Oletteko koskaan ajatelleet....virikehoidosta...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
että ÄIDIT siellä päiväkodissakin ovat työssä. Suurin osa pk.n tädeistä on äitejä. Mikä heistä tekisi parempia heistä parempia kasvattajia kuin te itse? Eli miksi sinne virikehoitoon hingutaan niin kovasti? Musta on huvittava ajatella, että lapsi kiikutetaan virikehoitoon siinä toivossa, että lapsi saa PAREMPAA hoitoa kuin kotona ja hassua, että lapsen ajatellaan kaipaavan virikkeitä, vaikka kyse on siitä, että ei se pk voi mitenkään tarjota virikkeitä enempää kuin oma kotiympäristökään. Kukaan meistä täällä palstailijoista tuskin elää ihan korvessa, keskellä ei mitään, eli mahdollisuuksia löytyy järjestää toimintaa itselleen ja lapsilleen =) Miksi siis pitäisi värvätä toinen ÄITI lapselle päivän ajaksi?
 
...
[QUOTE="vieras";22914439]että ÄIDIT siellä päiväkodissakin ovat työssä. Suurin osa pk.n tädeistä on äitejä. Mikä heistä tekisi parempia heistä parempia kasvattajia kuin te itse? Eli miksi sinne virikehoitoon hingutaan niin kovasti? Musta on huvittava ajatella, että lapsi kiikutetaan virikehoitoon siinä toivossa, että lapsi saa PAREMPAA hoitoa kuin kotona ja hassua, että lapsen ajatellaan kaipaavan virikkeitä, vaikka kyse on siitä, että ei se pk voi mitenkään tarjota virikkeitä enempää kuin oma kotiympäristökään. Kukaan meistä täällä palstailijoista tuskin elää ihan korvessa, keskellä ei mitään, eli mahdollisuuksia löytyy järjestää toimintaa itselleen ja lapsilleen =) Miksi siis pitäisi värvätä toinen ÄITI lapselle päivän ajaksi?[/QUOTE]

Eiköhän heillä siellä kuitenkin koulutus ole..ja jotkut todella elää korvessa..tai ei vain ole ystäväpiiriä. Tuo koko kirjoituksesi on aivan älytön.
 
"vieras"
Mun mielestä suurinosa on virikehoidossa siksi että se oma äiti ei viitsi keksiä tekemistä ja ei jaksa leikkiä lapsensa kanssa. Ja tätä palstaa lukeneena vielä suurinosa inhoaa perhekerhoja, leikkipuistoja yms sen sellaisia missä lapsi voisi saada ikäistään seuraa.
On paljon helpompi lykätä lapsi päiväkotiin virikkeitä saamaan ja ite olla vaan kuin se että lähtisi niitä hakemaan
 
"vieras"
Se toinen äiti on varhaiskasvatuksen ammattilainen?

Tuntemistani "virikeäideistä" suurin osa kertoo ihan suoraan, että kaipaa itselleen omaa aikaa ja vapaata isompien lasten hoidosta. Vauvan kanssa voi kyläillä ja shoppailla, isompien lasten kanssa on paljon enemmän työtä.
 
"Muurarin Vaimo"
No eroaahan ne kotiäidistä siinä, että kotiäidin ei ole pakollista kouluttautua alalle. Jokaikinen päiväkodin työntekijä on kouluttautunut enempi tai vähempi lasten kasvatukseen ammatillisesti. Lisäksi lapsi oppii ryhmässä toimimista, sääntöjen noudattamista, vuoron odottamista ym. ym. taitoja, joita kotona ei välttämättä opi niin hyvin tai lainkaan.
 
No itse näen, että päivähoidossa työssä olevat ovat töissä ollessaan ennen kaikkea työskenteleviä, toimestaan palkkaa saavia AMMATTILAISIA, osa äitejä, osa ei. Osa isejä. Osa isoäitejä. Kun vien lapseni hoitoon, en toki vie heitä ÄITIEN hoitoon, minä olen heidän ÄITINSÄ. Ei kukaan muu. Mua ei todellakaan kiinnosta lapsieni hoitajien perhestatus, enemmänkin heidän koulutuksensa. Eivät he työssään toteuta ÄITIYTTA tai VANHEMMUUTTA vaan nimenomaan ammattiaan.

Virikehoidon tarpeellisuuteen en tässä ota kantaa mutta jotenkin tämä ajatus pohtia asiaa nimenomaan äitiyden näkökulmasta on ihan älytön.
 
mutta
oppihan lapsi samaisia asioita kotonakin? Tunnen monta aktiivista äitiä, jotka hoitavat lapsiaan kotona ja taatusti lapset oppivat ja omaksuvat asioita jopa enemmän kuin pk-lapset. Ei lasten kasvatukseen tarvitsekaan olla ammattitaitoa. Osa äideistä vain osaa olla lapselleen sekä äiti, että virikkeiden antaja ja hyvä kasvattaja =)
 
Itse olen sairaanhoitaja ja omalla alallani työskentelee myös paljon pienten äitejä, tyttäriä, lapsenlapsia jne. Miksi siis jätämme omat lapsemme läheisemme, vanhuksemme yms näiden vieraiden äitien hoitoon emmekä itse hoida heitä kotonamme.

Päiväkoti on eri ympäristö kuin koti ja siellä työskentelevät ovat itse valinneet ammattinsa ja kouluttautuneet siihen. Meidän päiväkodissa nämä muut äidit puhuvat omana äidinkielenään paikallista kieltä mitä en itse pysty lapsilleni opettamaan, mutta minkä hallitsemista kouluikään tullessa pidän tärkeänä. Päiväkoti on myös täällä ainoa ympäristö missä lapseni saavat ikäistään seuraa ja voivat oppia ryhmätoimintaa vieraan aikuisen johdolla.

Noiden virikesyiden päälle tulevat vielä kuntoutukselliset syyt sekä ihan puhdas hoidon tarve silloin kun sisaruksella on joku lääkäri- tai kuntoutusaika.
 
"vieras"
oppihan lapsi samaisia asioita kotonakin? Tunnen monta aktiivista äitiä, jotka hoitavat lapsiaan kotona ja taatusti lapset oppivat ja omaksuvat asioita jopa enemmän kuin pk-lapset. Ei lasten kasvatukseen tarvitsekaan olla ammattitaitoa. Osa äideistä vain osaa olla lapselleen sekä äiti, että virikkeiden antaja ja hyvä kasvattaja =)
Päiväkodissa on virikkeitä, mutta mahdollisuus omaksua asioita on heikompi johtuen kiireestä, metelistä, stressistä jne. Eli älkää nyt kuvitelko teidän äiteinä olevan jotenkin huonompia kasvattamaan sitä omaa lastanne!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22914517]Virikehoitoa voisi kutsua myös nimellä "lorvikatarihoito", se on äidin ihan puhdasta laiskuutta ja ehkä hieman itsekyyttä[/QUOTE]

Just näin! Onhan se hyvä tekosyy sanoa lapsensa tarvitsevan kavereita ja virikkeitä... Oikea syy on, että äiti haluaa shoppailla ilman kiukkuavaa esikoista ja maata sängyssä kun vauva nukkuu.... Mua oksettaa tuollaiset äidit, en voi mitään.
 
ärsyyntynyt
[QUOTE="vieras";22914517]Virikehoitoa voisi kutsua myös nimellä "lorvikatarihoito", se on äidin ihan puhdasta laiskuutta ja ehkä hieman itsekyyttä[/QUOTE]

Olen niin samaa mieltä! Jos kaikki kotona olevat hoitaisivat lapsensa kotona (kuten itse teen), päiväkotiryhmät olisivat siedettävien kokoisia hoitoa todella tarvitseville lapsille!
 
Karon_82
[QUOTE="vieras";22914459]Mun mielestä suurinosa on virikehoidossa siksi että se oma äiti ei viitsi keksiä tekemistä ja ei jaksa leikkiä lapsensa kanssa. Ja tätä palstaa lukeneena vielä suurinosa inhoaa perhekerhoja, leikkipuistoja yms sen sellaisia missä lapsi voisi saada ikäistään seuraa.
On paljon helpompi lykätä lapsi päiväkotiin virikkeitä saamaan ja ite olla vaan kuin se että lähtisi niitä hakemaan[/QUOTE]

eikös se näin oo. ei meidän 3 vuotiaalla ole mitään tarvetta päiväkotiin kun virikkeitä ja kavereita riittää kotihoidossakin.
 
"omena"
Mulla jatkaa 5v. virikehoidossa 3 pv/vk, vaikka ite jäin kotiin äitiyslomalle. 7v. esikoinen on koulussa. Tuntuu oudolle viedä poika tarhaan, sillä ite jäin päiväkodista mammikselle. Mutta eipä noita ikäisiään kavereita ole muualla kuin tarhassa. Jos ukkeli olis ollut vuodenkin nuorempi, en olis pitänyt tarhapaikkaa. Silloin kun esikoinen oli 2v. en olis ikinä vienyt häntä hoitoon, kun kakkonen syntyi (siis tämä nyt 5v.).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;22914544:
Olen niin samaa mieltä! Jos kaikki kotona olevat hoitaisivat lapsensa kotona (kuten itse teen), päiväkotiryhmät olisivat siedettävien kokoisia hoitoa todella tarvitseville lapsille!
Tai sitten ei. Esim täällä on nyt ylibuukkausta ja munkin ryhmässä vain yksi virikelapsi, hänkin kerranviikossa. Mutta, paikkakunnalla on tullut rysäyksenä uusia työntekijöitä ja muuttajia, niitä lapsi nyt sitte tungetaan kaikkialle minne mahtuu. Ne virikkeet ovat tällähetkellä jononhännillä. Ei ne yliryhmät siis aina suinkaan oo näiden virikelasten takia.
 
"äiti"
Hieno aloitus :)
Aivan MAHTAVAA että vaikkapa 5-vuotias vois ja saa olla kotona kun perheessä vaikkapa vauva.Miksi se pitää puskea sinne päiväkotiin, silloinhan äitinä olet "TYHMÄ" jos sen takia että saa virikkeitä....kerran joku viisas lapsenpuolustaja aikuinen sanoi että tuo sana pitäisi poistaa, virikehoito, hih.
Aivan kummallista että ei jakseta tai viitsitä kasvattaa omaa lastaan.
Kotona on leluja ja pelejä ja muuta askastelujuttuu jota kuuluu ÄIDIN värkätä oman lapsensa kanssa.
Joku oli kehitellyt hyvän ilmaisun, lorvikatarrihoito....hehehee, paha :)
 
"vieras"
Yli 4 v:t kaipaavat kovasti samanikäistä kaveriseuraa ja ne kaverit ovat yleensä päiväsaikaan siellä päiväkodissa. Äiti ja kotona oleva vauva eivät siksi kaveriseuraksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi. Joku kerho 2 kertaa viikossa kolmisen tuntia ei tuota tarvetta paikkaa. Jos vielä vauva sattuu olemaan tuntikausia imetettävä, niin eipä siinä helposti pääse sitä muuta kaveriseuraa etsimään.

Täytyy sanoa, että en välttämättä ymmärrä tuollaisten parivuotiaiden virikehoitoa, heille löytyy vielä seuraa helpommin puistoista ja muualta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;22914544:
Olen niin samaa mieltä! Jos kaikki kotona olevat hoitaisivat lapsensa kotona (kuten itse teen), päiväkotiryhmät olisivat siedettävien kokoisia hoitoa todella tarvitseville lapsille!
Meidän päiväkodissa tämä ei ainakaan pidä paikkansa. Koko päiväkodissa ei ole kuin yksi virikelapsi. Hänen olemisensa kotona ei tosiaankaan vähentäisi yhtään ryhmäkokoja siellä.
 
toisen ketjun ap
En minä ainakaan kuvittele että olen huonompi kasvattaja kuin päiväkodin tädit. Mielestäni se virikkeellisyys tarkoittaa niitä muita lapsia eikä koulun käyneitä hoitajia.
Mutta meillähän 5v on kotihoidossa kun itse olen äitiyslomalla, ja ymmärrän hyvin miksi moni haluaa että lapsi jatkaa hoidossa silti.

Ja muuten, eikös samalla logiikalla voi antaa lapsille einesruokiakin, kun ne Saarioisten ruuat on äitien tekemiä...?
 
"vieras"
Eiköhän ole moneen kertaan todettu, että asioilla on aina monia puolia.

On lapsia, pieniäkin, jopa alle 3-vuotiaita, jotka ovat olleet päiväkodissa ja ystävystyneet, kokeneet elon siellä hyväksi ja turvalliseksi, mukavaksi. Mitä pahaa siinä on, että sama lapsi jatkaa päiväkodissa vaikka kahtena päivän viikossa, kun vauva syntyy? Miksi katkaista hyvin alkanut "ura" päiväkodissa viihtyvältä lapselta alle vuodeksi, kun sitten on taas palattava takaisin? Ei pompottelukaan ole hyvä juttu lapselle vaan ennemminkin jatkuvuus.

On lapsia, jotka esim. puheen kehityksen vuoksi neuvolasta ohjataan päiväkotiin, oli kotona vauva tai ei. Mitä pahaa siinä on, että heille, syystä tai toisesta, katsotaan olevan hyötyä virikkeellisemmästä, enemmän ihmisiä sisältävästä ja erilaisesta ympäristöstä?

On myös lapsia, jotka syntyvät erilaisina, haastavina, sairaina. Tilanne kotona voi olla isolle sisarukselle ikävä. Päiväkotiympäristö voi joskus tuoda jopa "lomaa" taaperolla, jos kotona esim. koliikkivauva huutaa viikot läpensä.

Älkää ajatelko niin pirun mustavalkoisesti aina.
 
No jos meille tulis toinen lapsi niin en tod. ottaisi lasta kokonaan pois hoidosta vaan saisi parina päivänä viikossa mennä leikkimään kavereiden kanssa sinne koska on hyvin sosiaalinen ja seurallinen lapsi joka haluaa tekemistä ja touhuamista muiden lasten kanssa. Mä en todellakaan tuntitolkulla viihdy lattialla leikkimässä lapsen kanssa autoilla niin jumalattoman rakas kun hän mulle onkin eikä mun tarvikkaan viihtyä!! Ja kyllä lapsikin kaipaa niitä oman ikäisiä kavereita sanotte te mitä hyvänsä, ei äidit tai isät osaa uppoutua siihen leikin maailmaan niin kuin lapset keskenään!!
Ja on se jännä että sekä neuvolasta että tarhasta olen saanut sellaista viestiä että ei sen äidin tarvitse olla mikään leikkivä äiti, ei se ole äidin tehtävä enkä mä ainakaan tunne edes huonoa omaatuntoa että jaksan korkeintaan puoli tuntia kerrallaan päristellä autoilla tai tehdä palapeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Hä?
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;22914544 begin_of_the_skype_highlighting**************22914544******end_of_the_skype_highlighting:
Olen niin samaa mieltä! Jos kaikki kotona olevat hoitaisivat lapsensa kotona (kuten itse teen), päiväkotiryhmät olisivat siedettävien kokoisia hoitoa todella tarvitseville lapsille!
Miten kuvittelet, että "virikelapset" jotenkin kasvattavat ryhmäkokoja? Jos heitä ei siellä olisi, olisi siellä muita lapsia heidän tilallaan, ja jos ei omasta kunnasta löydy, niin naapurikunnasta ja jos ei sieltäkään löydy, niin sitten ryhmä suljetaan kannattamattomana ja pari ryhmää yhdistetään jättiryhmäksi.

Ei kunta säästä tällaisissa asioissa.

Ja itse asiassa - päiväkotitätit kuulemma pitävät "virikelapsista", koska ne vähentävät työtä aamuisin ja iltapäivisin, kun usein säätönä on, että "virikelapsen" saa tuoda aikaisintaan klo 9 ja hakea pitää klo 15...
 

Yhteistyössä