Hyvältä näyttää, bensiinin hinta nousee lähelle 2€/L

"vieras"
[QUOTE="mä";22832275]Hieno homma! Vielä kun saataisiin julkisen liikenteen lippuhinnat alemmas, olisin varsin tyytyväinen.[/QUOTE]

kompaan tätä, mutta tuskin alenee jos löpön hinta nousee!
 
"mä"
[QUOTE="vieras";22832282]kompaan tätä, mutta tuskin alenee jos löpön hinta nousee![/QUOTE]

Diisselistä saatuja veroeuroja voitaisiin käyttää julkisen liikenteen tukemiseen siten, että se oikeasti tuntuisi asiakkaiden lompakossa eikä vain olisi teksti jossain julisteessa.
 
"vieras"
tuossa ei ole mitään hienoa. Suomen bensankulutus ei vaikuta vittuakaan mihinkään, kun itärajan tois puolel bensaa hankitaan 70senttiä/litra ja amerikoissa n. 1e/litra.
 
just!
Mä en näe tuossa mitään huonoa. Toivottavasti nousee ympäri maailmaa niin että ihmisten on pakko alkaa ajatella yksityisautoilun vähentämistä.
No mä kerron sulle mitä huonoa siinä on. Ensinnäkin tuo bensan laatu on sellaista että useimmat autot tulevat oireilemaan parin vuoden sisään - ja artisti maksaa. Meillä ei kulje julkista liikennettä niin että siitä olisi mitään hyötyä, joten auto on pakko olla että
a) päästään töihin ja lapsi pääsee hoitoon
b) päästään ruokakauppaan ym asioille
c) esim reissu Helsinkiin kahdelta hengeltä eestaas maksaa tällä hetkellä n. 160€. Autolla sama n. 50€. Kummalla mennään??

Mut voishan niistäkin ajoista alkaa vähentää, kuka hullu enää vaikka töitä tekee kun sossukin maksaa eiks jeh???

Mä tarvin päivittäin työssäni autoa, josta saan verottoman onnettoman kilometrikorvauksen, joka tällä hetkellä hädin tuskin kattaa pätkäajosta ja auton kulumisesta ja bensakustannuksista syntyviä kuluja. Verotukseen ei tietenkään saa esim autonhankintakuluja. Siksi alkaa pikkuhiljaa ottaa yksityisautoilun ajojahti päähän. Kyllä, katselen työpaikkoja muualta. Sen aikaa on vaan kärvisteltävä!

T. Hoitaja kotihoidosta, pienestä kaupungista kehäkolmosen ulkopuolelta
 
"mä"
hyvähän se on sieltä huudella jossa on mahdollisuus käyttää julkisia.
Ennen kuin luin tämän viestin, niin olin sillä kannalla, että myös korpeen olisi saatava jonkinlainen julkinen liikenne tai verohelpotus auton käytöstä, mutta enpä ole enää... Asenne "ei-edes-yritetä-keksiä-ratkaisua" on niin perseestä, että mun kiinnostukseni ajatella maalla asuvia lakkasi tähän paikkaan.
 
Ensin pitäisi olla se toimiva julkinen liikenne.

Todellisuudessa vaikuttamalla yksityisautoiluun saadaan mielestäni vain vähän vaikutusta päästöihin. Polttoaineen hinnan nousun myötä vain kaikki hinnat nousevat kuljetuskustannusten nousun myötä.
 
No mä kerron sulle mitä huonoa siinä on. Ensinnäkin tuo bensan laatu on sellaista että useimmat autot tulevat oireilemaan parin vuoden sisään - ja artisti maksaa. Meillä ei kulje julkista liikennettä niin että siitä olisi mitään hyötyä, joten auto on pakko olla että
a) päästään töihin ja lapsi pääsee hoitoon
b) päästään ruokakauppaan ym asioille
c) esim reissu Helsinkiin kahdelta hengeltä eestaas maksaa tällä hetkellä n. 160€. Autolla sama n. 50€. Kummalla mennään??

Mut voishan niistäkin ajoista alkaa vähentää, kuka hullu enää vaikka töitä tekee kun sossukin maksaa eiks jeh???

Mä tarvin päivittäin työssäni autoa, josta saan verottoman onnettoman kilometrikorvauksen, joka tällä hetkellä hädin tuskin kattaa pätkäajosta ja auton kulumisesta ja bensakustannuksista syntyviä kuluja. Verotukseen ei tietenkään saa esim autonhankintakuluja. Siksi alkaa pikkuhiljaa ottaa yksityisautoilun ajojahti päähän. Kyllä, katselen työpaikkoja muualta. Sen aikaa on vaan kärvisteltävä!

T. Hoitaja kotihoidosta, pienestä kaupungista kehäkolmosen ulkopuolelta
Teidän tilanteessa kieltämättä, ei hyvältä kuulosta. Mutta jos itse on valinnut asuinpaikakseen sellaisen jossa ei julkinen liikenne kulje ja tekee elämänsä riippuvaiseksi omasta autosta, ei taida paljon vaihtoehtoja olla.
Jos ei siis tahdo muuttaa lähemmäksi palveluja, se toki tarkoittaa usein luopumista monesti saavutetuista eduista, kuten omasta talosta.
Ei meilläkään täällä kaupungissa ole siihen varaa.
Elämä on täynnä valintoja, jostain pitää yleensä aina tinkiä.
 
just!
Teidän tilanteessa kieltämättä, ei hyvältä kuulosta. Mutta jos itse on valinnut asuinpaikakseen sellaisen jossa ei julkinen liikenne kulje ja tekee elämänsä riippuvaiseksi omasta autosta, ei taida paljon vaihtoehtoja olla.
Jos ei siis tahdo muuttaa lähemmäksi palveluja, se toki tarkoittaa usein luopumista monesti saavutetuista eduista, kuten omasta talosta.
Ei meilläkään täällä kaupungissa ole siihen varaa.
Elämä on täynnä valintoja, jostain pitää yleensä aina tinkiä.
Ajattelitko että koko Suomi mahtuu esim pääkaupunkiseudulle? Mitä ajattelit tehdä jo valmiiksi autioituvalle maaseudulle? Me ei edes asuta "korvessa", puoli tuntia toiseen isoon kaupunkiin, tunti toiseen. Entäs koko suku/perhe? Mihin kaikki mummot ja papat laitetaan? Kuka ne hoitaa? Ei niitä työpaikkojakaan kaikille siellä kaupungissa riitä, siksikin on aika kapeakatseista väittää että kaikki vaan kaupunkeihin, mitäs asutte maalla. Ja ei, meillä ei ole omaa taloa.
 
[QUOTE="mä";22832378]Ennen kuin luin tämän viestin, niin olin sillä kannalla, että myös korpeen olisi saatava jonkinlainen julkinen liikenne tai verohelpotus auton käytöstä, mutta enpä ole enää... Asenne "ei-edes-yritetä-keksiä-ratkaisua" on niin perseestä, että mun kiinnostukseni ajatella maalla asuvia lakkasi tähän paikkaan.[/QUOTE]

kerrotko mikä se ratkaisu voisi olla? jos bussit kulkee kouluaikaan...eli klo 7.15 ja n 8.15, ja paluu klo 14---> . mikähän työpaikka hyväksyy tuollaiset töihintuloajat? ja jos haluaa kaupassa käydä, niin kävellen sitten kotiin, kun ei niitä busseja mene kouluajan ulkopuolella. entäs sitten koulujen loma-ajat jolloin liikennettä supistetaan? kimppakyyti?no naapurin Reijo menee erisuuntaan ja eriaikaan ja Rauha on eläkkeellä. jne. kerrotko sitten mulle ratkaisun? entäs harrastaminen? lenkkeilyyn ei tietenkään tarvita autokyytiä, sekö on ainut vaihtoehto?
 
öth4g
Luuletteko te tODELLAKIN, että se julkinen liikenne tulee halvemmaksi :) Ei todellakaan. Kaikki lippujen hinnat vaan nousee bensan korotuksen myötä. Kyllä täytyy olla todella sinisilmäistä väkeä. Juurihan VR:kin korotti junalipun hintoja. Siinä teidän "halpa" julkinen liikenne! Edelleen tulee edullisemmaksi mennä sillä omalla autolla töihin kun laskee myös SEN AJAN mitä matkaan kuluu. Minulle myös AIKA on RAHAA ja omasta vapaa-ajasta en halua tuhlata seisomalla tuntitolkulla tuolla pysäkillä, koska täällä pääkaupunkiseudullakaan (ainakaan kehyskuntiin ) ei ole edelleenkään kunnon julkista liikennettä. Kyllä helsingin keskustaan pääsee, mutta kuka haluaa käyttää 3h päivässä vaihtelemalla busseja ja junia ja vielä maksaa siitä omaisuuden!
 
Ajattelitko että koko Suomi mahtuu esim pääkaupunkiseudulle? Mitä ajattelit tehdä jo valmiiksi autioituvalle maaseudulle? Me ei edes asuta "korvessa", puoli tuntia toiseen isoon kaupunkiin, tunti toiseen. Entäs koko suku/perhe? Mihin kaikki mummot ja papat laitetaan? Kuka ne hoitaa? Ei niitä työpaikkojakaan kaikille siellä kaupungissa riitä, siksikin on aika kapeakatseista väittää että kaikki vaan kaupunkeihin, mitäs asutte maalla. Ja ei, meillä ei ole omaa taloa.
En mä sanonut että kaikkien tulee muuttaa kaupunkeihin.
 
"mä"
kerrotko mikä se ratkaisu voisi olla? jos bussit kulkee kouluaikaan...eli klo 7.15 ja n 8.15, ja paluu klo 14---> . mikähän työpaikka hyväksyy tuollaiset töihintuloajat? ja jos haluaa kaupassa käydä, niin kävellen sitten kotiin, kun ei niitä busseja mene kouluajan ulkopuolella. entäs sitten koulujen loma-ajat jolloin liikennettä supistetaan? kimppakyyti?no naapurin Reijo menee erisuuntaan ja eriaikaan ja Rauha on eläkkeellä. jne. kerrotko sitten mulle ratkaisun? entäs harrastaminen? lenkkeilyyn ei tietenkään tarvita autokyytiä, sekö on ainut vaihtoehto?
Etkö ymmärtänyt tekstistäni osaa, jossa kirjoitin, että kiinnostus miettiä minkään näköistä ratkaisua tilanteeseesi loppui kuin seinään luettuani ensimmäisen viestisi? Sun asenteesi on valmiiksi jo niin negatiivinen, ettei kiinnosta jatkaa keskustelua aiheesta kanssasi. Erityisesti tuo "kerrotko sitten mulle ratkaisun?"-kohta on sellainen, että joko tai. Keskustelua tai pohdintaa ei synny, kun vastauksen on oltava ehdottomasti valmiina ja sovittava kaikille. Ehdotuksia, pohdintaa, asioiden punnitsemista, asiallista keskustelua... Äsh, anti olla.
 
[QUOTE="jjjj";22832435]Vituttaa kun ituhipit luulee suomen saasteiden vaikuttavan johonkin. Suomen bensan kulutus on lähes maailman pienintä että sieltäkö se kuuluu aloittaa vai?[/QUOTE]

Tuolla periaatteellako suomalaisilla on oikeus olla välittämättä omasta panoksestaan ympäristön hyväksi, kun ei sillä ole vaikutusta suuressa mittakaavassa kuitenkaan?
 
just!
kerrotko mikä se ratkaisu voisi olla? jos bussit kulkee kouluaikaan...eli klo 7.15 ja n 8.15, ja paluu klo 14---> . mikähän työpaikka hyväksyy tuollaiset töihintuloajat? ja jos haluaa kaupassa käydä, niin kävellen sitten kotiin, kun ei niitä busseja mene kouluajan ulkopuolella. entäs sitten koulujen loma-ajat jolloin liikennettä supistetaan? kimppakyyti?no naapurin Reijo menee erisuuntaan ja eriaikaan ja Rauha on eläkkeellä. jne. kerrotko sitten mulle ratkaisun? entäs harrastaminen? lenkkeilyyn ei tietenkään tarvita autokyytiä, sekö on ainut vaihtoehto?
Palsta kertoo että oma vika kun ei asu julkisen liikenteen alueella, pitää muuttaa sinne missä sitä on :) Loistavaa logiikkaa.... Ja meillä sama tilanne kun teillä.
 
htgiqt
Tuolla periaatteellako suomalaisilla on oikeus olla välittämättä omasta panoksestaan ympäristön hyväksi, kun ei sillä ole vaikutusta suuressa mittakaavassa kuitenkaan?
Suomi taitaakin olla se ainoa EU-maa joka välittää tippaakaan mistään säännöksistä. Onhan se kiva kun ollaan edes ne ainoat. Tosin ei niin kiva meille, jotka sen tuntee kukkarossaan. Toki luontoa pitää ajatella kaikin tavoin, mutta silloin pitää myös ajatella muutenkin kuin vain autoulua!!! Suomessa kun tuntuu siltä, että autoilijoita verotetaan kaikkein eniten!!!
 
just!
En mä sanonut että kaikkien tulee muuttaa kaupunkeihin.
Mitähän sä sitten tarkalleen ottaen sanoit? Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että Suomi on pitkien etäisyyksien maa, harvaan asuttua paitsi tietyllä seudulla. Täällä maksaa jo nyt verojen muodossa auton pitäminen huomattavasti enemmän kuin esim Jenkeissä. Jos yksityisautoilua ajetaan systemaattisesti alas, maaseutu autioituu entisestään, mistä ajattelit jatkossa leipäsi/kananmunasi/maitosi ostaa? Kun ei tekijöitä kohta enää ole. Missä ajattelit sairaat ja vanhukset hoidattaa? Lapset? Jätetään maalle koulut tyhjäksi ja rakennetaan kaupunkeihin uusia? OIkein kestävää kehitystä se.

Puhu sitten kun sulla on esittää fiksuja vastauksia, tällä hetkellä niitä ei näytä tulevan.
 
entäs näin?
Yksityisautoilua vois tukea sellasilla seuduilla, joissa se on välttämätöntä. Esim meillä: miehellä töihin, mulla kouluun ja muksulla hoitoon 20 kilsaa. Julkiset kulkee vissiin kerran päivässä suuntaansa, ajat ei sovi mun kouluun eikä miehen töihin. Lasta ei pysty viemään bussilla, kun joutuisi kävelemään melkein 5 kilsaa.

Mä kyllä voisin bussillakin kulkea, jos sillä vaan pääsis sellaiseen aikaan, että ehtisin kouluun. Meillä kun pysäkki sattuu olemaan oman postilaatikon vieressä :)

Mut täällä kun ei vaihtoehtoja tuon autoilun suhteen oikeastaan ole, niin sitä voitaisiin hieman enemmän tukea. Samoin sitten siellä, missä julkinen liikenne toimii, niin voitaisiin tukea sitä. Eikös tällainen ehdotus kansalle kelpaisi???
 

Yhteistyössä