Huuliherpeksen tarttuminen vauvaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoli

Vieras
Meillä esikoispojalla puhkesi herpes huuleen ja ostimme apteekista hänelle herpeslaastareita hoidoksi. Laastari piti liottaa vedessä ja laittaa sitten huuleen ja näin tein ohjeen mukaan. Sen jälkeen olen pessyt käsiäni jo monen monta kertaa ja lontrannut käsidesiä tuhottomasti... Mutta edelleen ahdistaa! Nimittäin meillä on 3 kk:n ikäinen vauva ja nyt pelkään, että uskallanko pestä edelleenkään käsilläni vauvan pyllyä, vaihtaa vaippaa jne, jos käsiini olisikin jäänyt vielä herpesvirusta :(

Mitä mieltä olette, olisiko mahdollista, että herpesvirusta olisi vielä jäänyt käsiini vai uskallanko hoitaa vauvaa normaalisti? Ahdistava herpes!!!!!!!

Hyvä käsihygienia on tuossa tärkein. Uskallat siis hoitaa normaalisti pienempää. ole tarkkana, vauvan kasvaessa ettei pääse ottamaan samoja astioita isommalta sisarukselta ym..

Tosta kannattaisi ihan keskustella lääkärin kanssa tarkemmin, että miten hoidetaan. Ihme ettet jo ole. Ei ole kuin pari vuotta kun lehdissä oli juttua kuinka vastasyntynyt (parikuinen) englantilaisvauva kuoli saatuaan äidiltään huuliherpeksen.

Meillä esikoispojalla puhkesi herpes huuleen ja ostimme apteekista hänelle herpeslaastareita hoidoksi. Laastari piti liottaa vedessä ja laittaa sitten huuleen ja näin tein ohjeen mukaan. Sen jälkeen olen pessyt käsiäni jo monen monta kertaa ja lontrannut käsidesiä tuhottomasti... Mutta edelleen ahdistaa! Nimittäin meillä on 3 kk:n ikäinen vauva ja nyt pelkään, että uskallanko pestä edelleenkään käsilläni vauvan pyllyä, vaihtaa vaippaa jne, jos käsiini olisikin jäänyt vielä herpesvirusta :(

Mitä mieltä olette, olisiko mahdollista, että herpesvirusta olisi vielä jäänyt käsiini vai uskallanko hoitaa vauvaa normaalisti? Ahdistava herpes!!!!!!!
kertakäyttöhanskoja herpeksen ajaksi?

Mielestäni se ei enää ole vaarallinen 3kk iässä, mutta niin kiusallinen vauvalle että kannattaa varoa tarttumista juuri huolellisella käsihygienialla. Herpes (myös huuli) on vauvalle vaarallinen vastasyntyneenä. Imetätkö? Onko sinulla ollut herpes? Äidin vasta-aineet suojaa puolen vuoden ikään asti yleensä. Itse olen paininut saman asian kanssa ja se on todella stressaavaa.

Itselläni on ollut huuliherpes lapsesta asti, mutta en ole tartuttanut sitä lapseen.

Itse en tietenkään suukota lasta kun herpes on huulessa ja pesen käsiä vähän väliä ja jokaisen käsipesun jälkeen laitan käsidesiä käsiini.

Pidä vain huoli, että isompi lapsi ei koske vauvaan sillä aikaa kun herpes on näkyvänä. ja kun hoidat isompaa lasta niin pese kädet huolellisesti ja käsidesiä.

Tuosta laastarista. Minusta se kostutettava laastari on hankala.
Ite käytän Compeed laastaria. Otetaan paketista ja laitetaan siististi ruven päälle. ei mitään kummia kostutuksia ja muita.
Tämä voisi lapsellakin olla parempi

Tuo uutinen on niitä ääritapauksia. Ja todellakin vauvalla ei ollut vasta-aineita koska äidillä oli herpes eka kertaa ja toiseksi vauva sai sen vastasyntyneenä, jolloin herpes voi vielä tehdä yleistulehduksen.

Kannattaa muistaa että herpesvirus on jopa 90% ihmisistä ja kun se perheessä on niin lapsi tulee sen aika varmasti jossain vaiheessa saamaan. Kaikilla se ei vaan oireile kuin ehkä kerran elämässä. Tartunnan voi saada myös vauvana mutta joillakin ekat oireet tulee vasta vuosien jälkeen.

[QUOTE="huips";23080792]Mielestäni se ei enää ole vaarallinen 3kk iässä, mutta niin kiusallinen vauvalle että kannattaa varoa tarttumista juuri huolellisella käsihygienialla. Herpes (myös huuli) on vauvalle vaarallinen vastasyntyneenä. Imetätkö? Onko sinulla ollut herpes? Äidin vasta-aineet suojaa puolen vuoden ikään asti yleensä. Itse olen paininut saman asian kanssa ja se on todella stressaavaa.[/QUOTE]

Minullakin on ollut huuliherpes, mutta ei kertaakaan aktiivisena odotus- tai synnytysaikana. Imetän edelleen täysin. Ja tosiaan nyt puhun toisen lapseni huuliherpeksestä, jota hoidon tuolla laastarilla. Laastarin laittamisen jälkeen olen siis pessyt käsiäni jo siihen pisteeseen, että nahka rapsuu kuivuuttaan ja käsidesiä olen laittanut lukemattomia kertoja.
Edelleen haluaisin tietää, että uskallanko hoitaa vauvaa tämänkään jälkeen... Mutta eipä täällä kukaan tietenkään voi mitään varmaa ja tieteellisesti tutkittua vastausta antaa! Mielenrauhaa on turha siis tuskin tälle yölle odottaa :(

Ymmärsin kyllä että herpes on isommalla. Tarkoitin vaan että todellakin se ei olisi enää automaattisesti vaarallinen vauvalle. Herpesvirus lähtee kun peset kädet huolellisesti ja varsinkin kun laitat käsidesiä. Herpes on niin suurella osalla ihmisistä jotta siihen nähden näitä vauvojen tartuntoja on todella vähän!! Yleensä tulee vasta yli puolivuotiaana, silloin kivuliaana, mutta vaarattomana suutulehduksena. Ole rauhassa, kun muistat vaan käsihygienian. Ja osta niitä laastareita joita ei kostutella. Sinun vasta-aineet ja imetys suojaa myös vauvaa hyvin.

Täällä samankaltainen asia pinnalla...Katsotteko vastasyntynyttä katsomaan tulevilta vierailta ettei heillä ole herpestä...Itse en ole tajunnut, mutta nyt kävi niin että huomasin vieraalla rakkulat vasta kun hän oli sylitellyt vauvaa, ja vaihtanut vaipankin. Itselläni ei ole ainakaan oireilevaa herpestä. Pelottavaa. Onko kenellekään käynyt samoin? :/

Yhteistyössä