Hyvältä näyttää, bensiinin hinta nousee lähelle 2€/L

[QUOTE="Barbaari";22833598]Tästä keskustelusta näkee hyvin kuinka pihalla Kaksplussan Viherpiipertäjät on, kokonaiskuvaa ei nähdä ollenkaan. Asioiden mittasuhteet ja vaikutukset on hukassa.

Jos bensan hinta nousee kahteen euroon, kuinka paljon kallistuu ruoka? Siellä kehäkolmosen sisäpuolella ei liene kovin hyviä mahdollisuuksia kaikkien kasvattaa itse vihanneksiaan. Lihaahan te ette syö. Kotim. kasvikset on jo nyt tosi kalliita. Lisäks jos kaikki suomalaiset muuttaa sinne missä on julkinen liikenne, ei saada enää kotimaista ruokaa.[/QUOTE]

Näyttää unohtuvan sekin, että ruuan ja ihan kaiken tavaran, kotimaisenkin, kuljettaminen kallistuu. Kiva se on nyt naureskella että hähhäähäää, ette pääsekään kauppaan autolla ja mitäs asutte siellä korvessa, luuserit. Mutta minäkin voisin sitten tulla jonnekin kasvukeskukseen naureskelemaan että ai on hinnat nousseet ja sinulla sormi suussa, ääliö? Vieläkö hymyilyttää?
 
Lunatic
Me asutaan taajamassa josta on sentään vain 4km lähimpään kauppaan, tuosta pari lasta matkaan ja kävellen tai pyörällä sinne ja joka päivä sama kun ei paljon mitään pysty kuljettamaan, tai vaihtoehtoisesti tossa rivarin pihalla karjan kasvatus ja maitotuotteiden jalostus kuten myös kaikki rehut.. Joo-o, ihan toimivalta kuulostaa.
Pyörään voi hankkia vaikka kärryn, johon mahtuu moooonta ruokakassia kerrallaan. Ja ihan taviskoreja voi olla kaksi, plus sarvet lisäksi. Kuka on käskeny KERRAN VIIKOSSA käymään kaupassa.. jos pitää kerralla ostaa koko kauppa tyhjäksi.
Taas pelkkiä tekosyitä ilmassa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Niin. Jos ei kaikkien olis "pakko" saada kolmea farmaria pihaan, julkinen liikenne olisi automaattisesti paljon parempaa. Minusta yksityisautoilun voisi kieltää kokonaan. Ajatelkaa miten ilma puhdistuisi jo päivässä.
Julkinen liikenne ei automaattisesti muutu yhtään mihinkään, siihen ei panosteta nytkään tarpeellisia määriä vaikka yksityisautoilua yritetään juuri kustannuksin rajoittaa ihan liikaa. Dieselbussit saastuttaa huomattavasti enemmän kuin yksityisautot, niillä raja-arvot ylittyy kirkkaasti ilmoitettuihin nähden, niillä ajetaan ihan järjettömiä kilometreja ja koneet vetelee viimeisiään ja syytää ilmoille ties kuinka paljon enemmän vaarallisia päästöjä ja varsinkin pienhiukkasia jotka on ihmiselle kaikkein pahimpia, ja niiden määrähän lisääntyisi ihan käsittämättömän paljon jos yksityisautoilu kiellettäisiin. Mikä sitten loppujen lopuksi olisi paras vaihtoehto.

Sitä paitsi jos yksityisautoilu kiellettäisiin ja kaikki ne miljoonat jäisi verotuloina tulematta mitkä autoilusta vuosittain kerätään, saataisiin miettiä aika monta kertaa mistä rahat julkisen liikenteen verkoston laajentamiseen revittäisiin. Entäs vakuutusyhtiöt? Menisi jokunen konkkaan kun ei enää kulkuneuvoista saisikaan kerättyä suurinta pottia.
 
Hei, kottikärryissä kulkee mukavasti isompikin ruokalasti ja tenavatkin nauttii siitä, kun pääsee kottikärryjen kyydissä kaupalle asti
Mä pyhästi lupaan kulkevani jatkossa kottikärryjen kanssa kauppaan kun sä tulet ja työnnät parin viikon verran vähintään joka toinen päivä noi lapset kottareilla tuon harjun yli kauppaan ja ostoksineen takaisin :)
 
Tekosyitä.
Julkinen liikenne olisi automaattisesti sielläkin käytössä, jos yksityisautoja ei vain olisi.
Ja kuten Hra Majurikin totesi, te jotka siellä korvessa asutte, ettekö osaa itse ruokaanne kasvattaa?
Jos mulla olis pihaa niin kyllä siihen sais vaikka mitä syötävää istutettua.
Et siis haluakaan ymmärtää, ok.
Meillä on muuten kasvimaa, mansikkamaa, marjapensaita, joten olemme osittain omavaraisia. Silti meidän on pakko käydä töissä jotta elätettäis itsemme.
 
Lunatic
Et siis haluakaan ymmärtää, ok.
Meillä on muuten kasvimaa, mansikkamaa, marjapensaita, joten olemme osittain omavaraisia. Silti meidän on pakko käydä töissä jotta elätettäis itsemme.
Se ei ole minun päänsärky. Itsepä olette asuinpaikkanne valinneet, ilmeisesti ihan vittuillaksenne sieltä mistä ei MUKA töihin pääse ilman viittä peltihäkkyrää.
 
Pyörään voi hankkia vaikka kärryn, johon mahtuu moooonta ruokakassia kerrallaan. Ja ihan taviskoreja voi olla kaksi, plus sarvet lisäksi. Kuka on käskeny KERRAN VIIKOSSA käymään kaupassa.. jos pitää kerralla ostaa koko kauppa tyhjäksi.
Taas pelkkiä tekosyitä ilmassa.
Mihinkäs mä ne lapset tungen varsinkin jos pitää käydä monta kertaa viikossa kaupassa? Ja millä helvetillä mä täältä pyörällä kärryjen kanssa pääsen mihinkään kun pitäisi autotietä ajaa kun jalkakäytävät on niin huonossa kunnossa kiitos hyvinkin mielenkiintoisen aurausjäljen? Vai pitäiskö ensin käydä koko matkalta tekemässä lumityöt? :whistle:

Tekosyitä tai ei, mä koen huomattavasti järkevämmäksi ja taloudellisemmaksi käydä kerran viikossa tekemässä isot ostokset ihan autolla, kuin ravata hakemassa joka päivä tölkin maitoa.
 
"just"
Pyörään voi hankkia vaikka kärryn, johon mahtuu moooonta ruokakassia kerrallaan. Ja ihan taviskoreja voi olla kaksi, plus sarvet lisäksi. Kuka on käskeny KERRAN VIIKOSSA käymään kaupassa.. jos pitää kerralla ostaa koko kauppa tyhjäksi.
Taas pelkkiä tekosyitä ilmassa.
Onhan se nyt taloudellisempaa käydä kerran viikossa kaupassa, kun että joka päivä?

Miten sä muuten kuljetat lapset hoitoon, käyt töissä ja kaupassa? Mistä se ruoka sinne teidän kauppaan tulee?
 
Kuitenkin aika suuri osa ihmisiä asuu siellä, minne ovat syntyneet ja missä ovat kasvaneet, eikö niin? Niistä kaupungeissakin asuvista. Kuinka moni tässä ketjussa on oikeasti valitsemalla valinnut asuinpaikkansa sen sijaan, että on syntyisin sieltä missä asuu?
 
v
Olen ihmetellyt miksi muutetaan jonnekin Lahteen jos on työt Helsingissä ja sitten vielä ajellaan sieltä omalla autolla töihin.

Kyllä se kotipaikka täytyy valita niin, että sieltä pääsee töihin/ruokakauppaan muutenkin kuin omalla autolla.
 
"vieras"
Se ei ole minun päänsärky. Itsepä olette asuinpaikkanne valinneet, ilmeisesti ihan vittuillaksenne sieltä mistä ei MUKA töihin pääse ilman viittä peltihäkkyrää.
Jos kaikki valitsee asuinpaikakseen pk-seudun niin kuka ihme sitten siellä maalla kasvattaa pk-seudun asukeille ruokaa? Ja miten helkkarissa ne kuljetetaan sinne? Särkeekö päätä? Sit kun kotimainen kurkku maksaa 15 e/kilo.
 
[QUOTE="jep";22833729]Kyllä pyörällä pystyy laukkujen kanssa aika paljon kuskaamaan.

Ei kannata opettaa lapsia siihen, että juodaan maitoa litra päivässä.[/QUOTE]

Pitäiskö nuo dietille laittaa jo vauvana ettei vaan opi palstalaisten mielestä epäekologisille tavoille? Meidän perhe ei tee lentomatkoja, se lienee ihan tilastollisestikin aikamoinen ekoteko. Suotakoon siis meille hienoisesti kasvanut maidonkulutus ja kaupassa kulkeminen 5l/100km syövällä dieselpikkufarkulla. Sentäs sen verran karsittu että huomattavia määriä polttonestettä syövä jenkki vaihtui tuollaiseen..
 
[QUOTE="vieras";22832330]tuossa ei ole mitään hienoa. Suomen bensankulutus ei vaikuta vittuakaan mihinkään, kun itärajan tois puolel bensaa hankitaan 70senttiä/litra ja amerikoissa n. 1e/litra.[/QUOTE]
Mina maksan tallakertaa 1.15 -1.20 taalaa/litra.
 
viras
Pitäiskö nuo dietille laittaa jo vauvana ettei vaan opi palstalaisten mielestä epäekologisille tavoille? Meidän perhe ei tee lentomatkoja, se lienee ihan tilastollisestikin aikamoinen ekoteko. Suotakoon siis meille hienoisesti kasvanut maidonkulutus ja kaupassa kulkeminen 5l/100km syövällä dieselpikkufarkulla. Sentäs sen verran karsittu että huomattavia määriä polttonestettä syövä jenkki vaihtui tuollaiseen..
Minä ainakin suon sen teille!
 
Olen ihmetellyt miksi muutetaan jonnekin Lahteen jos on työt Helsingissä ja sitten vielä ajellaan sieltä omalla autolla töihin.

Kyllä se kotipaikka täytyy valita niin, että sieltä pääsee töihin/ruokakauppaan muutenkin kuin omalla autolla.

Yksityisautoiluko tässä on se ongelma teidän mielestä? Että bensan hinnannousu ei vaikuta mihinkään muuhun kuin yksityisten ihmisten auton käyttöön?

(Lahdessa on muuten paljon halvemmat asunnot kuin pääkaupunkiseudulla mutta kuitenkin aika paljon kaikkea perheelle ja itselle. Z-juna voisi kulkea useamminkin tai olla ainakin aikataulussaan niin työmatkan voisi taittaa junalla, tehdä vaikka osan töistä junassa jos se vain on työnkuvan kannalta mahdollista).
 
Keittiönoita
Kuitenkin aika suuri osa ihmisiä asuu siellä, minne ovat syntyneet ja missä ovat kasvaneet, eikö niin? Niistä kaupungeissakin asuvista. Kuinka moni tässä ketjussa on oikeasti valitsemalla valinnut asuinpaikkansa sen sijaan, että on syntyisin sieltä missä asuu?
Hmm... mä en asu siellä, missä olen syntynyt. Ei ole varaa asua. Mielelläni kyllä asuisin.
 
Olen ihmetellyt miksi muutetaan jonnekin Lahteen jos on työt Helsingissä ja sitten vielä ajellaan sieltä omalla autolla töihin.

Kyllä se kotipaikka täytyy valita niin, että sieltä pääsee töihin/ruokakauppaan muutenkin kuin omalla autolla.
Eli käytännössä kaikkien pitäis asua hyvin tiiviisti, koska palvelut tuppaa keskittymään. Eikä työpaikkaa voisi vaihtaa ilman muuttoa, jolloin myös lapset pitäisi muuttaa koulusta ja hoidosta, tai sitten pitäisi kulkea useampi kymmenen kilometria suuntaansa lihasvoimin. Kuulostaa muuten todella toimivalta. Ja jos bussien varassa on, niin töitä sopii tehdä virka-aikaan koska silloin yleensä julkinen liikenne jokseenkin kulkee, vuorotyöt voidaan lopettaa kokonaan.

Koitetaas nyt joskus nähdä se bigger picture :)
 
Ja tunnetusti Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja aina on niitä joiden on asuttava maalla sillä he saavat sieltä elantonsa. Osoittakaa syyttävät sormet mieluiten huonoon julkiseen liikenteeseen (Lahdessa matka 0-6km yhteen suuntaan maksaa parhaimmillaan 2,90e eikä se sisällä edes mitään vaihtoa). Ja katse enemmän Eurooppaan ja Aasiaan päin jossa autoilu on turhempaa kuin täällä. Puhumattakaan Yhdysvalloista, jos haluatte yksityisautoilun ympäristöhaitoista oikeasti puhua.
 
v
Yksityisautoiluko tässä on se ongelma teidän mielestä? Että bensan hinnannousu ei vaikuta mihinkään muuhun kuin yksityisten ihmisten auton käyttöön?

(Lahdessa on muuten paljon halvemmat asunnot kuin pääkaupunkiseudulla mutta kuitenkin aika paljon kaikkea perheelle ja itselle. Z-juna voisi kulkea useamminkin tai olla ainakin aikataulussaan niin työmatkan voisi taittaa junalla, tehdä vaikka osan töistä junassa jos se vain on työnkuvan kannalta mahdollista).
Työmatkailu autolla on se ongelma jos pääsee julkisillakin.

Onhan Lahdessa halvempaa ja moni meidänkin työpaikalta on sinne muuttaneet.

Mutta ei unohdeta niitä idiootteja Helsinkiläisiä ja Espoolaisiakin jotka ajelee hki-keskustaan autolla töihin.
 
Keittiönoita
Eli käytännössä kaikkien pitäis asua hyvin tiiviisti, koska palvelut tuppaa keskittymään. Eikä työpaikkaa voisi vaihtaa ilman muuttoa, jolloin myös lapset pitäisi muuttaa koulusta ja hoidosta, tai sitten pitäisi kulkea useampi kymmenen kilometria suuntaansa lihasvoimin. Kuulostaa muuten todella toimivalta. Ja jos bussien varassa on, niin töitä sopii tehdä virka-aikaan koska silloin yleensä julkinen liikenne jokseenkin kulkee, vuorotyöt voidaan lopettaa kokonaan.

Koitetaas nyt joskus nähdä se bigger picture :)
Pätkätyöläisten kannattaisi varmaan hankkia vain makuupussit, koska muuttamaan joutuisi monta kertaa vuodessa :D
 

Yhteistyössä