Työhakemuksen tekoon apua (miten kääntää kotiäitiys vahvuudeksi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viera"

Vieras
Antakaas hyviä vinkkejä miten esitän kuuden vuoden kotiäitiyden vahvuutena työhakemuksessa. Jotain ajatuksia itsellänikin, mutta olisi kiva kuulla miten te muut olette toimineet. :)

jos se ei lasten hoitoon tai taloudenhoitoon liittyvä duuni ole, niin älä vaan ala satuilemaan mitään ihmeellistä. jos sinne alkaa ihan ihmeellisiä juttuja pitkästi väkertämään ja selittämään- eikä lastenhoito tms liity haettavaan työhön mitenkään, tulee vähän huono kuva.

asialliset työkokemukset. ja työhakemukseen hyvä kertoa että kotiäitinä- ettei ajatella että muuten lusmuillut.

jos se ei lasten hoitoon tai taloudenhoitoon liittyvä duuni ole, niin älä vaan ala satuilemaan mitään ihmeellistä. jos sinne alkaa ihan ihmeellisiä juttuja pitkästi väkertämään ja selittämään- eikä lastenhoito tms liity haettavaan työhön mitenkään, tulee vähän huono kuva.

asialliset työkokemukset. ja työhakemukseen hyvä kertoa että kotiäitinä- ettei ajatella että muuten lusmuillut.

No enpä aatellut lastenhoidosta satuillakaan. :D

Jätät cv:stä sen ajan pois ja kirjoitat hakemukseen esim näin:

Työnteko ei ole minulle vain pakollinen rutiini päivässä, vaan haluan työn antavan enemmän ja siksi olen myös valmis antamaan sille palan itsestäni sekä sitoutumaan siihen. Minulle on tärkeää, että työ antaa sopivasti haasteita sekä mahdollisuuden kehittyä ja oppia uusia asioita. Avoin, tehokas ja ammattitaitoinen kuvaavat minua erinomaisesti. Olen viimeiset kuusi vuotta hoitanut taloutta sekä lapsia kotona, joten koordinointi ja asioiden organisointi käy minulta luonnostaan. jne..jne.. jne.. kappalejaot muistat!

Kelpaisko? Osa on mun työhakemuksesta ja pääsin sillä n. 30 eri haastatteluun ja sain unelmatyön johtotasolta. Jospa se kelpais sulle. Toki muokkaat sitä omannäköiseksesi ja lisäät sekä poistat siitä tavaraa. Mutta EI LIIAN PITKÄ. Muista muokata tekstiä. On vähän sekava.

Et mitenkään. älä vaan mainitse tuota työhakemuksessasi. CV.ssä voit mainita lopussa että sinulla on aviomies ja niin ja niin monta lasta. Muuta ei tarvita. kysyvät sitten haastattelussa ne kysymykset jotka heitä kiinnostaa.

Riippuu varmasti alasta. Itse kun hain hoitoalalta paikkaa ja olin ollut 5 vuotta kotiäitinä sitä ennen niin kirjoitin siihen lyhyesti, että olen ollut kotiäitinä 5 viimeisintä vuotta,mikä on kehittänyt organisointikykyjäni ja stressinhallintaani.Mainitsin kotiäitinä olemisen ja sen edut myös haastattelussa. Hakijoita oli 130 ja haastateltavia 30, sain paikan.

Mun mielestä se on järkevä mainita, koska se on osa sinun elämääsi, ja varsinkin jos juuri nyt oot kotiäitinä, mutta siitä ei kannata pitkiä selostuksia antaa.

Riippuu vähän siitäkin, millaista työtä haet.

Yleensä
Kotiäiti on usein aika hyvä organisaattori perheessä, stressinsietokyky kasvanut verrattuna aikaan ennen lapsia, asioiden priorisointisilmä on kehittynyt, omien voimavarojen tunnistaminen jne. Voisiko noita sinun kohdallasi hyödyntää työhakemuksessa?

Nykyajan työelämässä kotiäitiys ei ole menestys. Itse ainakin työhönottajana pudottaisin ekana pois ihmiset, jotka on olleet useita vuosia vain kotona lapsen kanssa.

CV:ssä voi mainita perustiedoissa tyyliin "perhesuhteet: avioliitto, kolme lasta". Hakemuksessa voi kirjoittaa jotain tyyliin "Perhetilanteeni on vakiintunut ja olen taas vapaa keskittymään uraan" tms. Lisäksi, jos tehtävässä tarvitaan organisointikykyä tai jämäkkyttää, voi mainita, että lasten kanssa on päässyt kehittämään näitä taitojaan. Mutta sen laveammin kotivuosista ei työhakemukseen kannata kirjoitella.

Äh, itse tein ainakin niin että kerroin vaan että olin 8 vuotta kotiäitinä.
Kuulijassa sitten vastuu, millaisena sen ottaa... turha siinä on alkaa sepittelemään. Kyllä mun nyk. pomo ainakin tiesi millaista hommaa se on ;)

työnantajalle voi olla tärkeää tieto siitä että lapset on jo tehty eli moneen lapsettomaan naiseen verrattuna sinä et ole heti jäämässä äitiyslomalle. (tai mistä minä tiedän vaikka olisitkin) samoin lapset ei ilmeisesti enää ole niin nuoria ett sairastelisivat koko ajan hoitoon mentyään jolloi äidille tulisi poissaoloja. muotoilet tuon sitten epäsuorasti siihen hakemukseen. onko muilla ehdotuksia miten?

[QUOTE="Bell";23000562]Nykyajan työelämässä kotiäitiys ei ole menestys. Itse ainakin työhönottajana pudottaisin ekana pois ihmiset, jotka on olleet useita vuosia vain kotona lapsen kanssa.[/QUOTE]

juu huomaa että tuollaisella työhönottajalla on vähä asenteet vinksallaan. raha ja ura vaan kaiken edelle juu.eikö kauan kotona olleet ois parempia kuin ne ketkä on 1vuotiaan äitejä,alle 3vuotitaathan aiheuttaa eniten sairaspoissaoloja työssäkäyville äideille.

Eikö se ole vähän niinkuin normijuttu, että äitiys ylipäänsä kasvattaa organisointikykyä ja stressinsietoa. Vai onko tämä muka jotenkin kotiäitiyteen liittyvä asia? Itse sanoisin että vaikeampaa se työn ja lastenhoidon yhdistäminen on organisointimielessä kuin se, että hoitaa kotia ja lapsia.

Joten pelkkä maininta riittää että äitiyslomalla ja hoitovapaalla tiettynä aikana.

[QUOTE="Bell";23000562]Nykyajan työelämässä kotiäitiys ei ole menestys. Itse ainakin työhönottajana pudottaisin ekana pois ihmiset, jotka on olleet useita vuosia vain kotona lapsen kanssa.[/QUOTE]

Tuo riippuu ihan työnantajasta.
Kotiäitiys on vahvuus, jos sen osaa oikealla tavalla tuoda esille työhakemuksessa tai haastattelussa.

[QUOTE="tuulevi";23000678]Tuo riippuu ihan työnantajasta.
Kotiäitiys on vahvuus, jos sen osaa oikealla tavalla tuoda esille työhakemuksessa tai haastattelussa.[/QUOTE]

Kerro, miten tämä tapahtuu -siis oikealla tavalla esille tuominen. Siis erotuksena sille, että toinen vaihtoehto on työssäkäyvä äiti. Kuulisin mielelläni että mihin tämä kotiäitien erinomaisuus organisointitaidoissa ja stressinsietokyvyssä jne perustuu.

No eihän sitä kotiäitiyttä tarvitse sen erikoisemmin mainita kuin selittääkseen aukon cv:ssä. Kummallinen ajattelutapa että se toisi työntekoon (jollei nyt lastenhoitoalalle hakeudu) työssä tarvittavaa kokemusta :O En ymmärrä tuotakaan, että firmaa syytetään rahan ahneeksi p*skaksi, jos palkkaa ennemmin vuosien alan kokemuksen omaavan kuin kotiäidin jonka koulutuskin saattaa olla menneen talven lumia.

Itsellä sama edessä myöhemmin tänä vuonna. Itseäni kiinnostaa lähinnä se, miten 31-vuotias muotoilee kauniisti mutta SELVÄSTI, että "minun lapseni on nyt tehty"..? Lapsia siis 2 kpl, ei avioliittoa, mutta lapsiluku oikeasti täynnä.

Eikö se ole vähän niinkuin normijuttu, että äitiys ylipäänsä kasvattaa organisointikykyä ja stressinsietoa. Vai onko tämä muka jotenkin kotiäitiyteen liittyvä asia? Itse sanoisin että vaikeampaa se työn ja lastenhoidon yhdistäminen on organisointimielessä kuin se, että hoitaa kotia ja lapsia.

Joten pelkkä maininta riittää että äitiyslomalla ja hoitovapaalla tiettynä aikana.

Samaa mieltä. Voihan sen pukea vaikka kuinka hienoksi, eri asia sitten mikä on totuus. Kun on niitäkin äitejä jotka on kotona siksi ettei halua töihin, kotona vain laiskotellaan ja sitten ukko pakottaa töihin kun lapset on sen ikäisiä että kotona ei enää syytä olla.

Samaa mieltä. Voihan sen pukea vaikka kuinka hienoksi, eri asia sitten mikä on totuus. Kun on niitäkin äitejä jotka on kotona siksi ettei halua töihin, kotona vain laiskotellaan ja sitten ukko pakottaa töihin kun lapset on sen ikäisiä että kotona ei enää syytä olla.

No tässäkin varmasti vaikuttaa, mitä kotiäitinä vuosia ollut henkilö on samanaikaisesti tehnyt oman ammattitaitonsa ylläpitämiseksi ja niin edelleen. Itse esimerkiksi olen opiskellut ja toivon, että se luetaan edukseni työnhakutilanteessa.

Et mainitse mitenkään. CV:hen laitat siihen ajanjaksoon hoitovapaalla/äitiyslomalla ja jos haluat korostaa lasten määrää, niin laitat vaikkapa 07/2007-02/2010 äitiyslomalla, 2 lasta.

Hakemukseen ei todellakaan mitään jorinoita organisaatiokyvystä jne. Kaikki työnanatajat tietää mitä äiti tekee kotona, eikä sitä tarvitse mainita ja jos ei ole esim. opiskellut samalla, niin kannattaa pitää matalaa profiilia.
Sille joka mietti miten sanotaan, että lapsiluku täynnä, niin sitä ei tarvitse korostaa mitenkään, jos jo kaksi lasta, koska nythän olet hakeutumassa töihin ja kun ikää yli 30, niin ei heti oleteta sun tekevän lisää lapsia.

Korosta niitä asioita, joita olet tehnyt (töissä tai opiskellessa), millä on väliä TYÖtehtävän kannalta.

Se siitä sitten. *huokaa*

Mä hain heti opiskelujen jäkeen töitä ja silloin tyssäs aina siihen että 'sulla ei ole tarpeeksi kokemusta, me haetaan ihmistä jolla on jo työkokemusta alalta/työkokemusta.'

'Ei vielä perhettä?' (=se hankkiutuu raskaaksi kuitenkin, hylätään!!!!)

'Olet ollut kotona näin kauan?' 'Sulla ei ole tarpeeksi työkokemusta, miksi?'

|O

[QUOTE="kisu";23001082]Et mainitse mitenkään. CV:hen laitat siihen ajanjaksoon hoitovapaalla/äitiyslomalla ja jos haluat korostaa lasten määrää, niin laitat vaikkapa 07/2007-02/2010 äitiyslomalla, 2 lasta.

Hakemukseen ei todellakaan mitään jorinoita organisaatiokyvystä jne. Kaikki työnanatajat tietää mitä äiti tekee kotona, eikä sitä tarvitse mainita ja jos ei ole esim. opiskellut samalla, niin kannattaa pitää matalaa profiilia.
Sille joka mietti miten sanotaan, että lapsiluku täynnä, niin sitä ei tarvitse korostaa mitenkään, jos jo kaksi lasta, koska nythän olet hakeutumassa töihin ja kun ikää yli 30, niin ei heti oleteta sun tekevän lisää lapsia.

Korosta niitä asioita, joita olet tehnyt (töissä tai opiskellessa), millä on väliä TYÖtehtävän kannalta.[/QUOTE]

Totta, jos alat selittää ja ylistää kotivuosiesi hyödyllisyyttä tulee vain kuva että et osaa edes työhakemusta tehdä. Ja tietty kuva (ei positiivinen) "pään sisällöstä"

[QUOTE="kisu";23001082]

Korosta niitä asioita, joita olet tehnyt (töissä tai opiskellessa), millä on väliä TYÖtehtävän kannalta.[/QUOTE]

Hyvä pointti. Olen eronnut ja työnantajaa oletettavasti kiinnostaa myös lapsieni huoltamis/hoitojärjestelyt (sairastamistilanteissa oleellisia, oletan). Lisäksi ainakin itseäni työnantajana kiinnostaisi, että mikä mahtaa olla hakijan tulevaisuus perhetilanteiden kannalta (tällainen hyvännäköinen ja älykäs sinkkuäiti saattaa jonkun näkövinkkelistä katsottuna pariutua hyvinkin nopeasti;). Ehkä nuo ovat kuitenkin asioita, joita voi sitten mahdollisessa haastattelutilanteessa tuoda julki, jos haluaa, vai mitä luulette?

Ei se kotiäitiys kyllä minusta ole mikään häpeän asia, kuten täällä taas rakkaat palstasisaret näyttävät "tsemppaavan" meitä luusereita, jotka ovat lapsensa itse hoitaneet! Että pitäisi jotenkin piilotella sitä asiaa ja olla mainitsematta mitä on tullut tehtyä vuosikaudet!

Uusimmat

Yhteistyössä