Miehen ulosmitattavat velat oli otettu meidän yhteiseltä tililtä minun palkastani! Aika törkeetä...

• Viestiketjun aloittaja törkeyden huippu
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sama";23092428]Velat ja varat ovat avioliitoss yhteiset.:attn:[/QUOTE]

Kumpikin puoliso vastaa itse yksin tekemästään velasta, oli velka sitten tehty ennen tai jälkeen vihkimisen. Avioliiton solmiminen ei suinkaan takaa edes osittaista vapautusta veloista. Myöskään avioliiton purkautumisen jälkeen puoliso ei joudu vastuuseen sellaisesta velasta, jonka toinen puoliso on yksin tehnyt.

"vieras"
Se ei teknisesti ole mahdollista nostaa rahaa/ tehdä tilisiirtoa omalla tilillä/kortilla ja laittaa ottajaksi joku muu.

Esim. mä en voi nostaa mun miehen tililtä rahaa ja laittaa ottajaksi vaikka naapurin pekka.
Siinä näkyy aina ottajan nimi. Automaatilta näkyy pelkkä OTTO.

ja ollut naimisissa 8KK ei vuotta.
Itse maksoin veromätkyt niin että saajana nimenä oli "verokarhu" ja se jäi sinne minun tilitietoihin, ei muuttunut automaatisesti miksikään muuksi. Se mikä tuollaisen paljastaa on "toimenpiteen" nimi, APn mukaan tilitiedoissa lukee "ulosotto" eikä tilisiirto/maksu tms.

tota
Ihmettelen vaan, miksi antaa miehelle käyttöoikeus kaikille tileillesi? Etenkin kun hänellä on ollut menneisyydessä rahan kanssa selvästikin ongelmia, joita ei ole vielä kuitannut. Kuinka suuri velka sillä oikein on, jos vielä viiden vuoden päästäkin ulosotto vie tuollaisia summia? Erityisesti ihmettelen, miksi miehellä on käyttöoikeus säästötilillesi?

Mies voi vallan hyvin nostaa kortilla sitä käteistä ja maksaa sillä niin kauan kunnes saa rästissä olevat maksut hoidettua. Tai jos kortilla maksu nyt jotenkin on ehdotonta, niin sit avaisin ihan uuden tilin, johon molemmilla olis käyttöoikeudet. Mutta sille tilille ei tosiaankaan menis koko palkkani, vaan tse siirtäisin sinne mitä siirtäisinkin.

[QUOTE="vieras";23092339]Lapsiperheen tapauksessa perikunta on lapset ja leski, eli missä ongelma?[/QUOTE]

Tällaisessa tapauksessa tililtä ei saisi maksaa mitään muita kuin kuolinpesän hoitoon liittyviä laskuja esim. vainajan laskuja, perunkirjoitukseen liittyviä kuluja. Vasta kun ositus on tehty, olisi tili käytettävissä.

En suosittele kenellekään mitään yhteisiä tilejä niin että tili on molempien nimissä. Kummallekin omat tilit, joihin korkeintaan käyttöoikeus toiselle eikä välttämättä edes sitä. Käyttöoikeus ja tilinomistus ovat kaksi eri asiaa. Yhteinen tili, kummatkin tilinomistajia, tarkoittaa yhteisiä varoja. Ei siinä eritellä kumman tuloja tilillepanot ovat.

Käyttöoikeus tiliin tarkoittaa sitä, että tililtä saa nostaa rahaa ja tilin saldon ja tapahtumat saa tietoonsa tilinomistajan luvalla. Tämäkään ei ole kovinkaan suositeltavaa, jos toisen rahankäyttö on leväperäistä.

Raha-asiat kuntoon rakkaat kanssaihmiset, niin ei tällaisia tilanteita pääse käymään! Ja pyytäkää nyt hyvät ihmiset pankkivirkailijoita selittämään nämä asiat niin, että tajuatte ne kunnolla.

"vieras"
Mikei ukkosi yritä kunnolla päästä eroon velasta? Jos teillä on vakaa suhde, niin saataisi olla jopa perempi, että sinäkin osallistuisit velan maksuun. Ettei mene tulevaisuus pilalle.

uutta tietoa
Meillä mies tehnyt avioliiton aikana ulosmitattavaa velkaa omiin nimiinsä(pika-vippejä).
Hermostuin niistä totaalisesti kun kuvittelin että minäkin joudun niitä varmaan maksamaan.
Mies otti yhteyttä velkaneuvojaan ja sieltä todettiin että MINÄ EN OLE missään vastuussa kys.veloista.Eli mitä minä tienaan on myös minun plus minun pankkitililleni ei kukaan pääse mitään ottamaan.
Ihmettelen tuota määrää jonka ovat ottaneet....suojaosuus on yli 600 euroa ja se nousee jokaisesta elätettäväsät lapsesta .eli miehelläni kun on poika ,suojaosuus oli muistaakseni noin 820 euroa .Lisäksi suojaosuuden yli menevästä palkasta saa pitää joko 1/3 osaa tai 2/3 osaa riippuen palkan suuruudesta.Nämä kaikki lukee myös tuolla ulosotto-sivuilla ja siellä on taulukko millä voi laskea .
epäilen että ap.n mies on itse ottanut rahat ja laittanut saajan paikalle tuon ulosottotoimiston:(

rtee
Minä taas ihmettelen miten ihmiset ovat menneet naimisiin ottamatta selvää siitä miten omaisuus ja velat avioliitossa menee... Huoh. Avioliitto ei ole vain prisenssahäät vaan juridinen sopimus, joten kannattaisi ehkä ottaa selvää mihin sitä nimensä pistää ennen kuin menee naimisiin.

"höh"
Minä taas ihmettelen miten ihmiset ovat menneet naimisiin ottamatta selvää siitä miten omaisuus ja velat avioliitossa menee... Huoh. Avioliitto ei ole vain prisenssahäät vaan juridinen sopimus, joten kannattaisi ehkä ottaa selvää mihin sitä nimensä pistää ennen kuin menee naimisiin.
Oli avioliitto tai ei niin jokaisen omat henkilökohtaiset velat eivät ole toisen kontolla.
Ei vaikka velanottaja kuolisi.velat eivät siirry puolisolle tai lapsille.
Olen tästä ottanut selvää ammatti-ihmisiltä.

rtee
[QUOTE="höh";23096005]Oli avioliitto tai ei niin jokaisen omat henkilökohtaiset velat eivät ole toisen kontolla.
Ei vaikka velanottaja kuolisi.velat eivät siirry puolisolle tai lapsille.
Olen tästä ottanut selvää ammatti-ihmisiltä.[/QUOTE]

No sitähän minä tässä yritän sanoa. Kun jotkut täällä väittävät, että rahat ja velat ovat avioliitossa yhteisiä ja yksikin nainen luuli, että miehen pikavippivelat tulevat hänen maksettavakseen.

"JUU"
Alkuperäinen kirjoittaja NO ÖÖ;23096087:
No ompa outoa. itse sain Visa debit kortin vaikka luottotiedot ei kunnossa olekkaan. en ymmärrä miksi korttiin, jossa ei ole luottoa, tarvisi luottotiedot? :O
Ja minä sain nordean visa electronin :)Mutta luottotiedottomat eivät saa esim matkapuhelinliittymää,vuokra-asuntoa vapailta markkinoilta,mitään osamaksulla(esim .hennetsiltä,hobby-hallista ym...

hmmmm
Alkuperäinen kirjoittaja NO ÖÖ;23096087:
No ompa outoa. itse sain Visa debit kortin vaikka luottotiedot ei kunnossa olekkaan. en ymmärrä miksi korttiin, jossa ei ole luottoa, tarvisi luottotiedot? :O
Ehkä luottotiedottomat jaetaan kahteen luokkaan, toivottamat taloutta hallitsemattomat luuserit ja ne joilla on vanha merkintä mutta ovat sen jälkeen hoitaneet asiansa.

ap.
onko säästötilille miehellä käyttöoikeus?

Ota se pois jos on. Sun rahoihin UO ei saa koskea vaikka miehellä olisi 5 käyttöoikeutta. Sun palkkatulot on sun rahaa ja niillä ei makseta miehen tekemää velkaa, ainostaan jos velka on yhteinen. Säästötili voi olla asia erikseen.
Vastailenpa vähän myöhässä, kun palasin lukemaan ketjua.

Joo, säästötilille miehellä on vain käyttöoikeus eli ei ns. omista tiliä. Vain se mun palkkatili on myös miehen nimissä eli ns. omistaa sen myös. Molemmilta vietiin silti rahat.

ap.
[QUOTE="vieras";23091615]Olette namisissa eli myös velat ovat teidän yhteisiä, ulosottomies on tehnyt täysin oikein.[/QUOTE]

No todellakaan ei ole velat yhteisiä! Ei mun velkani ole miehen eikä miehen velka ole mun, kun ne on allekirjoitettu yksin eikä toistemme nimiä ole papereissa. Näin sanoo muuten laki.

ap.
[QUOTE="vieras";23091630]Ristiriitaa?[/QUOTE]

Mitä ristiriitaa siinä on, että mies nostaa rahansa pois tililtä ja että osaa hoitaa raha-asiansa hyvin? Täh? Nehän ei liity toisiinsa mitenkään. Se, että nostaa rahansa pois tililtä ei tarkoita sitä, että ei osaisi sitä rahaa käyttää ns. oikein. Nostaa rahansa pois, koska ei halua hänen tililtään ulosmitattavan ja sillä rahalla maksetaan yleensä laskuja.

"vieras"
Mitä ristiriitaa siinä on, että mies nostaa rahansa pois tililtä ja että osaa hoitaa raha-asiansa hyvin? Täh? Nehän ei liity toisiinsa mitenkään. Se, että nostaa rahansa pois tililtä ei tarkoita sitä, että ei osaisi sitä rahaa käyttää ns. oikein. Nostaa rahansa pois, koska ei halua hänen tililtään ulosmitattavan ja sillä rahalla maksetaan yleensä laskuja.
Mitä sieltä tililtä ulosmitataan, jos miehesi on tehnyt sopimuksen jolla palkasta tietty osa menee suoraan ulosottoon? Ihan villi veikkaus, että miehesi on jättänyt jotain kertomatta, ts. ulosotossa onkin enemmän kuin hän on sanonut...

ap.
[QUOTE="kiva";23092386]Samaa aloin epäillä kun nyt sanoi olleen naimisissa jo kahdeksan vuotta. Kuinkas tehnyt viisi vuotta sitten nuo velat?
Mies humputellut ap:n rahat.[/QUOTE]

Kahdeksan KUUKAUTTA on oltu naimisissa. Viime kesänä mentiin naimisiin. 5v sitten tehnyt mies velat entisen naisensa kanssa, me tavattiin noin 3v sitten.

...
No kyllä se kertoo siitä, että miehesi ei ole halukas maksamaan noita vanhoja velkoja, jotka kuitenkin on itse tehnyt. Kyllähän tuo nyt jotain kertoo ihmisestä, että ei halua korjata virheitään vaan välttelee vastuunkantoa.

Yhteistyössä