Onkohan syytä huoleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Meidän tyttömme 1 v 2 kk ajeli leikkiautollaan illalla ja olemme laittaneet siihen rattiin narun jotta sitä on helpompi vetää (ei tarvi selkä köyryssä olla). Mieheni alkoi vetää siitä mutta yhtäkkiä ratti lähtikin irti ja tyttö kaatui eteenpäin,ei nyt millään kovin kovalla voimalla mutta kuitenkin ja rinta osui siihen tappiin jossa ratti on kiinni (tapin kärki läpimitaltaan n. 1,5 cm). Pelästyin ihan hirvittävästi. Jälki siihen tuli ja oli vielä nukkumaan mennessäkin, punainen läntti, ei kovin tumma ja siinä alimman kylkiluun alla. Mies soitti tk:seen ja kysyi sieltä onko syytä lähteä näyttämään. Lapsi ei itkenyt tapausta tai mitään ja puhelimeen vastannut hoitaja oli sitä mieltä että jollei hengenahdistusta tule niin ei syytä lähteä. Minua asia jäi kuitenkin huolettamaan, olen kuullut että tuommoisesta voi käydä huonostikin. Pitääkö nyt vahtia tyttöä koko yö vai mitä? EN vaan kestäisi jos rakkaimmalleni sattuisi jotain :´(

Mä varmaan herättäisin pari kertaa yöllä ja katsoisin että on kunnossa. Isommalta pitää saada joku järkevä vastaus helppoon kysymykseen, mutta mites noin pieni ... Hmm, onko mitään "sanaa" joka tarkottais hänellä vaikka tuttia, nallea tms. Näyttäisit sitä ja kysyisit mikä tää on. Noh, nää on näitä aivotärähdysohjeita, mutta näillä ainakin selviää että laps ok. En kyllä usko että siinä kävi mitään muuta kun ä ettehkä mustelma tulee .

Viimeksi muokattu:
Ei mielestäni ole syytä huoleen, jos jotain olisi mennyt rikki niin lapsi olisi reagoinut. Jos hän ei ole edes itkenyt tapahtunutta niin vaikea kuvitella, että jotain elintärkeää olisi mennyt rikki. Toivottavasti nukutte yönne rauhassa :)

[QUOTE="Milla";23266006]No kyllähän lapsille noita kolhuja tulee!!! Ei varmasti jää viimeiseksi, relaa![/QUOTE]

Samaa mieltä. Kyl lapsi olisi ilmaissut jos olisi sattunut jotain vakavaa. Hirvee huuto tai jotain.

No niin ajattelinkin. Mainittakoon vielä että vähän tapauksen jälkeen lapsi alkoi kyllä itkeä ja kakka oli tullut (n. 15 min jäkeen). Kakka oli sellainen tummanharmaan musta, mutta ei mielestäni ollut verta tms. Yleensä lapsella kovin säännölliesti toimiva vatsa (lounaan jälkeen), kuten tänäänkin, mutta sitten tosiaan tuli pieni kikkare vielä... Mahtaakohan liittyä jotenkin tähän loukkaamiseen? Muuten lapsi ollut ihan oma itsensä mielestämme. Ja tosiaan tuo kyselyjuttu on aivotärähdyksessä olennainen, tuskin tällaisessa tilanteessa. Mutta auttaako yöllä herättäminen?

No enpä oikein usko että kakkaaminen liittis tapaukseen. Eikä olel mitenkään fysiologisesti mahdollista, että kakkaan olisi tullut verta jo noin nopeasti loukkaamisen jälkeen, Siinä menisi vähintään sellanen 12 tunta ennen ku se veri olis sielä kakan joukossa. Oikeesti sun kannattaa nyt tottua jo et lapsille sattuu ja tapahtuu.

Yöllä herättäminenkin liittyy sellaiseen vahinkoon, jossa lapsi on lyönyt päänsä lujaa.
Eiköhän teillä ole kaikki hyvin, kaikki kuulostaa ihan normaalilta ja totta on että näitä sattuu paljon tämän ikäisille :)

Olen ea-kouluttaja ja ikävä kyllä pakko sanoa, että esim. jos ihminen lentää polkupyörän sarvien yli niin se rinnan/vatsan alueen lyöminen pyörän sarviin saattaa aiheuttaa sisäisen verenvuodon, joka ei heti näy päälle päin.
En tiedä tietysti, kuinka kovaa löi rintansa, mutta seurailisin kyllä tarkkaan tai kysyisin asiaa päivystyksestä. Sisäinen verenvuoto saattaa näkyä esim. vatsan turpoamisena, kun veri alkaa vuotaa sinne tai sitten alkaa kehittyä shokin oireita.
En halua pelotella, mutta kerroin nyt kuitenkin.

Olen ea-kouluttaja ja ikävä kyllä pakko sanoa, että esim. jos ihminen lentää polkupyörän sarvien yli niin se rinnan/vatsan alueen lyöminen pyörän sarviin saattaa aiheuttaa sisäisen verenvuodon, joka ei heti näy päälle päin.
En tiedä tietysti, kuinka kovaa löi rintansa, mutta seurailisin kyllä tarkkaan tai kysyisin asiaa päivystyksestä. Sisäinen verenvuoto saattaa näkyä esim. vatsan turpoamisena, kun veri alkaa vuotaa sinne tai sitten alkaa kehittyä shokin oireita.

Hohhoijaa, oletko koskaan nähnyt ihmistä jolla on sisäinen verenvuoto? jos olet niin sen kyllä huomaa selvästi siinä mitään tuntien päästä tehtyjä diagnooseja tarvi vaan sen huomaa heti jos sitä on.

Olis ehkä ollut kuitenkin tässä tapauksessa järkevämpää jättää kertomatta.

PS. he ovat jo kysyneet päivystyksestä.

Mummy sunshine: Tällaista minäkin olen kuullut, että tosiaan kun tuon alueen pahasti lyö niin on sisäisen verenvuodon riski :( Ja sitä nyt pelkäänkin!!! Aika terävä vieläpä se mihin vatsansa löi, vaikka vauhti ei kauhean kova ollutkaan. Päivystykseen soitettiin tosiaan ja sieltä tuli noi ohjeet. Kauanko pitäisi seurailla sitä vatsaa. Ajattelisi kyllä et lapsi olisi kyllä alkanut itkemään jos olisi niin pahasti käynyt!?

[QUOTE="hei haloo";23266152]Hohhoijaa, oletko koskaan nähnyt ihmistä jolla on sisäinen verenvuoto? jos olet niin sen kyllä huomaa selvästi siinä mitään tuntien päästä tehtyjä diagnooseja tarvi vaan sen huomaa heti jos sitä on.[/QUOTE]

En ole nähnyt, mutta teoriassa asia on näin, kuinka sanoin. Siitä voidaan tietysti olla montaa mieltä, olisiko pitänyt kertoa vai ei, mutta koska alouttaja sitä täällä kysyi niin kerroin eriävän mielipiteeni. Tietysti tiedän, että se pistää huolestuttamaan, mutta koska he itse varmaan tietävät, kuinka kovaa ja korkealta lapsi putosi ja minkä kohdan löi niin osaavat ehkä arvioida tilanteen.
Muut kun miettivät vain aivotärähdyksen tai kylkiluiden murtumisen mahdollisuutta niin kerroinpa esimerkin polkupyöräonnettomuudesta ja pyörän sarvista.
Uskon, että kaikki on hyvin, mutta tällaista tämä vanhemmuus välillä on.
Itsekin eilen oma lapseni sai suuhunsa myrkyllistä ainetta (en tiedä paljonko) ja jouduin seuraamaan kotona, kehittyykö merkkejä keskushermoston lamaantumisesta. Onneksi ei. Mutta kun näitä vaan sattuu aina joskus.

Niin kauanko pitää seurata sitä turpoaako vatsa, miten pian näkyy merkkejä? Onko jotain muuta mistä näkisi onko sisäistä verenvuotoa? En mitään murtumista pelkää vaan juuri sitä verenvuotoa :(

[QUOTE="Huolestunut";23266214]Mummy sunshine: Tällaista minäkin olen kuullut, että tosiaan kun tuon alueen pahasti lyö niin on sisäisen verenvuodon riski :( Ja sitä nyt pelkäänkin!!! Aika terävä vieläpä se mihin vatsansa löi, vaikka vauhti ei kauhean kova ollutkaan. Päivystykseen soitettiin tosiaan ja sieltä tuli noi ohjeet. Kauanko pitäisi seurailla sitä vatsaa. Ajattelisi kyllä et lapsi olisi kyllä alkanut itkemään jos olisi niin pahasti käynyt!?[/QUOTE]

Nyt mun on pakko sanoa, etten osaa vastata, kuinka pian "vaara on ohi". Riippuu tietysti mahdollisen sisäisen repemän koosta. Löytyisköhän netistä tietoa tai sitten yritätte saada lääkärin puhelimen päähän. Päivystävät sairaanhoitajat ei välttämättä tiedä, kuten en itsekään...

Itse en antaisi kovin isoa painoarvoa Mummy Sunshinen lausunnoille, koska hänellä näkyy olevan sisälukutaidossa puutteita. Ei millään pahalla... Mistä kovaa ja korkealta ap:n lapsi on pudonnut??

Nyt ainakin pulssi tosi hyvin tunnettavissa (toisin kuin sokkipotilaalla) ja iho ei kylmänhikinen tms, hengitys normaali ja vatsassa ei enää jälkeä. Turvotusta emme huomanneet että olisi. Hengitystiheys nyt 20 x/min nukkuessa. apua, uskaltaako näihin omiin malliikon arvioihin luottaa..?

Alkuperäinen kirjoittaja no joo vielä;23266349:
Itse en antaisi kovin isoa painoarvoa Mummy Sunshinen lausunnoille, koska hänellä näkyy olevan sisälukutaidossa puutteita. Ei millään pahalla... Mistä kovaa ja korkealta ap:n lapsi on pudonnut??

Jos en nyt kaytä juuri haluamiasi sanoja niin pahoittelen. Ymmärsin kyllä, että lapsi kaatui (eli putosi) ratin päälle, mutta en tiedä, minkälaisesta leikkiautosta ja vauhdista oli kyse.
Kuten sanoin, ei polkupyöräonnettomuudessakaan isoin vamma rintakehään tule maahan paiskautumisesta vaan siitä, kun lyö rintakehän pyöränsarviin. Se iskeytymisvoima siinä ratkaisee.

[QUOTE="Huolestunut";23266509]Nyt ainakin pulssi tosi hyvin tunnettavissa (toisin kuin sokkipotilaalla) ja iho ei kylmänhikinen tms, hengitys normaali ja vatsassa ei enää jälkeä. Turvotusta emme huomanneet että olisi. Hengitystiheys nyt 20 x/min nukkuessa. apua, uskaltaako näihin omiin malliikon arvioihin luottaa..?[/QUOTE]

Kaikki ihan ok. Sisäisen verenvuodon kyllä tunnistaisit. Ihan varmasti. Ensimmäisen lapsen ensimmäistä isompaa kolhua säikähtää aina pahiten. Sitten helpottaa, kun huomaa, että nehän koheltaa koko ajan ja ihan jäävät henkiin. Kuuluu asiaan. Relaa. Voithan vaikka ottaa lapsen teidän väliin nukkumaan, jos olet todella huolissasi.

[QUOTE="Huolestunut";23266509]Nyt ainakin pulssi tosi hyvin tunnettavissa (toisin kuin sokkipotilaalla) ja iho ei kylmänhikinen tms, hengitys normaali ja vatsassa ei enää jälkeä. Turvotusta emme huomanneet että olisi. Hengitystiheys nyt 20 x/min nukkuessa. apua, uskaltaako näihin omiin malliikon arvioihin luottaa..?[/QUOTE]

Uskoisin näin, mutta varmaankin samaan huoneeseen tai sänkyyn ottaisin nukkumaan, ellei siellä jo nuku.
Varmaan joku eriävä mielipide tähänkin tosin saadaan;)

Jos en nyt kaytä juuri haluamiasi sanoja niin pahoittelen. Ymmärsin kyllä, että lapsi kaatui (eli putosi) ratin päälle, mutta en tiedä, minkälaisesta leikkiautosta ja vauhdista oli kyse.
Kuten sanoin, ei polkupyöräonnettomuudessakaan isoin vamma rintakehään tule maahan paiskautumisesta vaan siitä, kun lyö rintakehän pyöränsarviin. Se iskeytymisvoima siinä ratkaisee.

Hohhoijaa. Leikkiautolla ja polkupyörällä (sarvien yli vieläpä) vauhti on hieman eri. Ja siten myös se iskeytymisvoima.

Vauhtia oli sen verran että mies nykäisi auton liikkeelle -> ratti lähti irti ja lapsi "kaatui" tapin päälle, siis tappi siihen rintakehään. Leikkiauto sellainen lasten istuttava jolla voi itsekin potkutella vauhtia. Meillä lapsi ei vielä saa kauheasti itse vauhtia ja tykkää kovasta menosta niin on vedetty perässä. Nyt leikkasin saman tien vetonarun irti kun pelästyin niin. Itse olen ymmärtänyt että sisäistä verenvuotoa vaikea havaita ja jos sisäistä verenvuotoa seuraa sokki ja siinä siis pulssia vaikea havaita. EN mitannut pulssia muuten kuin tunnustelin vaan että tuntuuko miten hyvin...