Oletteko koskaan ajatelleet....virikehoidosta...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22914958]No sitten varmaan valitsisin sille 5- vuotiaalle kotihoidon =)
Ja veisin itse lastani perhekerhoon ja leikkipuistoihin että hän saisi sitä virikettä muista lapsista.[/QUOTE]

Me asutaan metsässä,että lähimpään leikkipuistoon (eli kaupunkiin) on matkaa 10 km =) Tuossa kylällä on kyllä päiväkoti,mutta onhan se kaupungin leikkipuisto toki kivempi..
 
Lisäyksenä vielä, että päiväkodissa tätien työ on leikkiä ja pelata lasten kanssa. Heidän ei tarvitse laittaa ruokaa, siivota tahi pyykätä siinä sivussa. Tämä ei tee heistä "parempia" kasvattajia, mutta ainakin pystyvät keskittymään olennaiseen.
Voi kyllä me joudutaan siivoamaan ja pyykkäämään kun sattuu talossa olemaan apulainen joka o aina pois. Lastenvaatteita pitää käydä kuivumisvaiheessa monta kertaa kääntelemässä. Pitää suunnitella toimintaa, on kokouksia siitä ja tästä. Lasten keskustelut pitää kirjata koneelle... Ja kaikki tämä pitää tehdä sinä aikana ku lapset lepäävä.
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22914965]Me asutaan metsässä,että lähimpään leikkipuistoon (eli kaupunkiin) on matkaa 10 km =) Tuossa kylällä on kyllä päiväkoti,mutta onhan se kaupungin leikkipuisto toki kivempi..[/QUOTE]

Niin varmasti itse olette valinneet asuinpaikkanne.
Toki kaupungin leikkipuisto ois parempi, etta lapset saisivat vähän virikettä muista kun maalaiskylän lapsista.
 
No itse näen, että päivähoidossa työssä olevat ovat töissä ollessaan ennen kaikkea työskenteleviä, toimestaan palkkaa saavia AMMATTILAISIA, osa äitejä, osa ei. Osa isejä. Osa isoäitejä. Kun vien lapseni hoitoon, en toki vie heitä ÄITIEN hoitoon, minä olen heidän ÄITINSÄ. Ei kukaan muu. Mua ei todellakaan kiinnosta lapsieni hoitajien perhestatus, enemmänkin heidän koulutuksensa. Eivät he työssään toteuta ÄITIYTTA tai VANHEMMUUTTA vaan nimenomaan ammattiaan.

Virikehoidon tarpeellisuuteen en tässä ota kantaa mutta jotenkin tämä ajatus pohtia asiaa nimenomaan äitiyden näkökulmasta on ihan älytön.
olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi ( taas :)) Tosin sen vielä sanon, että oletan ymmärtäväni mitä ap. avauksellaan tarkoittaa. Ja olen siinä samaa mieltä, että lapsi voi kyllä kasvaa "riittävän virikkeellisessä" ( inhoan käsitettä virike) ympäristössä ihan kotonaankin ja haluaisin rohkaista vanhempia luottamaan itseensä. Mutta päiväkotihenkilökunnan perhestatuksen en katso vaikuttavan virikeellistyyteen mitenkään.
 
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22914958]No sitten varmaan valitsisin sille 5- vuotiaalle kotihoidon =)
Ja veisin itse lastani perhekerhoon ja leikkipuistoihin että hän saisi sitä virikettä muista lapsista.[/QUOTE]

Oisinko mä sit parempi ihminen,jos istuisin siinä päiväkodin eteisessä sen ajan kun lapsi siellä leikkii ja touhuaa? Voin mä istua,mutta miksi? Miksi voisin viedä lapseni kerhoon 2 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan ja mennä shoppailemaan ja levittämään persettä sohvalle,mutta jos vien hänet päiväkodin tiloihin niin se on eri asia? Joissakin paikoissa nyt vaan on niin,että se päiväkoti yksinkertaisesti on se lähin ja helpoin vaihtoehto kaikkien kannalta.

Me asutaan järven rannalla. Kylälle matkaa metsätietä pitkin n. 8km. Siitä kaupungin keskustaan toinen samanmoinen. Kylällä on päiväkoti. Kerho on kaupungissa. Jos veisin lapsen sinne kerhoon,niin mun IHAN OIKEASTI pitäisi kuluttaa se aika jossain kaupoissa pyörimällä tai kahvilassa,kun taas toisessa tapauksessa voisin repiä hyödyn irti siitäkin ajasta. Tehdä vaikka rauhassa ruuan sillä aikaa kun LAPSI LEIKKII IKÄISTENSÄ KANSSA. Tai laittaa pyykit tai mitä tahansa. Ja näiltä hommilta jää sit aikaa siihen kun lapsi on tullut kotiin LEIKKIMÄSTÄ. Ja kaikki voittaa. Lapsi sai seuraa,mä sain käytettyä ajan tehokkaasti ja illalla on aikaa vaan oleskella koko perheen kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22915007]Niin varmasti itse olette valinneet asuinpaikkanne.
Toki kaupungin leikkipuisto ois parempi, etta lapset saisivat vähän virikettä muista kun maalaiskylän lapsista.[/QUOTE]

Niin ollaan :) Täällä on ihanan rauhallista ja lapsilla on iso piha missä temmeltää,omasta uimarannasta puhumattakaan. Olen todella tyytyväinen. Mutta katsos kun ne päiväkodin lapset asuvat jokseenkin samalla suunnalla,kaupungin leikkipuistossa ne lapset tosiaan yleensä asuvat siellä kapungissa =)
 
Päiväkodin henkilökunnan työhön sisältyy kyllä paljon muutakin kuin leilkkiminen ja pelaaminen lasten kanssa. Totta toki on, että se on olennainen osa heidän työtään. Itse näkisin kuitenkin kaikkein keskeisemmäksi tehtäväksi sen, että takaa lapselle turvallisen perushoidon siksi ajaksi, jona nämä syystä tai toisesta eivät ole kotonaan. Osa sitä turvallista hoitoa on se , että on läsnäoleva aikuinen lapselle. Läsnä lapsia varten.
 
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22915007]Niin varmasti itse olette valinneet asuinpaikkanne.
Toki kaupungin leikkipuisto ois parempi, etta lapset saisivat vähän virikettä muista kun maalaiskylän lapsista.[/QUOTE]

Mikähän maalaiskylän lapsissa mahtaa olla vikana? Juntteja? Läskejä? White trashia? Duunareiden kakaroita? Ei Reimaa? Tyhmät vanhemmat jotka vievät lasta päiväkotiin ja itse shoppailevat ja vetävät röökiä sohvalla nappiverkkarit jalassa?
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22915026]Oisinko mä sit parempi ihminen,jos istuisin siinä päiväkodin eteisessä sen ajan kun lapsi siellä leikkii ja touhuaa? Voin mä istua,mutta miksi? Miksi voisin viedä lapseni kerhoon 2 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan ja mennä shoppailemaan ja levittämään persettä sohvalle,mutta jos vien hänet päiväkodin tiloihin niin se on eri asia? Joissakin paikoissa nyt vaan on niin,että se päiväkoti yksinkertaisesti on se lähin ja helpoin vaihtoehto kaikkien kannalta.

[/QUOTE]

Mä koen virikehoidon ongelmallisuuden siinä että ne virikelapset täyttää päiväkotipaikat ja sitten niille työssäkäyvien lapsille ei meinaa löytyä hoitopaikkoja koska päiväkodit on täys.
 
Päihoitoon ei meinata enää saada tarpeeksi koulutettua henkilökuntaa.
Monessa talossa sijaisina saattaa vuosia toimia ilman koulutusta olevaa henkilökuntaa.

Mutta sitä en ymmärrä. Miksi pitää tehdä lapsia, jos ei halua niiden kanssa leikkiä, ulkoilla... Tuolla kun monet vetosivat siihen että äidin ei tarvitse leikkiä.
Mä olen itse ollut kotihoidossa, osasin leikkiä ihan yksin. Välillä sattui naapurissa olemaan kaveri kun tulivat vaarilleen hoitoon. Kerhossa kävin silloin tällöin ja sinne käveltiin 3km. Leikkipuistoon käveltiin kans 3km. Opin kyllä eskari vuotena odottamaan vuoroani... ja kyllä lapset sen viimeistään koulussa oppivat. Ja tuleehan sitä harjoiteltua kotonakin, jos äiti on pienemmän kanssa kotona.
 
hmph
Ainakin meidän lapsen päiväkodissa (ja olen itse siis työelämässä) on paljon harjoittelijoita ja sijaisia. Ryhmää kohden pari "ammattilaista" paikalla ja monesti saattaa olla vain yksi työntekijä koko ison lauman kanssa. Ei siinä yksilöllisyydestä puhuta, mutta lapseni ei ole saamassa siellä virikkeitä vaan on olosuhteiden pakosta päivähoidossa. Hän on itsenäinen ja sosiaalinen joten pärjää. Mutta sääliksi käy niitä lapsia, jotka ovat syystä tai toisesta lisäavun tarpeessa. Sitä he eivät päiväkodissa saa sillä ei kukaan EHDI toteuttamaan heidän kaikkia tarpeitaan.
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22915052]Mikähän maalaiskylän lapsissa mahtaa olla vikana? [/QUOTE]

No lähinnä lapsissa tuskin on mitään vikaa vaan lasten vanhemmissa.
Maaseudulla kärjistetysti perheet koostuu heterovanhemmista joilla on arjalainen tausta. Ollaan kristittyjä ja kavahdetaan kaikkea erilaista. Ehkä lapsille ois hyväksi nähdä kuinka erilaisia ihmisiä maailmaan mahtuu.
 
"vieras"
Päihoitoon ei meinata enää saada tarpeeksi koulutettua henkilökuntaa.
Monessa talossa sijaisina saattaa vuosia toimia ilman koulutusta olevaa henkilökuntaa.

Mutta sitä en ymmärrä. Miksi pitää tehdä lapsia, jos ei halua niiden kanssa leikkiä, ulkoilla... Tuolla kun monet vetosivat siihen että äidin ei tarvitse leikkiä.
Mä olen itse ollut kotihoidossa, osasin leikkiä ihan yksin. Välillä sattui naapurissa olemaan kaveri kun tulivat vaarilleen hoitoon. Kerhossa kävin silloin tällöin ja sinne käveltiin 3km. Leikkipuistoon käveltiin kans 3km. Opin kyllä eskari vuotena odottamaan vuoroani... ja kyllä lapset sen viimeistään koulussa oppivat. Ja tuleehan sitä harjoiteltua kotonakin, jos äiti on pienemmän kanssa kotona.
Hyvä että SINÄ olet osannut. Hyvä että SINÄ olet oppinut. Hyvä että TEILLÄ on toiminut. Mulla on Volvo,miks sulla ei oo. Eiks kaikilla oo Volvo. Ai jotkut ei tykkää Volvolsta. No sit ne on tyhmiä. Kyllä pitäs tykätä kun mä tykkään. Audit on perseestä.
 
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22915090]No lähinnä lapsissa tuskin on mitään vikaa vaan lasten vanhemmissa.
Maaseudulla kärjistetysti perheet koostuu heterovanhemmista joilla on arjalainen tausta. Ollaan kristittyjä ja kavahdetaan kaikkea erilaista. Ehkä lapsille ois hyväksi nähdä kuinka erilaisia ihmisiä maailmaan mahtuu.[/QUOTE]

:LOL: No nyt sä provoat :D Siellähän ne päiväkodissa näkee ;) Kotona vaan juurtuu ne arjalaiset arvot eikä kukaan nää neekeriä ennen kun täyttää 15v ja menee luokkaretkelle Helsinkiin.
 
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22915090]No lähinnä lapsissa tuskin on mitään vikaa vaan lasten vanhemmissa.
Maaseudulla kärjistetysti perheet koostuu heterovanhemmista joilla on arjalainen tausta. Ollaan kristittyjä ja kavahdetaan kaikkea erilaista. Ehkä lapsille ois hyväksi nähdä kuinka erilaisia ihmisiä maailmaan mahtuu.[/QUOTE]

p.s Mä en asu Pohjanmaalla ;)
 
"molli"
Itse olen töissä 3-5 vuotiaiden ryhmässä. Viime vuonna meillä oli 23 lasta, joista 6 ns. virikelasta. Tänä vuonna 18 lasta, joista yhden toinen vanhempi on työttömänä (tätä en näkisi virikehoitona, koska työttömän on kuitenkin tarkoitus työllistyä heti kun mahdollista). Viime vuotisten virikelasten päivät olivat ihan yhtä pitkiä kuin muidenkin. Eli ainakin omassa työpaikassani virikelasten väheneminen laski ryhmäkokoa.

Lapsille on päiväkodissa ohjattua toimintaa ja ammattilaisen ohjaama varhaiskasvatus on toisaalta suotava kaikille halukkaille. Mutta hiukan hassulta tuntui lukea, että päiväkodissa aikuiset leikkivät lasten kanssa. Kyllä lasten leikkituokion aikana aika menee valvomiseen ja riitojen selvittelyyn eikä todellakaan leikkimiseen.
 
kyllä
meidän 5v. keksii itsekin tekemistä eikä mun tarvitse häntä koko ajan viihdyttää. En ymmärrä miten joku kokee ongelmaksi sen, että oma lapsi on kotona. Hän ei lapsia tarvitsekaan. Miksi siis tehdä lapsia lisää, jos se esikoinen koetaan riesana, jonka kanssa ON PELATTAVA JA LEIKITTÄVÄ.
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22915118]p.s Mä en asu Pohjanmaalla ;)[/QUOTE]

Pohjanmaalla sama ongelma on myös kaupungeissa, joten älä muutakaan.
Onkohan enemmistö palstalaisista pohjanmaalta?! Vai mistä kumpuaa heidän uskonnollinen ahdasmielisyys yhdistettynä rasistiseen sokkosilmäisyyteen?
 
"mä"
Itse olen sekä äiti että koulutettu kasvattaja. Omat lapset olivat kotona kunnes menivät eskariin ja palasin töihin samaan aikaan.
En nähnyt mitään syytä pistää isompiakaan lapsia ylisuuriin päiväkotiryhmiin kun kuitenkin olin kotona nuorempien kanssa.
Suurimmalla osalla syynä laiskuus ja itsekkyys kun vievät isommat hoitoon vain harvalla on kuntoutuksellisia syitä "virikehoitoon".
 
olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi ( taas :)) Tosin sen vielä sanon, että oletan ymmärtäväni mitä ap. avauksellaan tarkoittaa. Ja olen siinä samaa mieltä, että lapsi voi kyllä kasvaa "riittävän virikkeellisessä" ( inhoan käsitettä virike) ympäristössä ihan kotonaankin ja haluaisin rohkaista vanhempia luottamaan itseensä. Mutta päiväkotihenkilökunnan perhestatuksen en katso vaikuttavan virikeellistyyteen mitenkään.
Totta. Osasit tiivistää ajatukseni vielä fiksummin kuin minä. :D Mikä osoittaa sentään harvinaista älykkyyttä. :D Joo, siis olen samaa mieltä, jos olisin itse kotona, niin ilman muuta olisi myös lapseni.
 
hölmö kai!
Joillakin voi olla se tilanne, että niitä lapsen kavereita ei ole muualla kuin siellä hoidossa/pk:ssa.

Meillä matkaa lähimpään ns. "leikkipuistoon" on 10 kilsaa. "Puisto" tässä tapauksessa tarkoittaa hiekkalaatikkoa, paria liukumäkeä ja kiipeilytelinettä. Ei järjestettyä toimintaa, eikä myöskään yleensä muita lapsia. Eli siis äidin pitäis koko ajan laskea sitä mäkeä ja lapsi kiukuttelee kun ei viihdy jatkuvasti äidin kans. Kavereita ei tässä kodin lähellä ole päiväsaikaan, kun kaikkien vanhemmat on töissä ja näin ollen myös lapset hoidossa.

Esikoisen kanssa kyllä leikitään ja touhutaan kotona lähes koko ajan mitä täällä ollaan, jos siihen vain tarvetta on. Mutta kun vauva tulee, on parempi että tuo vilkas lapsi pääsee sinne hoitoon leikkimään oman ikäistensä kavereiden kanssa, kuin että katsoo kotona vierestä sitä kun äiti hoitaa vauvaa. Uhmaikäinen kun on, niin ei varmasti tule viihtymään vieressä ilman että tekisi jotain ilkeyksiä.

Niin ja ne kerhot... Kerran viikossa 1,5h (se mitä täällä meillä on tarjolla perhekerhoja) ei mun mielestä riitä lapselle leikkiajaksi muiden kanssa.

Meidän tyttö siis menee pariksi päiväksi viikossa "virikehoitoon", vaikka minä jäänkin vauvan kanssa kotiin. Koemme, että näin me kaikki viihdymme paremmin :) Jo pelkästään oman mielenterveyteni takia olen valmis näin tekemään, sanotaan sitten ihan mitä tahansa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;22915142:
meidän 5v. keksii itsekin tekemistä eikä mun tarvitse häntä koko ajan viihdyttää. En ymmärrä miten joku kokee ongelmaksi sen, että oma lapsi on kotona. Hän ei lapsia tarvitsekaan. Miksi siis tehdä lapsia lisää, jos se esikoinen koetaan riesana, jonka kanssa ON PELATTAVA JA LEIKITTÄVÄ.
Jos sä yhtään tunnet fyysikan lakeja,niin aika on sellainen määre jota meidän ei tässä viisaudessamme ole vielä mahdollisuutta venyttää. Ei ole kyse siitä etteikö haluaisi tai jaksaisi,mutta se nyt vaan on fakta että ihminen ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa vaikka miten haluaisi. Miksi kaikesta pitää vääntää hirveän negatiivista aina? Jos joku omasta mielestään ajattelee lapsensa parasta,tuntien oman lapsena tarpeet,niin mikä sinä olet siinä väittämään että tämä lapsi on äidilleen riesa?! Kyllä kai sitä pelattais ja leikittäis ja arkarreltais ja riehuttais vaikka maailman tappiin asti,mutta kun on se vauvakin siinä!! Ja jos et sitä ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt,niin vauva-aika on ohimenevä vaihe,tulee vielä aika jolloin molempien lapsien tarpeet voi huomioida samanarvoisina. Ja moni ei nyt ehkä ymmärrä tässä sitä,että ne jotka asuu syrjemmässä,niin niitä kavereita joko on tai ei ole. Päiväkodissa niihin tutustuu,mutta jos ei lapsi ole siellä niin sit ollaan kotona. Piste. Vai ihanko tosiaan sä nappaisit vauvan kainaloon,kaasuttelisit lähimpään kaupunkiin etsimään esikoiselle kavereita (joita muuten päivisin todella harvoin missään puistoissa edes on) ja kaikki muut hommat olisikin sit toisarvoisia?
 
"vieras"
Voisinko mä tehdä tilauksen tuohon lähipuistoon,että sinne muutama 4-5 vuotias poika aina päivisin 10-12? Tai vastaavasti 15-17? Kun ei vaan oo näkyny vaikka joka päivä ollaan pojan kanssa ohi kävelty :/ On siellä aina yks suloinen reilun vuoden ikäinen tyttö,mutta ei se oikein vielä sotaleikeistä innostunut.
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22915294]Voisinko mä tehdä tilauksen tuohon lähipuistoon,että sinne muutama 4-5 vuotias poika aina päivisin 10-12? Tai vastaavasti 15-17? Kun ei vaan oo näkyny vaikka joka päivä ollaan pojan kanssa ohi kävelty :/ On siellä aina yks suloinen reilun vuoden ikäinen tyttö,mutta ei se oikein vielä sotaleikeistä innostunut.[/QUOTE]

Käys kysäsemästä sieltä läheisestä päiväkodista voisko ne kaikki 4-5 vuotiaat virikehoitolapset tulla päivisin siihen leikkipuistoon niin jo alkais kavereita löytyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;22914544:
Olen niin samaa mieltä! Jos kaikki kotona olevat hoitaisivat lapsensa kotona (kuten itse teen), päiväkotiryhmät olisivat siedettävien kokoisia hoitoa todella tarvitseville lapsille!
Vieläkö joku kulkee ruusunpunaiset silmälasit silmillään...? Oikeasti?! Jos lapsia on hoidossa vähemmän niin hoitopaikkoja karsitaan ja supistetaan. Samat ryhmäkoot pysyvät ja sama jonotuskin. Ei mikään kaupunki ala maksamaan tyhjästä. Kaiken pitää olla kustannustehokasta. Myös sen päivähoidon.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä