Paljonko ottaisit rahaa jos hoitaisit toisen lasta 9päivää+yöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupeltaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta olis ihan ok, että kummilapsi tulisi yöksi tai kahdeksi hoitoon ja niistä en tarvitsisi korvausta. Mutta pidempi aika ilman mitään korvausta olisi minusta hyväksi käyttöä. Tuon ajan kun lapsi on hoidossa, joutuu sovittelemaan omia menojaan, valvomaan öitä jne. Eli minusta minimissään se 100 euroa, 200 euroa olisi kohtuullisempi summa ja sekin vielä pieni summa.

En minäkään ottaisi rahaa, tietenkään.
Läheisimpien ystävieni lapset on saaneet olla meillä hoidossa aina niin paljon kun on ollut tarvetta.
Kamalaa, miten ihmiset hinnoittelee lapsen hoidon :O.

Itse en jättäisi niin pientä niin pitkäksi aikaa hoitoon, mutta kaikki ei olekaan niinkuin minä.

No kyllä mä ainakin ottaisin aivan taatusti, jos yli viikon putkeen hoitaisin jonkun lapsia! Työtähän se on. En tosin hoitaisi noin pitkään. En ymmärrä, miksi se olisi kamalaa? Sen sijaan en ymmärrä vanhempia, jotka olettavat toisten hoitavan heidän lapsiaan ilmaiseksi ilman, että tekevät tälle ihmiselle edes mitään vastapalvelusta.

En kyllä ilmaiseksi hoitaisi minäkään, mutta olen tosi huono vaatimaan mitään palkkaa. Varmaan jonkun 300 kehtaisin pyytää, vaikkei se mielestäni mikään iso summa ole noin pitkästä hoitamisesta. Jos siskollani olisi lapsia niin hänen lapsiaan hoitaisin ilmaiseksi, muiden en.

en veisi lastani/lapsiani kenellekään, joka haluaa rahaa siitä, että on hänen kanssaan. minusta ihmisen kanssa olemisesta ei kuulu saada rahaa, jos kyseessä satunnainen ajanviettäminen, eikä esim. jokapäiväinen lasten hoitaminen ja ruokkiminen vanhempien työn ajan.

en ole siis koskaan erossa lapsistani. mummotkaan eivät meillä pyyteettömästi vietä aikaa lastenlastensa kanssa.

Kun kerran olet jo luvannut lapsen ottaa, on turha keskustella siitä, pitäisikö lasta ottaa hoitoon noin pitkäksi aikaa. Tuo yövalvominen huolettaisi minuakin, mutta luvattu mikä luvattu... Äläkä sitten kaunistele "muutaman kerran piti herätä", jos lapsi valvottaa.

Jos rahatilanne on tiukka, pyydät ruokarahat (vaikkapa juuri sanoilla "ruokarahat", jolloin summan määrittäminen jää lapsen vanhemmille - hehän sen parhaiten tietävät, mitä ja paljonko lapsi syö). Uimahalli ei tietysti paljoa maksa, sen pitäisi hoitua ruokarahan marginaalilla. Sanan "korvaus" voi käsittää muutenkin kuin rahana, eli vinkkaat vaikka, että jos sitten vaikka ottavat tarpeen tullen teidän lapsen/lapset kaitsettavaksi, tai tulevat remonttiavuksi, tai jotain.

Ja selvitä nuo hätätilanneasiat. Mistä vanhemmat saa kiinni, jos jotain sattuu?

Tässä piilee se riski, että sinusta tulee palkaton hoitaja, jolle lapsi sysätään aina, kun vanhemmat ei itse jaksa. Näin ei välttämättä käy, mutta tämä asia kannattaa miettiä läpi jo nyt, kun et vielä ole kiusallisessa tilanteessa. Miksi hoitokeikat eivät käy vastavuoroisesti?

Jos itse hoidattaisin lasta taloudellisesti tiukoilla olevalla ystävällä eikä rahakorvaus/palkka syystä tai toisesta kävisi, veisin ruokakassin joka kattaisi ainakin lapsen ruokailut sekä lasta haettaessa herkkukorin: hedelmiä, vihanneksia, juustoa, leikkeleitä jne. hyötyelintarvikkeita ja vähän ylellistäkin nätissä korissa.

Itse en kyllä yhdeksää päivää jaksaisi vieraita pikkumuksuja ilman kunnon korvausta. "Tuntuva" 300 euron korvaus tekisi 9 vuorokauden aikana vajaat 1,4 euroa tunnilta. ;)

Nimimerkille "hm": tässä ei ole kyse siitä, että aloittaja haluaisi laspen seurakseen, vaan siitä, että lapsen vanhemmat tarvitsevat lapselle hoitopaikan siksi aikaa, kun itse lomailevat.

ollaan sovittu tää juttu jo niin, että saan 200e siitä. itse sanoi et sen verran saat kun otat lapsen.
ja tein kyl selväks et sit kun ei valvota enää öitä ja ite nauttii tääl olosta niin en tahdo siit mitään rahaa tietenkään.
mut yövalvomisia en jaksa ilmaseks kun tosiaan vasta alkanu itellä uni maistua ku pikkasempi on meillä lopettanu lähes kokonaa yöheräämiset.

eikä olla mitään sossuelättejä mut ei meillä sitä rahaa kovin paljon just tässä kuussa - jolloin laps on tulos, niin ole ylimääräst. kun on tässä pari laivareissua ja esikoisen synttärit yms. mihin menee ne meidän ylimääräiset rahat.

En minäkään ottaisi rahaa, tietenkään.
Läheisimpien ystävieni lapset on saaneet olla meillä hoidossa aina niin paljon kun on ollut tarvetta.
Kamalaa, miten ihmiset hinnoittelee lapsen hoidon :O.

Itse en jättäisi niin pientä niin pitkäksi aikaa hoitoon, mutta kaikki ei olekaan niinkuin minä.

mulla kans pisti vähän silmään tuo rahanhimo toisen lapsen hoitamisesta, mun mielestä on riittävä, että ottaa ruokakulut, mitkä tuon ikäisellä ovat varmaan sitä 50-60euron luokkaa tuossa 9päivän aikana.

en veisi lastani/lapsiani kenellekään, joka haluaa rahaa siitä, että on hänen kanssaan. minusta ihmisen kanssa olemisesta ei kuulu saada rahaa, jos kyseessä satunnainen ajanviettäminen, eikä esim. jokapäiväinen lasten hoitaminen ja ruokkiminen vanhempien työn ajan.

en ole siis koskaan erossa lapsistani. mummotkaan eivät meillä pyyteettömästi vietä aikaa lastenlastensa kanssa.

joo ei ystvät ja sukulaiset pyydä toisiltaan rahaa palkaksi, mutta ruokakuluihin on kohteliasta osallistua.

joo ei ystvät ja sukulaiset pyydä toisiltaan rahaa palkaksi, mutta ruokakuluihin on kohteliasta osallistua.

juu. edelleenkin, asia on ihan eri, esim jos ottaisin kaverini lapsen, joka ei itke kahden minuutin välein vanhempiaan, niin en pyytäisi siitä mitään. se oli tulossa mulle hoitoon kahdeks viikoks ja sanoin etten todellakaan mitään siitä tarvi. ois kyl ollu yöt kotona mut siltikin. mut en mä ainakaan jaksa herätä 9vrk öisin kahden tunnin välein rauhottelemaan lasta joka itkee äitiään ja päivällä sitten parin minuutin välein sanoa et joo äiti tulee sitten viikon päästä hakemaan. kun itkee sitä siis kokoajan. on eroahdistus hänellä nyt menossa. ei todellakaan mikää helppo lapsi. enkä voi sanoa nauttivani sellasesta hoitamisesta jossa katson kun toisen on paha olla.

satunnaisesta ajanviettämisestä ei ole kyse kun 9vrk putkeen on meillä.

itse siis sanoin sitten näiden keskustelujen jälkeen, et en voi sanoa mitään hintaa tollaselle.
niin sanoi sit et 200 siitä saat.

Mä voisin muutaman päivän hoitaa ystävän tai sukulaisen lasta ilmaseks ja jos haluaa korvata rahalla niin muutama kymppi. 9 päivää ei mene enää hyväntekeväisyydestä. Muutaman satasen pyytäisin.

Oikeestikko joku pyytäis/antais muutaman kympin ruokarahaa? Kyllä mä oleb tottunu että vaivannäöstä ja käytetystä ajasta korvataan.

enkä mä todellakaan aio ottaa rahaa siitä sit kun sen lapsen kanssa on mukava olla.

se ei ole mun mielestä mukavaa yhdessäoloa et toinen itkee mun sylissä koko sen ajan kun on täälä. sit ku ollaan ulkona niin itkee, kun syödään niin itkee. kyselee äitiä ja etsii täältä jne.

en tosin voi tietää meneekö koko 9vrk noin. mut edellisen hoitamisen perusteella veikkaisin et aika lähelle.. ei semmosesta kukaan nauti. tai sit on jotain vikaa päässä. jos nauttii siitä et toinen itkee ja kaipaa äitiä. siinä kun ei voi mitään hauskaa tehdä. piirtää- maalata- ulkoilla- jne. jos toinen vaan itkee äitiä. ja voin ihan rehellisesti sen niilekin sanoa, etten mä tollasesta nauti.
eikä se vierailu ole sillon mikään positiivinen kokemus. ainoastaan sit jos se tottuu meil olemaan ja tottuu olee erossa äidistään. niin sit on ihan eriasia. kun sen kanssa voi jopa jutella tai leikkiä tai muuta. eikä tarvi vaan lohduttaa. se on henkisesti tosi raskasta. ja mun mielestä on ihan oikein saada sellasesta rahaa. koska se kuluttaa ja vie aikaa mun omilta lapsilta ihan hirveesti.

enkä mä todellakaan aio ottaa rahaa siitä sit kun sen lapsen kanssa on mukava olla.

se ei ole mun mielestä mukavaa yhdessäoloa et toinen itkee mun sylissä koko sen ajan kun on täälä. sit ku ollaan ulkona niin itkee, kun syödään niin itkee. kyselee äitiä ja etsii täältä jne.

en tosin voi tietää meneekö koko 9vrk noin. mut edellisen hoitamisen perusteella veikkaisin et aika lähelle.. ei semmosesta kukaan nauti. tai sit on jotain vikaa päässä. jos nauttii siitä et toinen itkee ja kaipaa äitiä. siinä kun ei voi mitään hauskaa tehdä. piirtää- maalata- ulkoilla- jne. jos toinen vaan itkee äitiä. ja voin ihan rehellisesti sen niilekin sanoa, etten mä tollasesta nauti.
eikä se vierailu ole sillon mikään positiivinen kokemus. ainoastaan sit jos se tottuu meil olemaan ja tottuu olee erossa äidistään. niin sit on ihan eriasia. kun sen kanssa voi jopa jutella tai leikkiä tai muuta. eikä tarvi vaan lohduttaa. se on henkisesti tosi raskasta. ja mun mielestä on ihan oikein saada sellasesta rahaa. koska se kuluttaa ja vie aikaa mun omilta lapsilta ihan hirveesti.

Koko tekstin perusteella sanon: aika julmaa touhua jättää toinen noin ikävöivänä hoitoon, noin pitkäksi ajaksi :'(

Alkuperäinen kirjoittaja pähkäilyä;22894841:
mulla kans pisti vähän silmään tuo rahanhimo toisen lapsen hoitamisesta, mun mielestä on riittävä, että ottaa ruokakulut, mitkä tuon ikäisellä ovat varmaan sitä 50-60euron luokkaa tuossa 9päivän aikana.

Mä en ikinä kehtaisi olettaa, että joku hoitaisi lapsiani ilmaiseksi noinkin pitkän ajan. Tosin vaikea kuvitella tilannetta, jossa kehtaisin yli viikkoa ehdottaa. Eri juttu, jos tämä ihminen ei ottaisi rahaa vastaan, mutta varmasti tarjoaisin jotain. Ellei kyseessä olisi tyyliin lapsen omat isovanhemmat ja heillekin toisin jotain tuliaisia tms. Minusta on hyväksikäyttöä hoidattaa lapsiaan ilmaiseksi jonkun luona ilman minkäänlaisia vastapalveluksia.

Alkuperäinen kirjoittaja pähkäilyä;22894841:

9 päivää 24 h äitiään lähes koko ajan itkevän lapsen kanssa? Rahanhimoa?

Voi hyvänen aika, hinta kannattaisi nostaa, niin korkeaksi että "äidillä" ei olisi varaa lähteä "lomalle"... tosin tässäkin oli ongelmana se että Virosta olisi lapselle löytynyt paikka, parempi kuitenkin olla sukulaisten luona.

Mä olen kyllä melkein aina saanut palkkaa serkkulasteni hoitamisesta. Itse en ole pyytänyt, mutta lähes joka kerta on joku summa annettu. Olen hoitanut heitä 15-vuotiaasta asti. Saan myös tuttujen lasten vahtimisesta palkkaa. Ystäväni lapsia hoidan ihan ilmaiseksi, mutta ystävyys onkin kohdallamme vastavuoroista. Koska olen nuori opiskelija, saan useimmiten palkkaa myös tätini lasten hoitamisesta, vaikka toinen lapsista on kummilapseni. Miksi ei, kun heillä ei ole rahasta pulaa ja opiskelijalle muutama kymppikin on iso raha? Hoidin heidän lapsiaan myös 2,5kk kesällä ja silloin sain toki ihan kunnon palkan. Ei siis voi mielestäni mitenkään yleispätevästi sanoa, ettei ystäville/sukulaisille makseta palkkaa lastenhoidosta. Ystävyyteen ja sukulaissuhteisiin kuuluu vastavuoroisuus, jolloin kaikki auttavat toisiaan ja tekevät vastapalveluksia. Aina tämä ei toteudu. Silloin on ihan paikallaan pyytää sitä palkkaakin joskus.

sen verran paljon sen pojan ruoat ja pesuaineet ym. maksaa. Mitään hoitopalkkaa en ottaisi, kun siitä joutuu sitten kuitenkin maksamaan verot niin ei siitä paljon jäisi. En edes jaksais alkaa mitään lappuja verottajalle täyttään. Helpommalla pääsee, kun ottaa vain sen pojan omat kustannukset.

Mä en ikinä kehtaisi olettaa, että joku hoitaisi lapsiani ilmaiseksi noinkin pitkän ajan. Tosin vaikea kuvitella tilannetta, jossa kehtaisin yli viikkoa ehdottaa. Eri juttu, jos tämä ihminen ei ottaisi rahaa vastaan, mutta varmasti tarjoaisin jotain. Ellei kyseessä olisi tyyliin lapsen omat isovanhemmat ja heillekin toisin jotain tuliaisia tms. Minusta on hyväksikäyttöä hoidattaa lapsiaan ilmaiseksi jonkun luona ilman minkäänlaisia vastapalveluksia.

mä olen varmaan outo tapaus, kun hoidan ystäväni lasta ilmaiseksi, ruokakuluihin ystäväni kyllä osallistuu ja tuokin aina tullessaan maitoa,leipää,leikkeleitä,jauhelihaa yms.
oma lapseni saa hänen lapsestaan seuraa ja tuosta ystävän lapsesta ei vaivaa ole kovinkaan paljoa.

Mä olen kyllä melkein aina saanut palkkaa serkkulasteni hoitamisesta. Itse en ole pyytänyt, mutta lähes joka kerta on joku summa annettu. Olen hoitanut heitä 15-vuotiaasta asti. Saan myös tuttujen lasten vahtimisesta palkkaa. Ystäväni lapsia hoidan ihan ilmaiseksi, mutta ystävyys onkin kohdallamme vastavuoroista. Koska olen nuori opiskelija, saan useimmiten palkkaa myös tätini lasten hoitamisesta, vaikka toinen lapsista on kummilapseni. Miksi ei, kun heillä ei ole rahasta pulaa ja opiskelijalle muutama kymppikin on iso raha? Hoidin heidän lapsiaan myös 2,5kk kesällä ja silloin sain toki ihan kunnon palkan. Ei siis voi mielestäni mitenkään yleispätevästi sanoa, ettei ystäville/sukulaisille makseta palkkaa lastenhoidosta. Ystävyyteen ja sukulaissuhteisiin kuuluu vastavuoroisuus, jolloin kaikki auttavat toisiaan ja tekevät vastapalveluksia. Aina tämä ei toteudu. Silloin on ihan paikallaan pyytää sitä palkkaakin joskus.

etkös sä ole lapseton? sulla tietenkin hiukan eri asia nuo lastenhoitojutut.
jos kotiäiti hoitaa omansa lisäksi silloin tällöin hyvää hyvyyttään toisen lasta, ei siitä minun mielestäni tarvitse mitään satasia maksella.

Alkuperäinen kirjoittaja pähkäilyä;22895193:
mä olen varmaan outo tapaus, kun hoidan ystäväni lasta ilmaiseksi, ruokakuluihin ystäväni kyllä osallistuu ja tuokin aina tullessaan maitoa,leipää,leikkeleitä,jauhelihaa yms.
oma lapseni saa hänen lapsestaan seuraa ja tuosta ystävän lapsesta ei vaivaa ole kovinkaan paljoa.

Mutta ystäväsi varmaan tekee joskus jotain myös sinun hyväksesi? Toki on hienoa, jos haluaa auttaa ilman palkkaakin, mutta en _itse_ pyytäisi ketään hoitamaan lapsiani ilmaiseksi ellen olisi varma, että se on sille ihmiselle ok. Vahdin kuitenkin silloin tällöin ystäväni lapsia ilman palkkaa, mutta ystäväkin tekee monia asioita minun hyväkseni. Ystäväsi on fiksu, kun osallistuu ruokakuluihin. Hoidatko siis satunnaisesti vai päivittäin ystäväsi lasta? Pitkäaikaisesta lastenhoitoavusta kuuluu mielestäni aina maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pähkäilyä;22895203:
etkös sä ole lapseton? sulla tietenkin hiukan eri asia nuo lastenhoitojutut.
jos kotiäiti hoitaa omansa lisäksi silloin tällöin hyvää hyvyyttään toisen lasta, ei siitä minun mielestäni tarvitse mitään satasia maksella.

9 vuorokautta ei ole hyvää hyvyyttään teko...

Mutta ystäväsi varmaan tekee joskus jotain myös sinun hyväksesi? Toki on hienoa, jos haluaa auttaa ilman palkkaakin, mutta en _itse_ pyytäisi ketään hoitamaan lapsiani ilmaiseksi ellen olisi varma, että se on sille ihmiselle ok. Vahdin kuitenkin silloin tällöin ystäväni lapsia ilman palkkaa, mutta ystäväkin tekee monia asioita minun hyväkseni. Ystäväsi on fiksu, kun osallistuu ruokakuluihin. Hoidatko siis satunnaisesti vai päivittäin ystäväsi lasta? Pitkäaikaisesta lastenhoitoavusta kuuluu mielestäni aina maksaa.

hoidan lasta pari kertaa viikossa, joskus ihan yötäkin lapsi on.
ystäväni kyllä kaitsee myös tarvitteassa omaa lastani.
hän on yksinhuoltaja vailla sukulaisia, olemme todella läheisiäö ja mielelläni autan häntä, että pääsee tekemään työkeikkaa välillä päiväkodin hoitoaikojen ulkopuolella.

Uusimmat

Yhteistyössä