Ärsyttää, kun lapsen esikoulussa kuvitellaan, että kaikilla on kontaktimuovia kotona.

• Viestiketjun aloittaja dfg
  • Ensimmäinen viesti
dfg
Meillä nyt vaan ei satu olemaan. Pukkaavat jotain vihkoja lapsen reppuun ja kirjoittavat, että kotiläksynä on päällystää ne. Kauppaankaan en varmasti arki-iltana lähde jonkun muovin takia!

Sitten, kun muovia ehtisi ostamaan, ei vihkoa enää kotiin tule. Ensimmäinen vihko jäi päällystämättä (tuli monena iltana kotiin, mutta ei enää perjantaina) ja nyt tuli toinen.

Minusta esikoululla ei ole edes oikeutta vaatia päällystämään jotain nimenomaan kontaktimuovilla. (Vihaan kontaktimuovia sen epäekologisuuden takia. Ja oon ihan varma, että jokin vihko, jota ei edes kuljetella kotona, kestää kyllä käytössä ilman muoviakin muutaman kuukauden.)

"äiti"
Kyllä mullakin vähän tympi se aikataulu, ku piti viikonlopun aikana se tehä. Perheellä kuitenkin voi olla omia menoja jo sovittu ja yksinkertasesti välillä tän hulinan keskellä ei ehi kaikkea. Mutta toisaalta, tiesin, että näin voi käydä koska niinhän koulussakin joutuu ite muovittamaan kirjoja. Sitä, onko se oikeesti laillista, en tiiä. Siis, että vanhempien täytyy maksaa se muovi jne. jos ihan pilkkua viilataan. Mutta mulle se on ihan sama ja kuitenkin sillä päällystyksellä saadaan kirjalle käyttöikää joka on taas hyvä juttu ekologisuuden kannalta (jos siis on esim. lukukirja).

"huoh"
No sulla ei todellakaan ole kovin kummoisia ongelmia elämässäsi! Meillä ainakin minä itse otin päällystettävät eskakirjat ja vihkot kotiin sitten, kun olin saanut kontaktimuovia ostettua. En olettanut, että eskatädit omaavat kristallipallon josta katsovat, milloin olen käynyt kaupassa.

Onhan se hyvä tapa oppia huolehtimaan tavaroistaan jo esikoulusta lähtien. Vihko kyllä kärsiin ihan käytöstäkin, joten ei sen päälystäminen ole mikään huono juttu.

Eikä varmasti ole vaikeus pyytää vihkoa takaisin kotiin kääntämään, kun on päälystystavarat saataville vihdoin.

"tiiu"
Ja ainakin ennen sai esim tiimarista semmosia muovikansia, jotka vaan laitetaan siihen vihon päälle, ja ne voi laittaa uuden vihon päälle. Lisäksi itse päällystin osan kirjoista kivalla julisteella tms.

"aloittaja"
Mieli tekisi päällystää vaikka jollain mainoksella, mutta kun kotiläksy on päällystää nimenomaan kontaktimuovilla. Olivat vielä liimailleet kanteen jotain numeroita, joten ne menevät piiloon, jos laittaa jotain muuta päällystettä. Eikä lapselle viitsisi aiheuttaa pahaa mieltä.

Päällystämättä jäi nyt tältä kerralta, mutta ehkä vihko tulee kotiin huomennakin. Ehkä.

[QUOTE="aloittaja";22837210]Mieli tekisi päällystää vaikka jollain mainoksella, mutta kun kotiläksy on päällystää nimenomaan kontaktimuovilla. Olivat vielä liimailleet kanteen jotain numeroita, joten ne menevät piiloon, jos laittaa jotain muuta päällystettä. Eikä lapselle viitsisi aiheuttaa pahaa mieltä.

Päällystämättä jäi nyt tältä kerralta, mutta ehkä vihko tulee kotiin huomennakin. Ehkä.[/QUOTE]

Miksi sä et vaan yksinkertaisesti pyydä sitä vihkoa takaisin?

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";22837210]Mieli tekisi päällystää vaikka jollain mainoksella, mutta kun kotiläksy on päällystää nimenomaan kontaktimuovilla. Olivat vielä liimailleet kanteen jotain numeroita, joten ne menevät piiloon, jos laittaa jotain muuta päällystettä. Eikä lapselle viitsisi aiheuttaa pahaa mieltä.

Päällystämättä jäi nyt tältä kerralta, mutta ehkä vihko tulee kotiin huomennakin. Ehkä.[/QUOTE]

Vainiin. Mutta silti teet kärpäsestä vähän härkäsen. Ja voithan sä PYYTÄÄ sitä vihkoa kotiin huomenna.

No mitä väliä sillä on jos se vihko tulee huomenna kun ethän sä ole siihen varautumassa näköjään mitenkään. Luulis että aikuinen ihminen varaa sitä muovia kotiin jos on jo kerran jättäny jonkun päällystämättä ja miksi sen edellisen vihkon ois pitäny tulla vielä perjantaina kun sä et vieläkään ole niihin muovia ostanu? En vaan ymmärrä et voidaan tehdä tästäkin asiasta noin iso ongelma, anteeksi siitä.

"aloittaja"
[QUOTE="äiti";22837191]Kyllä mullakin vähän tympi se aikataulu, ku piti viikonlopun aikana se tehä. Perheellä kuitenkin voi olla omia menoja jo sovittu ja yksinkertasesti välillä tän hulinan keskellä ei ehi kaikkea. Mutta toisaalta, tiesin, että näin voi käydä koska niinhän koulussakin joutuu ite muovittamaan kirjoja. Sitä, onko se oikeesti laillista, en tiiä. Siis, että vanhempien täytyy maksaa se muovi jne. jos ihan pilkkua viilataan. Mutta mulle se on ihan sama ja kuitenkin sillä päällystyksellä saadaan kirjalle käyttöikää joka on taas hyvä juttu ekologisuuden kannalta (jos siis on esim. lukukirja).[/QUOTE]

Ei ole koulussakaan laillista vaatia päällystämään jollain tietyllä päällysteellä. Päällystämään voidaan vaatia, mutta esim. mainoksen tulee käydä päällystyspaperista. Näin minä (oon opettaja) olen ymmärtänyt. Saatan toki olla väärässäkin.

Tuo on tosiaan hyvä peruste, että saadaan lisää käyttöikää ja mahdollisuus kierrättää seuraavalle ikäluokalle. Mutta näin ei vihon kohdalla ole.

"aloittaja"
No mitä väliä sillä on jos se vihko tulee huomenna kun ethän sä ole siihen varautumassa näköjään mitenkään. Luulis että aikuinen ihminen varaa sitä muovia kotiin jos on jo kerran jättäny jonkun päällystämättä ja miksi sen edellisen vihkon ois pitäny tulla vielä perjantaina kun sä et vieläkään ole niihin muovia ostanu? En vaan ymmärrä et voidaan tehdä tästäkin asiasta noin iso ongelma, anteeksi siitä.
Oon menossa lauantaina kauppaan. Jos vihko tulee huomenna kotiin, voin ostaa tuota muovia, että voin päällystää sen viikonloppuna. Turhaan en ala sitä nurkkiin hankkimaan, muutenkin paikat täynnä romua.

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";22837258]Oon menossa lauantaina kauppaan. Jos vihko tulee huomenna kotiin, voin ostaa tuota muovia, että voin päällystää sen viikonloppuna. Turhaan en ala sitä nurkkiin hankkimaan, muutenkin paikat täynnä romua.[/QUOTE]

voi jessus. mistäs ne siellä eskarissa tietää koska sä käyt muovit ostamassa ja koska et ja koska meinaat sen päällystää. vinkki! AVAA SUUSI siellä eskarissa ja kysy vihkoa.

"Vieras"
kauppaankaan en arki-iltana lähde...what..tänään on pyhäpäivä ja aika moni kauppa kiinni, ainakin tähän aikaan, ja mun mielestä taas on ekoöogista päällystää (tosin kirjat) näin ne kestävät useammalle ja säästävät siten sekä kunnan varoja että luonnon, mut ole sä mitä mieltä tahansa ja niskuroi, niskurointi tulee loppumaan viimeistään siinä vaiheessa kun lapses menee kouluun...

Oon itekkin nähny tiimarissa (tai sitten näissä isoissa kirjakaupoissa) just sellasia muovitaskuja, joihin voi laittaa vihon. Ja kun ensimmäinen vihko on täynnä, kannet voi siirtää seuraavaan. Ja niitä saa myös kirkkaana, joten siihen vihon kanteen liimatut/piirretyt kuvat ei mee piiloon. Ja saa vielä jälkikäteenkin liimattua lisää kuvioita. Meillä ainakin ala-asteella ekoilla luokilla automaattisesti laitettiin vihkoja tuollaisiin muovitaskuihin, mut aloitinkin ala-asteen joskus vuonna -92.

Ja ens vuonna tarvitsette takuulla kun koulut alkaa kontaktimuovia, ostathan senkin ajoissa? Lapsen on vaikeampi hahmottaa jos päällystät kirjat mainoksilla (toki sehän käy myös, kirja kestää paremmin kolhut) mikä kirja on kyseessä elleivät eroa kokonsa ja muotonsa puolesta hyvinkin selkeästi toisistaan. Enkä tiedä ymmärtävätkö kaikki luokkatoverit mainoksilla päällystämistä...

"aloittaja"
[QUOTE="vieras";22837279]voi jessus. mistäs ne siellä eskarissa tietää koska sä käyt muovit ostamassa ja koska et ja koska meinaat sen päällystää. vinkki! AVAA SUUSI siellä eskarissa ja kysy vihkoa.[/QUOTE]

Enkä kysy. Minusta voi olla ilman muovejakin. :) Mutta pistihän se vihaksi viimeksi, kun vihko hävisi jonnekin juuri silloin, kun olisi ollut aikaa mennä kauppaan. Täältä sairastuvalta kun ei niin vaan mihinkään lähdetty. Lisäksi ärsytti jo valmiiksi, kun reissuvihossa ei ollut mitään mainintaa siitä, että tuollainen läksy on. Eikä vihostakaan meinannut löytyä. Olikohan kolmas päivä, kun vihkoa ihmetellessäni lapsi muisti kertoa, miksi se siellä on. Sen jälkeen huomasin, että vihossakin luki pienellä kaiken muun seassa, että pitäisi päällystää.

No, saa nähdä, miten tämän vihon kanssa käy. Tässä luki vähän selkeämmin tuo läksy, taisivat edes sen verran ottaa opikseen...

"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";22837295]kauppaankaan en arki-iltana lähde...what..tänään on pyhäpäivä ja aika moni kauppa kiinni, ainakin tähän aikaan, ja mun mielestä taas on ekoöogista päällystää (tosin kirjat) näin ne kestävät useammalle ja säästävät siten sekä kunnan varoja että luonnon, mut ole sä mitä mieltä tahansa ja niskuroi, niskurointi tulee loppumaan viimeistään siinä vaiheessa kun lapses menee kouluun...[/QUOTE]

Pyhää katsos edeltää aina arki, ystäväiseni. Eli kauppaan olisi pitänyt lähteä eilen, arki-iltana.

Ja tuohon jo kommentoin, että kierrätettävät kirjat toki kannattaa päällystää. Enkä kyllä kouluunkaan päällystä mitään muuta. Juuri töissä (eli siis koulussa) itse totesin, että kirjat kestävät yhden lukukauden aivan hyvin päällystämättäkin.

"aloittaja"
Oon itekkin nähny tiimarissa (tai sitten näissä isoissa kirjakaupoissa) just sellasia muovitaskuja, joihin voi laittaa vihon. Ja kun ensimmäinen vihko on täynnä, kannet voi siirtää seuraavaan. Ja niitä saa myös kirkkaana, joten siihen vihon kanteen liimatut/piirretyt kuvat ei mee piiloon. Ja saa vielä jälkikäteenkin liimattua lisää kuvioita. Meillä ainakin ala-asteella ekoilla luokilla automaattisesti laitettiin vihkoja tuollaisiin muovitaskuihin, mut aloitinkin ala-asteen joskus vuonna -92.
Noi olisi kyllä hyviä, mutta kun niitä ei täällä varmaan myydä. Ellei sitten kirjakaupassa, mutta sinne en näitten lapsukaisteni kanssa selviä, ainakaan ennen kuin pakkaset hellittävät.

[QUOTE="aloittaja";22837348]HÄh? Miksi ihmeessä ostaisin kontaktimuovia vaan siksi, että lapsi menee esikouluun? Mikä syy se on?[/QUOTE]

Koska sitä tarvitaan eskarilaisen kirjojen/vihkojen päällystämiseen?

Vähän sama kuin eskariin/kouluun menevälle ostetaan reppu ja penaali. Ja päiväkotiin menevälle hankitaan kuravaatteet, sisätossut yms. Tarpeellista tavaraa.

[QUOTE="aloittaja";22837258]Oon menossa lauantaina kauppaan. Jos vihko tulee huomenna kotiin, voin ostaa tuota muovia, että voin päällystää sen viikonloppuna. Turhaan en ala sitä nurkkiin hankkimaan, muutenkin paikat täynnä romua.[/QUOTE]

Haloo. Sun lapsesi on eskarissa. Sillä on edessä noin 12 vuotta sellaista koulunkäyntiä, jossa tulee kirjoja ja vihkoja päällystettäväksi aina silloin tällöin. Että hanki nyt vaan kiltisti sellainen iso rulla kunnon kirjastomuovia, niin ei tarvitse vähän väliä kitistä mokomasta asiasta.

Yhteistyössä