Miten kertoa lapselle erosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elämä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elämä"

Vieras
Siinäpä se kysymys olikin. Vanhempi lapsi on nyt 5v. Tiedän että tämä tulee ottamaan koville, mutta haluaisin kuulla muiden kokemuksia asiasta. Mikä paras tapa kertoa?

Mahdollisimman suoraan, antamatta mitään lupauksia tulevasta, että "isi muuttaa vähäksi aikaa pois", koska lapsi odottaa sitten, että isi tosiaan tulee takaisin. Toista vanhempaa ei saa haukkua, vaan kannattaa sanoa, että asiasta on sovittu yhdessä, ja korostaa sitä, että ero ei ole lapsen syytä, ja vaikka vanhemmat eivät enää rakasta toisiaan, he rakastavat silti lapsiaan edelleen.

Ja sitten vastailet kysymyksiin, lapsi tekee vain sellaisia kysymyksiä, joihin annetun vastauksen pystyy käsittelemään.

totta ed vastaus ja sitten älä missään nimessä lähde sille tielle että alat mollata isää lapsen kuullen minäkin erosin aikoinaanja koskaan en ole pahaa sanonut heidän isästään sillä toisinaan katkeruus ja viha saa äidin mollaamaan isää sillä isä on lapselle se tarkeä ja rakas ja avostettu henkilö..ja vieläpä pojalle se mallin näyttäjä...teillä ei välttämättä ole ristiriitaisia tunteita mutta harvemmin sitä sovussa erotaan..minulla on paljon salaisuuksia ed miehestä mutta ne on minun tietoja lasten isästä ei ne kuulu lapsille....

Juu, ei lapsen isän mollaamista. Itse kerroin mm. että joskus eroaminen on parempi ratkaisu, kuin yhdessä oleminen. Ja että eivät ole ainoita, joiden äiti ja isi eroavat. Painotin sitä, että isi ei häviä lasten elämästä, heillä on aina isi joka rakastaa heitä, kuten minäkin. Oli se hemmetin vaikea tilanne, etenkin kun lapset oli niin pieniä. Kaksoset eivät takuulla ymmärtäneet puheestani paljoa, olivat 2,5v. 4v ymmärsi parhaiten, 6v:llä meni pitempään tajuta tilanne.

Ihan totta nuo edelliset kommentit. Kerro myös, jotenkin fiksusti, että syy ei missän tapauksessa ole lapsen. LApsilla on monesti kaikenlaisia pelkoja ja he ajattele, että heidän kiukuttelu yms....aiheuttaa eron.

Hyvä, kyllä te siitä selviätte, VOIMIA teille. Olen myös oppinut elämässä, että lapsille on hyvä puhua kaikenlaisista tunteista suoraa. Esim, kun minä olen sellainen herkkis ja itkeä tirautan ilosta ja surusta ja pettymyksestä....Sanon aina lapsille , että minkä vuoksi itku tuli. Siinä he oppii sanottaaan myös omia tunteitaa.

Hyvä, kyllä te siitä selviätte, VOIMIA teille. Olen myös oppinut elämässä, että lapsille on hyvä puhua kaikenlaisista tunteista suoraa. Esim, kun minä olen sellainen herkkis ja itkeä tirautan ilosta ja surusta ja pettymyksestä....Sanon aina lapsille , että minkä vuoksi itku tuli. Siinä he oppii sanottaaan myös omia tunteitaa.

Mie en siis ole tää ap, jos sekoitit. :) Olen onnellisesti eronnut aikaisemmin. :D

Yhteistyössä