Mistä klamydia voi tarttua? Ei nimittäin ole seksistä tarttunut...

  • Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti
"lyyti"
Voi ottaa myös sukuelimistä. Mut yleisimmin kyllä virtsasta.

Mä en kyllä usko tätä juttua. Mikä labra muka nyt jo olis täksi aamuksi saanut testitulokset valmiiksi jos eilen käynyt testissä? Hohhoijaa..
Kyllä aikoinaan on otettu sukuelimistä ns. klamydian viljelynäytteitä, mutta koska ne olivat epäluotettavia, niin muutamia vuosia sitten siirryttiin tutkimaan klamydia DNA osoituksen avulla. ja tämä tutkimus tehdään nimen omaan alkuvirtsasta. Vaikea kuvitella, että missään enää otettaisiin näytteitä limakalvoilta, kun kerran sitä ei ole enää vuosiin suositeltu niin tehtäväksi.
 
An
Otetaanko muuten klamydiatesti rutiinisti raskauden aikana? Kun mulle sanottiin että parempi ottaa se (tietyistä syistä) ja kun mulla on se kerran ollut.. Mutta olen kuullut ettei kaikilta läheskään oteta. Saattaa varmaan kyllä vaihdella neuvoloittain, en tiedä ja kun ei ole kokemusta kun tästä yhdestä raskaudesta.
PITÄISI ottaa kaikilta raskaana olevilta. Siitä en osaa sanoa, toteutuuko. Tuskin.
 
An
[QUOTE="lyyti";22966936]Kyllä aikoinaan on otettu sukuelimistä ns. klamydian viljelynäytteitä, mutta koska ne olivat epäluotettavia, niin muutamia vuosia sitten siirryttiin tutkimaan klamydia DNA osoituksen avulla. ja tämä tutkimus tehdään nimen omaan alkuvirtsasta. Vaikea kuvitella, että missään enää otettaisiin näytteitä limakalvoilta, kun kerran sitä ei ole enää vuosiin suositeltu niin tehtäväksi.[/QUOTE]

Näyte voidaan ottaa KOHDUNSUULTA. Vuosi sitten olin gynekologian poliklinikalla harjoittelussa ja kyllä lääkäri ko testejä siellä yhä otti. Mutta tarkoitat näillä limakalvolta otettavilla testeillä kenties jotain muuta kuin mainitsemaani näytteenottotapaa?
 
ap.
Miten tulokset tulivat? Jos mies sanoi "tulokset tuli, ei ollu mitään", se ei vielä takaa mitään.
Osaako kukaan teistä lukea? Kävimme aamulla päivystyksessä lääkärillä, olin itse mukana, ja niin oli lapsi ja mieskin (oli lapsen lääkärikäynti) ja samalla kysyttiin sitä tulosta. (Olin itse paikalla kun lääkäri katsoi koneelta, että negatiivinen on.)
 
aikuisiako?
siis uskomatonta...

Joskus on vaikea uskoa että olisi petetty. niin minunkin kun miehellä ei pitänyt olla mahdollisuuttakaan semmoiseen. Ja minun mielestä ei halujakaan semmoiseen eikä ollenkaan semmoinen joka pettäisi. Ja hups keikkaa, niinpä vaan petti... :(

Tässä tapauksessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että vieraissa on käyty... muuten ei tartuntaa ole voinut saada...
 
"lyyti"
Negatiivisen Klamydiavastauksen voi saada jo samana päivänä:

Chlamydia trachomatis, nukleiinihapon osoittaminen
-ChtrNhO KL 4807
U -ChtrNhO KL 4206


Akkreditoitu menetelmä.

Koe osoittaa Chlamydia trachomatis-bakteerin kryptisen plasmidin DNA:n.

Indikaatiot
Chlamydia trachomatis -bakteerin aiheuttamat infektiot.

Näyte
Virtsanäyte: Virtsanäytteenä käytetään ns. ensivirtsaa, joka kerätään polypropyleenimuovista valmistettuun keräysastiaan. Virtsanäytteen kuljetus tapahtuu Becton Dickinson ProbeTec UPT-putkessa. Potilaan tulee olla virtsaamatta vähintään tunnin ennen näytteenottoa. Alkuvirtsaa, ilman alapesua kerätään maksimissaan 15 - 60 ml.
Mikäli virtsanäytteenottossa käytetään polypropyleenimuovista valmistettua astiaa, näytettä voidaan säilyttää huoneenlämmössä ja siirtää UPT-putkeen 8 h sisällä. Mikäli näyte on säilytetty jääkaapissa näyte tulisi siirtää UPT-putkeen 24 h sisällä.
Mikäli näytteenkeräysastiana muuta kuin polypropyleenista valmistettua astiaa, näyte on siirrettävä välittömästi UPT-kuljetusputkeen.
Näyte sekoitetaan ja siirretään näytteenottopakkauksessa olevalla pipetillä kuljetusputkeen merkkiviivojen osoittama määrä. Putki suljetaan tiukasti ja sitä käännellään ylösalaisin 3-4 kertaa, jotta putken sisältämät reagenssit sekoittuvat virtsanäytteeseen.
Limakalvonäytteet (urethra, cervix, vagina, rectum, nielu, conjunctiva): Limakalvonäytteisiin suositellaan käytettäväksi Becton Dickinson omia näytteenottovälineitä. Näytettä otettaessa pyritään välttämään limaa, märkää ja eritteitä, jotka poistetaan näytteenotto-pakkauksessa olevalla steriilillä pumpulitikulla. Näyte otetaan toisella steriilillä pumpulitikulla painaen ja pyörittäen niin, että näytteeseen saadaan tarpeeksi epiteelisoluja. Naisilta suositellaan otettavaksi samanaikaisesti sekä cervix- että urethranäyte. Vaihtoehtoisesti voidaan ottaa vaginanäyte, joka on herkkyydeltään lähes yhdistelmänäytteen luokkaa. Cervix: Työnnä näytetikku kohdunkaulakanavaan, pyöritä 3 - 5 sek. Uretra: Työnnä näytetikku 2 - 4 cm syvyyteen virtsaputkeen, pyöritä tikkua 3 - 5 sek. Rectum: Työnnä näytetikku 2 - 4 cm syvyyteen ja pyöritä näytetikkua 3 - 5 sek. Silmä: Potilaalle ei saa laittaa fluoresoivia silmätippoja ennen näytteenottoa. Pyyhkäise näytetikulla alaluomen sidekalvoa edestakaisin 2 - 3 kertaa. Nielu: Hankaa näytetikulla nielun takaseinämää ja nielurisojen viereistä aluetta.
Näytetikku laitetaan kuljetusputkeen ja varsi katkaistaan varressa olevan hahlon kohdalta ja näyteputki suljetaan.

Säilytys ja lähetys
Virtsanäytteet säilyvät jopa 30 vrk huoneenlämmössä. Limakalvonäytteen tulisi olla laboratoriossa 4 vrk:n kuluessa näytteenotosta. Näytteen säilytys ja lähetys huoneenlämmössä (2-27°C).

Menetelmä
DNA-monistus SDA-tekniikalla (Strand Displacement Amplification).

Tekotiheys
Tehdään arkipäivisin (ma-pe), negatiiviset valmiit samana päivänä. Positiiviset valmistuvat kahdessa päivässä.

Tulkinta
Testi osoittaa sekä elävän ja lisääntymiskykyisen klamydian että jo hoidetun klamydian. DNA-monistukseen perustuva testi voi olla positiivinen jopa 4 viikkoa hoidetun infektion jälkeen. Testin pysyessä pitkään positiivisena on mahdollisesti kyseessä joko huono hoitovaste tai uusintainfektio. Osa monistusta varten otetuista näytteistä, erityisesti limakalvonäytteet, ovat inhibitorisia estäen polymeraasientsyymin toimintaa. Virtsanäyte on suositeltava, jos limakalvonäyte on inhibitorinen. Ilmiö on yleensä ohimenevä. Tällöin suositellaan otettavaksi uusi tutkimus. Vaihtoehtoisena tutkimuksena voidaan käyttää klamydia-viljelyä, joka osoittaa vain elävän ja lisääntymiskykyisen klamydian. Viljelynäyte voidaan ottaa 10 vrk antimikrobisen lääkehoidon päätyttyä. Negatiivinen testitulos on käytännössä klamydiainfektion poissulkeva. Chlamydia trachomatis-kannoista osa on plasmidittomia ja tällöin testin tulos on negatiivinen. Nämä kannat ovat harvinaisia.

Virtsanäytteen tutkimiseen ei aina liity rutiininomaisesti tehtyä sisäistä kontrollia, jonka vuoksi testi voi antaa virheellisesti negatiivisen tuloksen (inhibitioilmiö). Virtsanäytteistä n. 0,05 % on inhibitorisia.

Tiedustelut
kemisti Johanna Westerlund
johanna.westerlund@medix.fi


Copyright © Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy. All rights reserved.
Päivitetty: 31.05.2010
 
ap.
tuota.. ei päivystys nää tk:n ottamia testejä ja niiden vastauksia .. voi voi.. vai päivystyksestäkö testit määrättiin´?
No voi jumalauta, sinähän se tiedät tämän paikkakunnan systeemit. Päivystys (ja tk ja äitiysneuvola) on ihan siinä samoissa tiloissa kuin arkipäivisin normaalit tk:n vastaanotot ja samalta tietokoneelta se sama lääkäri katsoi, että tulos on tullut. Mikä osa tästä nyt ei mene teidän kaaliin? Anteeksi, kun tulin ylipäätään tästä kertomaan uudelleen.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22966823:
Anteeksi, en lukenut koko ketjua.

Klamydia tulokset ei muuten tule päivässä. Eli miehes valehtelee. Saletisti.
Kyllä ne tulokset vaan tuli päivässä/kahdessa. Ja itse kuulin lääkärin suusta negan tuloksen. On täällä sitten outoa porukkaa... tiedetään toisten asiat paljon paremmin kuin ne joita asia koskettaa.
 
---
No voi jumalauta, sinähän se tiedät tämän paikkakunnan systeemit. Päivystys (ja tk ja äitiysneuvola) on ihan siinä samoissa tiloissa kuin arkipäivisin normaalit tk:n vastaanotot ja samalta tietokoneelta se sama lääkäri katsoi, että tulos on tullut. Mikä osa tästä nyt ei mene teidän kaaliin? Anteeksi, kun tulin ylipäätään tästä kertomaan uudelleen.
Miehesi sitten varmaan kuuluu tähän joukkoon;

"Virtsanäytteen tutkimiseen ei aina liity rutiininomaisesti tehtyä sisäistä kontrollia, jonka vuoksi testi voi antaa virheellisesti negatiivisen tuloksen (inhibitioilmiö). Virtsanäytteistä n. 0,05 % on inhibitorisia."
 
ap.
[QUOTE="lyyti";22966875]Lääkäri ottaa minkä näytteen??? Klamydiahan tutkitaan virtsanäytteestä sekä miehellä että naisella![/QUOTE]

No ainakin multa se tutkittiin emättimestä otetusta näytteestä ja mieheltä otettiin virtsaputkesta näyte peniksestä. Tiedän toki, että voidaan tutkia myös virtsanäytteestäkin.
 
"lyyti"
Näyte voidaan ottaa KOHDUNSUULTA. Vuosi sitten olin gynekologian poliklinikalla harjoittelussa ja kyllä lääkäri ko testejä siellä yhä otti. Mutta tarkoitat näillä limakalvolta otettavilla testeillä kenties jotain muuta kuin mainitsemaani näytteenottotapaa?
Voidaan toki ottaa (sitä juuri tarkoitin limakalvolta otettavalla näytteellä, kohdunsuu kuin on limakalvoa ;). Mutta kohdunsuulta otetavasta näytteestä voidaan tehdä vain viljely. Mikä taas on todettu epäluotettavaksi menetelmäksi väärien positiivisten vastausten vuoksi. Siksi tutkimuksia tekevät laboratoriot ovat pyytäneet näytteiden ottajia siirtymään klamydian testaamiseesn virtsasta, jolloin voidaan tutkia klamydia DNA osoituksena ja testi on tällöin monin verroin luotettavampi. Ja voin kertoa tämän sinulle käsi sydämellä, sillä olen ollut naistentautien poliklinikalla TÖISSÄ vuodesta 1995. Jos jossakin vielä otetaan viljelynäytteitä KOHDUNSUULTA, niin sietäisi heidänkin ajantasaistaa toimintansa!
 
ap.
Voi ottaa myös sukuelimistä. Mut yleisimmin kyllä virtsasta.

Mä en kyllä usko tätä juttua. Mikä labra muka nyt jo olis täksi aamuksi saanut testitulokset valmiiksi jos eilen käynyt testissä? Hohhoijaa..
Ei ole eilen käynyt testeissä vaan torstaina, tänään on lauantai, jos et tiennyt. Mutta en jaksa enää jauhaa tätä paskaa, kun ollaan pahasti hakoteillä aloituksen suhteen. Ei mun tarvii todistella miten ja milloin ja minkä takia jne. meidät on testattu.
 
"Mie"
No ainakin multa se tutkittiin emättimestä otetusta näytteestä ja mieheltä otettiin virtsaputkesta näyte peniksestä. Tiedän toki, että voidaan tutkia myös virtsanäytteestäkin.
Oliskohan silta kumminkin otettu trikosomas ( entiedä miten kirjoitetaan) on vanha sp.tauti. Ei siis ole klamydia tai jos sulla oli vaan hiiva plussalla? Klamydia otetaan pissasta koska se on tarkempi. Jos mieheltäs on otettu klamydia virtsaputkesta niin sattuu .
 
"vieras"
Otetaanko muuten klamydiatesti rutiinisti raskauden aikana? Kun mulle sanottiin että parempi ottaa se (tietyistä syistä) ja kun mulla on se kerran ollut.. Mutta olen kuullut ettei kaikilta läheskään oteta. Saattaa varmaan kyllä vaihdella neuvoloittain, en tiedä ja kun ei ole kokemusta kun tästä yhdestä raskaudesta.
Multa otettii kun epäiltiin keskenmenoa. Klamydia kuulema yleisin km aiheuttaja. Olis kuulunut ottaa hiv ja kuppa mutta kumpaakaan ei otettu ja neuvolassa sanottiin että klamydia on tärkeämpi seuloa.
 
ap.
[QUOTE="vieras";22967036]Jompikumpi käynyt vieraissa,ei ole muuta mahdollisuutta.oletko hölmö kun et vähemmällä jankkaamisella ymmärrä!!!!????[/QUOTE]

Oletko sä hölmö kun et vähemmällä jankkaamisella tajua, että kumpikaan ei ole käynyt vieraissa. Mies negatiivinen ja minä positiivinen, kai nyt itse tietäisin, jos olisin vieraissa käynyt. :headwall:
 
"Minä"
Noista testeistä, niin kävin juuri viikolla hesas otattamas iho- ja allergiasairaalas sukupuolitauti testit. Ottivat 5 testiä, en tiedä mitkä kaikki, mutta näytteet otettiin kohdunsuulta ja verestä, ei yhtään virtsanäytettä..
 

Yhteistyössä