Lähtisittekö töihin tällä palkalla, vaikka sen pitäisi olla isompi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tööt";22979692]Aikamoista kermaperseilyä vastavalmistuneelta. Sitä voi äkkiä huomata olevansa työtön kotiäiti, jos noilla kriteereillä alkaa valkkaamaan töitään.[/QUOTE]

Ai:D Miten muututaan yhtäkkiä työttömäksi kotiäidiksi sen takia, että katsoo hieman, mihin soppaan aikoo lusikkansa tunkea?

[QUOTE="suski";22979731]Yksityisistä pikkufirmoista löytyy pahimmat lainrikkojat ja hyväksikäyttäjät. Pörssiyhtiöiden tulee ainakin nimellisesti noudattaa lakia.[/QUOTE]

:D se on silti just toisinpäin, ja siksi on liitto joka ajaa ainakin minun asiaani jos tulee joku epäily.

[QUOTE="suski";22979718]Ap:n ei olisi pitänyt panna summia aloitusviestiinsä, tulisi asiallisempia vastauksia.

Noin selvästi alipalkalla älä ryhdy mihinkään. Saatat päätyä firman alipalkatuksi työjuhdaksi.[/QUOTE]

Se on myös yksi pelko. Se ois kuitenkin 400-500e/kk vähemmän kuin pitäisi. Mun mielestä aika paljon, kun sitä ei ole sitten vastaavasti otettu huomioon työssä.

Se on myös yksi pelko. Se ois kuitenkin 400-500e/kk vähemmän kuin pitäisi. Mun mielestä aika paljon, kun sitä ei ole sitten vastaavasti otettu huomioon työssä.

Jos ne työtehtävät kerta ovat vaativampia kuin muissa paikoissa, niin sun kuuluisi saada ton verran enemmän rahaa.

Mä ottaisin paikan vastaan, jos ei muuta työtä olisi tarjolla, mutta muuten ei kannata.

Oletko keksinyt syytä. miksi palkka on huomattavasti oikeaa palkkatasoa alhaisempi? Poikkeaako kyseinen firma muista firmoista jollain tapaa? Ovatko muut firmat konsulttifirmoja?

Eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Työnkuvat tehtävissä vaihtelevat ja sen mukaan myös tarjottu palkka. Eivät kaikki yritykset tarjoa identtistä palkkaa.

Päätät itse kumpi sinulle on merkityksellisempää, työnkuva vai palkka. Jos sinulla on vähintään kolme eri hommaa tarjottuna (3100e, 3500e ja 3700e) niin pullathan ovat hyvin uunissa. Liitonpalkkasuositushan on jotain ihan muuta kuin alalla toteutuneet palkkiot. Siihen on turha verrata vaan siihen mitä rahaa yritys sinulle tarjoaa.

summista on ihan turha päätellä mitään, koska työnkuva eikä omat tärkeysjärjestykset eivät ole tiedossa.

[QUOTE="suski";22979788]Jos ne työtehtävät kerta ovat vaativampia kuin muissa paikoissa, niin sun kuuluisi saada ton verran enemmän rahaa.

Mä ottaisin paikan vastaan, jos ei muuta työtä olisi tarjolla, mutta muuten ei kannata.[/QUOTE]

Just näin minäkin tätä juttua mietin. Ja nyt kun muutakin työtä tosiaan olisi tarjolla, niin ehkä mä en kuitenkaan ota tuota paikkaa vastaan. Olkoonkin, että se olisi jossain määrin mielenkiintoisempi (ainakin näin markkinointipuheiden perusteella) kuin muut tarjolla olevat työt. Mä en halua huomata jonkin ajan kuluttua olevani onneton raataja, joka tekee alipalkalla liikaa töitä eikä etene ikinä mihinkään.

Mies sanoi heti, että ei lähtisi missään nimessä. Tai sanoisi ensin, että palkkaa olisi saatava enemmän, jos se ei onnistuisi, niin ei edes harkitsisi. Ehkä mä opettelen tuota asennetta enemmän.

Meillä kotona on vaan aina toitotettu sitä, että sitä työtä tehdään, mitä saadaan, kun niin se on mennyt ennenvanhaankin. Mun vanhemmat on molemmat duunareita ajalta, jolloin koko järjestelmä oli ihan erilainen, eikä heillä ole käsitystä nykymeiningistä ja koulutusta vastaavasta työstä.

Jos ei ota vaikka kaupan kassan paikkaa vastaan maisterin papereilla, niin se on heidän mielestään tuomittavaa nirsoilua. Noin niin kuin kärjistetysti. Tämä on sitten vähän tarttunut minuunkin ja yritän nyt opetella siitä pois, kun ei ihan noinkaan mene.

Mie ottaisin paikan vastaan jos kerran työnkuva on mielenkiintoinen, tietenkään kovin alipalkattuna ei kannata mennä, mutta kannattaa muistaa, että palkkaa voi hiissata ylöspäin kun koe aika on ohi. Mulla nousi koeajan jälkeen palkka 500€...

Eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Työnkuvat tehtävissä vaihtelevat ja sen mukaan myös tarjottu palkka. Eivät kaikki yritykset tarjoa identtistä palkkaa.

Päätät itse kumpi sinulle on merkityksellisempää, työnkuva vai palkka. Jos sinulla on vähintään kolme eri hommaa tarjottuna (3100e, 3500e ja 3700e) niin pullathan ovat hyvin uunissa. Liitonpalkkasuositushan on jotain ihan muuta kuin alalla toteutuneet palkkiot. Siihen on turha verrata vaan siihen mitä rahaa yritys sinulle tarjoaa.

summista on ihan turha päätellä mitään, koska työnkuva eikä omat tärkeysjärjestykset eivät ole tiedossa.

Kyllä, kyllä. Kyse olikin nyt siitä, että tarjotut työt vaativat kaikki samaa erityisosaamista ja ovat hyvin pitkälti samanlaista työtä, vain eri sovellusalueilla. Ihmettelen vain, miksi ihmeessä tämä yksi paikka on noin selvästi alipalkattu, nimenomaan kun vertaa muihin. Ja hommaa tuplasti enemmän. Ja toki myös reilusti suositusten alle. Ymmärrän kyllä, että liiton suositukset ja oikea elämä ovat eri asioita, mutta kun kaikissa muissakin paikoissa palkkaus on lähempänä suosituksia...

Voihan tuossa olla syynä se vaativuus eli eivät halua maksaa harjoittelijalle (siis sellaiselle joka vasta opettelee kyseistä työtä) täyttä palkkaa, kun eivät saa täyttä hyötyäkään.

Voithan katsoa verotiedoista, millaisiin hankkeisiin firman johtotehtävissä olevat henkilöt pääsevät. Siitä voit päätellä, pysyykö palkka aina alhaisena vai onko toivoa, että kyseisessä firmassa voisi joskus saada parempaakin palkkaa.

Kyllä, kyllä. Kyse olikin nyt siitä, että tarjotut työt vaativat kaikki samaa erityisosaamista ja ovat hyvin pitkälti samanlaista työtä, vain eri sovellusalueilla. Ihmettelen vain, miksi ihmeessä tämä yksi paikka on noin selvästi alipalkattu, nimenomaan kun vertaa muihin. Ja hommaa tuplasti enemmän. Ja toki myös reilusti suositusten alle. Ymmärrän kyllä, että liiton suositukset ja oikea elämä ovat eri asioita, mutta kun kaikissa muissakin paikoissa palkkaus on lähempänä suosituksia...
Olisikohan kyseessä meidän firma? Meillä on isot vaatimukset työntekijöille ja työtehtävät kuvataan aina vaativiksi ja monipuolisiksi. Palkkauksessa se ei kuitenkaan näy. Suosittelen menemään muualle töihin, jos vain onnistuu.

Jos kyseessä on vuoden projekti, niin itse tuossa tilanteessa katsoisin kyllä sitä työnkuvaa. Jos siitä saa todella hyvän ja monipuolisen työkokemuksen, niin jatkoa ajatellen se on iso plussa.

3100 on tosi hyvä palkka, eli ehdottomasti ottaisin paikan. Kyllä tuolla rahalla jo itsensä ja perhettäkin elättää. Paljonko sitä sitten pitäisi saada? Ihmiset muuttuu aina vaan ahneemmiksi, vähemmälläkin pärjää, muista se. Ei tässä elämässä mikään tuu ilmatteeks muutenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pienen äiti;22979688:
Hui, mä en lähtisi hommaan johon pitäisi sitoutua vuodeksi. Jos tuleekin vaikka raskaaksi niin jää hommat kesken ja kaikkia harmittaa.

Toivottavasti tää oli vitsi..

Eihän kukaan tule raskaaksi hupsista noin vaan, ja jos raskaus on suunnitteilla ja/tai sitä yritetään niin toki tuollainen työtarjous yleensä torjutaan.

3100 on tosi hyvä palkka, eli ehdottomasti ottaisin paikan. Kyllä tuolla rahalla jo itsensä ja perhettäkin elättää. Paljonko sitä sitten pitäisi saada? Ihmiset muuttuu aina vaan ahneemmiksi, vähemmälläkin pärjää, muista se. Ei tässä elämässä mikään tuu ilmatteeks muutenkaan.
Tolla palkalla elättää kyllä itsensä, mutta jos sun palkkasi olisi 3100 euroa ja samanlaista työtä tekevän kaverisi palkka olisi 3500 tai 3700 euroa, niin eikö susta tuntuisi, että myös oman palkkasi pitäisi olla suurempi?

Näissä alkupalkoissa kannattaa muuten muistaa sellainenkin asia, että kun sitten tulee niitä prosenttikorotuksia, niin euroissa se korotus on vähemmän tienaavalle vähemmän. Tämä näkyy usein sellaisissa työpaikoissa, missä uusi miestyöntekijä on esittänyt palkkapyynnöksi 3500 euroa ja naistyöntekijä 3100 euroa. Kun nainen menee vaikka vuoden päästä pyytämään palkankorotusta, hän saattaa saada 200 euroa lisää, mutta se mieskin menee pyytämään ja saa luultavasti 300 euroa. Sitten tulee taas yleiset prosenttikorotukset ja hups heijaa, muutaman vuoden päästä mies tienaa reilusti enemmän kuin nainen. Naisten pitäisi luopua siitä "kyllä mulle vähempikin riittää" -ajattelutavasta, kun kyse on työpaikoista ja palkasta. Tai ei ainakaan ihmetellä, miksi parin vuoden päästä mieskollega tienaakin jo tonnin enemmän.

Olen enemmänkin suuntautunut tietojärjestelmiin ja ohjelmistoihin kuin taloustieteeseen;) Mut joo, kaupallistakin osaamista jonkin verran.
Selvitä taustatietoja firmasta ennenkuin menet sinne. Päällisin puolin voi näyttää hyvältä, mutta kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää. Jos firman asiat on sekaisin, niin tietojärjestelmän saaminen käyttökelpoiseksi voi olla melkoinen tehtävä. Onko sinulla tietoa, ovatko työntekijät uusia -> onko ollut vaihtuvuutta? Sinällään mielenkiintoinen työtehtävä, mutta kokemattomalle se voi olla liian rankka paikka. Ainakin, jos on sama(nlainen) firma kuin mikä itselläni on mielessä.

Selvitä taustatietoja firmasta ennenkuin menet sinne. Päällisin puolin voi näyttää hyvältä, mutta kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää. Jos firman asiat on sekaisin, niin tietojärjestelmän saaminen käyttökelpoiseksi voi olla melkoinen tehtävä. Onko sinulla tietoa, ovatko työntekijät uusia -> onko ollut vaihtuvuutta? Sinällään mielenkiintoinen työtehtävä, mutta kokemattomalle se voi olla liian rankka paikka. Ainakin, jos on sama(nlainen) firma kuin mikä itselläni on mielessä.

Ei tämä työ nyt liittynyt kyllä tietojärjestelmiin. En usko, että puhumme nyt yhtään samasta työstä:) Enhän ole edes kertonut siitä mitään.

Kannattaa ehkä arvioida veroprosenttilaskurilla, paljonko nettopalkassa lopulta on eroa. Siis jos tämä pienempipalkkainen homma tuntuu muuten mielekkäämmältä vaihtoehdolta. Verottaja kun yleensä tasoittaa palkkaeroja suht mukavasti.

Yhteistyössä