Kun toimeentulotukiasiakkaat aina valittavat että ovat tiukimmilla niin tässä teille esimerkiksi meidän perheen tulot ja

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
edes sinä
[QUOTE="a p";22984837]Kommenttini olivat osoitettu littledeathille.

Kyllä, nelihenkisen perheen perusosa oli yli 1200 euroa, aika hyvin.[/QUOTE]

Niin ja tuosta 1200€ vähennettään ensin kaikki muut tulot. Ei se tarkoita et sä saat sen 1200€ sossusta ku manu illallisen.. Tätä ei taida suurin osa ihmistä ymmärtää.
Luulempa että suurin osa sossusta käyvistä,olisi mielummin töissä kuin kotona. Ei se kotona makoilu mitään nannaa ole vuosi tolkulla. Vaikka eräät niin luuleekin.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja edes sinä;22987428:
Niin ja tuosta 1200€ vähennettään ensin kaikki muut tulot. Ei se tarkoita et sä saat sen 1200€ sossusta ku manu illallisen.. Tätä ei taida suurin osa ihmistä ymmärtää.
Luulempa että suurin osa sossusta käyvistä,olisi mielummin töissä kuin kotona. Ei se kotona makoilu mitään nannaa ole vuosi tolkulla. Vaikka eräät niin luuleekin.
Ymmärrän varsin hyvin. Se on ihan se ja sama tuleeko se summa Kelalta vai sossusta jos kaikki tulot ovat kuitenkin tukia. Lopputulos on kuitenkin sama.

tässä lisää vertailtavaa
Meijen perse tienaa kuussa käteen 2000e, toinen tienaisi enemmän, mutta verottaja myös vie enemmän. Siinä on kaikki tulot. Meitä on ns. arjessa tällä haavaa kaksi, mutta osa-aikaisesti 5. Meijen perse ei voi asua mitenkään kaksiossa, joten meillä on tarpeeseen tarvittava asunto ja nyt kun tulee sitten yhteinen kokoaikalapsi, asunnon hankkiminen oli erittäin hyvä, sillä vaikka jotenkin kaksiossa yöpyminen 3 lapsen kanssa onnistui, koululaisten, leikki-ikäisen ja vauvan kanssa se olisi ollutkin sitten oikeasti helvettiä. Ja miksi ihmeessä meijen perseen ois pitäny tyytyä siihen kaksioon, josta jouduimme maksamaan n.800e vuokraa, kun kunnat lähialueelta ei tarjonnu halvempaa ja halvin kolmio oli alkuperäisessä kunnossa 870e/kk ja hissittömän talon korkeimmassa kerroksessa...? No, meijen perse otti asuntolainaa ja kaikkien kulujen ja asunnon yhtiövastikkeen kanssa asumiseen menee kuussa 1200e + sähkö + vakuutukset. Sitten ei huvita turvautua vaan julkiseen sektoriin lasten suhteen, joten joka ainoalla on vakuutus (vain nuorimmaisen kohdalla se on ollut tarpeellinen, mutta senkin edestä...)
Sitten kun nuoret aloittaa ilman perintöä tai vanhempien tukia elämänsä, hakkii lapsia jne. ei ole säästöjä kummoisia. Joustoluottoa raksuttaa vielä reilu 2000e saldona, jonka lyhennykseen menee 250e/kk. Sitten matkustaminen töihin maksaa. Toisella yli 100e, toisella tähän asti vaan +80e, mutta muuttuu satskuun.

Siinä alkuunsa kiinteät maksut. Sitten jääkin kolme hunttia ruokaan, nettiin, kännykkään (väittäkää nyt joku, että työssä käyvät aikuiset ei vaan tarttee niitä, mutta on ihan ok, että sossun asiakkaat tarttee..) SItten käsittääkseni ihmisillä pitäisi olla varaa harrastaa jotain? No, eipä oo tarvinnu salille mennä asunnon oston jälkeen. Ja eipä muuten olla, kun asuntoa ostaessa luovuimme autosta, käyty MISSÄÄN. Ja kun etävanhempi ei saa lasten suhteen mitään apuja, vaikka lapset ovatkin osana, ei sitä kahta viikonloppua, toisen perheen luona, lapsillekkin tartteis sänkyjä, tavaroita, työpöytää jne. Mainittakoon vielä, että lastenvalvojan mukaan tulot perheessämme on sen verran pienet, että elatustuki kuittaantuu vakuutusmaksuilla ja satunnaisilla vaatehankinnoilla.

Sitten joillakin sossunasiakasperheillä, joilla varmasti on tiukkaa, en epäile yhtään on kuitenkin mahdollisuus liikkua, pitää autoa, ostaa sitä tätä tota. Se oikeasti pistää ihmetyttämään. Ja sekin, että jos lapset ei ole kakkoskodissaan kirjoilla, niitä ei ole silloin olemassakaan. Onneksi kuitenkin tämä on myös huomioitu kinteässä vesimaksussa, ei kirjoilla, ei voida periä..

Miettisin siis kahdesti enne kuin uikuttaisin ilmaisesta rahasta ja määrästä julkisesti missään. Useimmiten vinkujat on pitkäaikais asiakkaita. Kyllä pitäis olla pokkaa alkaa siinä vaiheessa jos tietää, että tilanne on kaoottinen pitkäänkin alkaa tehdä omia ratkaisuja. Ei ehkä ole kuitenkaan ok hakea tukea vuosikaupalla ja samalla omistaa tavaroita joilla on rahallista arvoa ja jotka voisi korvata edullisimmilla tuotteilla. Osamaksuja kannattaisi joka tilanteessa välttää, sillä jos se paska osuu tuulettimeen ne maksut on kuitenkin maksettava.

Asuntolainoissa tietyn väliajoin voi pankista riippuen tehdä uusia maksusuunnitelmia ja sellainen on edessä kun tulee aika ratkoa vauva hoitoon vai ei kysymyksiä. Jotkut arvot menee kuitenkin ohi järkevienkin taloudellisten ratkaisujen.

JA joo, opiskelijoille tukea enemmän. Tällähetkellä ei voi kun haaveilla, että jonain päivänä voisin opiskella sairaanhoitajaksi, ei oikein vanhempana + velallisena onnistu, ei talous pyöris jos toinen sais vaan opintotukea.

"Anne"
"Kun toimeentulotukiasiakkaat _AinA_ valittavat..."

Ehkä ne jotka valittavat, valittavat sitten kovimpaan ääneen. Eipä ole tullut itsellä mieleenkään valittaa, (kuitenkin saan olla lapsen kanssa kotona ja se tukien avulla onnistuu kunnes lapsi on kolme vuotias) kun ihan hyvin tullaan toimeen eikä oikeasti tarvitse pelkkää makaronia tai riisiä päivästä toiseen syödä.

hm
Politikoilla vain on harhakäsitys siitä, mitä palkat todellisuudessa on ja samoin käsitys siitä, että mitä äitiyspäivärahat on keskimäärin ja ihan oikeasti kuinka pieni on kotihoidontuki tai omaishoidontuki. Itse ovat niitä päättäneet, mutta vain omia palkkojaan korotelleet.
tai sitten he ovat lapsettomia jotka elättävät sillä palkalla vaan itsensä.

dsa
no ne oikeasti köyhät toimeentuloasiakkaat ei tällä palstalla hillu, ei heillä ole varaa tietokoneeseen ja nettiyhteyteen...he seisoo sen lisäksi tuolla leipäjonoissa ja vaatejakelujonoissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22977548]Meillä nelihenkinen perhe elää 1500 euron palkkatuloilla, kotihoidon tuella (ei mitään kuntalisää) ja lapsilisillä. Ja oikein mainiosti pärjätään!! Jää rahaa joka kuukausi säästöönkin. Tosin asuntolaina jo maksettu ja yhtiövastikekin on pieni. Ja lapsetkin vielä pieniä. Kyllähän sitä ihminen syrjäytyneenä on pahassa paikassa. Että en kadehdi. Mutta jos tt-asiakkaalla olisi voimia muuttaa elämäänsä, sen pystyisi yleensä myös tekemään.[/QUOTE]

eikös teillä sitten tulot ole yhteensä yli 2000e/kk? ja silti vain toinen käy töissä? ihan hyvä tilanne minustakin! Jos asuntolaina maksettu, toki se vähentää myös menoja rytkasti, minusta teillä on kerrassaan mainio tilanne! Meillä mies tienaa tuon 1500 kans, mut en vois jäädä kotiin koska rahat ei riittäisi siihen asumiseen.

"vieras"
[QUOTE="a p";22987472]Ymmärrän varsin hyvin. Se on ihan se ja sama tuleeko se summa Kelalta vai sossusta jos kaikki tulot ovat kuitenkin tukia. Lopputulos on kuitenkin sama.[/QUOTE]

jos minun pitäisi valita tekisinkö minä työtä josta saan samanverran käteen kuin saisin makaamalla kotona tukia, en vaivautuisi töihin. Tämä ärsyttää eniten, että työnteosta ei makseta ja se ei aina ole kannattavaa, kun tukia saisi samaan elintasoon, vaikka olisi ihan koulutettu ihminen.

no ne oikeasti köyhät toimeentuloasiakkaat ei tällä palstalla hillu, ei heillä ole varaa tietokoneeseen ja nettiyhteyteen...he seisoo sen lisäksi tuolla leipäjonoissa ja vaatejakelujonoissa.
Aina sitten jaksetaan vedota tietokoneeseen ja nettiin. Mulla on ainakin ilmaaseksi saatu kone ja netti on prepaid eli siihen haetaan käyttöaikaa kun on rahaa. Joillakin netti kuuluu vuokraan.

Kyllä mulle ainakin netti on todella tarpeellinen koulun takia.

"vieras"
[QUOTE="a p";22989012]Siis sossu maksaa? ;) Porukalla alkaa jo unohtumaan sekin ettei ne sossun rahat ole mitään itse tienattuja "omia" rahoja vaan yhteiskunnan.[/QUOTE]

Niihin rahoihin on jokaisella oikeus, sinullakin ap. Voisit jättäytyä "sossuelätiksi" vaikka huomenna, ellei sinun valintasi olisi ollut ottaa asuntolainaa ja kartuttaa omaisuuttasi. Tuossa tilanteessa yhteiskunta ei rahoita elämistäsi.

sardiinivalas
[QUOTE="heh";22977941]Hyvä pointti. Suomessa ei ole köyhiä. Niitä löytyy tuolta lämpimistä maista. Tekisi toimeentuloasiakkaille hyvää käydä katsomassa muualla maailmassa, että mitä on oikeasti köyhyys. Kun aina valittavat. Köyhyyttä ei ole se, että sossu maksaa kaiken ja toimeentulotuki on huima verrattuna joihinkin palkkoihin. Me olemme molemmat töissä mutta eipä meilläkään jää pahemmin ylimääräistä. Olen ap:n kanssa samaa mieltä. En sano, että olemme köyhiä mutta inhoan työttömien laulua siitä miten köyhiä he ovat. Autoja ja asuntolainaa on turha kadehtia. Voitte painua itsekin töihin ;) (en tarkoita opiskelijoita, lapsiaan kotona hoitavia, sairaita.. Vaan niitä turhaan lojuvia). Ja totta, työssäkäyvälle kuuuisi jäädä myös johonkin kivaankin rahaa. On väärin, että toisen palkka menee siihen minkä toinen saa ilmaiseksi. Heh, ehkä kaikkien pitäisi heittäytyä sossun luukulle ? Loppuisi sieltäkin äkkiä rahat.[/QUOTE]

Minäpä käyn sossun luukulla, enkä ole ikinä valittanut siitä rahasta, mitä saan.
Päinvastoin, olen kiitollinen, että täällä Suomessa on tämmöinen järjestelmä.
Eniten mua ärsyttää työssäkäyvät ihmiset, jotka esim. ansaitsee lähes 2000e kuussa ja elättää vaan itsensä sillä, mutta silti valittaa, kuinka saa liian vähän palkkaa..
Työtä on vaikeeta saada, kun ei ole suhteita, tai koulutusta
(kouluakin yrittänyt käydä ja aina olen uudestaan yrittämässä ahkerasti), mutta töitä ei vain saa jokainen.
Lopettakaa vaan työnteko ja menkää hakee sossusta rahat. Enpä haluais sit kuunnella ihmisiä, kun esim. vuoden joutuvat elämään päälle 400e kuussa, kun ennen saivat kolmen-nelinkertaisesti enemmän..nimittäin aika vaikeeta saattaa eräille olla suhtautuminen sellaiseen elämään sen jälkeen, kun on ollut varaa laittaa satasia säästöön.
Ei vois enempää ottaa pannuun suvaitsemattomat ja sokeat ihmiset, jotka ei osaa asettua muiden ihmisten asemaan ja miettiä itseäänkin siinä valossa, jos asiat olisikin toisin.

täh
Minäpä käyn sossun luukulla, enkä ole ikinä valittanut siitä rahasta, mitä saan.
Päinvastoin, olen kiitollinen, että täällä Suomessa on tämmöinen järjestelmä.
Eniten mua ärsyttää työssäkäyvät ihmiset, jotka esim. ansaitsee lähes 2000e kuussa ja elättää vaan itsensä sillä, mutta silti valittaa, kuinka saa liian vähän palkkaa..
Työtä on vaikeeta saada, kun ei ole suhteita, tai koulutusta
(kouluakin yrittänyt käydä ja aina olen uudestaan yrittämässä ahkerasti), mutta töitä ei vain saa jokainen.
Lopettakaa vaan työnteko ja menkää hakee sossusta rahat. Enpä haluais sit kuunnella ihmisiä, kun esim. vuoden joutuvat elämään päälle 400e kuussa, kun ennen saivat kolmen-nelinkertaisesti enemmän..nimittäin aika vaikeeta saattaa eräille olla suhtautuminen sellaiseen elämään sen jälkeen, kun on ollut varaa laittaa satasia säästöön.
Ei vois enempää ottaa pannuun suvaitsemattomat ja sokeat ihmiset, jotka ei osaa asettua muiden ihmisten asemaan ja miettiä itseäänkin siinä valossa, jos asiat olisikin toisin.

Muakin inhottavat sinkut, jotka valittavat että eivät pärjää 2000 euron palkalla.

toisaalta inhottaa myös kaltaisesi, jotka väittävät saavansa 400 euroa. Ja väittävät että joku saa palkkaa 4 kertaa enemmän. Siis joo, nettopalkka voi olla 4 kertaa enemmän mutta kun maksaa itse sen asumisen, ja päivähoitomaksut ja kaiken, niin ei jää käteen kuin se 400 siihen ruokaan. Tajuatko?

sardiinivalas
Tämänkin ketjun otsikossa jo sanotaan että tt-tukiasiakkaat aina valittavat. Ketkähän ne eniten ovat tämän keskustelun aikana valittaneet..
Mä en tajua niitä jotka ovat töissä ja valittavat siitä että toimeentulotukiasiakas saa enemmän rahaa ja päläpälä. Mikä sitten estää itseä irtisanoutumasta ja kokeilemasta olla tukien varassa?
Jep. Mäkin jaksan ihmetellä kun sitä valittavat, hypätköön itse kokeilemaan, miltä tuntuu elää toimeentulotuen kanssa..

sardiinivalas
Alkuperäinen kirjoittaja täh;22990087:
Muakin inhottavat sinkut, jotka valittavat että eivät pärjää 2000 euron palkalla.

toisaalta inhottaa myös kaltaisesi, jotka väittävät saavansa 400 euroa. Ja väittävät että joku saa palkkaa 4 kertaa enemmän. Siis joo, nettopalkka voi olla 4 kertaa enemmän mutta kun maksaa itse sen asumisen, ja päivähoitomaksut ja kaiken, niin ei jää käteen kuin se 400 siihen ruokaan. Tajuatko?
?? Joo joo. Mä puhuin nyt yhden ihmisen taloudesta, joka saa pari tonnia kuussa ja siitä maksaa vuokran , joka on esim. 500e plus muut maksut esim toisella viidellä huntilla ja käteen jää 1000e, mistä voi laittaa säästöön 2-300e ja vielä jää satasia sitten loppu kuuksi mihin lystää käyttää.
Mitä sitten, jos mulle maksetaan se vuokrani (n.312e kuussa) kuukausittain siihen päälle, mulle jää silti se 417e. Jos mä saisin vaikka 1500e palkkaa jos olisin töissä, niin olisin tyytyväinen, kun saisin tuplasti, ellei triplasti enemmän rahaa.
Pitääkö tehdä lapsia, jos ei ole varaa, tähän voisi näin sanoa.
Tai ei ainakaan tartte siitä olla katkera niille, jotka saa toimeentulotukea, vaan niille päättäjille.. Vähänniinku sylkis konduktöörin naamalle kun juna on myöhässä, vaikkei hänen vikansa olekkaan se junan myöhästyminen..
Ei ole munkaan vika, jos jonkun lapsi pitää laittaa päivähoitoon ja siitä tulee maksuja, ja näin sen nojalla voi haukkua toimeentulotuen varassa eläviä, että "ei mullakaan enemmän rahaa jää vaik käyn töissä jne."..

"a p"
Jep. Mäkin jaksan ihmetellä kun sitä valittavat, hypätköön itse kokeilemaan, miltä tuntuu elää toimeentulotuen kanssa..
Olen kokeillut eikä se ollut ollenkaan kamalaa, hyvin riitti rahat. Mutta miten se vaikuttaisi näiden valittajien asenteisiin jos minä jäisin tt-tuelle? Ei niin mitenkään. Joten siksi turha veto tuo ruvetkaa itse. Menkää itse töihin. Aloittakaa työkkärin harjoittelusta. Ai niin, mutta ei ole järkeä kun saa niin vähän rahaa eikä kukaan halua ottaa ilmaiseen harjoitteluun ja mitäs muita syitä näitä olikaan.

Yhteistyössä