Miehen ulosmitattavat velat oli otettu meidän yhteiseltä tililtä minun palkastani! Aika törkeetä...

• Viestiketjun aloittaja törkeyden huippu
  • Ensimmäinen viesti
ap.
[QUOTE="vieras";23094399]Mikei ukkosi yritä kunnolla päästä eroon velasta? Jos teillä on vakaa suhde, niin saataisi olla jopa perempi, että sinäkin osallistuisit velan maksuun. Ettei mene tulevaisuus pilalle.[/QUOTE]

Kyllä yrittää oikeasti päästä eroon veloista. On lyhentänyt velkaansa jo yli kymppitonnin. Velka oli alunperin jotain 22600e ja nyt on vain reilut 11000e. Ja tosiaan ulosmittaavat palkasta 2/3 eli jää vain se minimi mikä on lain mukaan pakko jättää. Mutta kaikenmaailman perintämaksut ja muut ylimääräiset menot mitä ulosotossa ottavat hidastaa velan maksua välillä aika paljonkin.

"vieras"
Joo, mieheltä menee suoraan palkasta myös. Ja tililtä ei sit enää mene. Mutta nyt oli jostain syystä viety mun (ja miehen yhteiseltä) tililtä koko MUN palkkani. Eli vievät vissiin myös tililtä, koska siellä luki vaan ottajana ulosmittaus.
Tässä ap lainaus sinun eilisestä tekstistäsi. Miehen palkasta otetaan jo, hänen tililtään ei enää mene. Silti miehesi kokee tarpeelliseksi nostaa rahansa heti pois, jottei vouti vie niitä.

Älä ole liian sinisilmäinen äläkä usko kaikkea, mitä miehesi kertoo.

"kaalimaan vartija"
No kyllä se kertoo siitä, että miehesi ei ole halukas maksamaan noita vanhoja velkoja, jotka kuitenkin on itse tehnyt. Kyllähän tuo nyt jotain kertoo ihmisestä, että ei halua korjata virheitään vaan välttelee vastuunkantoa.
No miehen palkastahan ulosmitataan suoraan tietty osuus, joten maksaa siis takaisin koko ajan velkaansa. Ei varmaan voi laittaa koko palkkaansa velan takaisin maksuun, jollain rahalla pitää maksaa kuitenkin eläminen ja lapsille vaikka uusia vaatteita.

dfdf
No kyllä täytyy vissiin näinkin tehdä. Siinä on vaan sitten se ongelma, että mies joutuu tosiaan nostamaan kaikki rahat automaatista, kun hänen omalla tilillään on ainoastaan automaattikortti, kun ei saa pankin mukaan luottotietojen menetyksen vuoksi pankki- tai edes electronkorttia. Kyllä meni päivä totaalisesti pilalle.
Mikäs ongelma siinä on? Niinhän sitä ennenkin tehtiin.

Oli muuten helpotus, kun pankkiautomaatit tulivat katukuvaan ja sai nostaa pankkiautomaateista rahaa ympäri vuorokauden. Ei tarvinnut mennä jonottamaan pankkiin virka-aikana.

"vieras"
[QUOTE="kaalimaan vartija";23096458]No miehen palkastahan ulosmitataan suoraan tietty osuus, joten maksaa siis takaisin koko ajan velkaansa. Ei varmaan voi laittaa koko palkkaansa velan takaisin maksuun, jollain rahalla pitää maksaa kuitenkin eläminen ja lapsille vaikka uusia vaatteita.[/QUOTE]

Ulosotto ei voi viedä koko palkkaa, ihmiselle on jätettävä tietty suojaosuus, joka riippuu perheen koosta.

ap.
[QUOTE="vieras";23096396]Mitä sieltä tililtä ulosmitataan, jos miehesi on tehnyt sopimuksen jolla palkasta tietty osa menee suoraan ulosottoon? Ihan villi veikkaus, että miehesi on jättänyt jotain kertomatta, ts. ulosotossa onkin enemmän kuin hän on sanonut...[/QUOTE]

Olen itse nähnyt ulosotosta tulleet paperit, joiden mukaan ulosmitataan 2/3 palkasta kunnes velat on maksettu. ulosmittaus alkoi vasta joitakin vuosia sitten. Ja mies kertoi jo aikoja sitten pelkäävänsä, että hänen tililtään vedetään ylimääräisetkin rahat, jos sinne jotain jää, joten nostaa aina rahansa tililtä pois, myös sen takia, ettei omista korttia tililleen ja on helpompi nostaa kerralla kaikki ja käyttää ne sitten joko ruokakauppaan tai maksaa laskuja esim. bensalasku teboilille yms.

Ja vaikka ulosotossa olisi nykyisen reilun 11000e:n sijaan esim. 100000e niin silti palkasta otetaan vain 2/3 mutta vissiin voivat ottaa tililtä ns. ylimääräiset, jos sinne toistuvasti jää jotain.

...
[QUOTE="kaalimaan vartija";23096458]No miehen palkastahan ulosmitataan suoraan tietty osuus, joten maksaa siis takaisin koko ajan velkaansa. Ei varmaan voi laittaa koko palkkaansa velan takaisin maksuun, jollain rahalla pitää maksaa kuitenkin eläminen ja lapsille vaikka uusia vaatteita.[/QUOTE]

Ei ne ulosotosta ota koko palkkaa, vaan jo lain mukaan jättävät sen jonkun suojaosan. Eli jotain hämärää tuossa on, jos miehesi silti kokee tarvetta nostaa tili tyhjäksi.

"kaalimaan vartija"
[QUOTE="vieras";23096482]Ulosotto ei voi viedä koko palkkaa, ihmiselle on jätettävä tietty suojaosuus, joka riippuu perheen koosta.[/QUOTE]

No juuriin jotan sellaista tarkoitin. :D

Miten ihmeessä mies olisi voinut nostaa rahat apn tililtä?

???
[QUOTE="kaalimaan vartija";23096574]No juuriin jotan sellaista tarkoitin. :D

Miten ihmeessä mies olisi voinut nostaa rahat apn tililtä?[/QUOTE]

Miehellä on käyttöoikeus ko. tiliin. Ja ap:n hiljaisuudesta päätellen, mies on tätä oikeuttaan nyt vähän laajemmin käyttänyt...

ap.
Joo, ja sitten asiaan.

Soitin sinne ulosottovirastoon, selitin asiani ja kerroin, että tililtä "varastetut" rahat ovat minun omiani, ei miehen ja että milläs me nyt eletään kun lähes kaikki rahat on viety. Kohta minunkin velkani menevät ulosottoon, kun ei ole tilillä rahaa, jolla maksaa laskuja. Ulosottomies oli vähän sekaisin, lupasi selvittää asian ja sitten soitti parin tunnin päästä sanoen, että joku virhe tullut. Sanoi jo maksaneensa miehen velkoja rahoilla, joten niitä ei enää ole. Sanoin vaan jyrkästi, että ne rahat on muuten saatava takaisin, koska ne oli MUN, niin sanoi, että selvittää asian... noh, soitti sitten tunnin päästä mulle ja sanoi, että rahat on loppuviikosta mun tilillä takaisin.

"minä"
Joo, ja sitten asiaan.

Soitin sinne ulosottovirastoon, selitin asiani ja kerroin, että tililtä "varastetut" rahat ovat minun omiani, ei miehen ja että milläs me nyt eletään kun lähes kaikki rahat on viety. Kohta minunkin velkani menevät ulosottoon, kun ei ole tilillä rahaa, jolla maksaa laskuja. Ulosottomies oli vähän sekaisin, lupasi selvittää asian ja sitten soitti parin tunnin päästä sanoen, että joku virhe tullut. Sanoi jo maksaneensa miehen velkoja rahoilla, joten niitä ei enää ole. Sanoin vaan jyrkästi, että ne rahat on muuten saatava takaisin, koska ne oli MUN, niin sanoi, että selvittää asian... noh, soitti sitten tunnin päästä mulle ja sanoi, että rahat on loppuviikosta mun tilillä takaisin.
Muista vaatia vähintäänkin tuottokorkoa ajalta jolloin rahat eivät ole olleet sun käytössä. Ei se paljoa ole, mutta ihan periaatteen vuoksi. ;) Vahingonkorvausta et varmaankaan saa.

ap.
Ulosotossa tosiaan olivat jotenkin tehneet virheen... olivat tosiaan pyytäneet pankeilta listan tileistä, jotka on miehen nimellä. Olivat pankista antaneet myös mun tilin ja sit sen säästötilin... eivät olleet tienneet, että on oikeasti mun tilejä... tai niin se selitti. Sitten oli viety niiltä rahat kun luultu niiden olevan miehen ns. ylimääräisiä rahoja.

Sitten kun mä soitin sinne, niin oli sitten soittanu pankkeihin ja kysynyt tarkempia tietoja ja saanut sitten tietää, että ne onkin mun eli olen ns. pääomistaja niissä ja että säästötiliin on vain käyttöoikeus miehellä, ei omista sitä. Selitti sen asian vähän vaikeasti, mutta noin ymmärsin. Ja olivat tosiaan ehtineet "jakaa" rahat jo velkojille, mutta en tiedä miten saivat ne takaisin... vai mistä ne rahat mulle sitten tulee. Mutta pääasia, että ne tulee.

"vieras"
Oli niillä ollut kuulemma tarkoitus ilmoittaa tällä viikolla kirjeellä, että rahat on käytetty velkojen maksuun.
toivottavasti opit tästä että poistat heti kun mahdollista miehen käyttöoikeudet tileihin, ettei tule jatkossakaan yllätyksiä.
minä olisin laittanut avioliiton ehdoksi että mies on maksanut entiset velkansa. kun velat maksettu, voisi sitten vasta miettiä naimisiin menoa.

ei enää ikinä
Ei tää miesharjoittelija osannut edes niitä spekuloita laittaa sisälle ja ei löytänyt edes kohdunkaulaa/-suuta :D vaan gynen piti etsiä se. Eikä tiennyt miten bakteeriviljelynäyte otetaan kohdunkaulalta. Eli selvästi aivan alussa opinnoissaan (jos kerta opiskelee gyneksi) vai minkä ihmeen takia siellä oli, kun kerta oli tk-lääkäri (gyne kertoi lopussa).

ei enää ikinä
Alkuperäinen kirjoittaja ei enää ikinä;23097007:
Ei tää miesharjoittelija osannut edes niitä spekuloita laittaa sisälle ja ei löytänyt edes kohdunkaulaa/-suuta :D vaan gynen piti etsiä se. Eikä tiennyt miten bakteeriviljelynäyte otetaan kohdunkaulalta. Eli selvästi aivan alussa opinnoissaan (jos kerta opiskelee gyneksi) vai minkä ihmeen takia siellä oli, kun kerta oli tk-lääkäri (gyne kertoi lopussa).
Jaahas, tää meni väärään ketjuun. :D

"gen"
tuli vaan sellanen mieleen että teille tulis ihan sairaan paljonhalvemmaksi ku sä ottaisit lainan ja maksaisit ulosotot pois, nimittäin ulosotossa on ihan törkeet korot. Ja mies sit maksais lainan pois

ap.
[QUOTE="gen";23097043]tuli vaan sellanen mieleen että teille tulis ihan sairaan paljonhalvemmaksi ku sä ottaisit lainan ja maksaisit ulosotot pois, nimittäin ulosotossa on ihan törkeet korot. Ja mies sit maksais lainan pois[/QUOTE]

Hmmm... tätäpä en ole aikaisemmin ajatellutkaan. Toisaalta, en ehkä halua itselleni enää yhtään lainaa, varsinkaan sellaista joka on ollut toisen alunperin. Koen sen kuin olisin takaaja, ja sen olen itselleni luvannut etten koskaan takaa mitään kellekään.

Yhteistyössä