Oletteko koskaan ajatelleet....virikehoidosta...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
...
"Oikea syy on, että äiti haluaa shoppailla ilman kiukkuavaa esikoista ja maata sängyssä kun vauva nukkuu"

Tuohon shoppailuun en ota kantaa, kun asun paikkakunnalla jossa ei kirpputoria kummempia shoppailumahdollisuuksia ole, mutta eiköhän tuo nukkuminen ja hyvin levännyt äiti edistä koko perheen hyvinvointia? Toinen vaihtoehto on nukkua univelkoja pois alkuillasta kun isä tulee töistä, mutta onko kivaa isästäkään kun turhautunut 5v roikkuu perässä koko illan ja mankuu pelaamaan ja leikkimään?

ärsyyntynyt
Parissa vastauksessa on kerrottu, ettei niitä virikehoitolapsia nyt sitten siellä päiväkodeissa oikeastaan olekaan juuri lainkaan. Yksi lapsi/päiväkoti enimmillään. Jos tilanne on todella tuo, niin HIENOA! :) Itse en tiedä päiväkotien tilannetta, koska en ole heidän palveluitaan vielä koskaan käyttänyt. Kun kartoitimme lapsiemme mahdollista päivähoitoa, meille tarjottiin paikkaa mielestäni ihan liian suuresta ryhmästä.
Jos tilanne on todella tuo, että niitä virikehoitolapsia on vain n. 1/päiväkoti, niin miksi tämä asia sitten puhututtaan niin kovasti? Olen varma, että on tilanteita, joissa esim. vanhemman sairauden vuoksi on lapsen etu olla osa päivästä hoidossa. Niitä tapauksia on ehkä tuo 1 lapsi/päiväkoti ja heille se suotakoon.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22914646]
On lapsia, jotka esim. puheen kehityksen vuoksi neuvolasta ohjataan päiväkotiin, oli kotona vauva tai ei. Mitä pahaa siinä on, että heille, syystä tai toisesta, katsotaan olevan hyötyä virikkeellisemmästä, enemmän ihmisiä sisältävästä ja erilaisesta ympäristöstä?
[/QUOTE]
Tälle on kehitetty oma ilmaisu, kuntouttava päivähoito sen virikepäivähoidon sijaan, että siitä tulee hyväksyttävämpi ;)

Ja tuosta kuntouttavasta hoidosta joutuu maksamaan ihan normaalit päivähoitomaksut ja sopivia erityisryhmiä (sellaisiakin on jossain tarjolla) voi olla tarjolla jossain kaukana lähipäiväkodista, joten ne kuljetukset syövät aikaa ja samalla myös rahaa. Paljon helpompi se olisi kotona pitää.

"vieras"
No jos meille tulis toinen lapsi niin en tod. ottaisi lasta kokonaan pois hoidosta vaan saisi parina päivänä viikossa mennä leikkimään kavereiden kanssa sinne koska on hyvin sosiaalinen ja seurallinen lapsi joka haluaa tekemistä ja touhuamista muiden lasten kanssa. Mä en todellakaan tuntitolkulla viihdy lattialla leikkimässä lapsen kanssa autoilla niin jumalattoman rakas kun hän mulle onkin eikä mun tarvikkaan viihtyä!! Ja kyllä lapsikin kaipaa niitä oman ikäisiä kavereita sanotte te mitä hyvänsä, ei äidit tai isät osaa uppoutua siihen leikin maailmaan niin kuin lapset keskenään!!
Meillä oli samanlainen esikoinen ja hän oli himpun alle 3, kun toinen syntyi. Esikko jatkoi päiväkodissa 2päivänä viikossa ja se oli kyllä oikea ratkaisu. Päiväkotipäivät olivat kohokohta lapselle, samat kaverisuhteet säilyivät, kontaktit täteihin säilyivät ja paluu "arkeen" oli sitten helpompaa hänelle.

Toinen lapsista onkin sitten erilainen ja jos kolmas syntyisi, en ehkä toimisi samoin. Lapset ovat niin erilaisia. Siksi yleinen syyllistäminen ärsyttääkin minua...

"vieras"
Niillä äideillä on lastentarhanopettajan, lastenhoitajan tms. koulutus... meidän työpaikan äidit taas ovat DI-koulutuksen saaneita.

Se enempiä kommentoimatta virikehoidon tarpeeseen.

v
[QUOTE="vieras";22914711 begin_of_the_skype_highlighting**************22914711******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************22914711******end_of_the_skype_highlighting]Tälle on kehitetty oma ilmaisu, kuntouttava päivähoito sen virikepäivähoidon sijaan, että siitä tulee hyväksyttävämpi ;)

Ja tuosta kuntouttavasta hoidosta joutuu maksamaan ihan normaalit päivähoitomaksut ja sopivia erityisryhmiä (sellaisiakin on jossain tarjolla) voi olla tarjolla jossain kaukana lähipäiväkodista, joten ne kuljetukset syövät aikaa ja samalla myös rahaa. Paljon helpompi se olisi kotona pitää.[/QUOTE]

Ja nyt voisin sanoa, että sinä ajattelet vain omaa parastasi ja helppoa elämääsi etkä lapsen parasta, eli olet se "lorviva äiti" etkä kunnon lapsilähtöinen kasvattaja...

En ole esim. puheenkehityksen ammattilainen, mutta olisin taipuvainen uskomaan, että jostain syystä päiväkotiympäristö joillekin olisi hyvä kuntoutusmuoto. Ja jos lapselleni tällaista suositeltaisiin, menisin vaikka mihin apua hänelle hakemaan. Vaikka se söisi aikaa ja rahaa.

äiti ja tarhatäti
Mä ymmärrän kyllä virikehoidon vielä kohtuullisena määränä, esim 1-3 kertaa viikossa tai joka päivä puolipäiväisenä. Mutta sitä "virikehoitoa" en sitten enää ymmärrä että laps(et) tuodaan joka aamu päiväkotiin klo. 7 aamulla ja haetaan viimeisien joukossa 16.30 jälkeen. :( surku tulee näiden lasten puolesta.
Meillä itsellä on kolme lasta ja jos nyt tulisin raskaaksi niin kaikki lopettaisivat vauvan synnyttyä päiväkodissa käymisen, eskarilainen nyt kävisi tietysti eskaria ja nuoremmat sitten seurakunnan kerhoa yms. perhekahviloita ja ystäviä hyödyntäisimme että lapsilla olisi ikäistään seuraa. Ja itse kotona voi lasten kanssa leipoa, askarrella, ulkoilla..ihan mitä vaan keksii. Joten eiköhän äitikin voi niitä virikkeitä ihan tarpeeksi antaa alle kouluikäiselle?
Ja kyllä, tiedän myös mitä on olla väsynyt vauvan kanssa valvomisesta ja jatkuvana tuttina toimimisesta, mutta se on aika lyhyt aika elämästä. Silloin voi pyytää apua sukulaisilta tai ystäviltä jos haluaa ottaa vauvan kanssa päikkärit päivällä niin vie isomman lapsen esim. ystävälle hetkeksi leikkimään..
Ei kai se oikeasti ole niin mahdotonta? en ainakaan näe sitä niin itse..
Mutta toisaalta ymmärrän jos joku laittaa lapsen virikehoitoon, pääseehän siinä vähän helpommalla kuitenkin. Ei aina ole kaikkien pakko tehdä asioita samalla tavalla. Mutta se on nyt kuitenkin melko hölmöä väittää että on jopa mahdotonta olla isompien lasten ja vauvan kanssa kotiäitinä. =O

tarha
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja tarhatäti;22914753 begin_of_the_skype_highlighting**************22914753******end_of_the_skype_highlighting:
Mä ymmärrän kyllä virikehoidon vielä kohtuullisena määränä, esim 1-3 kertaa viikossa tai joka päivä puolipäiväisenä. Mutta sitä "virikehoitoa" en sitten enää ymmärrä että laps(et) tuodaan joka aamu päiväkotiin klo. 7 aamulla ja haetaan viimeisien joukossa 16.30 jälkeen. :( surku tulee näiden lasten puolesta.
Meillä itsellä on kolme lasta ja jos nyt tulisin raskaaksi niin kaikki lopettaisivat vauvan synnyttyä päiväkodissa käymisen, eskarilainen nyt kävisi tietysti eskaria ja nuoremmat sitten seurakunnan kerhoa yms. perhekahviloita ja ystäviä hyödyntäisimme että lapsilla olisi ikäistään seuraa. Ja itse kotona voi lasten kanssa leipoa, askarrella, ulkoilla..ihan mitä vaan keksii. Joten eiköhän äitikin voi niitä virikkeitä ihan tarpeeksi antaa alle kouluikäiselle?
Ja kyllä, tiedän myös mitä on olla väsynyt vauvan kanssa valvomisesta ja jatkuvana tuttina toimimisesta, mutta se on aika lyhyt aika elämästä. Silloin voi pyytää apua sukulaisilta tai ystäviltä jos haluaa ottaa vauvan kanssa päikkärit päivällä niin vie isomman lapsen esim. ystävälle hetkeksi leikkimään..
Ei kai se oikeasti ole niin mahdotonta? en ainakaan näe sitä niin itse..
Mutta toisaalta ymmärrän jos joku laittaa lapsen virikehoitoon, pääseehän siinä vähän helpommalla kuitenkin. Ei aina ole kaikkien pakko tehdä asioita samalla tavalla. Mutta se on nyt kuitenkin melko hölmöä väittää että on jopa mahdotonta olla isompien lasten ja vauvan kanssa kotiäitinä. =O
Missä kunnassa "virikelapsi" saa olla noin paljon hoidossa? Meillä saa tuoda aikaisintaan klo 8 ja hakea pitää klo 15 vaikka toinen vanhemmista esim. opiskelisi kotoa käsin tai olisi äitiyslomalla, eläkkeellä tms....

"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22914465]Se toinen äiti on varhaiskasvatuksen ammattilainen?

Paitsi että päiväkodissa on töissä työllistettyjä, lähäreitä, opiskelijoita harjoittelijoina jne. Tuskin se ainut"varhaiskasvatuksen ammattilainen" kerkee olla henkilökohtaisesti sen virikelapsen seurassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;22914709:
Parissa vastauksessa on kerrottu, ettei niitä virikehoitolapsia nyt sitten siellä päiväkodeissa oikeastaan olekaan juuri lainkaan. Yksi lapsi/päiväkoti enimmillään. Jos tilanne on todella tuo, niin HIENOA! :) Itse en tiedä päiväkotien tilannetta, koska en ole heidän palveluitaan vielä koskaan käyttänyt. Kun kartoitimme lapsiemme mahdollista päivähoitoa, meille tarjottiin paikkaa mielestäni ihan liian suuresta ryhmästä.
Jos tilanne on todella tuo, että niitä virikehoitolapsia on vain n. 1/päiväkoti, niin miksi tämä asia sitten puhututtaan niin kovasti? Olen varma, että on tilanteita, joissa esim. vanhemman sairauden vuoksi on lapsen etu olla osa päivästä hoidossa. Niitä tapauksia on ehkä tuo 1 lapsi/päiväkoti ja heille se suotakoon.
Oisko tuokin riippuvaista kaupungista paljonko on virikelapsia. Naapurikaupungissa varmasti on enemmän koska se on paljon suurempi paikka kun tämä. Tään paikan kokonaismäärää en tiedä, sen vain että enimmistö on työläisten lapsia ja sellasia tulee lisää. Ja että mun ryhmässä on se yksi vähän paikalla oleva. Jos hän lopettaisi niin siihen paikalle tulisi yksi tarpeeseen jonottaja eikä ryhmäkoko muuttuisi mihinkään. Ne virikelapset eivät tosiaan oo syy ryhmäkokoihin vaan resurssien puute tarjota tarpeeksi paikkoja.

"vieras"
No emmä lasta paremman hoidon toiveessa sinne veisi. Kavereiden ja sellaisen tekemisen,jota ei kotona pysty järjestämään. Mikä siinä on niin pahaa jos lapsella on leikkikavereita? Olenko paska mutsi siihen asti kun lapseni täyttää 18,jos pelkästään minun seurani ja tekemiseni eivät hänelle riitä? Ja ei,kaikki eivät asu omakotitaloalueella lapsiperhealueella,meillä on lähimpään naapuriin matkaa 5km.

Ja nyt voisin sanoa, että sinä ajattelet vain omaa parastasi ja helppoa elämääsi etkä lapsen parasta, eli olet se "lorviva äiti" etkä kunnon lapsilähtöinen kasvattaja...

En ole esim. puheenkehityksen ammattilainen, mutta olisin taipuvainen uskomaan, että jostain syystä päiväkotiympäristö joillekin olisi hyvä kuntoutusmuoto. Ja jos lapselleni tällaista suositeltaisiin, menisin vaikka mihin apua hänelle hakemaan. Vaikka se söisi aikaa ja rahaa.
Näin se on. Ei virikehoito oo kuitenkaan niin yksioikoinen juttu ja sitä käytetään juuri mm. kuntoutustarkoitukseen. Sitä en hyväksy että syynä on se ettei kotona oleva viitsi ja lykkää hoitoon.

"vieras"

Itse asiassa olen kuljettanut vuosia lasta kaukana sijaitsevaan integroituun erityisryhmään ja voin vain kehua sitä. Siellä on kuvat ja viittomat käytössä, ainoita paikkoja kodin ulkopuolella. Eikä sinne noin vain mennä, ensin pitää saada lääkäriltä suositus ja paikkoja jaettaessa katsotaan, kenellä on suurin tarve, kaikki tarvitsevat eivät edes pääse mukaan. Mutta kyllä välillä huonoina päivinä on tullut mieleen, miten paljon helpommalla pääsisi ilman noita päivittäisiä kuskaamisia, mutta niistä voi sitten valittaa kelan vammaistukihakemuksessa :D

Kyllä aika monelle 5-vuotiaalle se päiväkoti 3krt viikossa 5h kerrallaan on pelastus, jos pihapiirissä ei muita lapsia oikeen ole ja äidin päivät kuluu koliikista kärsivän vauvan hyysäämisessä...

Se virikehoito ei aina ole pelkästään äidin laiskuutta.

[QUOTE="vieras";22914465]Se toinen äiti on varhaiskasvatuksen ammattilainen?

Tuntemistani "virikeäideistä" suurin osa kertoo ihan suoraan, että kaipaa itselleen omaa aikaa ja vapaata isompien lasten hoidosta. Vauvan kanssa voi kyläillä ja shoppailla, isompien lasten kanssa on paljon enemmän työtä.[/QUOTE]

Tässä vaiheessa kannattaa sitten laittaa piuhat poikki.
Eli suomeksi sanottuna kotona oleva äiti on tässä tapauksessa laiska

No jos meille tulis toinen lapsi niin en tod. ottaisi lasta kokonaan pois hoidosta vaan saisi parina päivänä viikossa mennä leikkimään kavereiden kanssa sinne koska on hyvin sosiaalinen ja seurallinen lapsi joka haluaa tekemistä ja touhuamista muiden lasten kanssa. Mä en todellakaan tuntitolkulla viihdy lattialla leikkimässä lapsen kanssa autoilla niin jumalattoman rakas kun hän mulle onkin eikä mun tarvikkaan viihtyä!! Ja kyllä lapsikin kaipaa niitä oman ikäisiä kavereita sanotte te mitä hyvänsä, ei äidit tai isät osaa uppoutua siihen leikin maailmaan niin kuin lapset keskenään!!
Ja on se jännä että sekä neuvolasta että tarhasta olen saanut sellaista viestiä että ei sen äidin tarvitse olla mikään leikkivä äiti, ei se ole äidin tehtävä enkä mä ainakaan tunne edes huonoa omaatuntoa että jaksan korkeintaan puoli tuntia kerrallaan päristellä autoilla tai tehdä palapeliä.
Ja piste! Tämä on kuin suoraan minun suustani.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22914533]Just näin! Onhan se hyvä tekosyy sanoa lapsensa tarvitsevan kavereita ja virikkeitä... Oikea syy on, että äiti haluaa shoppailla ilman kiukkuavaa esikoista ja maata sängyssä kun vauva nukkuu.... Mua oksettaa tuollaiset äidit, en voi mitään.[/QUOTE]

Ikävää jos sä ajattelet asian noin. Mä ajattelen sen niin,että jos en pysty esikoiselle järjestämään riittävän monipuolista tekemistä ilman että se vauva joutuu tinkimään tarpeistaan,on ihan hyvä että edes joku muu voi. Mikä ero on seurakunnan kerholla ja päiväkodin virikehoidolla,jos molemmissa käydään pari kertaa viikossa? Uskon että jokainen äiti tietää ja tuntee oman lapsensa parhaiten. Jotkut lapset nauttivat hiljaisuudesta,rauhallisista leikeistä itsekseen ja kotiaskareista äidin kanssa. Sitten on niitä,joilla on valtava määrä energiaa jo heti aamusta ja sitä pitäisi päästä purkamaan pulkkamäkeen,vuorenvalloitukseen,juoksukisoihin tai ihan vaan kikattelemaan kavereiden kanssa. Omani lukeutuu jälkimmäisiin. Mutta mitäs teet,jos on samanlainen keli kuin täällä tänään,ulkona -31´c ja parikuinen vauva. Vietkö vauvan paukkupakkaseen vai täytyykö pojan 4v vain nyt hyväksyä että hänen tarpeensa ovat toissijaiset? Ja kyllä,meillä myös tylsistytään. Mutta mun mielestä leikki-ikäisen lapsen tärkein juttu ei ole tylsistyä joka päivä. Sä voit olla mitä mieltä vaan,mutta lapseni kaipaa kavereitaan.

Muistutuksena
Kun lapsia on virikehoidossa pari kertaa viikossa. Nostaa jokainen lapsi näistä ryhmän kokoa. Koska puuttuville päiville on otettava myös tilalle lapsia ja samoin puolpäiväsiä tarvitaan 2 että 1 paikka täyttyy. Ja tulee päiviä kun on retkiä... niin ryhmä on oikeasti silloin iso kuljetettava, koska jokainen tahtoo juuri sinä päivänä lapsen hoitoon.

Lisäyksenä vielä, että päiväkodissa tätien työ on leikkiä ja pelata lasten kanssa. Heidän ei tarvitse laittaa ruokaa, siivota tahi pyykätä siinä sivussa. Tämä ei tee heistä "parempia" kasvattajia, mutta ainakin pystyvät keskittymään olennaiseen.

"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22914894]Eikö sen 5-vuotiaan vois viedä kerhoon eikä päiväkotiin?[/QUOTE]

Tarjonta ja kuljetusmatkat vaihtelevat ihan talouskohtaisesti ;) Jos vaikka päiväkoti on 5 min kävelymatkan päässä ja kerho esim. ensin sen 5 min kävelyn, 15 min bussimatkan (ei omaa autoa käytössä) ja uuden 15 min kävelyn takana, niin kumman valitsisit?

Monessa paikassa myös ainoa kerho on seurakunnan järjestämä, kaikki eivät sitä kristillistä opetusta halua...

"vieras"
eikös se näin oo. ei meidän 3 vuotiaalla ole mitään tarvetta päiväkotiin kun virikkeitä ja kavereita riittää kotihoidossakin.
Mitä jos ei olisi niitä kavereita? Helppo se on huudella että ei me tarvita kun meillä on jo ja ne joilla ei oo,on tyhmiä ja laiskoja. Eli puuttuu kokonaan kyky asettua toisen asemaan ja nähdään asia vain sen oman tilanteen kautta. Ihan sama kuin sanoisi että ei ymmärrä miten jotkut voi olla köyhiä kun itsellä on rahaa,miks ei kaikille muilla oo? Ja syitä on yhtä monia kuin kertojiakin. Antaa henkilöstä melko lapsellisen ja yksinkertaisen kuvan,jos ei kykene hahmottamaan asioita moniulotteisesti. Yleensä fiksummat ihmiset ymmärtävät,että kaikki asiat eivät ole mustavalkoisia.

"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22914930]Tarjonta ja kuljetusmatkat vaihtelevat ihan talouskohtaisesti ;) Jos vaikka päiväkoti on 5 min kävelymatkan päässä ja kerho esim. ensin sen 5 min kävelyn, 15 min bussimatkan (ei omaa autoa käytössä) ja uuden 15 min kävelyn takana, niin kumman valitsisit?

Monessa paikassa myös ainoa kerho on seurakunnan järjestämä, kaikki eivät sitä kristillistä opetusta halua...[/QUOTE]

No sitten varmaan valitsisin sille 5- vuotiaalle kotihoidon =)
Ja veisin itse lastani perhekerhoon ja leikkipuistoihin että hän saisi sitä virikettä muista lapsista.

Yhteistyössä