Hyvältä näyttää, bensiinin hinta nousee lähelle 2€/L

"mies"
Ja tunnetusti Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja aina on niitä joiden on asuttava maalla sillä he saavat sieltä elantonsa. Osoittakaa syyttävät sormet mieluiten huonoon julkiseen liikenteeseen (Lahdessa matka 0-6km yhteen suuntaan maksaa parhaimmillaan 2,90e eikä se sisällä edes mitään vaihtoa). Ja katse enemmän Eurooppaan ja Aasiaan päin jossa autoilu on turhempaa kuin täällä. Puhumattakaan Yhdysvalloista, jos haluatte yksityisautoilun ympäristöhaitoista oikeasti puhua.
Eikö teillä ole kuukausilippua jos kerran paljon käytät?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22833853:
Pätkätyöläisten kannattaisi varmaan hankkia vain makuupussit, koska muuttamaan joutuisi monta kertaa vuodessa :D
Totta, telttaan vaan johonkin ja lisääntyminen kiellettyä ilman vakituista kasistaneljään -työtä :saint:
 
Yksityisautoiluko tässä on se ongelma teidän mielestä? Että bensan hinnannousu ei vaikuta mihinkään muuhun kuin yksityisten ihmisten auton käyttöön?

(Lahdessa on muuten paljon halvemmat asunnot kuin pääkaupunkiseudulla mutta kuitenkin aika paljon kaikkea perheelle ja itselle. Z-juna voisi kulkea useamminkin tai olla ainakin aikataulussaan niin työmatkan voisi taittaa junalla, tehdä vaikka osan töistä junassa jos se vain on työnkuvan kannalta mahdollista).
Tämä muuten ihan totta. Yksi mun entinen opettaja tekikin näin. Korjasi kokeet ja teki kaiken muun tarvittavan ja tuntien valmistelun juuri junassa matkalla töihin tai kotiin. Ei sitten tarvinnut juurikaan koskaan (kuulemma) tehdä töitä kotona.
 
Lunatic
Julkinen liikenne ei automaattisesti muutu yhtään mihinkään, siihen ei panosteta nytkään tarpeellisia määriä vaikka yksityisautoilua yritetään juuri kustannuksin rajoittaa ihan liikaa. Dieselbussit saastuttaa huomattavasti enemmän kuin yksityisautot, niillä raja-arvot ylittyy kirkkaasti ilmoitettuihin nähden, niillä ajetaan ihan järjettömiä kilometreja ja koneet vetelee viimeisiään ja syytää ilmoille ties kuinka paljon enemmän vaarallisia päästöjä ja varsinkin pienhiukkasia jotka on ihmiselle kaikkein pahimpia, ja niiden määrähän lisääntyisi ihan käsittämättömän paljon jos yksityisautoilu kiellettäisiin. Mikä sitten loppujen lopuksi olisi paras vaihtoehto.

Sitä paitsi jos yksityisautoilu kiellettäisiin ja kaikki ne miljoonat jäisi verotuloina tulematta mitkä autoilusta vuosittain kerätään, saataisiin miettiä aika monta kertaa mistä rahat julkisen liikenteen verkoston laajentamiseen revittäisiin. Entäs vakuutusyhtiöt? Menisi jokunen konkkaan kun ei enää kulkuneuvoista saisikaan kerättyä suurinta pottia.
Mitä ihminen tekee vakuutusyhtiöillä? Nekö sua hengissä pitää. Kyllä tulee jo niin ufojuttuja että..

Jutuistasi saa sen kuvan että ilman henkilöautoja suunnilleen kuoltais nälkään täällä, henkilöautot ruokkii koko suomen.. ikäänkuin ne peltihökkeröt olisivat maan päälle laskeutuneita enkeleitä.

enkelit lentää mun uniin.. prumprum.. ja tekee minusta harmaan.. köh köh.. enkelit lentää mun pihaan.. prium prum.. ja tekee minusta sairaan, köh köh...
 
Työmatkailu autolla on se ongelma jos pääsee julkisillakin.

Onhan Lahdessa halvempaa ja moni meidänkin työpaikalta on sinne muuttaneet.

Mutta ei unohdeta niitä idiootteja Helsinkiläisiä ja Espoolaisiakin jotka ajelee hki-keskustaan autolla töihin.
Tässä voi ottaa myös huomioon sanan inhimillisyys ja se, miten kauan työmatka voi kestää jos julkisilla lähtee venkslaamaan. Aikoinaan ei esimerkiksi Keravalta mennyt lentoasemalle yhtään suoraa bussia, en tiedä meneekö Järvenpäästä tai Tuusulasta? Omalla autolla matkan olisi taittanut parissakymmenessä minuutissa, kun taas julkisilla matkani meni näin: kävelen juna-asemalle noin 15min. Junalla Tikkurilaan, kauanko se kestikään, en muistakaan enää, enintään 15min? Sitten odotan bussia jos se ei heti ole siinä, ja menen bussilla lentoasemalle sen toiset 15min.

Oma valintani, tietysti, mutta niinhän on moni muukin asia elämässä. Ja kun on ihmisistä kyse niin on meillä muutakin elämää kuin työ ja siihen käytettävät matkat.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22833889:
Mä ajattelin aikaisemmin noin. En enää. Tämä ja viime talvi on opettanut, että julkinen liikenne ei nyt vaan enää toimi niinkuin sen pitäisi. Jos mulla olisi auto ja ajokortti, kulkisin varmasti itsekin autolla töissä.
Miksi suunnittelette elämänne niin, että on kaikki pilalla jos bussi/juna on 5min myöhässä? Useimmilla on monta eri reittiä miten pääsee töihin. Muistan miten koulukaveri sanoi, että pääsi kouluun kolmella erilaisella reitillä.

Täytyy olla ajoissa liikenteessä, että voi keretä jo sillä edellisellä bussilla/junalla.
 
[QUOTE="mies";22833858]Eikö teillä ole kuukausilippua jos kerran paljon käytät?[/QUOTE]

En käytä paljoa enkä tiedä paljon se lippu maksaa, mutta sanoisin että PALJON jos perheessä sellaisen tarvitsee useampi ihminen.
 
v
Tässä voi ottaa myös huomioon sanan inhimillisyys ja se, miten kauan työmatka voi kestää jos julkisilla lähtee venkslaamaan. Aikoinaan ei esimerkiksi Keravalta mennyt lentoasemalle yhtään suoraa bussia, en tiedä meneekö Järvenpäästä tai Tuusulasta? Omalla autolla matkan olisi taittanut parissakymmenessä minuutissa, kun taas julkisilla matkani meni näin: kävelen juna-asemalle noin 15min. Junalla Tikkurilaan, kauanko se kestikään, en muistakaan enää, enintään 15min? Sitten odotan bussia jos se ei heti ole siinä, ja menen bussilla lentoasemalle sen toiset 15min.

Oma valintani, tietysti, mutta niinhän on moni muukin asia elämässä. Ja kun on ihmisistä kyse niin on meillä muutakin elämää kuin työ ja siihen käytettävät matkat.
Tuollaistahan se on elämä. Ei se ilmaista ole pitää autoakaan lentokentällä. Halvemmaksi olis varmaan tullut mennä suoraan taksilla sinne.
 
Lunatic
Mihinkäs mä ne lapset tungen varsinkin jos pitää käydä monta kertaa viikossa kaupassa? Ja millä helvetillä mä täältä pyörällä kärryjen kanssa pääsen mihinkään kun pitäisi autotietä ajaa kun jalkakäytävät on niin huonossa kunnossa kiitos hyvinkin mielenkiintoisen aurausjäljen? Vai pitäiskö ensin käydä koko matkalta tekemässä lumityöt? :whistle:

Tekosyitä tai ei, mä koen huomattavasti järkevämmäksi ja taloudellisemmaksi käydä kerran viikossa tekemässä isot ostokset ihan autolla, kuin ravata hakemassa joka päivä tölkin maitoa.
Tekosyitä jälleen, millä mä ja millä mä.. Kuka niitä lapsiakin on käskenyt tehdä niin monta etteivät ne ole enää sun hallittavissa. Ootko ihan vajaamielinen.. hyvä ihme. Istuuko ne kupeitten hedelmät kotonakin ollessa siellä autossa pihalla, kun et muuten pysty niitä hoitamaan?
 
Mitä ihminen tekee vakuutusyhtiöillä? Nekö sua hengissä pitää. Kyllä tulee jo niin ufojuttuja että..

Jutuistasi saa sen kuvan että ilman henkilöautoja suunnilleen kuoltais nälkään täällä, henkilöautot ruokkii koko suomen.. ikäänkuin ne peltihökkeröt olisivat maan päälle laskeutuneita enkeleitä.

enkelit lentää mun uniin.. prumprum.. ja tekee minusta harmaan.. köh köh.. enkelit lentää mun pihaan.. prium prum.. ja tekee minusta sairaan, köh köh...
Asut ilmeisesti jossain kaupungissa tai isommassa kunnassa?

Viljelläänkö siellä kaupungissa viljat, kasvatetaan kahvi- ja kaakaopavut ja tehdään itse vaatteet ja hygieniatuotteet? Navetat ja teurastamot on kaikki siellä keskustassa, samoin kuin lihanjalostamot ja mitä erinäisimmät tehtaat mitkä valmistaa ikkunalasit, muovituotteet sun muut?

Ei minua ainakaan naurata eikä laulata se, että bensan kallistumisen myötä kaikki muukin kallistuu. Raha ei kasva puussa, eikä edes siellä sossun takahuoneessa.
 
ugjkb
Ihan turha yrittää saada yksityisautoilua kokonaan loppumaan. Eikä siihen varmasti olisi tarvettakaan. Haja-asutusseuduilla on monesti ihan perusteltua omistaa se auto. Turhat ajelut sen sijaan pitäisi saada karsittua pois ja sitä ei tehdä asetuksilla ja laeilla ja bensanhinnan korotuksilla vaan se lähtee korvien välistä.
Miten älytöntä on ajaa kilometrin matka lähikauppaan autolla kun kesällä pääsee pyörällä ja talvella pulkalla. Miten älytöntä on ajaa työmatka autolla kun julkiset kulkee, itse usein istun ruuhkabussissa ja katson viereisen kaistan kuskeja, siellä istuu yksi ihminen per peltipurkki, älytöntä! Ja tiedänpä yhdenkin perheen, joka harrastaa huviajelua, ajelevat ympäriinsä vailla päämäärää kun se on niin mukavaa.
 
oikeasti
En IKINÄ IKINÄ IKINÄ suunnittelisi elämääni niin, että kaikki menee vituiksi jos auto ei toimisi. En mitenkään voi olla niin riippuvainen yhdestä peltilaatiosta.

Vaikka aina sanotaan, että auto tuo vapauden niin sehän oikeasti tuo riippuvuuden.
 
Keittiönoita
Miksi suunnittelette elämänne niin, että on kaikki pilalla jos bussi/juna on 5min myöhässä? Useimmilla on monta eri reittiä miten pääsee töihin. Muistan miten koulukaveri sanoi, että pääsi kouluun kolmella erilaisella reitillä.

Täytyy olla ajoissa liikenteessä, että voi keretä jo sillä edellisellä bussilla/junalla.
5 minuuttia myöhässä? Mä tässä taannoin lähdin palaveriin klo 7:30 kotoa ja vielä klo 10:30 seisoin Pasilan asemalla odottamassa junaa. Meiltä Pasilaan on noin 15 km. 5 minuutin myöhästyminen ei haittaa, mutta jos jokainen kolmesta kulkuneuvosta, jolla sun pitää kulkea, on myöhässä 15-20 minuuttia tai vaihtoväli on pitkä, yhdensuuntaisesta työmatkastasi menee helposti 45 minuuttia pelkkiin pysäkeillä ja asemilla odotteluihin. Päälle sitten vielä se aika, mikä itse matkaan menee. Eikös päiväkodeissakin ole suositus, että lapsi ei olisi siellä kuin max 10 tuntia? Jos työpäiväsi työmatkoineen on 11 tuntia ( omalla autolla olisi max 9,5 tuntia), niin mun mielestä ei voi enää puhua hyvin toimivasta julkisesta liikenteestä eikä myöskään ihmetellä, miksi ihmiset kulkevat omalla autolla.
 
Ja noista työmatkoista, mun mies kulkee 60km työmatkansa kimppakyydillä joten on siitä onnekas että se tulee halvemmaksi. Julkisia ei sinne suuntaan mene kuin kaksi-kolme pitkän matkan bussia päivässä. Juna menee läheiseen kaupunkiin, mutta taas asemalta ei busseja mene oikeaan suuntaan.

On aivan turha sanoa, että miksi emme asu siellä kunnassa missä mieheni työpaikka on. Siksi, että meillä on täällä oma asunto ja omat menot, ja siksi, että ei ole mitään järkeä vaihtaa asuinpaikkakuntaa aina sitä mukaa kun toinen meistä saa ensin määräaikaisen sopimuksen. Vähän voisi tosiaan ihmiset nähdä sitä isompaa kuvaa. Kaikilla ei ole vakipaikkoja, toisilla taas saattaa puoliso opiskella eikä toisen työpaikan paikkakunnalla vastaavaa koulua ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22833963:
5 minuuttia myöhässä? Mä tässä taannoin lähdin palaveriin klo 7:30 kotoa ja vielä klo 10:30 seisoin Pasilan asemalla odottamassa junaa. Meiltä Pasilaan on noin 15 km. 5 minuutin myöhästyminen ei haittaa, mutta jos jokainen kolmesta kulkuneuvosta, jolla sun pitää kulkea, on myöhässä 15-20 minuuttia tai vaihtoväli on pitkä, yhdensuuntaisesta työmatkastasi menee helposti 45 minuuttia pelkkiin pysäkeillä ja asemilla odotteluihin. Päälle sitten vielä se aika, mikä itse matkaan menee. Eikös päiväkodeissakin ole suositus, että lapsi ei olisi siellä kuin max 10 tuntia? Jos työpäiväsi työmatkoineen on 11 tuntia ( omalla autolla olisi max 9,5 tuntia), niin mun mielestä ei voi enää puhua hyvin toimivasta julkisesta liikenteestä eikä myöskään ihmetellä, miksi ihmiset kulkevat omalla autolla.
Mita luulet Keittis. Miksi julkinen liikenne toimii niin huonosti?
 
Tekosyitä jälleen, millä mä ja millä mä.. Kuka niitä lapsiakin on käskenyt tehdä niin monta etteivät ne ole enää sun hallittavissa. Ootko ihan vajaamielinen.. hyvä ihme. Istuuko ne kupeitten hedelmät kotonakin ollessa siellä autossa pihalla, kun et muuten pysty niitä hoitamaan?
Sinun hyvät pointtisi usein jäävät tuon asiattoman suunsoiton jalkoihin, harmi.
 
Ketjussa on jo puhuttu siitä, että haja-asutusalueille tulisi järjestää julkista liikennettä mutta sekään ei ihan vielä riitä sillä on paljon yksityisteitä, meilläkin julkisen tien varteen on pitkä matka joka on vielä luokiteltu talviaikaan kouluikäisille vaaralliseksi, ilman katuvaloja, sitäpä sitten tallailtaisi menemään (voin vaan ihmetellä millä ne kaikki meidän kauppakassit viedään?)..
En harrastaisi enää, ja lapsetkin pysyisivät kotona, turha haaveilla pääsevänsä mihinkään..Paikalliset perhepäivähoitajatkaan eivät asu bussireitin varrella, joten hoitoajatkin pitenisivät reippaasti. Sen lisäksi iltapäiväkerholainen on ihan toisen tien varrella, työt päättyisivät 16.30 niin miten lapsi haetaan klo 17 mennessä kun bussivuoroajakaan ei mene sinne klo 14 jälkeen? Okei, lisätään bussivuoroja, mutta siltikään se mun dösä ei olisi klo 17 vielä siellä koululla. Ja vauva odottaisi siellä hoitopaikassaan, jossain ihan toisaalla.

Ihmettelen jatkuvasti miten autoilun verotuksessa ei ole huomioitu sitä, montako henkeä autolla kulkee? Ja todellakin liputtaisin sen puolesta että tietyin perustein saisi verohelpotusta, koska vaikka kuinka hienoa olisi pelastaa maailma, niin kaikki eivät vain tule toimeen ilman autoa. Tai kai mekin tultaisi mutta ihan helvettiähän se olisi. Antakaa mun autoilla rauhassa, niin mä lupaan tehdä paljon muuta hyvää luonnon hyväksi :)

Siinä olis kyllä paljon hyviä juttuja jos kaikki asuisivat taajamissa. Haja-alue olisi puhtaasti maa- ja metsätaloutta sekä mökkeilyä varten. Tiivis yhdyskuntarakentaminen olisi monella tapaa edullisempaa, kaiken muun paitsi rakennusmaan hinnan kannalta.
Aika iso kustannus olisi kuitenkin se mielenterveys, joka monelta menisi...ei ole meitä kaikkia luotu samasta puusta, joten kaikki eivät myöskään sopeudu asumaan tiiviisti.

Hybridi- ja sähköautot ilmaisjakeluun taajaman ulkopuolelle.;)
Meille voisi antaa hybridin, sillä ehkä nippanappa pääsisi meille (talvella ei välttämättä) mutta sähköautolla olisi edes turha yrittää edes kesäaikaan. Eikä taida vielä olla niin isoa hybridiäkään ettäkö meidän perhe mahtuisi joten tarttisi kaksi :whistle:

hyvä on että bensan hinta nousee, jää suurimmalla osalla ne TURHAT ajot pois.
Meillä ajetaan töihin, ruokakauppaan ja harrastuksiin. Turhat huviajot jäi pois jo aikaa sitten. Joka toinen viikonloppu käymme mummolassa sekä isomummolla katsomassa mitenkä he pärjäävät. Sinne ei kulje yksikään bussi, ei edes 10km säteellä. Joku sanoisi että se on turhaa ajoa, mutta meille se on äärimmäisen tärkeää ja varmaan osaltaan tukee sitä että he voivat asua kotonaan mahdollisimman pitkään.
 
"vieras"
Täytyy kait sit muuttaa kaupunkiin. Ja vielä sellaiseen kaupunkiin mistä on junayhteys. Yrityksen tuotteiden hintoja nostaa rahtikustannusten kasvaessa. Vähentää vierailuja kummipojan luona joka asuu 350km päässä. Nice.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22833963:
5 minuuttia myöhässä? Mä tässä taannoin lähdin palaveriin klo 7:30 kotoa ja vielä klo 10:30 seisoin Pasilan asemalla odottamassa junaa. Meiltä Pasilaan on noin 15 km. 5 minuutin myöhästyminen ei haittaa, mutta jos jokainen kolmesta kulkuneuvosta, jolla sun pitää kulkea, on myöhässä 15-20 minuuttia tai vaihtoväli on pitkä, yhdensuuntaisesta työmatkastasi menee helposti 45 minuuttia pelkkiin pysäkeillä ja asemilla odotteluihin. Päälle sitten vielä se aika, mikä itse matkaan menee. Eikös päiväkodeissakin ole suositus, että lapsi ei olisi siellä kuin max 10 tuntia? Jos työpäiväsi työmatkoineen on 11 tuntia ( omalla autolla olisi max 9,5 tuntia), niin mun mielestä ei voi enää puhua hyvin toimivasta julkisesta liikenteestä eikä myöskään ihmetellä, miksi ihmiset kulkevat omalla autolla.
Siulla pitäisi olla plan B, että mihin toiseen bussiin kävelet jos jää joku bussi tulematta.
 
Lunatic
Pitäiskö nuo dietille laittaa jo vauvana ettei vaan opi palstalaisten mielestä epäekologisille tavoille? Meidän perhe ei tee lentomatkoja, se lienee ihan tilastollisestikin aikamoinen ekoteko. Suotakoon siis meille hienoisesti kasvanut maidonkulutus ja kaupassa kulkeminen 5l/100km syövällä dieselpikkufarkulla. Sentäs sen verran karsittu että huomattavia määriä polttonestettä syövä jenkki vaihtui tuollaiseen..
Ei se mikään ekoteko ole ettette lennä, lentokoneet lentää silti.

Minusta muuten lentoliikenteenkin voisi kokonaan lakkauttaa maailmasta, miettikää miten paljon pahaa se on saanut aikaan. Populaatio on räjähtänyt käsiin, turismi on pilannut kaiken..
Lentokoneilla ei ole oikeasti saatu mitään hyvää aikaan. Vai onko?
 
Niin. Jos ei kaikkien olis "pakko" saada kolmea farmaria pihaan, julkinen liikenne olisi automaattisesti paljon parempaa. Minusta yksityisautoilun voisi kieltää kokonaan. Ajatelkaa miten ilma puhdistuisi jo päivässä.
Kateuskortin paikka taas. Jos sinulla olisi mies joka kuljettaisi teidän perhettä ovelta ovelle lämpimässä farmarissa et varmaankaan viettäisi aikaasi loskaisilla pysäkillä eikä sulla olisi tarvetta kehittää tuollaisia harhaisia ekokuvitelmia.

Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu on ollut parasta ja pienhiukkasmäärät pienimmillään bussilakkojen aikana. Autottomat päivät ei ole vaikuttanut keskustan ilmanlaatuun vaikka henkilöautomäärä on puolittunut.

Julkisen ja raskaan liikenteen suodattamattomat diesel-mottorit pitäisi kieltää kaikilla kaupunkialueilla. Seuraavaksi kiellettävä koko maan hiili- ja öljyvoimalat sekä kiinteistöjen öljy- ja puulämmitys. Pari kolme ydinvoimalaa lisää puhdistaisi luontoa ja vähentäisi syöpätapausten määrää.
 

Yhteistyössä