Pitkien lasten vanhemmat

.........
Tuttu tunne. Meillä tyttö 4v. 113cm,ei mielestäni nyt mikään älyttömän pitkä mutta joitakin tarha kavereita reippaasti päätä isompi. Luulempa että pituus tasoittuu kyllä jossakin vaiheessa tai sitten on vauva vaihtunut sairaalassa :D Äidillä pituutta 157cm ja isällä 170cm.

"vieras"
Mun siskon lapsilla on sama tilanne. Niitä luullaan aina 2 vuotta vanhemmiksi. Meidän 5-v ja heidän 3-v on samankokoisia. Samoin meidän 8-v ja heidän 6-v. Lapsia pidetään jotenkin tolloina välillä. Non iso ja istuu rattaissa tutti suussa, vaikka lapsella on ikää tasan 2-v. Onhan se ikävää.

"jep"
Kyllä on luultu. Jos jossain ruokapaikassa on esim. "alle 3-vuotiaat ilmaiseksi", meitä katsotaan pitkään ja vihjaillaan, että huijaamme kun yritämme väittää lastamme 2,5 vuotiaaksi. Ja kun esikoinen aikoinaan lähti kävelemään vasta reilusti yli 90 senttisenä, luultiin häntä vammaiseksi. Lapsemme ovat kasvoiltaankin paljon aikuisemman oloisia. Oli siinä ihmettelemistä, kun eräässä päiväkerhossa pistivät 1,5 vuotiaalle sakset käteen ja askartelemaan! Luulivat kolmivuotiaaksi.

Ikävä kyllä, esikoiseni on pian 11v ja mittaa n 165cm ja kengänkoko 45 :wave: Iskä 192cm

Poika reilu 4,5v varmaan likemmäs 120cm kun 122cm alkaa oleen just sopivia... iskä 186cm

minä 162cm

Tyttö taas hiukan ikäisiään pienempi?? 3v neuvolassa oli n. 93cm

kyllä
Meillä on vielä hassua kyllä lyhyt poika ja pitkä tyttö... Pojan kanssa on kurjaa esim. se, ettei huvipuistoissa pääse sinne minne muut ikäisensä ja tytön kanssa taas tosiaan opdotukset on usein yli 2 vuotiaan luokkaa, vaikka ikää onkin vasta kohta kaksi vuotta. Ja esim. rattaissa istumista katsotaan usein pahasti jne...

on juu
Ikävä kyllä, esikoiseni on pian 11v ja mittaa n 165cm ja kengänkoko 45 :wave: Iskä 192cm

Poika reilu 4,5v varmaan likemmäs 120cm kun 122cm alkaa oleen just sopivia... iskä 186cm

minä 162cm

Tyttö taas hiukan ikäisiään pienempi?? 3v neuvolassa oli n. 93cm
Meidän tyttö 3vuotiaana 99cm,ja hää oli tuolloin ikäisiään tieten hiukkasen pidempi:)
2vuotiaana pituutta oli 92cm.

"mä"
Kokemusta on esikoinen kasvaa yli+2käyrällä ja kuopus -2käyrällä. Isompaa luullaan aina 2-3v vanhemmaksi ja nuorempaa 1-2v pienemmäksi.
Ei lapsille niin kivaa mutta isompi osaa jo valistaa ihmisiä heti kättelyssä että olen "vasta" 8vuotias

Turkilmas
Todella usein, kumpaistakin. Välillä mietin puoliksi tosissani, että laittaisko lapsien kaulaan kyltit joissa lukis "olen vasta x-vuotta" :D. Onhan se turhauttavaa, varsinkin ne kerrat kun joku vieras katselee suunnilleen säälien meidän "kehistystä jäljessä" olevaa lastamme.

No, pitkät vanhemmat tekee pitkiä lapsia, itseäni ja miestäni saan syyttää :D.

siihen
Alkuperäinen kirjoittaja tääh;22783073:
Polvisairaita? Mihin perustat väitteesi? Meillä suvussa paljon pitkiä ja ei ole kyllä kenelläkään polvet menneet! Ylipainoisillahan ne menee... Mun mummokin on 85 ja yhä kunnossa.
Siihen kun kaikilla pitkillä tulee polvivammoja iän myötä, vanhanen on hyvä esimerkki niin kuin itsekin sanoi että kun on pitkä jalat reistaa myöhemmin.

Tuttua juttua
Mun tyttöseni on vähän reilun kaksi vuotta ja vähän reilun metrin. Onhan se tylsää, kun tuossa iässä saa koko ajan kuulla olevansa "hirmuisen iso tyttö". Olen kovasti ihmetellyt, miksi pituus tuntuu olevan lapsessa täysin vapaasti arvosteltava ominaisuus. Sanojat eivät varmastikaan sano pahalla. Silti moni voisi ennen suunsa avaamista ajatella sanomistensa merkitystä lapsen kannalta. Eikö jokaisen (tai edes lasten) voisi antaa olla ihan vaan sitä mitä on?

"Jarnuska"
Todella usein, kumpaistakin. Välillä mietin puoliksi tosissani, että laittaisko lapsien kaulaan kyltit joissa lukis "olen vasta x-vuotta" :D. Onhan se turhauttavaa, varsinkin ne kerrat kun joku vieras katselee suunnilleen säälien meidän "kehistystä jäljessä" olevaa lastamme.

No, pitkät vanhemmat tekee pitkiä lapsia, itseäni ja miestäni saan syyttää :D.
Samaa kylttiä oon itsekkin suunnitellut, poitsu 3.5v ja pituutta 109cm... riittävästi että saadaan niitä "onpas huonosti kasvatettu" katseita... :D

Joops, on luultu. Tuo just 6 v on 123 cm pitkä ja luullaan aina reippaasti vanhemmaksi. Ja vielä ku tyttö on 4 -vuotiaan tasolla ni aika monenlaisia reaktioita on saanu kohdata..

Mä oon itte 165 cm pitkä ja äijä 177 cm mut molempien suvuissa on isoja ihmisiä :D

Yhteistyössä