia myös päiväkodissa... ja palkka paljon huonompi ;)

Mites tossa tilanteessa jos on oma lapsi hoidossa ja siitä maksetaan myös, mun mieheni ei käsitä sitä, että eikö meijän sitten pidä maksaa hoidosta mitään, jos kuitenkin mulle maksetaan siitä oman lapsenkin hoidosta.

Olen yksityinen pph, ollut vuodesta 2006. Aluksi hoidossa yksi lapsi, sitten kaksi, ja ensi syksynä kolme. Viimeiset kolme vuotta olen siis tehnyt töitä ns. täydellä ryhmällä, kun omat alle kouluikäiset lasketaan mukaan. Ehkä jo ensi syksynä voisi ajatella saavansa tästä edes kohtuullista palkkaa, kun toiseksi nuorin oma lapsi menee eskariin ja saan ottaa kolme lasta hoitooni. (Varsinkin tämä vuosi ollut vähätuloinen, kun molemmat omani jo yli 3v, eikä heistä tietenkään saa mitään.)

Koulutuksesta, aloittaessani ei minulla ollut mitään hoitoalan koulutusta, j kokemuskin vain omieni hoitamisesta. Ei ollut ongelma, koska hoitopaikkoja täällä päin niukalti. Tässä työn ohessa olen kyllä käynyt iltaopintoina lähihoitaja-koulutuksen, joka kohta loppusuoralla. Jos en olisi tätä lähtenyt suorittamaan, olisi kai pph:n ammattitutkintoa kovasti tuputettu.

Tuloista, yksityisenä määrittelet itse omat hintasi (ja työaikasi yms), mutta monet hoitajat veloittavat vanhemmilta saman kuin kunnallisen korkein maksu, ja loppu tulo tulee Kelasta. Minulla siis hoitomaksu alle 3-vuotiaasta on 700€, ja yli 3v:sta 590€, vanhempien maksuosuus pysyy koko ajan samana.
Tästä summasta saa ensin vähentää kulukorvauksen (107,10/kk/lapsi), eli siitä summasta ei tarvitse maksaa YELliä tai veroa. Lopusta maksat itse siis YELlin, eli eläkevakuutusmaksun, joka on noin 16% tuloista aloittavalla yrittäjällä. Ja tietenkin verot, riippuen omista tuloistasi ja vähennyksistäsi. Ja tuon kulukorvauksen tulisi siis kattaa kaikki kulut, ruoat, askastelut, lisääntynyt veden/sähkön käyttö, vessapaperit, pesuaineet... Isompia hankintoja voi vähentää verotuksessa, rattaat, matkasängyt, syöttötuolit esim.

Työaika minulla on 9 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa. Olen löytänyt kaksi perhettä joille molemmille käy sama hoitoaika, ja näin yritän jatkossakin löytää. On aika rankkaa tehdä tätä työtä pidempään, jos yksi lapsi on hoidossa 6-15, toinen 9-18 ja muut siltä väliltä, jolloin työaikasi jo 12 tuntia/päivä, ja yksityisenä tulosi silti ihan sama kuin jos kaikki lapset ovat paikalla 8-17.

Mitäs muuta, tykkään työstäni paljon, vaikka välillä väsyttää ja joskus ärsyttääkin. ;) Tosin useimmat ärsytykset tulee juurikin noista omista lapsista, hoitolasten kanssa on paljon helpompi pysyä "asialinjalla", kun ei ole samalla tavalla tunteet mukana. Työni on aika vapaata (kunnan taholta ei juurikaan ohjeita/määräyksiä), itse saan päättää kuinka paljon ohjelmaa päiviimme sisällytän. Toki meillä on säännöllinen päivärytmi ruokailuaikoineen ja päiväunineen, ulkoilemme yleensä kaksi kertaa päivässä, käymme perhekerhossa ja avoimen pk:n lauluhetkissä.

Yhteistyössä