Onko täällä muilla inhottavaa sairautta joka ei näy ulospäin, tänne saa purkautua

  • Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti
Joo mulla on kans päänahka samaa sarjaa muun kropan kans.. Hormonikierukan aikaan puhkes tosi paha migreeni joka rauhottu ku kierukka poistettiin. Nyt kohdunpoistoleikkauksen jälkeen on taas jo monta viikkoo särkeny päätä että kai se migreeniki sieltä palailee.

Mä pelkään eniten nivelreumaa. Jos mulle tulis käsiin nivelreuma niinku mummulla oli niin se ois mulle maailmanloppu. Jos ei pystyis enää neuloo.. :(
 
JONSERED Karhunkantaja
Joo mulla on kans päänahka samaa sarjaa muun kropan kans.. Hormonikierukan aikaan puhkes tosi paha migreeni joka rauhottu ku kierukka poistettiin. Nyt kohdunpoistoleikkauksen jälkeen on taas jo monta viikkoo särkeny päätä että kai se migreeniki sieltä palailee.

Mä pelkään eniten nivelreumaa. Jos mulle tulis käsiin nivelreuma niinku mummulla oli niin se ois mulle maailmanloppu. Jos ei pystyis enää neuloo.. :(
No, minä tässä vain odottelen, että koska se nivelreuma iskee... ovat sormien nivelet paisuneet palloiksi ja kipuilevat. Mutta toisaalta isotätini maalasi posliinivaaseja 95-vuotiaana reuman runtelemana mummona.

Turha surra etukäteen ja jos tai kun tilanne on kohdalla ei kannata enää surra.
 
mietin tässä
Ap: Millätavalla sinulla tuo yliliikkuvuus nivelissä ilmenee, muualla kuin sormissa?

Miten aloit epäilemään että jokin mättää?

Ovatko esim. lonkkasi ok?

Kävin katsomassa tautisi kuvailut linkistä. Hitsin hitsi kun aika monta oiretta itteltä löytyy... hmm...
 
Suzyanne
Minulla ei päänahka kestä kuin yhtä shampoota ja hoitoainetta, muuten on ruvella... Kokeilin taas:ashamed:

Migreenikin oli unohtua listastani ja jotain ihottumaakin tuntuu pukkaavan. Toivottavasti ei sentään psori puhkea, sitä löytyy suvusta.

Ai niin, olen sitä kudostyyppiä, joka saa vatsataudin tai vastaavan seurauksena reaktiivisen niveltulehduksen.
Ai niin, mulla on vosi sittenalkanut psori, nyt "vasta" polvissa, kyynärpäissä ja oikean käden etusormessa vähän.

Lisäksi mulla on migreen, johonon nyt estolääkitys, kun alki tulla päivittäin.

Lisäksi on krooninen virtsputken tulehdus, johon olut esto vuosia, nyt koitan juuri olla vähän aikaa ilman.

Sitten on polven nivelrikko ja muita tästä EDS:stä johtuvia juttuja.

Sitten vielä ADD-epäilyja siitä lähete vetämässä, mutta sen kanssa pärjää suht OK, kun se on lähinnä "dementiatyyppistä" oireilua. Onnek mun kaikki läheiset toimii mun varamuistina

Ainiin astmahan mulla on vielä, pahentumaan päin sekin.

Niin ja Colon Irritable, eli ärtyneen paksusuolen oireyhtymä.

Siinä taisi olla kaikki. :LOL:
 
No, minä tässä vain odottelen, että koska se nivelreuma iskee... ovat sormien nivelet paisuneet palloiksi ja kipuilevat. Mutta toisaalta isotätini maalasi posliinivaaseja 95-vuotiaana reuman runtelemana mummona.

Turha surra etukäteen ja jos tai kun tilanne on kohdalla ei kannata enää surra.
Mul on kans sormien nivelten kans aika paljon ongelmia. Ei turpoile onneks mutta kipuilee välillä aika kovasti, verenkierrossa on jotai ongelmii ku menee ihan kylmäks tai lähtee tunto..

Niinhän sitä on ajateltava, eihän sille mitään voi jos niin käy, sitten käy. Se tuo neulominen on vaan mulle sellanen henkireikä, mä saan siitä niin paljon voimaa että ois tosi sääli jos sen joutus lopettaan. Mut jos niin käy niin sitten täytyy vaan keksiä jotain tilalle :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Mul on kans sormien nivelten kans aika paljon ongelmia. Ei turpoile onneks mutta kipuilee välillä aika kovasti, verenkierrossa on jotai ongelmii ku menee ihan kylmäks tai lähtee tunto..

Niinhän sitä on ajateltava, eihän sille mitään voi jos niin käy, sitten käy. Se tuo neulominen on vaan mulle sellanen henkireikä, mä saan siitä niin paljon voimaa että ois tosi sääli jos sen joutus lopettaan. Mut jos niin käy niin sitten täytyy vaan keksiä jotain tilalle :)
Jotkut lääkkeet aiheuttavat Raynaudin oiretta Raynaudin oire – Wikipedia
Olisiko sitä?
 
Jotkut lääkkeet aiheuttavat Raynaudin oiretta Raynaudin oire – Wikipedia
Olisiko sitä?
No vähän tollastahan se on.. Mut mulla ei kyl syynä olis lääkkeet, mun lääkitykset on minimissä nyt sivuvaikutusten takia. Tupakoin kyllä.. :snotty: Mutta Champixilla nyt epätoivoisesti yritän lopettaa, ihan oman terveyteni vuoksi.

Mä luulen että saattas myös johtua kyynärpäistä, välillä ku kylmenee kädet kyynärpäistä alaspäin. Et jos siel on jotai puristuksissa tai jotai.. En oo ees lääkäriltä koskaan kysyny mistä tällanen johtuu.
 
Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja mietin tässä;22958907:
Ap: Millätavalla sinulla tuo yliliikkuvuus nivelissä ilmenee, muualla kuin sormissa?

Miten aloit epäilemään että jokin mättää?

Ovatko esim. lonkkasi ok?

Kävin katsomassa tautisi kuvailut linkistä. Hitsin hitsi kun aika monta oiretta itteltä löytyy... hmm...
Yliliikkuvuus lmenee niin että kaikki jäsenet taipuu ihan liikaa, eli olen erittäin notkea. Spagaati esim. menisi tosta vaan, ja jalat niskan taa yms. Kun kumarrun eteenpäin, ei mene vain sormet tai kämmenet lattiaan asti, vaan hyvä ettei kyynärpäätkin, ei ihan kuitenkaan. :cool:

Lonkkia särkee usein, mutta ei muuta vaivaa. Siskolla on lonkissa sen sijaan paljonkin ongelmaa, lisäksi nikamansiirtymä selässä, hänellä on sama sairaus kuin minulla.

Työterveyslääkäri kertoi minulle ekan kerran ko. sairaudesta, oli jostain kuullut, itse en tiennyt siitä mitään. Sitä ennen olin vaan ravaillut lääkäreillä ja saanut jos mitä diagnooseja, usein vian epäiltiin olevan korvien välissä, eli luulotautia. : /

Lääkäri laittoi lähetteen ortopedille, joka puolestaan laittoi lähetteen perinnöllisyyslääketieteen klinikalle (tms.) jossa sitten sainkin diagnoosin -07, jonotettuani sinne pari vuotta.

Helsingissä, Töölön Mehiläisessä on kuulemma lääkäri joka tietää ko. sairaudesta paljon, eli hänelle kannattaa hakeutua jos sitä epäilee. Ilkka oli etunimi, sukunimeä en muista.
 
Suzyanne
Mua ottaa päähän kun niin moni ihminen kadulla katselee perään, osottaa sormella ja haukkuu juopoksi tai narkkariksi, varoittelee jälkikasvuaan et kunnolla pitää olla tai päätyy minunlaisekseni.

Suoraan sanottuna v*tuttaa joidenkin ihmisten asenne, luulevat että haluan sääliä ja myötätuntoa, mutta oikeasti minä todella haluan että muut voisivat oikeasti olla välittämättä oireistani ja olisivat vähemmän varovaisia seurassani. Osa ei uskalla enää edes halata kun luulevat mun menevän siitä rikki :(

Joinakin aamuina itken tuntikausia kun kädet ei sen vertaa toimi että saisin edes sukat jalkaan, astiat putoilee, kompuroin varpaani murskaksi, unohtelen asioita tai en osaa hetkellisesti edes vastata puhelimeen saati muista nimeäni. Olen aina ollut itseni kohdalla lääkevastainen ja tunnen suurta häpeää ja syyllisyyttä kun syön kipulääkkeitä joita haetaan apteekista huume- reseptillä, ravaan lääkärissä lähes joka viikko piikitettävänä. Kivut on välillä niin kovat, että vain itken sängyssä ja toivon että joku toisi eteeni ladatun aseen millä saisin kivut loppumaan samantien. Ja joinain viikkoina jalkani eivät toimi edes sen vertaa että pääsisin kävellen vessaan. Öisin hengitykseni lamaantuu jos nukun selälläni ja kyljellään nukkuminen puuduttaa kädet ja kaulan.

Eniten mä suren sitä etten ole koskaan kyennyt leikkimään lasteni kanssa hippaa ulkona, istumaan pitkiä aikoja hiekkalaatikon reunalla, pelaamaan heidän kanssaan palloa tai pitämään heitä sylissä. Vauva- aikana suurin pelkoni on että pudotan vauvan kun käsistä pettää voimat ja/ tai tunto. Onneksi muksut on jo kaikki koululaisia, elämä hiukan helpotti heidän osaltaan, mutta en kuitenkaan haluais että he ihan aina näkevät äidin huonona hetkenä. Se suru ja huoli heidän silmistään sattuu liikaa.

Ja silti löytyy niitäkin ihmisiä jotka pitävät minua hulluna ja mielenterveysongelmaisena joka vain kuvittelee huomionhakuisuudessaan sairastavansa harvinaista neurologista sairautta.

Mutta elämä on ja niin edelleen. Ja tänään on ollut helvetin hyvä päivä :)
:'( :hug: :hug: :hug:
 
Ai nii ja mul on viel löysä vatsanportti eli mukavasti närästelee, siihen on jatkuva lääkitys. Vatsan kans muutenki ongelmia, vuosikaudet särkylääkkeitä teki tehtävänsä.

Allergioita vaikka mitä, pahin niistä Litalgin, siitä voipi lähtee henki..

Niin ja polvilumpiot asettuu väärin, molemmat polvet pitäs leikata..

Kyllä sitä voi ihminen ollakki maanantaikappale.. :D
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";22959018]Hei Syzyanne!
Sellaista kyselisin, että tehdäänkö tuossa sinun sairaudessa geenitestejä diagnoosin saamiseksi?[/QUOTE]
Vastasitkin jo tähän.
 
"vierailija"
Mua ottaa päähän kun niin moni ihminen kadulla katselee perään, osottaa sormella ja haukkuu juopoksi tai narkkariksi, varoittelee jälkikasvuaan et kunnolla pitää olla tai päätyy minunlaisekseni.

Suoraan sanottuna v*tuttaa joidenkin ihmisten asenne, luulevat että haluan sääliä ja myötätuntoa, mutta oikeasti minä todella haluan että muut voisivat oikeasti olla välittämättä oireistani ja olisivat vähemmän varovaisia seurassani. Osa ei uskalla enää edes halata kun luulevat mun menevän siitä rikki :(

Joinakin aamuina itken tuntikausia kun kädet ei sen vertaa toimi että saisin edes sukat jalkaan, astiat putoilee, kompuroin varpaani murskaksi, unohtelen asioita tai en osaa hetkellisesti edes vastata puhelimeen saati muista nimeäni. Olen aina ollut itseni kohdalla lääkevastainen ja tunnen suurta häpeää ja syyllisyyttä kun syön kipulääkkeitä joita haetaan apteekista huume- reseptillä, ravaan lääkärissä lähes joka viikko piikitettävänä. Kivut on välillä niin kovat, että vain itken sängyssä ja toivon että joku toisi eteeni ladatun aseen millä saisin kivut loppumaan samantien. Ja joinain viikkoina jalkani eivät toimi edes sen vertaa että pääsisin kävellen vessaan. Öisin hengitykseni lamaantuu jos nukun selälläni ja kyljellään nukkuminen puuduttaa kädet ja kaulan.

Eniten mä suren sitä etten ole koskaan kyennyt leikkimään lasteni kanssa hippaa ulkona, istumaan pitkiä aikoja hiekkalaatikon reunalla, pelaamaan heidän kanssaan palloa tai pitämään heitä sylissä. Vauva- aikana suurin pelkoni on että pudotan vauvan kun käsistä pettää voimat ja/ tai tunto. Onneksi muksut on jo kaikki koululaisia, elämä hiukan helpotti heidän osaltaan, mutta en kuitenkaan haluais että he ihan aina näkevät äidin huonona hetkenä. Se suru ja huoli heidän silmistään sattuu liikaa.

Ja silti löytyy niitäkin ihmisiä jotka pitävät minua hulluna ja mielenterveysongelmaisena joka vain kuvittelee huomionhakuisuudessaan sairastavansa harvinaista neurologista sairautta.

Mutta elämä on ja niin edelleen. Ja tänään on ollut helvetin hyvä päivä :)
Huh, kuulostaa rankalta elämältä. Saanko udella, mikä sairaus sinulla on?
 
yliliikkuvat nivelet
maha ongelmat
kohdunkaulan syöpä, nyt onneksi poissa... kunnes taas toisin todistetaan
pahat nivelkivut, lääkäri juuri poisti diagnoosin joten mikähän mulla on??

luin tuon laittamasi oire linkin.. tästäs aika julmetun moni kohta... kääks!
 
Yliliikkuvuus lmenee niin että kaikki jäsenet taipuu ihan liikaa, eli olen erittäin notkea. Spagaati esim. menisi tosta vaan, ja jalat niskan taa yms. Kun kumarrun eteenpäin, ei mene vain sormet tai kämmenet lattiaan asti, vaan hyvä ettei kyynärpäätkin, ei ihan kuitenkaan. :cool:

Lonkkia särkee usein, mutta ei muuta vaivaa. Siskolla on lonkissa sen sijaan paljonkin ongelmaa, lisäksi nikamansiirtymä selässä, hänellä on sama sairaus kuin minulla.

.
Kappas, me ollaan niinku samiksiii :)

Mä kävin joskus ortopedillä ja se taivutteli mun jäseniä... "sattuuko?" "ei" "sattuuko?" "ei" "no sattuuko nyt? sano vaan sitten kun sattuu.." "joo, sanon. Ei satu." "no tämän enempää en uskalla kyllä taivuttaa.. eikö vieläkään satu?" "ei..".

Lonkat luisuvat pois maljastaan joskus jos kävelen portaita tms. Saan myös itse ne lupsautettua "irti" (tosin sitä en ole tehnyt pitkään aikaan kun tajusin että se vain pahentaa kipuja).
 
"nyyti"
linkki ei tule läpi,mutta minulla ja kahdella tytölläni on lihassairaus nimeltä Dystrofia myotonica,kansankielellä hitaasti etenevä lihasrappeuma.Lihasväsymystä ja heikkoutta,saattaa oirehtia myös kaihina ,rytmihäiriönä tai muina sisäelimien sairauksina(itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta),diabeteksenä.
 
luulotautinen
Nivelrikkoa, astmaa, refluksitautia, migreeni, nivelreuma, fibromyalgia
Kipuja 24h, ja juuri ärsyttää se ettei nämä näy muille niin kaikki kuvittelee omiaan, juuri niin kuin ap sanoi....laiska nahjus. Työnantajakin kerran huusi suoraa huutoa puhelimessa kun ilmoitin jääväni saikulle, muutamaa viikkoa myöhemmin pyysi anteeksi kun katseli ohjelman joka käsitteli fibromyalgiaa
 
Oho, teitä on siis muitakin EDS-ihmisiä. :O Ei minulla ole, mutta miehelläni. Hänellä ykköstyypin EDS. Joten tuttu sairaus.
Miehelläni selvimmät oireet on nivelten yliliikkuvuus (olkapäät ja lonkat lähtee TOSI helposti pois paikoiltaan, mutta osaa laittaa ne itse takaisin) ja ohut/hauras iho, jonka vuoksi esim. haavat paranee tosi huonosti ja hitaasti. Ja esim. leikkauksissa (joita tehty useita) leikkaushaava tarvii aina kaksinkertaiset tikit ja tuplasti pidemmän tarkkailun, kuin normaalisti. Iho on myös tosi venyvä ja vuosia on vaivannut levottomat jalat. Myös hampaisiin on sairaus vaikuttanut, on tosi huonot hampaat, ylhäällä jo proteesi. :(
EDS:n lisäksi mies sairastaa selkärankareumaa ja välilevynpullistumakin on koettu (ja leikattu).
Käsittääkseni tämä mieheni sairauden "tyyppi" on lievin kuitenkin, mikä on edes hieman lohduttavaa. Mies on ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo 16 vuotta, eli jotakuinkin 31-vuotiaasta.

Tiedäthän, että EDS-potilaille on kuntoutuksia ja sopeutumisvalmennuskursseja? Mies on ollut useammallakin ja on tykännyt. Siellä tapaa muita samaa sairastavia (joita ei tosiaan usein vastaan tule) ja saa vinkkejä oman voinnin parantamiseen ja hoitoon, jne. Oisko nyt TULES tai joku vastaava, mikä näitä kursseja/kuntoutuksia järjestää. Joku tuki- ja liikuntaelin juttu...

Meillä on 16- ja 13-vuotiaat pojat ja varsinkin vanhemmalla epäilemme samaa sairautta. On todella yliliikkuvat nivelet ja ihokin ohut. Ollaankin juuri puhuttu, että pitäisi alkaa tutkimaan EDS:n mahdollisuutta hänellä. Myös nuoremmalla pojalla kouluterkka meinasi, että voisi olla viitteitä kyseiseen sairauteen, mutta en tiedä, ei niin selkeitä oireita ole.

Voimia sinulle sairautesi kanssa!
 
"vieras"
[QUOTE="vierailija";22959039]Huh, kuulostaa rankalta elämältä. Saanko udella, mikä sairaus sinulla on?[/QUOTE]

luulisin että nimimerkillä seanna on tuon tekstin perusteella ms-tauti.
 
Suzyanne
[QUOTE="vieras";22959035]Vastasitkin jo tähän.[/QUOTE]

Vaikka kävin perinnöllisyysklinikalla, niin mitään geenitestejä ei tehty. Minun piti viedä lähisukulaisille kyselylomakkeet, eli sain diagnoosin sen perusteella mitä oireita lähisuvullani on, ja omien oireideni perusteella.

Siskonikin sai diagnoosin sitten minun jälkeeni, meillä on samat oireet, paitsi heikoimmat kohdat on eri paikoissa, siskolla selkä ja lonkat, mulla polvet ja leukanivelet.

Lääkäri selitti miksei tässä sairaudessa tehdä geenitestejä ainakaan vielä, mutten nyt sitä muista. Liian hankalaa jotenkin se on, mutten tosiaan muista miksi. :ashamed:
 

Yhteistyössä