TILDA askartelijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peukku keskellä kämmentä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peukku keskellä kämmentä

Vieras
yritän ommella sellaista tilda tyyppistä pehmosydäntä niin kysyisin että millasen teette sen sydämen ennekuin ompelette? Sellaisen oikein pullean vai valmiiksi jo sellaisen hieman pitkulan mallisen.
Hankala selittää mutta oon niin surkea käsitöissä että pakko kysyä. (halua kyllä löytys ja nyt ajattelin siirtyä toteutukseen ;) )

Tietysti sen mallisen, kun siitä valmiina haluaa. Eli leikkaat kankaasta kaksi sen muostoista palaa oikeat puolet vastakkain, mitä haluat sen sydämen olevan. Sen jälkeen ompelet ne yhteen (jätä aukko johonkin kohden kääntämistä varten). Leikkele pieniä lovia etenkin sinne sydämen yläosankeskelle saumavaroihin ennen kääntämistä. Käännät sen oikeinpäin ja täytät aukosta sopivan pulleaksi ja ompelet kiinni (yleensä käsin) sen aukon.

Ei pidä leikata niitä kuvioita valmiiksi vaan ehdottomasti kaksi neliskanttista kankaanpalaa joista toiseen piirretään se kuvio ja ommellaan kankaat yhteen ja sitten vasta leikataan muotoon.

[QUOTE="vieras";23139524]Tässä miten niitä lovia pitäisi tehdä
kulmien ompelu[/QUOTE]

äää, siis.. tätä pitää tutkia tarkemmin. Itse kuvittelin ettei olis ko ommella sydämen muotoon ja sitten kääntää ja täyttää :/

Alkuperäinen kirjoittaja peukku keskellä kämmentä;23139562:
äää, siis.. tätä pitää tutkia tarkemmin. Itse kuvittelin ettei olis ko ommella sydämen muotoon ja sitten kääntää ja täyttää :/

Noista kuvista näkee, milllaisia leikkauksia kannattaa tehdä. Jos jätät tekemättä, niin silloin se vetää ikävän näköiseksi, jos kyseessä ei ole hyvin joustava kangas. Jos jostain tiukasta puuvillakankaasta ompelet, leikkaukset kannattaa ehdottomasti tehdä.

[QUOTE="vieras";23139587]Noista kuvista näkee, milllaisia leikkauksia kannattaa tehdä. Jos jätät tekemättä, niin silloin se vetää ikävän näköiseksi, jos kyseessä ei ole hyvin joustava kangas. Jos jostain tiukasta puuvillakankaasta ompelet, leikkaukset kannattaa ehdottomasti tehdä.[/QUOTE]

puuvillakankaasta ajattelin. Eli siis siihen saumavaraan leikkaan vaan niitä viiltoja / lovia? voi kunpa pääsis uudelleen yläasteen käsityötunneille, olis ees perusasiat hanskassa.