Kotona olevien lapset pois päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja totuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

totuus

Vieras
Miksi lapsen pitää olla hoidossa jos vanhempi/vanhemmat kotona.
Tämä on todella huonolla tolalla että pusketaan yhteiskunnan huostaan jopa alle 2-vuotiaana vaikka kotona oltaisiin, alle puolitoista-vuotias viedään hoitoon kun kotona vauva, aivan käsittämätöntä.
Perhettä voisi tukea muuten mutta ei noin että lasten kasvatus ja vastuu kehityksestä sysätään yhteiskunnan harteille, todella huonoa tekee lapselle.

Tätä on kyllä puitu eikä tämä vain jostain syystä vain tule koskaan yksipuoliseksi.

Oma kantani on kyllä myös sama että miksi hankkia useampi lapsi jos ei kykene niitä samaan aikaan hoitamaan? Mutta on sitten tietyst poikkeustapauksia (mm erityislapset) joita en vedä tähän mukaan.

Laiskuutta sanon minä.

Nimenomaan tukea vanhemmuuteen pitäisi lisätä, mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja erilaisiin ratkaisuihin. Perheiden tilanteet ovat erilaisia. Kuka muu kuin lapsen omat vanhemmat voivat määritellä tarvitseeko lapsi päivähoitoa vai ei.

Vauvaikäisen lapsen kanssa voi välillä keskittyä etätöihin, opiskeluu myös lepohetkiin on paremmin mahdollisuus yhden pienen kanssa kuin jos lapset nukkuu päiväunet eriaikaan tms.

Viimeksi muokattu:
Täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Itselläni kolme lasta eikä mieleeni olisi tullutkaan viedä isompia pois jaloista kun uusi vauva on syntynyt. Jotenkin tuntuu että suurin osa nykyäideistä niin heikkoa tekoa että mitään ei jakseta... miksi tehdä lapsia mummujen ja hoitotätien hoidettavaksi että itse pääsee mahdollisimman helpolla????????????

Mun mielestä kotonaolevan vanhemman lapsen päivähoito on perusteltua vain jos kyseessä on erityislapsi, lapsen äidillä on esim vakava sairaus joka verottaa voimia (esim kun kaverillani todettiin syöpä ja aloitti syöpähoidot nii sen 2v lapsi meni päiväkotiin sen takia, että äiti saa päivällä levättyä ja jaksaa sit illan lapsen kanssa, samoin lääkärikäynnit, syöpähoidoissa käynnit ym oli helpompi järkätä ku lapsella oli hoitopaikka) tai jos perhe asuu niin korvessa että siellä ei oo lapselle kavereita naapurustossa ja lapsi on ainokainen eli ei ole sisaruksistakaan seuraa. Muutoin en mitenkää ymmärrä miks pitäis viedä. Virikkeiden takia ei tarvi kun niitä virikkeitä pystyy kotoa käsinkin järjestämään jos jaksaa nähdä vaivaa. Joten laiskuudeksi sanon minäkin niiden kohdalla joiden perheessä ei oo mitään em. kaltaista erityistä syytä päivähoitoon.

Taas tällainen aloitus. :D

No joo, ihan samaa mieltä, en ymmärrä. Mutta en minä voikaan ymmärtää toisen tilannetta koskaan täysin. Itse en näkisi mitään syytä pitää omia lapsiani päivähoidossa jos olisin kotona vauvan kanssa.

Nimenomaan tukea vanhemmuuteen pitäisi lisätä, mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja erilaisiin ratkaisuihin. Perheiden tilanteet ovat erilaisia. Kuka muu kuin lapsen omat vanhemmat voivat määritellä tarvitseeko lapsi päivähoitoa vai ei.

Vauvaikäisen lapsen kanssa voi välillä keskittyä etätöihin, opiskeluu myös lepohetkiin on paremmin mahdollisuus yhden pienen kanssa kuin jos lapset nukkuu päiväunet eriaikaan tms.

ei pidä tehdä lapsia jos ei jaksa niitä hoitaa. Sillon voi tehä vaan sen yhden nii jaksaa eikä tartte murehtia jos lapset ei nukukaan päiväunia samaan aikaan.

Yli 3v ymmärrän osa-aika hoidon. Ja jos vanhemmilla viiraa päässä pahasti. Muuten en ymmärrä, pelkkää aikuisen laiskuutta. Sillon ei olisi kannattanut alkaa lisääntymään.

No jos on vauva kotona ja sisarukset 4-5vuotiaita niin musta päiväkotiin laittaminen on ihan ok jos vanhemmat maksavat hoitomaksun. Jotkut laittaa senki takia lapsen hoitoon että ite saa olla päivisin yksin kotona ja kun ei tarvii mitään hoidosta maksaa.

joskus asioilla voi olla lääketieteellinen peruste. Oma lapseni on 5pv vkossa puolipäivähoidossa nimenomaan lääkärin (neurologi) määräyksestä. Ja sanonpa vaan että omasta alkuvastustuksestani huolimatta neurologi oli oikeassa: suorastaan mykistävä edistys ja kuntoutuminen on tapahtunut jo muutamassa kuukaudessa. Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää joten säästäkääpä ne sättimiset "laiskoista äideistä" ja "kotona makoilijoista".

Jos sulle TAAS niin ohita aihe :)

Tämä on tärkeä aihe ja tästä puhutaan!

Jos sulle on joku ongelma se, että joku kommentoi tämän aiheen yleisyyttä, niin ei kannata varmaan aloituksia tehdä. :) En itse kommentoinut mitenkään sitä, onko aihe tärkeä vai ei, vaan ainoastaan sitä faktaa, että näitä aloituksiahan on ollut. Olen vastannut aika moneen, aina samalla lailla, mitenkään ei minua nämä aloitukset vaivaa, siksi avasinkin. Mutta tottahan se on, että näitä on ollut nyt aika paljon. Miksi totuutta ei saisi kommentoida?

Ite teen tällä hetkellä sijaisuuksia kahdessa pväkodissa. Täällä ainakin on pulaa hoitohlökunnasta, joten EI myös minulta niille lapsille joiden vanhempi on kotona!

Ja lisäksi: vanhemmat ILMOITTAKAA AAMULLA HETI jos lapsi ei tule pvän aikana hoitoon ollenkaan! Olen todella yllättynyt tästä että vanhemmat eivät edes soita jos eivät tuo lastaan hoitoon :O

Pitäisi kehitellä vanhemmaksi tulemisen opetusta, ennen vauvan syntymää olisi jotain kursseja ja kannustusta ja oppeja että äiti ja isä on ne tärkeimmät ja PARHAIMMAT lapselle, tukea tukea ja tukea!

Jokainenhan tekee kuten tekee, mutta olisi perusteltua, että nämä virikehoidossa olevat maksaisivat enemmän siitä hoidosta, niin varmana ne vähenisi. Tähän ei sitten kuulu ne mitkä ovat hoidossa lääkärin määräyksestä.

joskus asioilla voi olla lääketieteellinen peruste. Oma lapseni on 5pv vkossa puolipäivähoidossa nimenomaan lääkärin (neurologi) määräyksestä. Ja sanonpa vaan että omasta alkuvastustuksestani huolimatta neurologi oli oikeassa: suorastaan mykistävä edistys ja kuntoutuminen on tapahtunut jo muutamassa kuukaudessa. Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää joten säästäkääpä ne sättimiset "laiskoista äideistä" ja "kotona makoilijoista".

Totta. Joskus hoidolle on terveydellisiä tai sosiaalisia perusteita. Silloin ilman muuta ymmärrän tilanteen. Siksi kommentoinkin asiaa siten, etten voi koskaan tietää mitä perusteita muilla on laittaa lapsensa päiväkotiin. Itselläni sellaisia ei olisi. Tiedän kuitenkin monia, joilla on sellainen tilanne kuin teillä, silloin päivähoito on ihan perusteltua, sekä lapsen että vanhempien edun mukaista.

Ite teen tällä hetkellä sijaisuuksia kahdessa pväkodissa. Täällä ainakin on pulaa hoitohlökunnasta, joten EI myös minulta niille lapsille joiden vanhempi on kotona!

Ja lisäksi: vanhemmat ILMOITTAKAA AAMULLA HETI jos lapsi ei tule pvän aikana hoitoon ollenkaan! Olen todella yllättynyt tästä että vanhemmat eivät edes soita jos eivät tuo lastaan hoitoon :O

itsekkin puhun syvällä kokemuksen äänellä

Mun mielestä kotonaolevan vanhemman lapsen päivähoito on perusteltua vain jos kyseessä on erityislapsi, lapsen äidillä on esim vakava sairaus joka verottaa voimia (esim kun kaverillani todettiin syöpä ja aloitti syöpähoidot nii sen 2v lapsi meni päiväkotiin sen takia, että äiti saa päivällä levättyä ja jaksaa sit illan lapsen kanssa, samoin lääkärikäynnit, syöpähoidoissa käynnit ym oli helpompi järkätä ku lapsella oli hoitopaikka) tai jos perhe asuu niin korvessa että siellä ei oo lapselle kavereita naapurustossa ja lapsi on ainokainen eli ei ole sisaruksistakaan seuraa. Muutoin en mitenkää ymmärrä miks pitäis viedä. Virikkeiden takia ei tarvi kun niitä virikkeitä pystyy kotoa käsinkin järjestämään jos jaksaa nähdä vaivaa. Joten laiskuudeksi sanon minäkin niiden kohdalla joiden perheessä ei oo mitään em. kaltaista erityistä syytä päivähoitoon.

Minä näkisin perusteltuna myös jos on kyse perheestä jossa puhutaan erikieltä kuin asuinmaassa, lapsen on kuitenkin hyvä oppia se paikallinen kieli mahdollisimman vahvaksi ennen koulun alkua.

Näkisin päiväkodin hyvänä myös silloin jos jollain perheen muista lapsista on sairaus joka vaatii usein lääkäri- ja kuntoutuskäyntejä, kenties sairaalajaksoja jne. Kaikilla kun ei ole niitä mummoja jotka voivat hoitaa lapsia noiden käyntien ajan ja se vieraiden lastehoitajien etsiminen ja palkkaaminen muutenkin stressaavassa tilanteessa ei ole kenellekään eduksi. lapsi saisi paitsi tutun ja turvallisen hoitopaikan, myös samalla kosketusta ikätovereidensa ns. normaali arkeen mitä ei varjosta sisaruksen sairaus/vamma.

muoks. ja noissakaan tilanteissa ei siis edellytetä täyspäiväistä hoitoa.

Viimeksi muokattu:
Minua kiinnoistais nähdä ihan faktatietoja (jotain virallisia tilastoja) siitä kuinka paljon oikeasti on sellasia lapsia päivähoidossa kokopäiväisesti joilla on toinen vanhemmista nuoremman sisaruksen kanssa kotona. Siis ihan näitä tapauksia joissa kotona vauva ja vanhempi <3 sisarus on kokoaika hoidossa. Eikä taustalla siis mitään esim mielenterveysongelmaa, tai erityislapsesta kyse jne....

Yhteistyössä